Herstel
te zien in de Zeeuwse havens
havens
RUDY BUIJZE
TRANSPORTBEGELEIDING
Transport Logistiek—
13
Luchtfoto van de Scaldiahaven. Foto: duofoto
Ook de havens van Vlissin-
gen en Terneuzen hebben
door de economische crisis pas
op de plaats moeten maken. In
middels tekent het herstel zich
echter al voorzichtig af. Havenau
toriteit Zeeland Seaports en het
in het havengebied gevestigde be
drijfsleven blijven, niettegenstaan
de het mindere economische tij,
flink investeren om de havens ver
der te ontwikkelen.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN/VLISSINGEN
Een greep uit de diverse nieuwe acti
viteiten zijn: nieuwe kades in de Scal
diahaven, het windmolenproject van
Verbrugge, de aankondiging van de
energiecentrale van C-Gen, de ope
ning van de Van Citterssteigers, het
eerste zeecruiseschip in Vlissin-
gen-Oost en de start van PortXcs.
De havens van Vlissingen-Oost en
Terneuzen zijn het trekpaard van de
Zeeuwse economie. Speerpunten van
beleid van het havenschap Zeeland
Seaports zijn ontplooien van projec
ten en initiatieven binnen de havens,
infrastructurele ontsluiting van de ha
vens en aandacht voor milieu, veilig
heid en arbeidsmarkt. Leidraad voor
het beleid vormt het Strategisch Mas-
terplan Zeeland Seaports 2009-2020.
De zeeoverslag in de Zeeuwse havens
(Zeeland Seaports) is in 2009 met 13
procent gedaald ten opzicht van
2008. In 2009 werd 29 miljoen ton
zeevracht overgeslagen. Hoewel dit
een forse daling is, toonden de laatste
maanden een herstel. Het halfjaarcij
fer liet namelijk nog een daling zien
van 23 procent. De daling heeft zich,
behalve bij de aardolieproducten,
voorgedaan in alle ladingsoorten. In
het afgelopen jaar heeft Zeeland
Seaports 12,3 hectare grond uitgege
ven. De omzet bleef gelijk met 32 mil
joen euro en het bedrijfsresultaat in
2009 was ongeveer zeven miljoen eu
ro, tegenover 8,3 miljoen euro in
2008. Zeeland Seaports gaat ei" van
uit dat dit jaar de overslag weer ver
der zal stijgen, onder meer als gevolg
van de ingebruikname van de nieuwe
Scaldia Terminal. De nieuwe multi
purpose terminal in de Scaldiahaven
zal over enkele maanden operationeel
zijn. De terminal is gebouwd in op
dracht van de Vlaamse ondernemin
gen Sea-invest NV (70 procent) en
Zuidnatie NV (30 procent. De termi
nal heeft een unieke ligging aan de
monding van de. Westerschelde.
Deepsea en shortsea trafieken kunnen
zonder tijdverlies op de terminal wor
den behandeld.
Parijs
De verbinding Schelde/Seine Nord
zal in de toekomst een belangrijke rol
spelen voor de verbinding en bevoor
rading van het noordoosten van
Frankrijk (Parijs). De aansluiting op
het Europees binnenvaartnetwerk is
uitstekend en daarnaast zijn er goede
spoor- en wegverbindingen met het
Europese achterland.
Met de aanleg van de terminal wordt
ingespeeld op de toenemende groei
en ontwikkeling van containerver
voer. De terminal heeft een opper
vlakte van 600.000 vierkante meter
en zal in de toekomst een overslagca
paciteit tussen de 600.000 en 1 mil
joen Teu per jaar verschaffen.
Met de realisatie van diverse contai-
nerfaciliteitew is er voor Zeeland
Seaports in de nabije toekomst een po
sitie tussen de containerhavens in
West-Europa weggelegd. De drie toe
komstige terminals, Scaldia Terminal,
Verbrugge Container Terminal en
Westerschelde Container Terminal -
zijn op termijn goed voor een capaci
teit van 5,5 Teu per jaar. Dat wil zeg
gen tien procent van het huidige
West-Europese potentieel van 52
Teu van de kustlijn Le Havre naar
Hamburg.
Terminal in fases
De container-terminal wordt gefa
seerd in gebruik genomen. Conform
prognoses zal de eerste 600 meter ka
de over enkele maanden in bedrijf
zijn. Twee jaar daarna zal de volledi-
in Vlissingen-Oost wordt nog dit jaar
opgeleverd. Enerzijds betekent dat
een verdubbeling van de kade-infra
structuur en terreincapaciteit voor
trichehaven in de Kanaalzone, ge
schikt voor schepen met een diep
gang van 11,50 meter, is inmiddels
een feit. De verlenging van de Autri-
- -• -
Tel. 0031 (0)6 - 42 22 07 48
Pereweg 8 B g g 0031 (0)117 - 37 2002
4528 EG St.Kruis rudybuijze@zeelandnet.nl
V
Hans van der Hart tijdens de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van de havenautoriteit. Foto: Marijke Folkertsma
ge terminal operationeel zijn. De in
schatting is dat minimaal 65 procent
van de containers via de milieuvrien
delijke modaliteiten binnenvaart en
short-sea zal worden afgevoerd. De
overige containers gaan via spoor- en
wegverbinding.
,,De uitbreiding van de Scaldiahaven
Verbrugge Scaldia Terminal, terwijl
voor de Belgische joint-venture
Sea-invest/Zuidnatie een terminal be
schikbaar komt voor de afhandeling
van deepsea-containerschepen, alsme
de voor de op- en overslag van ande
re ladingen. De verlenging van de Au-
chehaveri is een nieuwe belangrijke
stap in de ontwikkeling van Biopark
Terneuzen, waar een clustering van
bedrijven plaatsvindt die gebruik ma
ken van eikaars reststoffen", verklaart
Hans van der Hart, directeur van Zee
land Seaports.