De zool zit de 10 uit selectie Rechts: Jorg Geismar, Chaussures du Monde. Hieronder: Werk van Frits Peeters is een combinatie van tekenen, schilderen en collage. door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik de exposities van ]arg Geis mar in de Freemen Gallery, Aarden burg, en Frits Peeters in de Kunstuit leen, Terneuzen. De Zweedse kunstenaar Jarg Geismar (1958) woont en werkt afwis selend in Tokyo en Düsseldorfl maar verbleef ook ja ren in New York. Hij is concep tueel kunstenaar, primair geïnteres seerd in het reflecteren op ontwik kelingen in de hedendaagse samen leving. Materiaal en vorm laat hij bepalen door wat hij 'ter sprake' wil brengen. In 'Chaussures du Monde' is de schoen beeld- en be tekenisdrager. Geismar reeg schoe nen aaneen, legt ze op de vloer of laat een kabel met schoenen rich ting plafond lopen. De zolen zijn beschreven - ik lees namen van ste den - en betekend - ik zie krabbels waarvan sommige aan bloemen doen denken. De zool (sole in het Engels) is de verbinding van men sen met de aarde, draagt ieders stappen door ruimte, tijd en leven en is maar twee letters verwijderd van de 'ziel' (soul in het Engels). Het tastbare en het ontastbare lig gen in eikaars verlengde en zijn twee polen van onze identiteit, een ander begrip dat in het oeuvre van Geismar van belang is. „Zijn wij de stappen die wij zetten of zetten we onze stappen om wie wij zijn?" legt hij als vragen op ta fel. Waarbij dan nog andere begrip-, pen spelen: vrijheid, beeldvor ming en verwachting. Dat lees ik uit twee oudere wer ken, grote strak geprinte foto's van een jonge man, die een etalagepop blijkt te zijn, gefotografeerd tegen de achtergrond van een laken en voorzien van een das met mondaf- drukken van een vrouw. De foto's staan tegen de wand op een laken en een oude krant en er hangt aan de bovenkant ook een laken over de rand. Het 'beeld' wordt zo als het ware onthuld. Maar daarmee is het niet eenduidig: er schuilt iets vrouwelijks in de mannelijke paspop. Geismar benadrukt de spanning tussen beeld en werke lijkheid, waarin vaak stereotiepe opvattingen over aard en rol van de seksen het gedrag van indivi duen beperken. Hij trekt dat bre der: mensen houden elkaar in de greep van verwachtingen en zien elkaar niet in vrijheid. Dat kan ook gewoon 'toeval' zijn, voortko mend uit geschiedenis of uit een combinatie van beide. Geismar maakte een digitale tekening op een fotoprint van schoenen in een rek bij een Japanse tempel, rode lij nen op een zwart fond. Je ziet groepjes schoenen, maar sommige schoenenparen zijn alleen. Zoals landen, volken en groepen elkaar opzoeken, haten of onverschillig staan ten opzichte van elkaar, sa men optrekken of elkaar juist te lijf gaan. Ik denk natuurlijk net als u: ik ben geen haatdragende funda mentalist. Maar zou ik dat ook kunnen denken als ik ergens in een andere cultuur in Verweg gistan zou zijn geboren? Wat bete lcent het antwoord op deze vraag voor mijn perceptie van haatdra gende fundamentalisten? Geismar ziet mensen graag vrij, zoals in de installatie 'We have juts left' waar in de schoenen uit hun dozen zijn genomen om mee op pad te gaan. Maar waar gaat de vrijheid van de één over in de onvrijheid van de ander? Is alles de moeite waard daar in Aardenburg? Ik zoek naar een ba lans tussen concept en vorm en dan zeg ik nee tegen de tekenin gen op doorzichtig plastic. Ik snap ze wel - ze verwijzen naar een glimp van een beeld - maar visu eel bieden ze te weinig. De installa tie 'Room for rent' echter moet je gezien hebben. In al zijn eenvoud een indrukwekkende verbeelding van de eenzaamheid en anonimi teit die deel kan zijn van het leven in een metropool. Bij de expositie van Frits Peeters (1961) ligt het anders. Daar geldt: 'je krijgt wat je ziet'. Peeters is een schilder in hart en nieren, boven dien gezegend met een flinke do sis fantasie en niet van humor ge speend. Hij is geboeid door de dy namiek van het moderne leven, met drukke steden en industriële installaties. Daarnaast heeft hij wat met schepen en vliegtuigen. Anders dan artistieke pleitbezor gers van de moderne techniek, Le ger of Malevich, of commentato ren als Panamarenko ofTinguely is de relatie tussen Peeters en zijn onderwerpen puur visueel, ge voelsmatig. Als jongen speelde hij graag op bouwplaatsen of slope rijen en als volwassen schilder gaat hij daar eigenlijk mee door. Peeters is uitstekend in staat om de beweging, de kracht, de span ning en het overdonderende van zijn onderwerpen op te roepen. Zijn werkwijze, een combinatie van tekenen, schilderen en collage, leidt tot zinderende beelden, van dichtbij een onoverzichtelijke ver zameling spetters, vlekken, lijnen en papierffagmenten, waarin zich pas van veraf de voorstelling ont vouwt. Zo vallen vorm, materiaal gebruik en beeld samen, kenmerk vaa goede kunst. In de bescheide ner composities met schepen en vliegtuigen zet Peeters geraffi neerd een vette verfstreek om in een rookpluim van een stuntvlieg tuigje of de golven die een schip omgeven. Dat is waar het bij Peeters om draait: het plezier van het spelen met illusie en werkelijk heid, met verbeelding en vorm. Uit chaos iets van ordening en be tekenis creëren. Misschien kunnen wij als mensen niet veel meer. En is zijn kunst metafoor voor het menselijk kunnen, een positieve blik op een werkelijkheid die een eigen leven leidt. Of wij dat nu wil len of niet. jarg Geismar: Freemen Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. T/m 9/5. J.a. en zo. 13-18 uur en op afspraak. Frits Peeters: Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a. T/m 8/5. Di. t/m vr. 13-17 uur; za. 10-14 uur. Do. 22/4, 20 uur interactieve lezing door Jaap Clement m.m.v. Frits Peeters. donderdag 15 april 2010 Klaas Kloosterboer Kloosterboer schrijft op zijn doe ken losse woorden, ontleend aan de kunstenaarspraktijk. Daarover heen schildert hij een visuele reac tie. Mogelijke betekenissen gaan met elkaar en de toeschouwer in dialoog. Een intrigerende zoek tocht naar wat kunst misschien is en niet is. T/m 24/4. Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 11, Middelburg. Do. t/m za. 13-17 uur Johnny Beerens Johnny Beerens roept een sterke il lusie van werkelijkheid op, maar laat steeds zien dat het hem gaat om de verbeelding van de relatie van mens en natirur. Hij bereikt daarin een subliem niveau. T/m 13/6. Zeeuwse Bibliotheek Kousteensedijk 7, Middelburg. Di. t/m vr. vrijdag 10.00 -21.00 uur, za. 10.00 uur -16.00 uur; Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Di. t/m zo. 13 -17 uur Willem Behr Willem Behr verbindt zijn schil derdrift met kritische verwonde ring over hoe de mens de wereld transformeert in een steeds min der aangenaam oord en daarbij ook zichzelf geweld aandoet. Ver vreemding en fantasie komen ex pressief samen in presentaties van wisselend niveau. T/m 2/5. Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur en op afspraak. Ernest Joachim wijdt zijn loop baan als beeldhouwer en tekenaar aan het verbeelden van de schoon heid en kracht van natuur en na tuurverschijnselen. Hij concentreert zich op de essen tie. Dat leidt tot fraaie, geconcen treerde abstracte sculpturen en te keningen. T/m 2/5. Raadskelder, Groote Markt 1, Sluis. Za. t/m wo. 14.00-17.00 uur Caro Rambonnet Caro Rambonnet maakt eigenwij ze schilderijen en wandobjecten die soms voorkomen uit een waar neming, maar ook kunnen ont staan vanuit het werken zelf Het oprekken van de eigen verbeel dingskracht en het daarin meene men van de toeschouwer is haar ambitie. T/m 11 /6. Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine, Do. en vr. 13.00 -16.30 uur en op afspraak Ernest Joachim

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 84