binnenland 17
in portemonnee
'Bezuiniging in zorg
zeer on<
'Dan maar defensie opheffen'
f;* 2
J6S S P Cil
Overheid
Kinderopvang
Politie
Minimumloon
ww
Afschaffen aftrek
hypotheekrente
Vervoer
AWBZ
Onderwijs
Sociale werkplaats
vrijdag 2 april 2010
4^* S
»#tc
-•
&»-■" ?«-•
door Frouke Tamsma
Provincies en waterschappen
worden opgeheven, er blij
ven 25 tot 30 regiogemeen
ten over. Dat levert 1,8 mil
jard op. Of er komen 5 tot 8
provincies, 100 tot 150 ge
meenten en de waterschap
pen vallen onder provincie
of gemeente: 1,45 miljard.
Verlagen van het minimum
loon met 10 procent werkt
flink door op de arbeidsmarkt
en op andere uitkeringen.
Besparing: ruim 1,3 miljard.
Een andere optie: uitkeringen
stijgen niet meer mee met de
de ontwikkeling van de lonen.
Besparing bijna 2 miljard
De WW-uitkering duurt
maximaal 1 jaar. Werkgevers
betalen de eerste periode
van maximaaal zes maanden.
Daarna volgt maximaal een
halfjaar spaar-WW waar
voor werknemers verplicht
moeten sparen.
Besparing 2,2 miljard
Er komt een nieuwe school van
8.00 tot 18.00 uur die gratis
toegankelijk is. Ouders van kin
deren tot vier jaar houden recht
op kinderopvangtoeslag, het
kindgebonden budget wordt ge
halveerd.
Besparing 1,8 miljard
Afschaffen hypotheekrenteaf
trek en eigenwoningforfait
in dertig jaar. Ook de kapi
taalverzekering voor de ei
gen woning is niet langer af
trekbaar: mensen lossen snel
ler af en de huizenprijzen da
len met 13 procent.
De eigen woning en eigen
woningschuld worden over
geheveld van box 1 naar box
3 in de belastingaangifte en
worden als vermogen ge
zien. Wie meer aflost, is fis
caal voordeliger uit. De hui
zenprijzen dalen hierdoor in
twintig jaar met 10 procent.
De renteaftrek wordt annuï-
tair: de bezitter lost volgens
de fiscus elk jaar een deel
van de hypotheek af en be
taalt dus minder rente. De af
trek wordt kleiner. Daarnaast
mogen huizenbezitters hun
rente nog maar aftrekken
tot maximaal 500.000 euro
en tegen maximaal 42 pro
cent. Hierdoor dalen de hui
zenprijzen met 8 procent.
De 25 politieregio's worden
vervangen door een nationa
le politie, onderverdeeld in
10 regio's. Boetes gaan om
hoog en delen van de minis
teries van Binnenlandse Za
ken en van Justitie worden
samengevoegd.
Besparing 2 miljard
r Tol voor vrachtwagens, spits-
heffing voor automobilisten,
voor treinreizigers wordt rei
zen buiten de spits aantrekke
lijker, een gebruikersheffing
voor de beroeps- en plezier-
vaart en infrastructuurprojec
ten worden geschrapt
Besparing ruim 1,7 miljard
Versobering van de bijzonde
re ziektekosten, zoals het
schrappen van de vergoe
ding voor de eerste 90 minu
ten persoonlijke verzorging
per week of persoonlijke ver
zorging bij een indicatie van
minder dan zes maanden.
Besparing 4,2 miljard
De lestijd in het voortgezet
onderwijs terugbrengen, het
aantal studieprofielen beper
ken in de bovenbouw van
havo/vwo en deze leerlingen
een jaar korter op school la
ten zitten.
Besparing 4,1 miljard
De ingrijpende bezuinigingsvoor
stellen voor de zorg zijn slecht ge
vallen bij de Landelijke Huisartsen-
vereniging (LHV). Als het aan
ambtenaren ligt, moeten mensen
straks per huisartsenbezoek 5 euro
betalen en wordt het verplichte ei
gen risico verhoogd naar 775 euro.
De politiek is tegen dat laatste
voorstel, maar de bezorgdheid is
desondanks groot bij LHV-voorzit-
ter Steven van Eijck.
„Dit ambtelijke plan is zeer on
doordacht", vindt hij. „De huisarts
biedt goede zorg en is veel goedko
per dan het ziekenhuis. Door daar
nu een financiële drempel voor op
te werpen, werk je in de hand dat
mensen langer blijven rondlopen
met hun klachten voor ze naar de
dokter gaan."
Terwijl het voor die oude vrouw
met pijn op de borst of dat kindje
met zware hoofdpijn erg belang
rijk is dat een arts ernaar kijkt. Als
patiënten te lang wachten, wordt
behandelen moeilijker en duurder.
Het kan zelfs ronduit gevaarlijk
zijn. „Stel dat die hoofdpijn wordt
veroorzaakt door nekkramp."
Van Eijck: „Dit gaat ons alleen
maar geld kosten. En dan praat ik
nog niet eens over het feit dat die
5 euro blijkbaar contant moet wor
den betaald, wat enorme admini
stratieve lasten met zich mee
brengt."
De LHV-voorzitter vreest dat de
praktijken hierdoor telefonisch
ook slechter bereikbaar worden.
Een assistente is volgens hem al
snel twee uur per dag kwijt aan
het afhandelen van de consultbij-
dragen.
Het verbaast Van Eijck dat het mi
nisterie van Volksgezondheid eerst
trots aan VS-president Barack Oba-
ma vertelt hoe solidair en toegan
kelijk de zorg hier is en dat die soli
dariteit nu volgens hem deels de
nek wordt omgedraaid. „Het lijken
misschien maatregelen die voor ie
dereen gelden, maar in de praktijk
LHV-voorzitter Steven van Eijck
foto GPD
treffen ze de zwakken in de samen
leving. Chronisch zieken hebben
vaak meerdere aandoeningen en
moeten daarom vaker naar de huis
arts. Daarnaast zijn mensen in ar
me wijken de dupe. Zij hebben ge
middeld een slechtere gezondheid
en leven meer jaren met een ziek
te dan beter gesitueerden. Waar
om kan men niet gewoon accepte
ren dat door de toenemende ver
grijzing de zorg duurder wordt?
Mensen begrijpen dat."
Hij denkt dat huisartsen en me
disch specialisten veel geld kun
nen besparen door goedkopere me
dicijnen voor te schrijven. „Daar
naast gaan patiënten te vaak naar
dure spoedeisende hulp in het zie
kenhuis, in plaats van naar de huis
arts."
De regeling voor sociale werk
plaatsen en de Wajong-uitke-
ring voor mensen die van
jongs af aan arbeidsgehandi
capt zijn, worden onderge
bracht in de bijstand.
Besparing ongeveer
2 miljard
DEN HAAG - Als er bij defensie 2,t
miljard euro wordt bespaard en
dat ten koste gaat van 23.500 ba
nen, dan kunnen ze defensie net
zo goed opheffen. Zo reageert Jan
Kleian, voorzitter van de bond van
defensiepersoneel Acom, op de be
zuinigingsvoorstellen van ambte
naren die gisteren naar buiten zijn
gebracht.
Kleian vindt dat de ideeën van de
ambtelijke werkgroep kant noch
wal raken. Hij weet, zegt hij cy
nisch, een betere oplossing: ophef
fing van het hele defensie-appa
raat. Defensie kost jaarlijks 8,4 mil
jard en dat levert dus een aardige
besparing op als het verdwijnt, al
dus voorzitter Kleian. „Maar ja,
dan moeten ze weer een nieuwe
melkkoe vinden om geld bij weg
te halen." Zijn collega van de mili
taire vakbond AFMP, Wim van
den Burg, vindt de optie om 2,r
miljard te bezuinigen bij defensie
niet geloofwaardig. „Als je dit
doet, houd je geen serieuze krijgs
macht meer over", aldus Van den
Burg.
Volgens hem slaat Nederland een
slecht figuur wanneer het met een
uitgeklede krijgsmacht niet meer
kan voldoen aan zijn internationa
le verplichtingen op het gebied
van veiligheid.
Volgens de voorstellen zullen voor
al bij de landmacht banen verdwij
nen. Ook moet defensie het doen
met minder jachtvliegtuigen en
mijnenjagers en zal Nederland
minder vaak meedoen aan interna
tionale operaties.
De ambtenaren gaan ervan uit dat
defensie zich vooral beperkt tot
specifieke taken, vooral in de lucht
en op het water.
Bij één bezuinigingsvariant ver
dwijnt de marine. Ook valt te over
wegen de opkomstplicht voor de
militaire dienst opnieuw in te voe
ren. Dat levert 49 tot 80 miljoen
euro op.
Bij defensie werken nu 70.000
mensen, van wie 50.000 militairen
en 20.000 burgers.
Dat is een forse daling vergeleken
met 1990. Toen waren er 129.000
defensiemedewerkers, van wie
55.000 beroepsmilitairen, 50.000
dienstplichtigen en 24.000 bur
gers.
illustratie Jos Diender