'Zonder franje en flimflam'
VW slankt Touareg fors af
5
vrijdag 9 april 2010
KLASSIEKER Ed Casteelen en zijn Citroën 2CV
door Lucas Boot
In deze rubriek passeerden al
heel wat kleurrijke auto's de re
vue. Met kleurrijk bedoelen
we in dit geval karakteristieke
klassiekers met een verhaal. De
Citroën 2CV van Ed Casteelen uit
Goes voegt een nieuwe dimensie
aan die term toe. Want zo'n bont
kleurenpallet zagen we zelden
voorbijkomen.
„Het is allemaal begonnen met
een deurtje dat aan vervanging toe
was. Dat heb ik toen geverfd, en
van het een kwam het ander. Zo
heb ik het reservewiel op de mo
torkap gemonteerd en met bad
eendjes de moeren afgedekt. Vond
ik leuk om te doen en het houdt
de motorkap stevig op z'n plaats.
Ik moet altijd lachen als ik m'n
Eend zie. En als ik erin rijd, is het
net alsof ik thuiskom. Dat is een ty
pisch gevoel wat ik moeilijk kan
uitleggen."
Eds Eend stamt uit 1984, zes jaar
later rolde het laatste exemplaar
uit de fabriek. Daarmee kwam een
einde aan 42 jaar Lelijke Eend, of
Geit, zoals de Belgen 'm noemen.
Citroën bouwde in die tijd meer
dan vijf miljoen Eendjes, de bestel-
uitvoeringen meegeteld. De 2CV -
dat staat voor Deux Chevaux Va-
peur - werd destijds ontwikkeld
voor het ruige Franse platteland.
Het autootje moest plek bieden
aan twee boeren en een zak aard
appelen van 50 kilogram of een
wijnvat van 50 liter kunnen ver
voeren. Het uiterlijk achtte
Citroën ondergeschikt aan het
praktisch nut. „Dat pure concept
spreekt mij zo aan. Het is een auto
met vier wielen en een stuur, niet
veel meer dan dat. Zonder franje
en andere flimflam, gewoon een
gebruiksvoorwerp. Alles wat erop
moet zitten, zit erop."
De Lelijke Eend van de Goesenaar
deed tot voorkort dagelijks dienst
als woon-werkauto - 'onlangs
kreeg ik een auto van mijn baas' -
en gaat mee op vakantie. En dan
bedoelen we niet een tochtje naar
Drenthe, nee, maar serieuze ritten
door de bergen. Tijdens de Wereld
Eenddag in Italië bijvoorbeeld.
„Weet je, het is een luchtgekoelde
motor. Ie moet bergop dus lekker
veel toeren maken, dan koelt-ie
het beste en je komt gewoon bo
ven. Geen enkel probleem."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
Ed Casteelen en zijn Citroën 2CV.
foto Willem Mieras
SUV Comfort mastodont lijdt allerminst onder krimpbeurt
Danig afgeslankt, maar nog altijd een zeer comfortabele - en veilige - fullsize SUV, de Volkswagen Touareg. foto GPD
Met een Touareg hybride prototy
pe, voorzien van de huidige tech
niek in het oude ruimzittende
pak, reden we vorig jaar al. Het is
een parallelsysteem, met een elek
tromotor van 47 pk tussen de drie
liter V6 benzinemotor en transmis
sie, een achttraps Tiptronic. Bij
zachtjes wegrijden kan de V6 bui
ten werking blijven, maar wan
neer je vol gas geeft, of de snelheid
van 50 kilometer per uur over
schrijdt, valt die met zijn 333 tur-
bo-pk's mooi bij. Afhankelijk van
de stand van het gas gaat dat boter
zacht of met een duw in de rug.
Het is een duidelijk volwassen sys
teem, maar het blijft een hoop ge
doe om een beetje brandstofbespa
ring. Dit soort volslagen hybrides
vormt niet meer dan een tussenop
lossing (in de richting van stekker-
hybrides met alleen nog een klei
ne verbrandingsmotor om de ac
cu's zonodig bij te laden), vooral
voor de Amerikaanse markt én
voor zakenrijders die de onderne
mingsraad en/of het geweten wil
len sussen.
Want de Touareg blijft toch een
forse SUV, waarbij het comfort al
lerminst onder de afslankbeurt
heeft geleden. Dus is de grootste
VW tot de nok volgestopt met mo
derne snufjes. Hij beschikt over al
le gadgets die ook in concerntop
per Audi A8 leverbaar zijn - en dat
is state of the art. Voor een opsom
ming hebben we een extra pagina
nodig.
Voor zo'n grote auto rijdt hij ook
bijzonder vlot, vooral met de van
tien tot acht cilinders gereduceer
de topdiesel. Maar die wordt niet
naar Nederland geïmporteerd, om
dat de importeur hem te duur
schijnt te vinden. Ik zou zeggen:
dat maken jouw klanten wel uit.
Hier komen dus maar drie uitvoe
ringen: de benzine V6 van 3,6 liter
en 280 pk, vanaf 73.090 euro. Dan
deze hybride met in totaal 380 pk,
vanaf 95.790 euro en de eveneens
drieliter V6 BlueMotion diesel die
240 pk kan leveren en er voor
75.190 euro staat.
Gezien het succes van de eerste
Touareg lijkt, ondanks de dalende
SUV-markt, succes verzekerd. Vol
le neef Porsche Cayenne zal trou
wens van alle verbeteringen mee
profiteren.
door Robbert Keegel
De nieuwe oplage ziet er
niet alleen stukken slan
ker uit, hij is ook rond de
200 kilogram afgevallen.
Dat is veel, zelfs voor een masto
dont van rond de twee ton, maar
de nieuwe Touareg, die ook daad
werkelijk in alle dimensies wat is
gekrompen, is er optisch enorm
op vooruit gegaan. En om van hun
goede bedoelingen nog diepgaan
der te getuigen hebben de Wolfs-
bürgers er meteen maar een hybri
de bijgedaan.
De Touareg is er optisch enorm op vooruit gegaan.
Dat de grootste SUV's in een
minder gunstig daglicht
verkeren heeft er vast toe
bijgedragen dat Volkswagen
de immense Touareg een
beduidende afslankbeurt
heeft gegeven.
De Touareg beschikt over een zee aan laadruimte.
Het interieur begint die van Audi aardig te benaderen.