Herstel te zien in de Zeeuwse havens havens RUDY BUIJZE TRANSPORTBEGELEIDING Transport Logistiek— 13 Luchtfoto van de Scaldiahaven. Foto: duofoto Ook de havens van Vlissin- gen en Terneuzen hebben door de economische crisis pas op de plaats moeten maken. In middels tekent het herstel zich echter al voorzichtig af. Havenau toriteit Zeeland Seaports en het in het havengebied gevestigde be drijfsleven blijven, niettegenstaan de het mindere economische tij, flink investeren om de havens ver der te ontwikkelen. door Henk van de Voorde TERNEUZEN/VLISSINGEN Een greep uit de diverse nieuwe acti viteiten zijn: nieuwe kades in de Scal diahaven, het windmolenproject van Verbrugge, de aankondiging van de energiecentrale van C-Gen, de ope ning van de Van Citterssteigers, het eerste zeecruiseschip in Vlissin- gen-Oost en de start van PortXcs. De havens van Vlissingen-Oost en Terneuzen zijn het trekpaard van de Zeeuwse economie. Speerpunten van beleid van het havenschap Zeeland Seaports zijn ontplooien van projec ten en initiatieven binnen de havens, infrastructurele ontsluiting van de ha vens en aandacht voor milieu, veilig heid en arbeidsmarkt. Leidraad voor het beleid vormt het Strategisch Mas- terplan Zeeland Seaports 2009-2020. De zeeoverslag in de Zeeuwse havens (Zeeland Seaports) is in 2009 met 13 procent gedaald ten opzicht van 2008. In 2009 werd 29 miljoen ton zeevracht overgeslagen. Hoewel dit een forse daling is, toonden de laatste maanden een herstel. Het halfjaarcij fer liet namelijk nog een daling zien van 23 procent. De daling heeft zich, behalve bij de aardolieproducten, voorgedaan in alle ladingsoorten. In het afgelopen jaar heeft Zeeland Seaports 12,3 hectare grond uitgege ven. De omzet bleef gelijk met 32 mil joen euro en het bedrijfsresultaat in 2009 was ongeveer zeven miljoen eu ro, tegenover 8,3 miljoen euro in 2008. Zeeland Seaports gaat ei" van uit dat dit jaar de overslag weer ver der zal stijgen, onder meer als gevolg van de ingebruikname van de nieuwe Scaldia Terminal. De nieuwe multi purpose terminal in de Scaldiahaven zal over enkele maanden operationeel zijn. De terminal is gebouwd in op dracht van de Vlaamse ondernemin gen Sea-invest NV (70 procent) en Zuidnatie NV (30 procent. De termi nal heeft een unieke ligging aan de monding van de. Westerschelde. Deepsea en shortsea trafieken kunnen zonder tijdverlies op de terminal wor den behandeld. Parijs De verbinding Schelde/Seine Nord zal in de toekomst een belangrijke rol spelen voor de verbinding en bevoor rading van het noordoosten van Frankrijk (Parijs). De aansluiting op het Europees binnenvaartnetwerk is uitstekend en daarnaast zijn er goede spoor- en wegverbindingen met het Europese achterland. Met de aanleg van de terminal wordt ingespeeld op de toenemende groei en ontwikkeling van containerver voer. De terminal heeft een opper vlakte van 600.000 vierkante meter en zal in de toekomst een overslagca paciteit tussen de 600.000 en 1 mil joen Teu per jaar verschaffen. Met de realisatie van diverse contai- nerfaciliteitew is er voor Zeeland Seaports in de nabije toekomst een po sitie tussen de containerhavens in West-Europa weggelegd. De drie toe komstige terminals, Scaldia Terminal, Verbrugge Container Terminal en Westerschelde Container Terminal - zijn op termijn goed voor een capaci teit van 5,5 Teu per jaar. Dat wil zeg gen tien procent van het huidige West-Europese potentieel van 52 Teu van de kustlijn Le Havre naar Hamburg. Terminal in fases De container-terminal wordt gefa seerd in gebruik genomen. Conform prognoses zal de eerste 600 meter ka de over enkele maanden in bedrijf zijn. Twee jaar daarna zal de volledi- in Vlissingen-Oost wordt nog dit jaar opgeleverd. Enerzijds betekent dat een verdubbeling van de kade-infra structuur en terreincapaciteit voor trichehaven in de Kanaalzone, ge schikt voor schepen met een diep gang van 11,50 meter, is inmiddels een feit. De verlenging van de Autri- - -• - Tel. 0031 (0)6 - 42 22 07 48 Pereweg 8 B g g 0031 (0)117 - 37 2002 4528 EG St.Kruis rudybuijze@zeelandnet.nl V Hans van der Hart tijdens de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van de havenautoriteit. Foto: Marijke Folkertsma ge terminal operationeel zijn. De in schatting is dat minimaal 65 procent van de containers via de milieuvrien delijke modaliteiten binnenvaart en short-sea zal worden afgevoerd. De overige containers gaan via spoor- en wegverbinding. ,,De uitbreiding van de Scaldiahaven Verbrugge Scaldia Terminal, terwijl voor de Belgische joint-venture Sea-invest/Zuidnatie een terminal be schikbaar komt voor de afhandeling van deepsea-containerschepen, alsme de voor de op- en overslag van ande re ladingen. De verlenging van de Au- chehaveri is een nieuwe belangrijke stap in de ontwikkeling van Biopark Terneuzen, waar een clustering van bedrijven plaatsvindt die gebruik ma ken van eikaars reststoffen", verklaart Hans van der Hart, directeur van Zee land Seaports.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 125