u D Speciale eisen aan garagevloer 29 wonen Mijn rododendron is na de redelijk strenge winter al zijn bladeren kwijtgeraakt. Onze 40 jaar oude buxussen zijn de laatste jaren aan het vergelen en lijken af te sterven. wonen@wegener.nl 024-3650509 Zaterdag 17 april 2010 door Jan van Muüem redactie.wonen@wegener.nl l 024-3650509 Talloze vragen over 'zwarte knop pen', 'blad met hakjes' en 'vreemde stipjes' hebben we al behandeld: ro dodendrons zijn prachtig, maar ook zorgenkindjes. Lezer F. Engel kan er over meepraten: 'Ik heb een Rodo dendron arboreum. Na de redelijk strenge winter is de plant al zijn blad verloren. Moet ik vrezen dat hij dood is? Normaliter verliest de rodo dendron toch geen blad in het voor jaar?' „De Rododendron arboreum is de na- e meeste garages wor den opgeleverd met een betonnen vloer. Maar deze onbehan deld in gebruik ne men, is een heel slecht idee. Beton is poreus, waardoor vocht er direct intrekt. Dat heeft vervelende gevol gen als bijvoorbeeld een auto met daarop pekelwater binnen wordt geparkeerd. Dergelijke vlekken zijn dan nauwelijks te verwijderen. Het grootste nadeel van een beton nen vloer is dat deze op de lange termijn erg stoffig wordt. Stofzui gen of reinigen met een hogedruk spuit helpt slechts eventjes. In het laatste geval maak je de zaken bo vendien alleen maar erger. De har de waterstraal zorgt voor miniscu- le gaatjes in het beton, zodat deze nog meer stof en vuiligheid op gaat nemen. De meest gebruikte oplossing is het aanbrengen van speciaal voor garages ontwikkelde epoxycoa- tings. Hoewel deze gewoon in de doe-het-zelf-zaak verkrijgbaar zijn, is het aanbrengen nog niet zo een voudig. Dat komt doordat de on dergrond bijzonder goed gereinigd en bovenal vetvrij moet zijn. Is dat niet het geval, dan laat de laag snel los. Wanneer de vloer eenmaal schoon en kurkdroog is, moet een primer worden aangebracht die zorgt voor een stevige hechting. Wie geen zin heeft in deze klus, kan kiezen voor alleen betonverf Deze verf is bij lange na niet be stand tegen intensief gebruik en zou helemaal niet gebruikt moe ten worden wanneer de auto nog wel eens in de garage wordt gezet. Wie toch snel wil, kan dan beter kiezen voor een alles-in-éénpro- duct, zoals Alabastine in de handel heeft. Die garagevloercoating kost weliswaar 100 euro, maar is pri mer en coating in één. Goed voor het bewerken van 20 vierkante me ter (een gemiddelde garage is 18 vierkante meter). Wat je uiteindelijk ook kiest, zorg vuldig te werk gaan is noodzake lijk. De hechting aan de onder grond is bijzonder belangrijk en voorkomt dat de vloer binnen een paar weken begint los te laten en gaat schilferen. Wie onzeker over de juiste aanpak is, kan het stap penplan op www.coatingshop.nl volgen of advies vragen in de win kel. - Een andere oplossing voor de vloer is het leggen van een giet- vloer. Hoewel er allerlei gebruiks aanwijzingen en klustips zijn te vinden, is dit een karwei voor vak lui. Een fout in de afwerking kan namelijk niet gemakkelijk worden hersteld. Hoewel duurder dan een epoxycoating is het resultaat wel een stuk strakker. Hoe goed je de voorbereidingen ook uitvoert, volgens René Bron wasser van Royal Campen Impex blijft het aanbrengen van coatings in de garage risicovol. „Dat komt door optrekkend vocht. Dat is de belahgrijkste reden waarom de aangebrachte lagen loslaten", zegt Bronwasser. Volgens Bronwasser, die handelt in modulaire vloersystemen voor garages, is er nog een probleem met de meeste vloeren. „Wat veel mensen niet weten, is dat weekma kers in autobanden vrijwel elke M vloer ongeschikt maakt voor gara ges. Deze weekmakers, zeker wan neer de banden warm zijn na een lange rit, gaan een reactie aan met de vloer waardoor je niet-verwij- derbare vlekken in de vloer krijgt." Dé oplossing in zijn ogen is dan ook Racedeck en het goedkopere Garagetrac. „Racedeck wordt ge woon over de bestaande vloer ge legd en is bestand tegen alle chemi caliën en de eerder genoemde weekmakers." s Vanwege de weekmakers wordt bij deze vloer meestal voor zwart ge kozen. Maar voor wie dat niet wil: nagenoeg elke kleurcombinatie is mogelijk. Het systeem is geïnspireerd op de vloeren die door professionele ga ragebedrijven worden gebruikt. Omdat vervuilende zaken als olie niet in het milieu terecht mogen komen, moet de vloer vloeistof- w dicht zijn. Om die reden worden pvc-tegels met zogenoemde koud- lasverbindingen aan elkaar gelegd. Racedeck maakt gebruik van het zelfde formaat tegels, maar is in te genstelling tot de pvc-variant niet vloeistofdicht. Dat dergelijke vloeren steeds popu lairder worden, blijkt wel uit het enorme aanbod. Het laatste jaar ko men steeds meer varianten in de handel die de koudlasnaden heb ben vervangen door een soort leg puzzelsysteem. De Multi Tiles (cir ca 44 euro per vierkante meter) zijn in honderden kleuren te ver krijgen en gemakkelijk in elkaar te leggen. Deze vloeren zijn zo deco ratief dat ze niet alleen geschikt zijn voor de garage, maar bijvoor beeld ook in het kantoor. H www.racedeck.nl www.garagetrac.nl www.coatingshop.nl www.garagevloeren.com Reageren? redactie.wonen@wegener.nl tionale bloem van Nepal", weet des kundige Romke van de Kaa. „Het is werkelijk een reusachtige struik die wel 10 meter hoog kan worden. In zijn thuisland Nepal tenminste. In Nederland is hij niet betrouwbaar winterhard. Als al het blad er nu af valt, is dat zeker geen goed teken. Toch zou ik wachten tot eind juni voordat ik de conclusie trok dat de struik gesneefd was. Kortom: er is nog hoop voor deze rododendron, maar niet heel veel." De buxussen van lezer W. Santber gen zijn de laatste jaren vergeeld en lijken af te sterven. 'Ik heb ze veer tig jaar geleden van mijn moeder ge kregen. We zijn in 2006 verhuisd naar een nieuwe woning en hebben toen de buxussen meegenomen.' Volgens expert Romke van de Kaa, die de meegestuurde foto's heeft be keken, lijden de struikjes niet aan een ziekte, maar eerder aan gebrek aan verzorging. „Oude buxussen ver huizen is mogelijk, maar vraagt na zorg. Vooral veel water in de eerste jaren na de verhuizing. En ook daar na, want buxus houdt van vocht. In Fijnaart (woonplaats van Santber gen, red.) hebben ze klei, dus dat zit wel goed. Mijn advies: knip de plan ten nu stevig terug en geef daarna water en organische mest totdat ze weer goed aan de groei zijn. Neem voor de zekerheid wat stekjes. Mocht het dan niet lukken de plan ten weer op te peppen, dan blijven ze toch op die manier behouden." In de zomer fungeert de garage vaak als uitvalsbasis voor het tuinieren of als ruimte waar wordt geklust. Het is dit soort gebruik dat speciale eisen aan de garagevloer stelt. De vloer moet niet alleen makkelijk schoon te houden zijn, maar ook bestand zijn tegen intensief gebruik en zware belasting. En oh ja, er het liefste ook nog een beetje mooi uit zien. door Cor-Peter Pasma Wie zijn garage intensief gebruikt en zwaar belast, is gebaat bij een stevige en gemakkelijk schoon te houden vloer. Als die er ook mooi moet uit zien, is een vloer van Racedeck (zie foto's) of Garagetrac aan te bevelen, die worden over de bestaande vloer gelegd en zijn bestand tegen alle chemicaliën en weekmakers. foto's PI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 107