9 spectrum Zaterdag 10 april 2010 zijn nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Toen vormden de pinisi de grootste vloot van zeilende handelaren in Indonesië. Net als bij de vroegere pinas maakt de boeg van de pinisi een scherpe hoek met het water en de achterkant, die is plat. Vroeger hadden pinisi twee roeren: aan de zijkant van het achterschip, vastgezet met rotan. Tegenwoordig hebben ze aan één stuurman genoeg en hebben zelfs moto ren hun intrede gedaan. KLM noemen ze die variant. Kapal Layar Mesin staat voor Boot Zeil Machine. De meeste Sulawezen moeten er echter nog niet te veel van heb ben. In de loop der decennia zijn de schepen ook wat gegroeid. Voorheen bleven de Altijd werkt een ploeg van tien man tegelijk tweemasters beperkt tot een lengte van vijfendertig meter, het tienvoudige aan tonnen in gewicht en de masten staken nooit verder dan dertig meter boven het dek uit. De bouw is wel hetzelfde geble ven. Alles is van hout, dat wordt gehaald uit de noordelijker gelegen bossen van Su lawesi en uit Kalimantan. Om het dek te verstevigen, wordt het ingesmeerd met boomsap. Alles gebeurt met.de hand. Overal liggen schuurpapiertjes en kabels, die zie je er nauwelijks. Wie zijn tradities graag in ere houdt, en dat doen ze in Sulawesi, ge bruikt zo weinig mogelijk spijkers en elek triciteit. Vaders hebben hun zoons geleerd hoe het moet. Op de werf in Bira tref je dan ook geen bouwtekening aan. Hooguit worden er wat afmetingen op de muur ge krabbeld met krijt. „Het zit gewoon in on ze hoofden," zegt Sukardi, terwijl het zweet van het zijne af veegt. Hij timmert al tientallen jaren aan de schepen, altijd in een ploeg van tien. „Ik zou niets anders willen doen. Pinisi varen door mijn bloed." De schoeners zijn een bekende ver schijning in Sunda Kelapa ('Ko kos van Soenda', zoals Jakarta oor spronkelijk heet), de oude haven in het Ba- tavia-gebied van Jakarta. Vlak langs elkaar liggen ze, overal staan vismanden. De eet- kraampjes, de kaki lima's, varen wel bij de hongerige vissers. In de haven van Makas sar, Paotere, liggen vooral goederen. Ce- mentzakken bijvoorbeeld. De pinisi doen hier dienst als transportschepen. Mensen werken er dag en nacht, zeven dagen per week. In zes tot negen maanden is het schip klaar. Afhankelijk van de kwaliteit betaalt de koper er dan een paar miljoen Indonesi sche rupiah voor. Dat komt neer op een paar honderd euro. Volgens Sukardi zijn het echter niet langer meer de autochtone handelaren die ze kopen. „De laatste tijd komen er steeds meer buitenlandse kopers op onze werf Vooral westerlingen. Die ne men ze mee 'naar Europa of gebruiken ze hier als toeristische schepen. Ze zeilen er mee naar Thailand en Maleisië. En kenne lijk gaat dat goed. Die ene Fransman heeft er al vier besteld." Van Zeeland- naar Indonesië TÉÉB Volg de belevenissen van Wendy dagelijks op haar blog: www.pzc.nl/amatoo. In de haven wordt dag en nacht gewerkt, zeven dagen per week.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 141