Bloemetjesjurk zonder reclame 29 Heden lelijke citroenen te koop koopwaar woensdag 14 april 2010 Ze maken geen reclame, hoeven niet snel te groeien, houden niet van dure kleren en staan nog steeds op de Noordermarkt in Amsterdam. George Cramer en Ann Berlips, de gezichten achter het succesvolle modemerk King Louié, hebben eigenzinnige opvattingen. door Marja Boonstra Modemerk King Louie, vooral be kend vanwege de vrolijk ge bloemde jurkjes en rokjes, be staat dit jaar 29 jaar. Veel vrou wen vallen voor de opvallende prints, sim pele modellen en de redelijke prijs. Oprich ters George Cramer (55) en Ann Berlips (51) kennen elkaar al van de middelbare school in Amstelveen. Toen al waren ze geïnteres seerd in mode. George zat achter de naaima chine, Ann kan nog steeds precies vertellen wat ze droegen bij welke gelegenheid. Na de havo ging Ann naar de sociale acade mie en deed George hbo jeugdwerk. Daarna begonnen ze naast hun baantjes samen een handeltje in tweedehandskleding op de Noordermarkt in Amsterdam. Cramer: „We verkochten vooral jurken en jassen uit de fif ties." Omdat ze het zat werden iedere keer opnieuw alle spullen van de zolder naar de markt te slepen, huurden ze een pandje in de Jordaan. Zo ontstond hun eerste winkel tje en hun bedrijf Exota. Hun eerste eigen kledingstuk was een zwart katoenen coltruitje. Het werd een enorm succes. „Dat was in 1985. In die tijd droeg ie dereen een 501 spijkerbroek, met een brede riem en zo'n zwart truitje." Ze leverden aan ketens als Sissy Boy en er volgde al snel een witte variant. Vanaf dat moment begonnen ze steeds meer zelf kleding te ontwerpen. Ze bedachten de naam King Louie, een merk uit hun tweedehandsverleden. „Het heeft dus niks te maken met King Louie uit de Disneyfilm Jungle Book", bezweert Cra mer. De winkel verhuisde van de Jordaan naar de Hartenstraat, een van de beroemde '9 Straatjes', Amsterdams hipste winkel- buurt. Onlangs openden ze er tegenover een tweede zaak. Ze verkopen er niet alleen King Louie, maar ook andere merken. Intus sen staan ze nog steeds op de Noorder markt. „Met kleding met productiefoutjes, retouren of spullen uit oude collecties. We knippen het merkje er uit." Cramer en Berlips ontwerpen na al die ja ren nog steeds samen de collectie. „We kie zen samen de stoffen, de prints, de kleuren en de modellen. We houden allebei van bloemen en kleuren. Onze inspiratie halen we uit het straatbeeld. We willen vooral vro lijke kleren waarin je je lekker voelt." Ze maken iedere keer een grote collectie, met dertig verschillende prints in drie kleu ren en zes modellen. Dat verkleint de kans dat je steeds hetzelfde tegenkomt in de win kels. Sinds september zijn King Louie en het kin- dermerk Petit Louie ook te koop in een web shop op het internet. De verkoop in de web shop gaat 'supergoed', ook al hebben ze er geen reclame voor gemaakt. Cramer: „Wij doen niet aan reclame. Uit principe niet. Wij willen dat anderen zeggen dat we leuk zijn, dat gaan we zelf niet doen. Bovendien willen we niet te snel groeien. We hoeven geen dikke auto's en ook niet meer eigen winkels. We werken om te leven en willen niet meer stress." De kleding van King Louie wordt al jaren door dezelfde producenten in Turkije en Hongkong gemaakt. „Zo houden we de kwa liteit constant. Dat is voor ons belangrijker dan dat het ergens anders goedkoper kan." Er is wat hen betreft ook geen leeftijdsgrens voor de dragers. „Wij zijn van de generatie die zich niet meer in ouden-van-dagenkle- ding laat hijsen. King Louie en Petit Louie is voor mensen van 0 tot 70." Behalve het coltruitje hebben ze nog zo'n klassieker: het coljack. Dat maken ze ook al weer zo'n twintig jaar. Je ziet het veel op tv, maar ook de mannen van popgroep De Dijk dragen het. Trouwens, de jurkjes van King Louie komen ook regelmatig voorbij op televisie. In tv-series, maar ook in recla mefilmpjes. En ze worden erg vaak geleend voor modepróducties in tijdschriften. Cra mer: „Dat vinden wij dan weer heel fijn, dat is allemaal gratis reclame." www.kinglouie.nl I reageren? consument@wegener.nl reageren? Wc George Cramer en Ann Berlips, de gezichten achter modemerk King Louie. foto Patrick van der Wal/GPD door Wouter Klootwijk Het komt weinig voor dat super marktbazen aan een journalist toegeven dat ze inferieure waar verkopen. Kom eens praten, had de directie van Plus-supermarkten gezegd. Er zijn 270 Plusmarkten in Nederland. Ze willen de boer dichter bij de burger breng en. Dan moet je ze beter betalen, schreef de journalist. Prompt werd hij uitgenodigd voor een gesprek en het werd nog gezellig ook. Dat de prijzen van tuinbouwproduc ten in de winkel veel hoger zijn dan wat de tuinder er voor krijgt, ligt niet aan de win kelier, moeten we geloven, maar aan de tus senhandel. Goed, dan schakelen we die uit. Aldus werd besloten. Overmoedig na dit succesje - journalisten zijn niet gewend dat kruideniers naar ze luisteren - begon uw verslaggever over oud zeer. Elk jaar opnieuw die hemeltergend be roerde perziken. Supermarkten kopen ze in op uiterlijk. Elk jaar opnieuw laat je je ver leiden, zo prachtig rood en geel als ze zijn. En laat je je, stom genoeg, niet afschrikken door de lage prijs. Goedkope perziken zijn niet te eten. Onrijpe tennisballen zijn het. Of meelperen. En dure zijn niet te koop. Lekkere, sappige, rijpe perziken moet je ver zoeken, de grens over. Of zelf een boompje planten. Zo ging de verslaggever tekeer in het Pluskantoortje en toen gebeurde het. De directie gaf hem zonder omhaal gelijk. Plus schaamt zich voor zijn perziken. Doe er dan wat aan, greep de journalist de macht. De Plusbazen timide: dat gaan we proberen. Echt, we beloven het. Daarna was het doorzetten, ze lagen onder. Citroenen! Wat doen we daar verkeerd aan, vroeg de directie. Niks ernstigs, maar er zijn heel goede op de markt, die niet alleen lekkerder zijn, maar ook een geurige schil hebben, die je gerust gebruiken kunt in je taarten en in je cocktails. Bijna alle citroe nen op de wereldmarkt worden in de was gezet en niet alleen om ze mooi te laten glimmen. In de was kan een schimmelrem- mend middel zitten. Dat maakt de citroen schil ongeschikt voor consumptie. Ook het schijfje in je witbier, het schijfje in je thee en het sliertje in je plak cake kunnen.gif be vatten. Niet zoveel dat je na een slok en een hap niet meer weet wie je bent, maar waarom zou je gif innemen als het ook zon der kan? In enkele gebieden in Italië worden schone citroenen geoogst, die niet in de was gaan en er gaat geen bestrijdingsmiddel over heen. Het worden biologische citroenen ge noemd. Er is niet mee gerotzooid. Je hebt er bij die we hier lelijk zouden noemen. Su permarktcitroenen zijn keurigjes, allemaal paaseigroot en geen puisten. Er zijn ande re, met uitstulpingen en soms een vlek. Nadia Zerouali - veelzijdig culinair publicis te, mobiele topkok, Marokkaanse Neder landse die plat Achterhoeks kan praten, ge boren in Winterswijk, schrijfster, samen met Merijn Tol, van het schitterende kook boek 'Arabia', met recepten uit landen rond de Middellandse Zee (uitgeverij Kosmos) - gaf me een paar jaar geleden een schijfje te proeven van een grote, ruige citroen van Si cilië. Er was olijfolie over gesprenkeld en zout op gestrooid. Ik was verkocht en ging naar de citroen op zoek in Nederland. Moei lijk te vinden. Dat vertelde ik de mannen van Plus en ik vroeg ze de biologische citroenen voor mij van Sicilië te gaan halen. Ik bedacht alvast een tekst voor ze, waarmee ze straks in de ze krant kunnen adverteren: 'De lelijkste ci troenen liggen bij Plus.' Een groente- en fruitspecialist die dit leest, is mogelijk de super te snel af. Pik hem dan gerust in, mijn tekst. reageren? consument@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 31