CARO EMERALDZOEKT spectrum 2 Zaterdag 10 april 2010 Ze moet nog even haar haren krullen, meldt ze bij binnen komst in de Amsterdamse cluf>. De Uggs worden ver ruild voor turkooisblauwe schoentjes. Het gipskorset, overblijfsel van een gebroken ruggenwervel, gaat uit en onthult volle vormen in een strak jurkje met even turkooisblauwe patronen. Haar styliste mag tevreden zijn. Het imago van Caro Emerald staat. Zoals haar debuut album Deleted Scenes From The Cutting Room Floor, een vrolijke vrijage tussen re- tro-swingjazz en moderne beats. De op klein label uitgebrachte cd stond binnen een week op nummer één van de album hitparade en vestigt duurrecords. Een instant succes, met alle schijn van een toevalstreffer. Eigenlijk was ze alleen maar gevraagd een demo te komen inzingen van een single voor een Japanse popact. Tof liedje, snelle koortjes. Maar haar versie van het nummer Back It Up werd de door braak van een zangeres die al vanaf haar 11e voor het podium leeft. Ze was altijd al 'dat meisje dat zo goed kan zingen'. Haar twee jaar oudere zus zei vroeger: 'Als jij later rijk en beroemd wordt...'. Zo toevallig is de treffer dus niet. Als Caro, zoals je het uitspreekt, zich in iets vastbijt, laat ze niet meer los. Als ze terugdenkt aan de gelukkigste mo menten in haar leven, is ze altijd luidkeels aan het zingen. „Zingen doet wat met me", zegt Caro Emerald. „Het is zo'n onge kende sensatie waar je blij van wordt. Dat ik het op het podium durf, maakt het nog specialer. Als er iemand naar je kijkt, zing je nog beter. Dat is ook de magie." Het afgelopen jaar liep op rolletjes voor zangeres Caro Emerald (28). Haar debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor breekt verkooprecords. Ze brak door met de hit Back It Up en kreeg deze week de Schaal van Rigter, de radioprijs voor de meest gedraaide single van eigen bodem. Volgende week maakt ze kans op drie 3FM-awards: voor beste zangeres, single en nieuwkomer. „Ik ben gelukkig in spel en liefde." door Marjolijn de Cocq foto's Cynthia Boll/GPD Ze werd geboren op de Amsterdamse Ro zengracht, in de Jordaan bracht ze de eer ste tien jaar van haar leven door. Daarna werd het Diemen-Zuid, Amsterdam-Oost en -West. „Ach joh, ik heb overal ge woond." Haar moeder is allochtoon, gebo ren op Aruba. „Ze is al heel lang in Neder land, heeft geen accent, maar als ik goed kijk, is het wel echt een buitenlandse da me, met geheel eigen trekjes." Haar vader is filosoof, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft, naast haar zus, een 15 jaar oudere broer die al snel het huis uit was. „Echt zo'n VPRO-gezin", ken schetst ze. „Toen ik klein was, mochten we alleen naar het teugdjoumaal en Sesam straat kijken." Muziek was een bindende factor, maar dan wel klassiek. Haar moeder speelde pia no, haar vader en zus fluit, haar broer gi taar. Kleine Caro speelde elke keer wat an ders. Haar moeder deed haar op haar 4e al op pianoles. Maar ze had er niet het ge duld voor. Ook niet voor de blokfluit die volgde en de viool. „Ik was heel gefrus treerd dat je eerst iets met je vingers moest kunnen. Werd driftig, dan wilde ik zo'n instrument uit het raam smijten. Als ik wil dat iets nü lukt, moet dat nü en niet over twintig minuten." Toen ontdekte ze dat ze kon zingen. Aan het einde van de lagere school werd een slottoneelstuk opgevoerd. Ze zong, een Ne derlandse tekst op Dream A little Dream Of Me van The Mamas and the Papas. „Voor mijn moeder is dat hét moment dat ik mijn talent ontdekte." Ze ging op zangles, op de Amsterdamse muziekschool. Heel fanatiek, ze had goed door dat ze sneller ging dan de rest en dat ze opviel. „Er zijn natuurlijk zat meisjes die er net als ik een beetje halfbloedig uit zien. Maar vroeger onthielden mensen me al. Hé, ben jij niet die zangeres?, zeiden ze dan. Kind, wat ben je getalenteerd!"' Op zangles zong ze 'truttige meisjesliedjes' van Mariah Carey en Madonna. De Disney- filmsongs, helemaal fantastisch. Maar niet te rijmen met de altoscene op het Barlaeus Gymnasium die naar hardrock en punk luisterde. „Ik had het gevoel: Dat Mag Niet. Dus ik leidde op school echt een dub belleven." Op school wilde ze bij de toffe mensen ho ren. Werd een heftige pubet, zocht exces sieve vrienden met een grote bek. „In de eerste klas begon het al: roken, stiekem drinken, veel blowen. Dat ging best ver. Maar ja, er waren er meer die het deden." Er kwam zelfs het moment dat ze zich van haar droom liet afpraten. Een studiekeuze gesprek op school. „Mijn mentor daar had klassiek gezongen, kende alle haken en ogen van het vak. Zij wilde mij vooral ver standig adviseren. Dus toen ik thuiskwam, zei ik: Mam, ik wil rechten studeren. Mijn moeder was woedend." Ze heeft het nog een jaar gedaan ook, rech ten gestudeerd en haar propedeuse ge haald. Maar het podium zat 'vastgeroest' in haar hoofd. Een jaar later begon ze op het Amsterdams Conservatorium. Er zijn zangers die gedesillusioneerd ra ken, de opleiding is zo breed. „Die zeggen: 'Dat gedoe eromheen hoefik allemaal niet'. Maar ik had juist een fascinatie voor solfège, voor muziekleer, ik wilde graag op gehoor noten kunnen opschrijven. Een po diumcarrière willen is nog niks, ik wilde het ook kunnen." Daarna ben je nog niet automatisch de diva. „)e komt van de opleiding en dan is het: je hoofd boven water houden. Het eer ste doel is überhaupt met muziek je geld verdienen. Ik vond het al tof dat ik dat had bereikt." Als er iets was waar ze geen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 134