u
D
Speciale eisen
aan garagevloer
29 wonen
Mijn rododendron is na de redelijk strenge
winter al zijn bladeren kwijtgeraakt.
Onze 40 jaar oude buxussen zijn de laatste
jaren aan het vergelen en lijken af te sterven.
wonen@wegener.nl
024-3650509
Zaterdag 17 april 2010
door Jan van Muüem
redactie.wonen@wegener.nl
l 024-3650509
Talloze vragen over 'zwarte knop
pen', 'blad met hakjes' en 'vreemde
stipjes' hebben we al behandeld: ro
dodendrons zijn prachtig, maar ook
zorgenkindjes. Lezer F. Engel kan er
over meepraten: 'Ik heb een Rodo
dendron arboreum. Na de redelijk
strenge winter is de plant al zijn
blad verloren. Moet ik vrezen dat hij
dood is? Normaliter verliest de rodo
dendron toch geen blad in het voor
jaar?'
„De Rododendron arboreum is de na-
e meeste garages wor
den opgeleverd met
een betonnen vloer.
Maar deze onbehan
deld in gebruik ne
men, is een heel slecht idee. Beton
is poreus, waardoor vocht er direct
intrekt. Dat heeft vervelende gevol
gen als bijvoorbeeld een auto met
daarop pekelwater binnen wordt
geparkeerd. Dergelijke vlekken zijn
dan nauwelijks te verwijderen.
Het grootste nadeel van een beton
nen vloer is dat deze op de lange
termijn erg stoffig wordt. Stofzui
gen of reinigen met een hogedruk
spuit helpt slechts eventjes. In het
laatste geval maak je de zaken bo
vendien alleen maar erger. De har
de waterstraal zorgt voor miniscu-
le gaatjes in het beton, zodat deze
nog meer stof en vuiligheid op
gaat nemen.
De meest gebruikte oplossing is
het aanbrengen van speciaal voor
garages ontwikkelde epoxycoa-
tings. Hoewel deze gewoon in de
doe-het-zelf-zaak verkrijgbaar zijn,
is het aanbrengen nog niet zo een
voudig. Dat komt doordat de on
dergrond bijzonder goed gereinigd
en bovenal vetvrij moet zijn. Is dat
niet het geval, dan laat de laag snel
los.
Wanneer de vloer eenmaal
schoon en kurkdroog is, moet een
primer worden aangebracht die
zorgt voor een stevige hechting.
Wie geen zin heeft in deze klus,
kan kiezen voor alleen betonverf
Deze verf is bij lange na niet be
stand tegen intensief gebruik en
zou helemaal niet gebruikt moe
ten worden wanneer de auto nog
wel eens in de garage wordt gezet.
Wie toch snel wil, kan dan beter
kiezen voor een alles-in-éénpro-
duct, zoals Alabastine in de handel
heeft. Die garagevloercoating kost
weliswaar 100 euro, maar is pri
mer en coating in één. Goed voor
het bewerken van 20 vierkante me
ter (een gemiddelde garage is
18 vierkante meter).
Wat je uiteindelijk ook kiest, zorg
vuldig te werk gaan is noodzake
lijk. De hechting aan de onder
grond is bijzonder belangrijk en
voorkomt dat de vloer binnen een
paar weken begint los te laten en
gaat schilferen. Wie onzeker over
de juiste aanpak is, kan het stap
penplan op www.coatingshop.nl
volgen of advies vragen in de win
kel. -
Een andere oplossing voor de
vloer is het leggen van een giet-
vloer. Hoewel er allerlei gebruiks
aanwijzingen en klustips zijn te
vinden, is dit een karwei voor vak
lui. Een fout in de afwerking kan
namelijk niet gemakkelijk worden
hersteld. Hoewel duurder dan een
epoxycoating is het resultaat wel
een stuk strakker.
Hoe goed je de voorbereidingen
ook uitvoert, volgens René Bron
wasser van Royal Campen Impex
blijft het aanbrengen van coatings
in de garage risicovol. „Dat komt
door optrekkend vocht. Dat is de
belahgrijkste reden waarom de
aangebrachte lagen loslaten", zegt
Bronwasser.
Volgens Bronwasser, die handelt
in modulaire vloersystemen voor
garages, is er nog een probleem
met de meeste vloeren. „Wat veel
mensen niet weten, is dat weekma
kers in autobanden vrijwel elke M
vloer ongeschikt maakt voor gara
ges. Deze weekmakers, zeker wan
neer de banden warm zijn na een
lange rit, gaan een reactie aan met
de vloer waardoor je niet-verwij-
derbare vlekken in de vloer krijgt."
Dé oplossing in zijn ogen is dan
ook Racedeck en het goedkopere
Garagetrac. „Racedeck wordt ge
woon over de bestaande vloer ge
legd en is bestand tegen alle chemi
caliën en de eerder genoemde
weekmakers." s
Vanwege de weekmakers wordt bij
deze vloer meestal voor zwart ge
kozen. Maar voor wie dat niet wil:
nagenoeg elke kleurcombinatie is
mogelijk.
Het systeem is geïnspireerd op de
vloeren die door professionele ga
ragebedrijven worden gebruikt.
Omdat vervuilende zaken als olie
niet in het milieu terecht mogen
komen, moet de vloer vloeistof- w
dicht zijn. Om die reden worden
pvc-tegels met zogenoemde koud-
lasverbindingen aan elkaar gelegd.
Racedeck maakt gebruik van het
zelfde formaat tegels, maar is in te
genstelling tot de pvc-variant niet
vloeistofdicht.
Dat dergelijke vloeren steeds popu
lairder worden, blijkt wel uit het
enorme aanbod. Het laatste jaar ko
men steeds meer varianten in de
handel die de koudlasnaden heb
ben vervangen door een soort leg
puzzelsysteem. De Multi Tiles (cir
ca 44 euro per vierkante meter)
zijn in honderden kleuren te ver
krijgen en gemakkelijk in elkaar te
leggen. Deze vloeren zijn zo deco
ratief dat ze niet alleen geschikt
zijn voor de garage, maar bijvoor
beeld ook in het kantoor.
H
www.racedeck.nl
www.garagetrac.nl
www.coatingshop.nl
www.garagevloeren.com
Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl
tionale bloem van Nepal", weet des
kundige Romke van de Kaa. „Het is
werkelijk een reusachtige struik die
wel 10 meter hoog kan worden. In
zijn thuisland Nepal tenminste. In
Nederland is hij niet betrouwbaar
winterhard. Als al het blad er nu af
valt, is dat zeker geen goed teken.
Toch zou ik wachten tot eind juni
voordat ik de conclusie trok dat de
struik gesneefd was. Kortom: er is
nog hoop voor deze rododendron,
maar niet heel veel."
De buxussen van lezer W. Santber
gen zijn de laatste jaren vergeeld en
lijken af te sterven. 'Ik heb ze veer
tig jaar geleden van mijn moeder ge
kregen. We zijn in 2006 verhuisd
naar een nieuwe woning en hebben
toen de buxussen meegenomen.'
Volgens expert Romke van de Kaa,
die de meegestuurde foto's heeft be
keken, lijden de struikjes niet aan
een ziekte, maar eerder aan gebrek
aan verzorging. „Oude buxussen ver
huizen is mogelijk, maar vraagt na
zorg. Vooral veel water in de eerste
jaren na de verhuizing. En ook daar
na, want buxus houdt van vocht. In
Fijnaart (woonplaats van Santber
gen, red.) hebben ze klei, dus dat zit
wel goed. Mijn advies: knip de plan
ten nu stevig terug en geef daarna
water en organische mest totdat ze
weer goed aan de groei zijn. Neem
voor de zekerheid wat stekjes.
Mocht het dan niet lukken de plan
ten weer op te peppen, dan blijven
ze toch op die manier behouden."
In de zomer fungeert de
garage vaak als uitvalsbasis
voor het tuinieren of als
ruimte waar wordt geklust.
Het is dit soort gebruik dat
speciale eisen aan de
garagevloer stelt. De vloer
moet niet alleen makkelijk
schoon te houden zijn, maar
ook bestand zijn tegen
intensief gebruik en zware
belasting. En oh ja, er het
liefste ook nog een beetje
mooi uit zien.
door Cor-Peter Pasma
Wie zijn garage intensief gebruikt
en zwaar belast, is gebaat bij een
stevige en gemakkelijk schoon te
houden vloer. Als die er ook mooi
moet uit zien, is een vloer van
Racedeck (zie foto's) of Garagetrac
aan te bevelen, die worden over de
bestaande vloer gelegd en zijn
bestand tegen alle chemicaliën en
weekmakers. foto's PI