Kunstwerk als herinnering aan aanslag Apeldoorn spectrum 6 Zaterdag 10 april 2010 De Amsterdams-Veluwse glaskunstenaar Menno Jonker werkt aan een herdenkings monument voor de slachtoffers van de aanslag in Apeldoorn, op Koninginnedag 2009. „De mens is kwetsbaar, net als glas." door Hemmy van Reenen Het herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de aanslag in Apeldoorn wordt een stalen doos met daarin glazen ballonnen. Glaskunstenaar Menno Jonker heeft alle onderdelen inmiddels klaar, nu is de tijd gekomen om het kunstwerk in elkaar te zetten. Hij loopt door atelier Van Tette rode in Amsterdam, waar het kunstwerk in elkaar gezet wordt. Geassembleerd, heet dat met een mooi woord. Van Tetterode is, samen met Royal Leerdam, de bekend ste glas werkplaats van Nederland. De glas ovens branden hier 24 uur per etmaal. Kunstenaars komen bij Van Tetterode hun glas blazen. Menno Jonker (1968) is ge vraagd het 'Herinneringsmonument 30 april 2009' te maken. De gemeente Apeldoorn heeft zijn kunstwerk gekozen uit een aantal proefontwerpen van ver schillende kunstenaars. Menno Jonker woont deels in Amsterdam en deels in Tongeren, bij Epe, waar hij al een paar jaar een tweede huis heeft. Hij was in Marokko, vorig jaar op Konin ginnedag, toen Karst Tates met zijn zwarte Suzuki als een projectiel door de haag toe schouwers schoot en daajrbij zeven niets vermoedende mensen doodde. „Ik kreeg in Marokko een sms dat er een aanslag was geweest in Apeldoorn", vertelt de kunstenaar. „'Zet je tv aan', werd me ge zegd. Dan is de wereld opeens een dorpje en zit je in Marokko de hele dag naar de Nederlandse televisie te kijken via inter net." Menno Jonker staat internationaal in de be langstelling. Het Corning Museum of Glass (USA) heeft Jonker in 2001 uitgeroepen tot een van de beste glaskunstenaars ter we reld. Zijn werk is opgenomen in de collec ties van het Gemeentemuseum Den Haag, het Victoria and Albert Museum in Lon den en het Musee des Arts Decoratifs - Louvre in Parijs. Galeries in Zwitserland en Italië verkopen zijn glaskunst. Het is dus niet zo verwonderlijk dat Men no Jonker werd uitgenodigd door de ge- meente Apeldoorn een ontwerp te maken Menno Jonker bij de maquette van de stalen doos waarin de glazen ballonnen komen. foto Unai Risueno voor het 'Herinnerings-monument 30 april 2009'. „De opdracht was heel vrij", vertelt de glaskunstenaar. „Hij luidde: 'geef verbeelding aan het gebeurde op 30 april 2009.' Ik heb gekozen voor glazen ballon nen. Zeven witte ballonnen tussen twintig gekleurde ballonnen, blauw. De witte bal lonnen staan symbool voor de zeven slachtoffers." „Ik moest aan twee dingen denken", ver telt Jonker, die graag filosofeert over le vensvragen. „Ik dacht aan het herdenkings monument 'De boom die alles zag' van Herman Hertzberger bij de Bijlmer. En ik dacht aan een jeugdherinnering van mij zelf. Toen ik een jaar of 7 was, deed ik mee aan een ballonnenwedstrijd op Koningin nedag. Toen ik de ballon losliet, vloog hij de eerste de beste boom in, terwijl alle an dere ballonnen omhoog stegen. Een feeste lijk moment veranderde in één keer in een bittere teleurstelling. Een mens is kwets baar." Jonker: „Het glas in mijn kunstwerk is sterk en kwetsbaar tegelijk. Glas is keihard en duurzaam, maar glas is ook breekbaar. Daarmee symboliseert glas de mens. Kei hard en tegelijkertijd kwetsbaar." De doos met ballonnen wordt afgesloten met een 4 centimeter dikke, gelaagde glas plaat, waarop twee tekstregels komen te staan van de stadsdichter van Apeldoorn, Willem Bierman. Die tekst mag nog niet bekend worden, maar Jonker wil één de tail kwijt: „Het woord zwart komt er in voor. H,et is het enige woord dat verwijst naar de pleger van de aanslag op 30 april 2009. Verder is het kunstwerk helemaal een eerbetoon aan de slachtoffers. De tekst en de diepere betekenis achter het kunst werk hebben verschillende lagen en zijn breder uit te leggen dan alleen maar deze aanslag. Het kunstwerk zet aan tot den ken, over de kwetsbaarheid van de mens." De aanslag van vorig jaar heeft voor Jon ker onontkoombaar aangetoond hoe we zenlijk het is dat mensen belangstelling hebben voor elkaar. De samenhang tussen de ballonnen in het kunstwerk, zegt iets over hoe we in het leven moeten staan. De ballonnen zitten straks vacuüm getrokken in het kunstwerk, onlosmakelijk met el kaar verbonden. Jonker: „Tegenwoordig zijn we allemaal individualist. Geld is voor veel mensen waar het om draait in het le ven. De ratio bepaalt hoe we geld kunnen verdienen en stuurt ons leven. Gevoel is ondergeschikt geraakt. Ik vind dat een ver keerde ontwikkeling. We moeten de men selijke verhoudingen in het oog houden. Weet je waarom Karst Tates tot zijn daad kon komen? Omdat hij eenzaam was. De mensen om hem heen pikten zijn signalen niet op. Hij schijnt zijn aanslag van 30 april zelfs aangekondigd te hebben, maar mensen interesseerden zich niet voor hem. Als we meer sociale cohesie zouden hebben, meer gevoel voor elkaar, dan zou zo'n aanslag misschien niet gebeurd zijn." Kunst kan helpen bij het creëren van een veilige leefwereld, vindt Menno Jonker. „Het is aangetoond dat een omgeving waar zorg aan besteed wordt, waar het net jes is, waar veel natuur is, waar mooie ge bouwen staan, waar kunstwerken de straat versieren, door mensen ervaren wordt als een veilige omgeving waar ze graag willen zijn. Ik hoop dat mijn monument een func tie heeft voor de nabestaanden van de slachtoffers en voor de omgeving van de Naald in Apeldoorn." Koningin Beatrix onthult het glasmonument van Menno Jonker op 29 april in Apeldoorn. Het komt te staan vlakbij de Naald, waar de dodenrit van Karst Tates eindigde na de aan slag op de koninklijke familie. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 138