de stoel Tekst: Ron Gregoor Foto: Marijke Folkertsma Naam: Balthasar Roessingh 55 jaar Functie: initiatiefnemer en partner, taak: marketing en PR Bedrijf:ZeeYou, Congresbureau Zeeland, het bevorderen van Zeeland als een zakelijke bestemming. ZeeYou houdt zich bezig met het bevorderen van Zeeland als een zakelijke bestemming. Daarnaast heeft Roessingh een eigen bedrijf, Junction Communica tion. Bijzonderheden: Het is ZeeYou te doen om de promotie van Zeeland als zakelijke bestemming met als doel extra bezoekers naar Zeeland te halen in het schouder- en laag (toeristisch)seizoen,55 le den uit heel Zeeland die op een of andere manier iets met het zake lijk toerisme te maken hebben, zijn aangesloten. Wat is er zo bijzonder aan deze stoel? Het netwerk van journalisten tot en met diverse ambassadeurs in het bui tenland met alles wat daar tussen zit Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Bij diverse (provinciale) VVV's (van marketingmanager tot directie), het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen in London en mana gers bij verschillende hotels Hoe bent u bij dit bedrijf terecht gekomen? Junction Communication heb ik zelf opgericht. ZeeYou, Congresbureau Zeeland, heb ik opgericht met een compag non, Chris den Dekker. Wat betekent het bedrijf voor u? Junction Communication: het realise ren van de communicatiedoelstel ling van de opdrachtgever ZeeYou, Congresbureau Zeeland: geza menlijk met alle partijen de concur rentieslag aangaan om Zeeland als de zakelijke bestemming op de kaart te krijgen Wat betekent u voor het bedrijf? Junction Communication: know-how en netwerk ZeeYou, Congresbureau Zeeland: know-how en netwerk Lijdt u onder de recessie? Junction Communication: nee, want zelfs bij recessie moetje zoeken naar nieuwe kansen, verbindingen en in novaties ZeeYou, Congresbureau Zeeland: ver gaderingen en congressen nemen landelijk af. De kracht van Zeeland is - naast de ontelbare USP's die Zeeland kent - gemiddeld 38% goedkoper in vergelijking met de Randstad Merkt u dat uw klanten lijden onder de recessie? Junction Communication: is een kwes tie van prioriteiten stellen. Juist in tijde van recessie is het o zo belang rijk om je te laten zien wie je bent/doet ZeeYou, Congresbureau Zeeland: er vinden verschuivingen plaats. Een bedrijf dat gewend is om een meet ing in Dubai te plannen, zal het in deze tijden dichter bij huis zoeken wat weer een kans is voor Zeeland Lijdt het bezoek aan Zéeland onder de crisis? Toeristisch gezien heeft Zeeland het afgelopen jaar een goed seizoen ge had. Tijdens de opening van het Oosterscheldekreeftenseizoen wa ren er nog nooit zoveel bedrijven die zich hebben aangemeld Wanneer komen we uit deze crisis? Mijns inziens na 2012 Hoe staat het met het product Zeeland? Aan het "product" Zeeland is niets op aan te merken. Wel aan samenwerkingsverbanden/verbindi ngen leggen. Nog teveel wordt er langs elkaar heen gewerkt en wor den er geen goede keuzes gemaakt Zeeland is niet alleen mooi in de zomer omdat Zeeland alle ingrediënten heeft om ook buiten de zomer Zeeland te be zoeken. Denk daarbij alleen al aan de culinaire- en zakelijke mogelijk heden die Zeeland te bieden heeft Het Congresbureau Zeeland be staat een jaar. Wat zijn de vorde ringen? Veel publiciteit in de vakpers, deel name aan beurzen/workshops, reali satie van het sportcongres, 8 studie reizen naar Zeeland voor organisatie bureaus op het gebied van vergade ringen, congressen ed. en een 10-tal zakelijke evenementen in Zeeland weggezet Komt de boodschap van ZeeYou goed over? Nog te weinig, het ontbreekt ZeeYou van voldoende financiële middelen om het missiewerk goed te kunnen verrichten. In vergelij king met andere congresbureau's in den lande ligt de verhouding van de financiële bijdrage 2/3 overheid en 1/3 bedrijfsleven. Voor 2009 was dit voor ZeeYou 1/3 overheid en 2/3 bedrijfsleven Bij hoeveel evenementen in Zee land zijn jullie (als bedrijf Junc tion Communication) betrok ken? 14 waaronder de openingen van het Oosterscheldekreeftenseizoen, oes terseizoen, mosselseizoen (mossel trendevent), Zeeuwse calamaris, cu linaire persreizen, ZeeYou, Congres- bureau Zeeland, Wings Wheels, etc. Kan Zeeland de concurrentie met andere toeristische gebie den in ons land aan? Absoluut, de mooiste stranden met achterland (blauwe vlaggen), de meeste authentieke streekproduc ten, de meeste sterrenrestaurants per hoofd van de bevolking, de meeste zonuren, gunstig ingeklemd tussen de Randstad en België, buiten het hoogseizoen geen files/kortere reis tijden, uitgestrekt watersportgebied, etc. Wanneer bent u het meest in uw element? Als de "klus" positief is geklaard en het doel is bereikt. Neem de ope ning van het kreeftenseizoen; zowel de gasten als de media waren zeer enthousiast en het evenement heeft weer veel publiciteit voor Zeeland opgeleverd! Wat is uw ambitie? Om Zeeland nog meer gezamenlijk - met alle betrokken partijen - zo wel culinair als zakelijk eenduidig op de kaart te krijgen Waar krijgen ze u deze stoel voor uit Mijn werk (dus daarvoor blijf ik graag lekker zitten). Hobbies: mijn gezin (met twee dochters), fotografe ren en lekker eten Nog iets vergeten? Het zou mooi zijn dat de Zeeuwse overheidinstanties meer het belang inzien van een gezamenlijke eendui dige promotie van onze Provincie Zeeland met betrekking tot de zake lijke markt, de watersport en het (cu linaire) toerisme en dit financieel en structureel zonder versnippering on dersteunen, zoals in Friesland en Limburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 121