De betekenis voorbij io sen De opstanding Hoewel Pasen het belangrijkste christe lijke feest is, weten steeds minder Ne derlanders waar het voor staat. „De vruchtbaarheid van de paashaas, dat vind ik te plat." Als Pasen en Pesach op dezelfde dag vallen. zaterdag 3 april 2010 i. Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. 2. Plotseling begon de aarde hevig'te beven want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. reageren? nieuwsredactie@wegener.nl 3. Hij lichtte als een bliksem en zijn Meding was wit als sneeuw. 4. De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer. 5. De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. 6. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. door Joost Bosman Paasnacht 2009, ergens in Rusland. De ortho doxe kerk stroomt lang zaam vol onder de klanken van het kleine koortje en de voorzing ende geestelijke. Hun a-capella- zang vermengd zich tot een huive ringwekkend zuivere harmonie. De gelovigen staan in een lange rij om hun koelitsj, een paascakeje, te laten zegenen door de pope. Wie rook en kaarsenwalm vermengen zich, de lucht is zwanger van mys tiek. De spanning bouwt zich op naarmate het middennachterlijk uur nadert, het gezang zwelt aan. In de ogen van de gelovigen staan hoop en verwachting te lezen. Ze slaan devoot hun kruisen en bui gen onophoudelijk. Tegen twaalf uur schrijdt de metropoliet (het hoofd van de kerkprovincie) met zijn gevolg van priesters en koor knapen door de iconostase naar voren, door het middenpad de kerk uit. Om middernacht klinkt klokgelui en schalt de stem van de metropoliet: 'Christus is verrezen!' Waarop de inmiddels afgeladen kerk antwoordt: 'Christus is waar lijk verrezen!' De paasdienst zal twee dagen lang doorgaan, de kerk is doorlopend tjokvol met diep ge lovigen. Kom daar in Nederland maar eens om. Afgelopen donderdag publi ceerde het marketingbureau NAW-plus uit Barneveld traditiege trouw de cijfers over de kennis van Pasen onder Nederlanders. Meer dan de helft (53 procent) weet niet eens meer dat Pasen een religieus feest is (vorig jaar was dat nog 45 procent). Dat Jezus uit de dood is herrezen, is onbekend bij twee derde van de ondervraagden. De belangrijkste associatie die ze hebben met Pasen is een extra vrije dag, familiebezoek en het be gin van de lente. Desondanks wil driekwart van de respondenten tweede paasdag niet inruilen voor een andere vrije dag tijdens bijvoorbeeld de ramadan, de islamitische vastentijd, die meestal in het najaar plaatsvindt. Volgens hoogleraar cultuurgeschie denis van de religiositeit Peter Nis sen past de afname van de kennis over Pasen in de algehele 'margina lisering van het christelijke ver haal'. „Jongeren krijgen het paas- verhaal niet meer mee in hun rug zakje, waardoor de betekenis van Pasen hun niet meer bekend is. Zo ontstaat er religieus analfabetis me", zegt Nissen. Dat kerst daarentegen nog wel leeft in Nederland, heeft te maken met de boodschap, aldus de hoog leraar. Bij de geboorte van een kind kan iedereen zich iets voor stellen. Nissen: „Terwijl de paas- boodschap over dood en opstan ding veel moeilijker te begrijpen is. Voor kerst hoef je niet in het ge loof te delen, maar Pasen is niet Tos' verkrijgbaar. Je kunt er geen seculiere betekenis aan geven." Dat in niet-Westerse landen het 'Kijk eens naar Afrika. Daar wordt Pasen heel uitbundig gevierd' Toevallig vallen dit jaar het christelijke en jood se paasfeest (Pesach) sa men. Door de eeuwen heen was dat wel anders, weet ra- bijn in ruste Awraham Soeten- dorp. De kerkvaders zorgden er altijd zorgvuldig voor, dat beide niet op dezelfde dagen plaatsvonden, ter onderscheiding van het chris telijke Pasen. „Door miscalcula ties van de maanstand, ging het dan ook wel eens mis", vertelt Soetendorp. Het doet hem goed, dat het samenvallen van beide feesten inmiddels voor geen van beide kanten nog een probleem is. Natuurlijk, het joodse Pesach is voor Soetendorp het 'oerfeest', waarbij wordt herdacht dat het volk van Israël uit het Egypte wordt geleid, weg van de farao, de 'oervijand', die de joden in sla vernij had gehouden. Over Pasen heeft voor de joden door de eeuwen heen overigens wel een grauwsluier gehangen, met name Goede Vrijdag. Het is immers de dag dat de joden Christus vermoordden, zo stel den velen, en dus verhevigden ze op Goede Vrijdag de jodenvervol ging- Niet in de laatste plaats door het het zogenoemde bloedsprookje: om de matzes (zuurdesembro den die tijdens Pesach worden ge geten) te bereiden, stalen joden bloed van christelijke jongetjes die de puberteit nog niet bereikt paasfeest nog wel autenthiek wordt beleefd, heeft volgens Nis sen verschillende oorzaken. „In de Oosters-orthodoxe kerk leeft veel sterker het besef dat Pasen de kern is van het geloof De secularisering is er veel minder ver doorge voerd." Mogelijk heeft het ook te maken met welvaartsverdeling: hoe groter hun voorspoed, hoe minder mensen waarde hechten aan het (paas)evangelie. „In het Westen gaan we daarom op twee de paasdag liever naar de meubel boulevard om onze welvaart te ver zilveren. Maar kijk eens naar Afri ka. Daar wordt Pasen heel uitbun dig gevierd, omdat de dood er veel reëler is. De paasboodschap dat de dood is overwonnen, wordt er daarom veel steviger omarmd." De vraag resteert of de verdwijnen de kennis van Pasen een gemis is. Nissen vindt van wel. „Allereerst om culturele redenen. Als je het paasverhaal niet meer kent, be grijp je veel westerse schilderkunst en muziek ook niet. Veel daarvan is immers geënt op bijbelverhalen. Maar ook om religieuze redenen vind ik het jammer. De boodschap dat God het menselijk leven niet loslaat en de overwinning van de dood is hoopvol. Je moet Pasen niet beperken tot het begin van de lente en de vruchtbaarheid van de paashaas. Dat vind ik te plat." hadden. Om aan dat bloed te ko men, moest een rituele moord worden gepleegd. Soetendorp: „In die zin heeft Pasen een wran ge bijsmaak voor joden. Maar ge lukkig hoort het nu grotendeels tot het verleden." Om de verzoening tussen joden en christenen te benadrukken, haalt Soetendorp de Joods-Duitse filosoof Martin Buber (1878-1965) aan: „Hij zei: 'Jezus is mijn groot ste joodse broeder.' Ik zeg Buber dat van harte na."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10