io uit Ach, we zijn Ineke Otte Marja de Lange Frits Peeters Jarg Ceismar Jan Verschoore donderdag 8 april 2010 door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik de tentoonstelling van Mir jam Hagoort en Bas Lobik in Gale rie van den Berge en van Lizan Freij- sen in de Bewaerschole. In hun werk spelen jeugdherinneringen een rol. Bas Lobik kreeg tijdens zijn gereformeerde opvoe ding ellenlange preken voor zijn kiezen. Hij kwam ze door met tellen van de stenen in de muur achter de domi nee of de latten in het dakwerk. Daarnaast spraken sommige bijbel vertellingen tot zijn verbeelding, zoals in Exodus het verhaal over het maken van de Tabernakel, de tent van God. Het lezen uit de bij bel was een dagelijks gegeven, zo als herhalingen kenmerkend zijn voor het werk van Bas Lobik. Elk schilderij dat hij maakt bestaat uit vlakken in de vorm van een ge bouw of tent met een dak. Je zou er ook een tabernakel in kunnen zien. De basisvorm bedekt Lobik met een zelfde vlak in een andere kleur, zodanig dat aan de buiten kant alleen een dunne rand van de vorm eronder overblijft. Tientallen lagen vormen zo een compositie bestaande uit diagonale lijnen (daklijntjes) en verticale lijnen (stutlijntjes). Onder aan het vlak zie je gestolde verfdruppels een kwetsbare rand vormen. Voor wie wil valt er aan de schilderijen van Bas Lobik heel wat te tellen. Ik heb dat niet gedaan, maar zie dat er tientallen lagen nodig zijn ge weest om tot het definitieve beeld te komen. Elk schilderij boeit door de geraffineerde combinaties van de verschillend gekleurde 'lijntjes'. Lobik schildert als het ware steeds andere plekken met een steeds an dere sfeer. Hij heeft de tent van God vervangen door het bouwsel van de kunst. Religieuze sublima tie? Zelf heb ik ook de associatie met een opengeslagen boek waar in elke bladzijde een andere kleur heeft. In beide gevallen komen schilderen, bestaan en reflectie sa men. Dat maakt het werk van Bas Lobik zeer de moeite waard. De tekeningen van Mirjam Hag- oort gaan over de verhouding van mensen tot de al dan niet door hen ingerichte ruimte. Haar vader was architect, dus ook hier kan wat van huis uit is meegegeven een rol spelen. Om wat voor ruim te gaat het bij Mirjam Hagoort? Steden met flats en wolkenkrab bers, een geconstrueerd landschap waarin lantaarns en verlichte ra men tegen de achtergrond van wegtrekkend zonlicht een sfeer van melancholie oproepen; een slordige nederzetting van semiper- manente aard met meer pick-ups dan optrekjes: een smalle strook in een enorme, door heuveltop pen begrensde vlakte. Er zijn ook binnenruimtes, een verlaten fa briekshal of kantoor bijvoorbeeld. Altijd roept Hagoorts werk iets op van nietigheid als het gaat om de plaats van de mens in ruimte en tijd. Ondanks ambities en moge lijkheden lijken mensen weg te val len in hun omgeving, ook als zij die zelf maken, of het nu een me tropool is of een nederzetting in niemandsland. Het sterke van Hagoorts tekeningen is dat ze her kenbare voorstellingen herbergen, visie uitstralen, tot reflectie aanzet ten en-in hun lijnenspel ook ab stract zijn. Zo brengt zij uitersten bij elkaar. Lizan Freijsen herinnert zich nog goed de vochtplekken die zij vanaf haar stapelbed in een vakantiehuis je op het plafond zag. Elke vlek leek een levensvorm. Zolang de vlekken maar niet bewogen kon Freijsen rustig gaan slapen. In 2002 komt ze in het bezit van een tuinhuisje waarin zich vochtvlek ken en schimmels manifesteren en krijgen de vlekken van haar jeugd opnieuw aandacht. Zij gaat ze 'ver zamelen' door het maken van fo to's, te beginnen met de wijk Kra lingen-Crooswijk waarin zij woont. Na een oproep in de buurt mag zij veertig huizen op dergelij ke plekken onderzoeken. Zij be werkt de vlekken en schimmels di gitaal en print ze op groot for maat. De prints brengt ze aan op wanden en plafonds van tentoon stellingsruimten of andere plekken waar men haar werk graag heeft. Inmiddels is de Bewaerschole in Burgh-Haamstede aan de beurt. In het dorp zelf verzamelde ze haar vlekken en schimmels. Plafond en wanden zijn dragers van soms reusachtige vochtplekken. Op de vloer liggen schimmeltapijten, tot stand gekomen in samenwerking met het Textielmuseum in Til burg. Wat je in het normale leven liever kwijt dan rijk bent, is nu de trekpleister. De eigenzinnig ver schijnende natuur is getransfor meerd en uitvergroot tot kunst. De vormen verwijzen naar subtie le natuurkrachten die slechts met moeite of niet zijn te beheersen. Tegelijkertijd is het de kunstenaar die de natuurvormen naar haar hand zet, hen ontdoet van fysieke dreiging en aanbiedt als esthetisch object. De schoonheid van het lelij ke. Origineel en vakmatig goed ge realiseerd, ook qua compositie. Ik zie er weliswaar geen Sixtijnse Ka pel in, waarover de website van de Bewaerschoole rept, maar gelet op de actualiteit zou je er een subtiele verwijzing in kunnen bespeuren naar het bezoedelde blazoen van de Roomse kerk. De Bewaer schoole zelf met zijn witte wan den en blauwgroen plafond oogt immers als een kapel die nu van al le kanten wordt aangetast. Voor wie dat te ver vindt gaan is de ten toonstelling in elk geval een relati vering van het menselijke bestaan. Er is leven dat ons miljoenen jaren vooraf ging en dat er nog zal zijn als de menselijke soort is verdwe nen. Het rijk der schimmels loopt door tot in eeuwigheid. Mirjam Hagoort en Bas Lobik: Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. T/m 1/5. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Lizan Freijsen: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. T/m 16/5. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur en op afspraak. Rechtsboven: In het werk van Bas Lobik vormen tientallen lagen een com positie bestaande uit diagonale lijnen (daklijntjes) en verticale lijnen (stut lijntjes). Onder aan het vlak zijn gestolde verfdruppels te zien. Rechts: De ruimte van Mirjam Hagoort - een geconstrueerd landschap waar in lantaarns en verlichte ramen tegen de achtergrond van wegtrekkend zon licht een sfeer van melancholie oproepen. Foto boven: Lizan Freijsen bewerkt vlekken en schimmels digitaal en print ze op groot formaat. De prints brengt ze aan op wanden en plafonds van tentoonstellingsruimten, zoals in de Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Ineke Otte schept haar eigen kleur- en vormrijke wereld, be staande uit objecten, sculpturen, meubels, sjaals en sieraden. Tekens en symbolen krijgen soms een speelse en soms een spirituele la ding. Wie m haar wereld wil bin nenstappen krijgt de kans om van dichtbij proces en product te zien. T/m 17/4. Atelier- en tuinexpositie, 's-Heer Elsdorpweg 39, Goes. Op 10, 11 en 17/4, 13.00- 17.00 uur. Marja de Lange begon in de jaren '70 als schilder van dromerig realis tische stillevens, vond later een vloeiend expressieve vormentaal en is inmiddels toe aan niets meer dan de essentie om te reflecteren op haar gevoels- en gedachtewe reld: de tekening. Ingetogen en overtuigend. T/m 6/5. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d maand. Frits Peeters presenteert met knip pen, plakken, schilderen en spette ren een dynamische verbeelding van de industriële samenleving die bruist van lelijkheid en tegelij kertijd een verslavende schoon heid in zich draagt. Deze paradox krijgt in het werk van Peeters aan stekelijk vorm. T/m 8/5. Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a, Terneuzen. Di. t/m vr. 13-17 uur. Za 10-14 uur Jarg Geismar gebruikt uiteenlopen de media om de relatie tussen mens, cultuur en wereld te verbeel den. Verbinden, herstellen van re laties is een belangrijk aspect van zijn werk. Hij gebruikt de schoen als metafoor voor identiteit in een prikkelende mix van installatie, sculptuur en schilderkunst. T/m 9/5. Freemen Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en zo. 13.00 - 18.00 uur. Jan Verschoore heeft jarenlang ver fijnde stempels gesneden als on derdeel van zijn mail-artprojecten. Concentreert zich inmiddels op hout- en linosnede waarin hij speelt met elementen uit natuur en cultuur. Vakmanschap met een irenische blik op de werkelijkheid. T/m 1/7. Galerie Galerij, SG. Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 1-2, Zierikzee. Tijdens schooluren, ma. t/m vr. 8.00- 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82