Mammoet vist tijdbom op Het bergingsbedrijf van Mammoet be gint dit voorjaar aan de voorbereidin gen voor de berging van een Duitse duikboot voor de Noorse kust. Een tikkende milieutijd bom wordt onscha delijk gemaakt. donderdag 15 april 2010 T reageren? X V./ nieuwsredactie@wegener.nl door Chris Halkes In zwaar weer sloeg een veerponton in augustus 2007 om in de Robson Baai in West-Canada. Een tank auto met 10.000 liter diesel verdween in de golven en kwam op 350 meter diepte op de zeebodem terecht. Als door een wonder bleef de dieseltank heel. Voor de mannen van Mammoet Salvage werd het omhoog halen van de truck begin vorig jaar de ge nerale repetitie voor het bergen van de met kwik geladen onder zeeër U-864 uit de Noordzee. „De Robson Baai is een natuurge bied vol dolfijnen en orka's en er mocht geen diesel in zee vloeien", vertelt kapitein Jan de Bokx (50), projectleider van de berging van de Duitse onderzeeër. Technieken die Mammoet had be dacht voor het bergen van de U-864, paste het bedrijf in Canada toe. Het verschil was dat diesel - in tegenstelling tot kwik - lichter is dan water en onder water niet zinkt maar omhoog gaat. Daarom lag bij het optakelen geen bak on der de tankwagen, maar hing de truck in een er overheen geplaats te 'garage'. „Er ging geen druppel diesel verloren." Ook bij de berging van de U-864 draait alles om het voorkomen dat ook maar iets van de 67 ton kwik in zee terechtkomt. De Duitse on derzeeër is een tikkende milieutijd bom. In zijn werkkamer bovenin het Schiedamse Mammoet-hoofd kwartier De Bolder, met kopieën van de originele bouwtekeningen van de U-864 aan de muur, laat De Bokx foto's zien van enkele ge borgen stalen flessen en cilinders. Het kwik, geladen in de kiel van de onderzeeër, is in 1857 van derge lijke omhulsels verpakt. Het staal zit vol mestputten en het is vrij wel zeker dat sommige verpakkin gen in de U-boot al lekken. Het zo'n tien jaar geleden ontdek te wrak ligt in bijzonder visrijk wa ter. Behalve een milieuramp, hangt Noorwegen ook een econo mische ramp boven het hoofd, legt Mammoet-woordvoerder Jo- han Pastoor (41) uit. De visserij is 'Kwikramp voor de kust kan hele Noorse visserij wegvagen' voor Noorwegen, na de olie- en gasindustrie; de belangrijkste in komstenbron. Een kwikramp voor de kust zou die kunnen wegvagen. „Het prijskaartje was bij de aanbe steding van de berging dan ook van ondergeschikt belang. De Noorse regering wilde de klus gun nen aan degene die de berging aan toonbaar het veiligst en meest mi lieuvriendelijk zou kunnen uitvoe ren." Het contract ging naar Mam moet. Pastoor vindt het niet vreemd dat Oslo koos voor de door Mammoet ingebrachte, revolutionaire metho de. „Wij zijn een innovatief be drijf. Deze bedrijfstak kent natuur lijk wel een verhoogd risico, alles is altijd groot en zwaar. Juist daar om staat veiligheid bij ons hoog in het vaandel." Aan de berging komt geen duiker te pas. De gehele operatie wordt uitgevoerd met zogenoemde ROV's (Remote Operated Vehi cles), miniduikbootjes met af standsbediening. Elke ROV heeft boven water een tweekoppige be manning achter beeldschermen. De piloot 'vliegt' de ROV, de tech nicus bedient de robotarm die de taken onder water uitvoert. „Die jongens kunnen lezen en schrij ven met zo'n ding", zegt De Bokx. Als het Noorse parlement de ber ging van het wrak formeel heeft goedgekeurd - een alternatiefis nog steeds een oud plan om het wrak met zand en een laag beton op de zeebodem in te kapselen -, begint Mammoet in mei met een uitgebreid onderzoek van wrak en zeebodem. „Het laatste onderzoek is alweer vijfjaar oud, dus er kan wat veranderd zijn. Bovendien brengen we dit keer elk detail in beeld", aldus De Bokx. Komende zomer pompen de ber gers de laatste overgebleven olie uit het wrak. Een jaar later vindt de eigenlijke berging plaats. In de tussentijd bouwt Mammoet de speciale apparatuur, zoals een grij per en een lekbak. Mammoet heeft in 2001 ook de Russische kernonderzeeër Kursk geborgen. De Bokx kan niet zeg gen welke berging moeilijker is. „Deze onderzeeërs zijn onvergelijk baar. Vanwege de nabestaanden draaide bij de Kursk alles om snel heid. Bij de U-864 staan milieu en veiligheid voorop." Net als bij de Kursk kijkt ook bij de U-864 de he le wereld over de schouder van Mammoet mee. „We kunnen ons geen fouten permitteren", meent Pastoor. De Bokx is nog stelliger: „Er gaat niets mis." De Duitse onderzeeër U-864 bevat 67 ton kwikzilver, opgeslagen in flessen en cilinders van ca. 50 cm hoog, waarvan sommige bijna doorgeroest zijn. foto Jan Helge Romarheim (7) Het Nederlandse Mammoet Salvage BV, gaat de U-864 bergen. Bergings schip met grijper laat zuigankers aan kabels omlaag zakken die zich rond de duikboot in de bodem vastzetten. De kabels dienen om de lekbak en de grijper te laten zakken en het ophijsen van de U-864 te geleiden. Zie filmpje berging op: www.mammoet.com/Default.aspx?tabid=1656&language=en-US Een grijper, gemaakt op de maat van de romp van de U-864, pakt de duikboot. Óm te voorkomen dat de grijper het wrak stuk knijpt, vallen de klemmen ervan precies op de spanten van de romp. (3) Ook beschermt een opblaasbaar kussen aan de binnenzijde van de grijpers (blauw in de illustratie) de romp tegen beschadiging.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10