'Zonder franje en flimflam' VW slankt Touareg fors af 5 vrijdag 9 april 2010 KLASSIEKER Ed Casteelen en zijn Citroën 2CV door Lucas Boot In deze rubriek passeerden al heel wat kleurrijke auto's de re vue. Met kleurrijk bedoelen we in dit geval karakteristieke klassiekers met een verhaal. De Citroën 2CV van Ed Casteelen uit Goes voegt een nieuwe dimensie aan die term toe. Want zo'n bont kleurenpallet zagen we zelden voorbijkomen. „Het is allemaal begonnen met een deurtje dat aan vervanging toe was. Dat heb ik toen geverfd, en van het een kwam het ander. Zo heb ik het reservewiel op de mo torkap gemonteerd en met bad eendjes de moeren afgedekt. Vond ik leuk om te doen en het houdt de motorkap stevig op z'n plaats. Ik moet altijd lachen als ik m'n Eend zie. En als ik erin rijd, is het net alsof ik thuiskom. Dat is een ty pisch gevoel wat ik moeilijk kan uitleggen." Eds Eend stamt uit 1984, zes jaar later rolde het laatste exemplaar uit de fabriek. Daarmee kwam een einde aan 42 jaar Lelijke Eend, of Geit, zoals de Belgen 'm noemen. Citroën bouwde in die tijd meer dan vijf miljoen Eendjes, de bestel- uitvoeringen meegeteld. De 2CV - dat staat voor Deux Chevaux Va- peur - werd destijds ontwikkeld voor het ruige Franse platteland. Het autootje moest plek bieden aan twee boeren en een zak aard appelen van 50 kilogram of een wijnvat van 50 liter kunnen ver voeren. Het uiterlijk achtte Citroën ondergeschikt aan het praktisch nut. „Dat pure concept spreekt mij zo aan. Het is een auto met vier wielen en een stuur, niet veel meer dan dat. Zonder franje en andere flimflam, gewoon een gebruiksvoorwerp. Alles wat erop moet zitten, zit erop." De Lelijke Eend van de Goesenaar deed tot voorkort dagelijks dienst als woon-werkauto - 'onlangs kreeg ik een auto van mijn baas' - en gaat mee op vakantie. En dan bedoelen we niet een tochtje naar Drenthe, nee, maar serieuze ritten door de bergen. Tijdens de Wereld Eenddag in Italië bijvoorbeeld. „Weet je, het is een luchtgekoelde motor. Ie moet bergop dus lekker veel toeren maken, dan koelt-ie het beste en je komt gewoon bo ven. Geen enkel probleem." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. Ed Casteelen en zijn Citroën 2CV. foto Willem Mieras SUV Comfort mastodont lijdt allerminst onder krimpbeurt Danig afgeslankt, maar nog altijd een zeer comfortabele - en veilige - fullsize SUV, de Volkswagen Touareg. foto GPD Met een Touareg hybride prototy pe, voorzien van de huidige tech niek in het oude ruimzittende pak, reden we vorig jaar al. Het is een parallelsysteem, met een elek tromotor van 47 pk tussen de drie liter V6 benzinemotor en transmis sie, een achttraps Tiptronic. Bij zachtjes wegrijden kan de V6 bui ten werking blijven, maar wan neer je vol gas geeft, of de snelheid van 50 kilometer per uur over schrijdt, valt die met zijn 333 tur- bo-pk's mooi bij. Afhankelijk van de stand van het gas gaat dat boter zacht of met een duw in de rug. Het is een duidelijk volwassen sys teem, maar het blijft een hoop ge doe om een beetje brandstofbespa ring. Dit soort volslagen hybrides vormt niet meer dan een tussenop lossing (in de richting van stekker- hybrides met alleen nog een klei ne verbrandingsmotor om de ac cu's zonodig bij te laden), vooral voor de Amerikaanse markt én voor zakenrijders die de onderne mingsraad en/of het geweten wil len sussen. Want de Touareg blijft toch een forse SUV, waarbij het comfort al lerminst onder de afslankbeurt heeft geleden. Dus is de grootste VW tot de nok volgestopt met mo derne snufjes. Hij beschikt over al le gadgets die ook in concerntop per Audi A8 leverbaar zijn - en dat is state of the art. Voor een opsom ming hebben we een extra pagina nodig. Voor zo'n grote auto rijdt hij ook bijzonder vlot, vooral met de van tien tot acht cilinders gereduceer de topdiesel. Maar die wordt niet naar Nederland geïmporteerd, om dat de importeur hem te duur schijnt te vinden. Ik zou zeggen: dat maken jouw klanten wel uit. Hier komen dus maar drie uitvoe ringen: de benzine V6 van 3,6 liter en 280 pk, vanaf 73.090 euro. Dan deze hybride met in totaal 380 pk, vanaf 95.790 euro en de eveneens drieliter V6 BlueMotion diesel die 240 pk kan leveren en er voor 75.190 euro staat. Gezien het succes van de eerste Touareg lijkt, ondanks de dalende SUV-markt, succes verzekerd. Vol le neef Porsche Cayenne zal trou wens van alle verbeteringen mee profiteren. door Robbert Keegel De nieuwe oplage ziet er niet alleen stukken slan ker uit, hij is ook rond de 200 kilogram afgevallen. Dat is veel, zelfs voor een masto dont van rond de twee ton, maar de nieuwe Touareg, die ook daad werkelijk in alle dimensies wat is gekrompen, is er optisch enorm op vooruit gegaan. En om van hun goede bedoelingen nog diepgaan der te getuigen hebben de Wolfs- bürgers er meteen maar een hybri de bijgedaan. De Touareg is er optisch enorm op vooruit gegaan. Dat de grootste SUV's in een minder gunstig daglicht verkeren heeft er vast toe bijgedragen dat Volkswagen de immense Touareg een beduidende afslankbeurt heeft gegeven. De Touareg beschikt over een zee aan laadruimte. Het interieur begint die van Audi aardig te benaderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 45