auto 13 Applaus voor efficiënte diesel Ik i Skoda Fabia spaart vanaf de eerste kilometer Marnix van Gilst, Van O ev eren-Vervaet, Goes vrijdag 9 april 2010 AUTOTEST Mercedes-Benz komt met programma BlueEfficiency „De labeling en de zuinigheid zijn sterke kanten van deze C200. Er zijn klanten die er een sport van maken en een verbruik halen van 1 op 20. Dankzij het Business Edition-pakket is deze C-klasse voor de zakelijke rijder extra aantrekkelijk." cjen om onze stelling te onder schrijven dat modern dieselen geen vreugdeloze, rinkelende en stinkende affaire meer hoeft te zijn. De van meet af aan door Mer cedes omarmde commonrailtech- niek ligt daaraan natuurlijk ten grondslag. Let wel, we hebben het hier over het instapmodel bij de Mercedes diesels, waarbij we dan de kleine voorwielaandrijver- tjes en de Smart niet meetellen als échte Mercs. In deze C 200 CDI zit een splinternieuwe viercilinder 2,1-liter commonrail-turbodiesel die nonchalant over een voorheen ondenkbare 136 pk beschikt. Ten opzichte van zijn ook al niet misse lijke voorganger met vergelijkbare cilinderinhoud is vooral de trek kracht, het motorkoppel, aanzien lijk toegenomen. Van 270 naar niet minder dan 360 Nm en juist dat maakt de nieuweling zo aange naam. Een enorme souplesse, die bij zowel de zestraps handbak als bij de vijftraps automaat ten volle valt uit te buiten en het comfort in hoge mate dient. Vooral met de vrijwel ongemerkt schakelende au tomaat is de acceleratie verrassend, al kan de minimaal bekwame doe-het-zelver net nog éventjes vlotter: in 9,6 in plaats van 10,1 se conden naar de 100 kilomter per uur. De top ligt tegen de 219 km/u aan. Er is ook een C 220 CDI, met het zelfde blok, dat dan goed is voor 170 pk, een honderdsprint in 8,8 seconden en een top van 219 km/u, maar die kost ruim vier mil le méér, doch is marginaal zuini ger en schoner. De 200 CDI verbruikt gemiddeld 5,2 liter per 100 kilometer en stoot 137 g/km CO2 uit. Dat bij een ge wicht van 1635 kg, een wielbasis van 2,76 meter, waarbij een bagage ruimte van 485-1550 liter past. De grap is dat deze spaarzame ver sie allerminst Spartaans is, want er ontbreekt aan wat tegenwoordig een normale uitrusting wordt ge noemd helemaal niets. Dus zit er een perfecte airco in en zijn ook al le veiligheidsvoorzieningen op Mercedes-niveau. Voor opties als Tempomat (cruise control en begrenzer) en Busi- ness-pakket (parkeerhulp, regen sensor, navsys etc) hoeven bij Mer cedes-Benz heden ten dage niet meer de idiote prijzen van vroeger te worden betaald. Die meerprij- ,#1 zen zijn hoogst fatsoenlijk, wat bij de concurrentie nog wel eens héél anders is. En, natuurlijk, ook deze C-Klasse rijdt net zo lekker als zijn klasgenoten van de jongste jaar gang. Verrassend sportief, echt niet meer onderdoend voor een 3-serie van de Beierse aartsrivaal. Hij heeft er wel mee gemeen dat de stationcarversie maar weinig duurder is en er wel zo leuk uitziet - en nóg praktischer is. Bij de Mercedes-Benz C 200 CDI kost die Estate 42.000 euro (C la bel), waar de sedan Business Edit ion met zijn B-label op 39.949 eu ro komt. De prijslijst begint bij 35.950 euro, voor de C 180 benzi ne. Doordat de heerlijke automaat op de 200 CDI ook een C-label krijgt is het prijsverschil daarvoor eigenlijk te hoog: 3214 euro. Jammer, want hij past er zo goed bij. Toch het overwegen waard, al zie je er bij inruil niets meer van terug. Met zo'n C-Klasse is het moderne dieselen écht een vreugde. In het kader van een rijtje 'toch leuke' diesels, stellen we deze week de Mercedes-Benz C-Klasse BlueEfficien cy aan u voor. Bij Mercedes heeft het offensief om tot een nieuwe generatie zuinige en 'schone' motoren de titel BlueEfficiency gegeven. door Robbert Keegel Het is opmerkelijk om te zien hoe diverse automer ken voor zulke campag nes het woord 'Blue' ge bruiken, zoals Volkswagen met BlueMotion werkt, maar eigenlijk 'Green' bedoelen. Groen echter schrikt mogelijk de potentiële klan ten af vanwege associaties met be paalde politieke partijen of groe pen milieuactivisten. Wat ook de overwegingen waren op de marke tingafdelingen van die automer ken, het komt me op een of ande re manier schijnheilig over. Niettemin is het BlueEfficien- cy-programma bij Mercedes-Benz een operatie die het nodige ap plaus oogst. Er worden binnen on waarschijnlijk korte termijn techni sche hoogstandjes uit de hoge hoed getoverd die tot voor kort - en in elk geval vóór het computer tijdperk - voor onmogelijk werden gehouden. In wezen ook onmoge lijk waren - en dan niet alleen van wege de gigantische tijdsbesparing die computers mogelijk maken. Slechts met behulp van computers valt bijvoorbeeld te berekenen hoe combinaties van verschillende me taalsoorten zich onder werkom standigheden zullen houden, met de sterke en lastige temperatuur wisselingen die in de autotechniek nu eenmaal onvermijdelijk zijn. Dat speelt heel sterk in de motor techniek en daar ligt het zwaarte punt bij het zuiniger en schoner maken van automobielen - onmid dellijk gevolgd door gewichtsbespa ring en aërodynamische vormge ving. Bij de motoren gaat het hoofdzakelijk om operaties die we samenvatten onder de term 'down sizing'. Het toepassen van motoren met een kleinere cilinderin houd die al dan niet met een (turbo)compressor tot het le veren van verrassend hoge vermo gens kunnen worden aangezet. De keus is dan aan de bestuurder: rus tig rondrijden met het geringe brandstofverbruik van de (te) klei ne motor, of volop van de mogelij ke vermogens gebruikmaken en de bijbehorende hogere brandstof rekening betalen. En natuurlijk met alle mogelijke combinaties van die twee uitersten. Mercedes zelf spreekt liever over 'rightsizing' en dat zal de marke tingafdeling wel weer hebben be dacht. Het gaat ten volle op voor de C 200 CDI die we te gast had- Downsizing maakt de Mercedes C200 CDI zeer zuinig, zonder dat het com fort ook maar iéts te lijden heeft. Het rijplezier ook niet. foto's CPD FACELIFT Een kleine restyling maar vooral leuk zuinige motoren door Robbert Keegel Facelifts gaan in de autowe reld tegenwoordig meestal - en terecht - gepaard met technische wijzigingen die doorgaans belangrijker zijn dan de cosmetische ingreep. Bij de Sko- da's Fabia en Roomster ligt dat de ze keer niet anders. Uiteraard komen de technische vernieuwingen in het kielzog van wat moederbedrijf Volkswagen on langs vernieuwde en dan gaat het vooral om motoren. Van het Wolfsburgse zuinigheidsoffensief profiteren dochters Seat en Skoda van harte mee. Bij Skoda heeft dat tot gevolg dat Fabia en Róomster alleen nog 'groene' A, B, of C-labels hebben. De uitblinker daarbij is de Greenli- ne-versie van de Fabia (nu al te be stellen, wordt in juni leverbaar) die technisch een uitvloeisel vormt van de VW Polo BlueMo tion. Hij heeft dezelfde 1,2- TDI commonrail-diesel van 75 pk een deelt alle belastingvoordelen. Deze diesel, met zijn C02-uitstoot van maar 89 gram per kilometer, is de eerste die ook voor de particulier interessant is, want aangezien er geen (extra hoge, want diesel) BPM over hoeft te worden betaald en ook al geen MRB, staat het voor die diesels beruchte 'omslag punt' al bij nul kilometer per jaar. Sparen vanaf de eerste meter. Helemaal leuk, voor zakenrijder én particulier, is dan de Fabia Combi Greenline, de eerste combi met een bijtelling met het tarief van 14 procent en bovendien verre weg de ruimste in zijn klasse, met een bagageruim van maximaal 1485 liter. De Greenline is ook nog eens zeer compleet uitgerust, met airco en zo, en kost toch maar 15.990 euro. Daarbij valt het nieuwe neusje en de kleine interieuraanpassingen in het niet, maar vermeldenswaard is zeker de Scout-versie die van Fabia of Combi een soort stads-SUV'tje maken. Erg leuk om te zien en een meerprijs van rond de twee mille. Ook de eveneens marginaal geface- lifte Roomster krijgt zo'n uitvoe ring-Veelbelovend, maar bij de in troductie nog niet aanwezig, zijn de RS-versies, die de bloedsnelle 14,5 twincompressormotor van on der meer de Polo GTI krijgen. Hal lo, een Skoda Fabia of Combi met een top van 224 kilometer per uur en een honderdsprint in 7,3 secon den. Een DSG-automaat is standaard op de RS, maar nu ook leverbaar op de 1,2-liters. Onnodig te zeggen dat de RS niét is vrijgesteld van BPM en MRB. De prijslijst van de Fabia begint bij 9990 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43