auto 13
Applaus voor efficiënte diesel
Ik i
Skoda Fabia spaart vanaf de eerste kilometer
Marnix van Gilst, Van O ev eren-Vervaet, Goes
vrijdag 9 april 2010
AUTOTEST Mercedes-Benz komt met programma BlueEfficiency
„De labeling en de zuinigheid zijn sterke
kanten van deze C200. Er zijn klanten die
er een sport van maken en een verbruik
halen van 1 op 20. Dankzij het Business
Edition-pakket is deze C-klasse voor de
zakelijke rijder extra aantrekkelijk."
cjen om onze stelling te onder
schrijven dat modern dieselen
geen vreugdeloze, rinkelende en
stinkende affaire meer hoeft te
zijn. De van meet af aan door Mer
cedes omarmde commonrailtech-
niek ligt daaraan natuurlijk ten
grondslag.
Let wel, we hebben het hier
over het instapmodel bij de
Mercedes diesels, waarbij we
dan de kleine voorwielaandrijver-
tjes en de Smart niet meetellen als
échte Mercs. In deze C 200 CDI zit
een splinternieuwe viercilinder
2,1-liter commonrail-turbodiesel
die nonchalant over een voorheen
ondenkbare 136 pk beschikt. Ten
opzichte van zijn ook al niet misse
lijke voorganger met vergelijkbare
cilinderinhoud is vooral de trek
kracht, het motorkoppel, aanzien
lijk toegenomen. Van 270 naar niet
minder dan 360 Nm en juist dat
maakt de nieuweling zo aange
naam. Een enorme souplesse, die
bij zowel de zestraps handbak als
bij de vijftraps automaat ten volle
valt uit te buiten en het comfort in
hoge mate dient. Vooral met de
vrijwel ongemerkt schakelende au
tomaat is de acceleratie verrassend,
al kan de minimaal bekwame
doe-het-zelver net nog éventjes
vlotter: in 9,6 in plaats van 10,1 se
conden naar de 100 kilomter per
uur. De top ligt tegen de 219 km/u
aan.
Er is ook een C 220 CDI, met het
zelfde blok, dat dan goed is voor
170 pk, een honderdsprint in 8,8
seconden en een top van 219
km/u, maar die kost ruim vier mil
le méér, doch is marginaal zuini
ger en schoner.
De 200 CDI verbruikt gemiddeld
5,2 liter per 100 kilometer en stoot
137 g/km CO2 uit. Dat bij een ge
wicht van 1635 kg, een wielbasis
van 2,76 meter, waarbij een bagage
ruimte van 485-1550 liter past.
De grap is dat deze spaarzame ver
sie allerminst Spartaans is, want er
ontbreekt aan wat tegenwoordig
een normale uitrusting wordt ge
noemd helemaal niets. Dus zit er
een perfecte airco in en zijn ook al
le veiligheidsvoorzieningen op
Mercedes-niveau.
Voor opties als Tempomat (cruise
control en begrenzer) en Busi-
ness-pakket (parkeerhulp, regen
sensor, navsys etc) hoeven bij Mer
cedes-Benz heden ten dage niet
meer de idiote prijzen van vroeger
te worden betaald. Die meerprij-
,#1
zen zijn hoogst fatsoenlijk, wat bij
de concurrentie nog wel eens héél
anders is. En, natuurlijk, ook deze
C-Klasse rijdt net zo lekker als zijn
klasgenoten van de jongste jaar
gang. Verrassend sportief, echt
niet meer onderdoend voor een
3-serie van de Beierse aartsrivaal.
Hij heeft er wel mee gemeen dat
de stationcarversie maar weinig
duurder is en er wel zo leuk uitziet
- en nóg praktischer is.
Bij de Mercedes-Benz C 200 CDI
kost die Estate 42.000 euro (C la
bel), waar de sedan Business Edit
ion met zijn B-label op 39.949 eu
ro komt. De prijslijst begint bij
35.950 euro, voor de C 180 benzi
ne. Doordat de heerlijke automaat
op de 200 CDI ook een C-label
krijgt is het prijsverschil daarvoor
eigenlijk te hoog: 3214 euro.
Jammer, want hij past er zo goed
bij. Toch het overwegen waard, al
zie je er bij inruil niets meer van
terug.
Met zo'n C-Klasse is het moderne
dieselen écht een vreugde.
In het kader van een rijtje 'toch leuke' diesels, stellen
we deze week de Mercedes-Benz C-Klasse BlueEfficien
cy aan u voor. Bij Mercedes heeft het offensief om tot
een nieuwe generatie zuinige en 'schone' motoren de
titel BlueEfficiency gegeven.
door Robbert Keegel
Het is opmerkelijk om te
zien hoe diverse automer
ken voor zulke campag
nes het woord 'Blue' ge
bruiken, zoals Volkswagen met
BlueMotion werkt, maar eigenlijk
'Green' bedoelen. Groen echter
schrikt mogelijk de potentiële klan
ten af vanwege associaties met be
paalde politieke partijen of groe
pen milieuactivisten. Wat ook de
overwegingen waren op de marke
tingafdelingen van die automer
ken, het komt me op een of ande
re manier schijnheilig over.
Niettemin is het BlueEfficien-
cy-programma bij Mercedes-Benz
een operatie die het nodige ap
plaus oogst. Er worden binnen on
waarschijnlijk korte termijn techni
sche hoogstandjes uit de hoge
hoed getoverd die tot voor kort -
en in elk geval vóór het computer
tijdperk - voor onmogelijk werden
gehouden. In wezen ook onmoge
lijk waren - en dan niet alleen van
wege de gigantische tijdsbesparing
die computers mogelijk maken.
Slechts met behulp van computers
valt bijvoorbeeld te berekenen hoe
combinaties van verschillende me
taalsoorten zich onder werkom
standigheden zullen houden, met
de sterke en lastige temperatuur
wisselingen die in de autotechniek
nu eenmaal onvermijdelijk zijn.
Dat speelt heel sterk in de motor
techniek en daar ligt het zwaarte
punt bij het zuiniger en schoner
maken van automobielen - onmid
dellijk gevolgd door gewichtsbespa
ring en aërodynamische vormge
ving. Bij de motoren gaat het
hoofdzakelijk om operaties die we
samenvatten onder de term 'down
sizing'.
Het toepassen van motoren
met een kleinere cilinderin
houd die al dan niet met
een (turbo)compressor tot het le
veren van verrassend hoge vermo
gens kunnen worden aangezet. De
keus is dan aan de bestuurder: rus
tig rondrijden met het geringe
brandstofverbruik van de (te) klei
ne motor, of volop van de mogelij
ke vermogens gebruikmaken en
de bijbehorende hogere brandstof
rekening betalen. En natuurlijk
met alle mogelijke combinaties
van die twee uitersten.
Mercedes zelf spreekt liever over
'rightsizing' en dat zal de marke
tingafdeling wel weer hebben be
dacht. Het gaat ten volle op voor
de C 200 CDI die we te gast had-
Downsizing maakt de Mercedes C200 CDI zeer zuinig, zonder dat het com
fort ook maar iéts te lijden heeft. Het rijplezier ook niet. foto's CPD
FACELIFT Een kleine restyling maar vooral leuk zuinige motoren
door Robbert Keegel
Facelifts gaan in de autowe
reld tegenwoordig meestal -
en terecht - gepaard met
technische wijzigingen die
doorgaans belangrijker zijn dan de
cosmetische ingreep. Bij de Sko-
da's Fabia en Roomster ligt dat de
ze keer niet anders.
Uiteraard komen de technische
vernieuwingen in het kielzog van
wat moederbedrijf Volkswagen on
langs vernieuwde en dan gaat het
vooral om motoren. Van het
Wolfsburgse zuinigheidsoffensief
profiteren dochters Seat en Skoda
van harte mee.
Bij Skoda heeft dat tot gevolg dat
Fabia en Róomster alleen nog
'groene' A, B, of C-labels hebben.
De uitblinker daarbij is de Greenli-
ne-versie van de Fabia (nu al te be
stellen, wordt in juni leverbaar)
die technisch een uitvloeisel
vormt van de VW Polo BlueMo
tion. Hij heeft dezelfde 1,2- TDI
commonrail-diesel van 75 pk een
deelt alle belastingvoordelen. Deze
diesel, met zijn C02-uitstoot van
maar 89 gram per kilometer, is de
eerste die ook voor de particulier
interessant is, want aangezien er
geen (extra hoge, want diesel)
BPM over hoeft te worden betaald
en ook al geen MRB, staat het
voor die diesels beruchte 'omslag
punt' al bij nul kilometer per jaar.
Sparen vanaf de eerste meter.
Helemaal leuk, voor zakenrijder
én particulier, is dan de Fabia
Combi Greenline, de eerste combi
met een bijtelling met het tarief
van 14 procent en bovendien verre
weg de ruimste in zijn klasse, met
een bagageruim van maximaal
1485 liter. De Greenline is ook nog
eens zeer compleet uitgerust, met
airco en zo, en kost toch maar
15.990 euro.
Daarbij valt het nieuwe neusje en
de kleine interieuraanpassingen in
het niet, maar vermeldenswaard is
zeker de Scout-versie die van Fabia
of Combi een soort stads-SUV'tje
maken. Erg leuk om te zien en een
meerprijs van rond de twee mille.
Ook de eveneens marginaal geface-
lifte Roomster krijgt zo'n uitvoe
ring-Veelbelovend, maar bij de in
troductie nog niet aanwezig, zijn
de RS-versies, die de bloedsnelle
14,5 twincompressormotor van on
der meer de Polo GTI krijgen. Hal
lo, een Skoda Fabia of Combi met
een top van 224 kilometer per uur
en een honderdsprint in 7,3 secon
den.
Een DSG-automaat is standaard
op de RS, maar nu ook leverbaar
op de 1,2-liters. Onnodig te zeggen
dat de RS niét is vrijgesteld van
BPM en MRB.
De prijslijst van de Fabia begint bij
9990 euro.