II 'Het verhaal heeft zo'n emotionele lading, die hoef je niet te versterken met woorden als gruwelijk of afschuwelijk.' vrijdag 9 april 2010 Ad van liempt, schrijver excuses voor Selma Selma, met kleindochter Tagan aan haar zijde, die maandag meekomt naar Nederland. mijn moeder', zei hij bij elke mes steek, 'en deze voor al deze men sen, al de joden die je hebt ver moord'. Daarna vluchtten ze alle kanten op - de meesten liepen op mijnen en waren op slag dood, of werden neergemaaid met mitrail leurs, slechts 47 mensen overleef den uiteindelijk. Daar zaten ze dan in het bos, maar veilig waren ze al lerminst, in het anti-semitische Po len, Selma en Chaim vonden straatarme landarbeiders, die - in ruil voor de kost baarheden uit het kamp - hun zolder boven de paarden wel beschikbaar wilden stellen. De vreugde die ze aanvankelijk had den, werd gesmoord door de uit zichtloosheid en de ellende op de vieze en warme zolder vol vliegen, en de ondraaglijke schurft: een erfe nis uit het kamp. Met de vrouw bo terde het niet bepaald - de spannin gen liepen steeds verder op. „Maar ze hebben ons leven gered, daar zullen we altijd dankbaar voor blij ven." Later, toen ze in Amerika woonden, bleven ze het echtpaar pakketten sturen - en zo waren de rollen omgedraaid. In de chaos na de bevrijding door de Russen trouwden Selma en Chaim met el kaar. Hun verhaal kwam terecht in de film Escape from Sobibor, van Jack Gold (1987) waar ze werden gespeeld door Ellis van Maarse- veen en Robert Gwilym. Dat leid de tot een merkwaardige voetnoot, iets wat je nooit zelf zou kunnen bedenken: de twee acteurs werden verliefd, trouwden en Selma en Chaim waren erbij. Terug in Zwolle wenste niemand iets te horen over de gruwelen in Sobibor. Nadat Selma eindelijk aan de beurt was voor voedselbonnen, hoorde ze iemand in de rij zeggen: 'De joden gaan weer voor'. De Zwol se politie liet zich wederom gel den: Chaim was een Pool, die moest dan maar worden uitgezet. Ad van Liempt kan zijn koele, sobe re stijl even niet volhouden als hij het over waarnemend comman dant van de Zwolse politie heeft, S. Posthumus. „Deze alerte speurder, deze wakkere hoeder van de open bare orde heeft een belangwek kend ontdekking gedaan: Chaim en Engel zijn op 18 september 1945 opnieuw in het huwelijk getreden. Ditmaal in Zwolle." Posthumus wil van 'Den Haag' weten of Selma dan ook maar moet worden uitge zet, ze is immers met een Pool ge trouwd. Bovendien is ze 'niet-Ari- sche'. „Het staat er echt, een onder scheid naar ras, kort na de oorlog, in een officiële brief van een poli- tie-offfcier." Neem het me maar niet kwalijk, zegt Van Liempt, dat ik zo uit mijn slof schoot. „Maar dit is een combinatie van onver schilligheid en domheid, een nega tieve uiting van een bureaucratie waaruit alle menselijkheid is ver dwenen. Selma en Chaim waren door zijn collega's net uitgebreid verhoord over de tijd in het kamp, voor een grootscheeps onderzoek. „Ze wisten er dus van, er had aan zienlijk meer compassie kunnen zijn. Je zou in Nederland het ver- zetskruis hebben gekregen als je met een mes een SS'er had ver moord om mensen uit een kamp te laten ontsnappen. Je zou hier tot de top van het verzet hebben be hoord - maar zij werden dus weg gestuurd." Uiteindelijk kwam het er niet van: Polen wilde Chaim niet hebben en het vreemdelingen centrum in Valkenswaard zat toe vallig nokjevol. Van Liempt vindt dat dit bij uit stek een verhaal is, dat verteld moet worden: „We weten in Ne derland altijd precies hoe het el ders zit. Als er in Guatamala iets ge beurt, staan we hier met een gehe ven vingertje klaar - maar wat er zestig jaar geleden, nota bene in ons eigen land gebeurde, is onbe kend." Dat zijn serie De Oorlog een miljoen kijkers trok, stemt hem in dat verband tot tevredenheid. „Niet om de kijkcijfers, maar om dat het voldoende massa geeft om de verhalen te laten voortleven." Selma en Chaim hadden nog een paar jaar een kledingzaak aan de Thomas a Kempisstraat in Zwolle. Maar het verleden begon hen in te halen. Er kwamen almaar joodse overlevenden naar de winkel: of Selma misschien hun broer nog had gezien in Sobibor? Of hun moeder? Maar ze had niemand ge zien, de meesten uit de treinen gin gen meteen de gaskamer in. „Con tact was er niet, zelfs geen oogcon tact." Ze was de laatste strohalm voor velen, maar je zult die stro halm maar zijn. Na moeizame ja ren in Israël, gingen ze naar de VS, waar een gelukkig leven volgde. Na zijn dood is zè alleen geraakt met haar gedachten. „Ik kan het nog steeds niet geloven, mijn hele fami lie is weg, onbegrijpelijk. Hoe was het mogelijk? How was it possible?" Zoals elke overlevende van de kam pen leed ook Selma aan schuldge voelens - wie ben ik dat ik dit heb overleefd, terwijl zo velen om me heen dood zijn gegaan? Vier, vijf keer in de maand ging ze op scho len vertellen over de Holocaust, sa men met Chaim - 'ook namens de mensen die het niet meer kun nen'. En voordat ze daartoe zelf niet meer in staat zou zijn. De regering heeft haar of ficieel uitgenodigd om naar Nederland te ko men, en bij de Wester- bork-herdenking aanwezig te zijn. „Haar eerste reactie was: dat ga ik echt niet doen", zegt Van Liempt. „Maar door haar dochter en klein dochter is ze toch van gedachten veranderd." Zodoende komt ze terug naar het land dat haar zo koel behandelde. Niet vanwege de statuur van Ad van Liempt. De volgorde was an ders - zegt hij. „Toen ik haar ging spreken, gaf staatssecretaris Jet Bus- schemaker, schriftelijk die uitnodi ging mee". Wat denkt hij zelf? Is het niet wat al te pover, een excuus, 65 jaar na foto Waanders de Tweede Wereldoorlog? „Best mogelijk, dat ze zegt: too little, too late. Dit zal vast niet de wrok weg nemen. Maar ik denk dat het een ander balanspunt geeft. Ze herkent dat er een stroming is, die iets met dat ongelukkige verleden wil doen - ze ziet de goede bedoelingen er achter." Na het vertrek van Bus- schemaker neemt minister Ab Klink maandag de verantwoorde lijkheid over. Selma deed haar verhaal aan Van Liempt in de wetenschap dat er weer nachtmerries zouden komen. Maar het woog niet op tegen de op luchting om te praten over hoe het was gegaan en hoe dat voelde. „Moeiteloos kan ze een dag volpra- ten", schreef Van Liempt na afloop van de intensieve interviews. „Sobibor heeft haar niet stil gekre gen." Boek: Ad van Liempt Selma, de vrouw die Sobibor overleefde, uitgeverij Verbum, 16,9 5 euro. Documentaire: Zondagavond, op Neder land 2 (19.25- 20.15 uur): Selma, de vrouw die Sobibor overleefde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11