goed verankerd zijn II WoemcLiq '^ycfteJbeAje^cLa^ ThesfoMtoiu yellourbaq dinsdag 6 april 2010 Zeger Mink foto's Lex de Meester zijn brood aan klanten te verkopen. „Dus het is wel een modieuze skibroek, niet eentje met een bloemetjesmotief ofzo", grapt hij. De consument van vandaag is wel een beetje verwend, vindt Mink. Vroeger was de gemiddelde klant al lang blij met een vers brood, maar tegenwoordig zeuren sommige mensen al over de vorm. Dit lijkt langzamer hand weer te veranderen. „Door de financiële crisis worden mensen weer iets minder kieskeurig." De crisis is een van de redenen dat steeds meer mensen hun brood op de markt kopen. Door de scherpe prijzen verkiest de klant de kraampjes in de buitenlucht boven de normale bakker of supermarkt. Terwijl de groente- en fruit verkopers schreeuwen hoe lekker hun appels wel niet zijn, houdt Zeger zijn mond en lacht. „Ik houd niet van groenten, daarom verkoop ik brood." Zelf brult hij ook geen leuzen over de markt om kopers te trekken. „Ik probeer met klanten een praatje te maken en te lachen. Als ze weggaan met een lach komen ze ook sneller terug." De omgang met verschillende mensen vindt Mink het leukst aan zijn werk, net als het werken in de buitenlucht. De koopman geniet van zijn beroep en zelfs van het vroege opstaan ziet hij het voordeel. „Ik kan lekker om half acht naar bed, tegelijk met mijn kinderen van een en drie, zodat ik er om kwart over vier weer fris uitkan om aan de slag te gaan." Kris Derks C In de nacht van woensdag op donderdag staat koopman Mink nog eerder op dan normaal. Om kwart over drie gaat hij het bed uit, om vier uur later op tijd in Middelburg aan te komen. Daarom moet hij die dag extra vroeg naar bed. En dat betekent: 'grotebedjesdag'! Grotebedjesdag? Ja, dan slaapt de koopman met zijn twee kinderen samen in het grote tweepersoonsbed. Allebei mogen ze aan een kant gaan liggen. Nog even tv kijken totdat de ogen dichtvallen en dan 'de volgende dag' om kwart over drie weer uit de veren om het verse brood bij de bakkerij op te halen. Het is niet iedere dag feest voor de kinderen, want alleen op donderdagochtend moet Mink 200 kilometer naar Middelburg rijden. Op dinsdag, vrijdag en zaterdag staat hij in andere steden die dichter bij zijn woonplaats Bunschoten Je kunt er haast niet omheen: een groot geelrood spandoek met de tekst'Bakkerij 't Stoepje' kleurt de markt in Middelburg een stuk vrolijker. Altijd staat Zeger Mink (31) op hetzelfde plekje, tegenover de kledingkramen. „Want mensen moeten ons wel terug weten te vinden", legt hij uit. Voordat de koopman om zeven uur op de markt staat moet er een hoop gebeuren.s Nachts bereiden de bakkers het brood, zodat Mink het in de vroege uurtjes op kan halen met de vrachtwagen. Dan tweehonderd kilometer rijden naar Middelburg. Onderweg gaat radio twee aan. „Die hebben 's ochtends het uitgebreidste weerbericht." Erg belangrijk, want met een sterke zeewind moeten de zeilen van zijn kraampje goed verankerd worden. Zo kan de broodkraam niet de lucht in worden geblazen. „Het vliegereffect", zoals Mink het zelf liefkozend noemt. „Goedemorgen", klinkt het enthousiast tussen de kraampjes door. Een man met een koffiekarretje loopt richting de broodkraam. „Kijk", reageert de marktbakker, „daar heb je onze marktbutler. Hij verkoopt altijd een lekker bakje koffie." Van koffie blijf je lekker warm, maar in de winter is dat natuurlijk niet genoeg. Wanneer het buiten koud is, draagt Mink thermokle- ding en een skibroek tijdens het werk. De koopman moet goed voor de dag komen om Normaalgesproken vraagt koopman Zeger Mink of de klant 'er een tasje bij wil'. Maar sinds de internationale universiteit Roosevelt Academy gevestigd is aan de Middelburgse markt heeft de koopman iets nieuws bedacht. Aan de buitenlandse studenten vraagt hij of ze hun brood in 'The Famous Yellow Bag' mee willen nemen. De tasjes van zijn bakkerskraam zijn namelijk geel. Zo probeert Mink studenten aan zich te binden. De ondernemers op de markt moeten het tenslotte voor een groot deel hebben van mond-tot-mondreclame. Ik hoop dat ze tegen elkaar over mijn Famous Yellow Bag beginnen en hier hun brood komen kopen." De universiteit telt ongeveer 800 potentiële klanten, dus het is afwachten of de studenten zullen vallen voor de 'beroemde gele tas'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 107