6| Geesten rijp voor greep Bezuinigingspijn komt hard aan Economen vrezen voor haastige spoed BEZUINIGINGEN Geen enkel onderwerp was taboe voor de ambtelijke werk groepen die over ombuigingen moesten nadenken. Politieke partijen ontkomen nu niet aan het maken van harde keuzes. vrijdag 2 april 2010 amsterdam - De ruim duizend pa gina's aan bezuinigingsvoorstellen van de ambtelijke werkgroepen ten spijt, is er een grote kans dat de overheid het tekort de komen de jaren vooral te lijf gaat met las tenverzwaringen. De druk om het tekort binnen de komende vijf jaar al voor een groot deel terug te dringen, vergroot de kans op tijde lijke maatregelen die de economi sche groei vooral schaden, zo waar schuwden diverse economen giste ren. Econoom Hans Stegeman van de Rabobank: „Alle rigoureuze plannen van de werkgroepen leve ren pas na 2015 geld op." Hij vreest daarom dat er een prikkel zal ont staan bij politici om voor de snelle winst te gaan. „Dat is jammer, want die is vooral te halen door de lasten te verzwaren en dat is scha delijk voor de economie. „Tijdelijke lastenverzwaring is het enige dat snel geld oplevert, maar dat doet structureel helemaal niets", waarschuwt ook hoogleraar economie Sweder van Wijnber gen. „Er moeten nu juist snel hel dere en onomkeerbare plannen voor hervormingen op lange ter mijn worden gepresenteerd. Het is wat dat betreft simpel: schuif de AOW-leeftijd op en behandel op termijn het eigen huis als een vorm van vermogen in box drie. Op de korte termijn doe je niet zo veel, maar op de lange termijn haal je de winst die je nodig hebt." „Er moet nu slim structureel be leid worden gevoerd, waarbij de Europese begrotingsregels mis schien maar even niet zo strak moeten worden gevolgd", vindt Stegeman. „Dat lijkt misschien op het weg schuiven van problemen, maar je werkt dan aan structureel goede maatregelen." Stegeman vreest voor een lappen deken aan losse maatregelen als er al op korte termijn geld moet wor den gevonden. Hij wijst daarbij op de plannen voor het aanpakken van de werkloosheidsuitkering (WW). „Dat moet activerend wer ken, maar dat lukt alleen als het ontslagrecht ook wordt aangepakt. De verkorting van de WW is ech ter waarschijnlijk vrij snel te rege len, terwijl het aanpakken van het ontslagrecht veel langer duurt. Dan wentel je de bezuiniging op de uitkeringen dus alleen af op de werknemers." Twintig ambtelijke commissies hebben gisteren bezuini gingsvoorstellen gedaan. Dat zegt niets over hoeveel er wordt bezuinigd, maar wel dat er een forse greep wordt ge daan in de portemonnee van de burger. Een tombola aan cijfers en maatregelen hebben de twintig bezuinigingscom missies gisteren over het land uitgestort, bij elkaar opgeteld 36 miljard euro aan ombuigingen, 20 procent van de rijksuitgaven. Uit de lijst voorgestelde maatrege len zou de indruk kunnen ont staan dat vanaf 2011 iedereen aan de bedelstaf raakt. Of dat nou het doel is of niet, de geesten worden in ieder geval rijp gemaakt voor forse ingrepen die de koopkracht van alle burgers hard raken. De crisis heeft een diep gat gesla gen in de overheidsfinanciën. Om de economie niet nog een optater te geven, heeft het kabinet miljar den euro's meer uitgegeven dan er binnen zijn gekomen. Dat geld moet weer terugverdiend worden. Daarbij komt dat de vergrijzing de overheidsuitgaven nog een extra duw geeft. Het volgende kabinet moet 15 tot 18 miljard snijden in 2015, aldus het ministerie van Financiën giste ren. Zonder de door het Centraal Planbureau (CPB) al ingeboekte be zuiniging van 7 miljard euro in de zorg, zou het komend kabinet mi nimaal 22 miljard aan ombuigin gen moeten vinden. Al met al veel geld, maar bij lange na niet de 36 miljard van de twintig commis sies. Hoewel niet alle voorgestelde be sparingen nodig zijn, is het werk van de door het kabinet ingestelde werkgroepen belangrijk. Zij kregen als opdracht om op zijn minst één bezuinigingsvariant op hun ter rein te bedenken die voor een be sparing van 20 procent zorgt. Die 20 procent komt overeen met het door Gert van Harskamp tekort dat het CPB in een eerdere raming schetste. De resultaten maken duidelijk dat er grote ingrepen nodig zijn om de overheidsfinanciën weer op orde te krijgen. Politieke partijen die de verkiezingscampagne ingaan met de bewering dat zij de portemon nee van de kiezer kunnen sparen door bijvoorbeeld alleen te snijden in het ambtenarenapparaat, bezui nigingen op ontwikkelingssamen werking of asielzoekers en immi gratie, houden de burger voor het lapje. Harde keuzes zijn onvermijdelijk. Een partij die dat uit de weg gaat, heeft zichzelf gediskwalificeerd voor het nemen van verantwoor delijkheid. Of het nu de rollator is die ver goed wordt door de AWBZ, de hy potheekrenteaftrek, de huurtoe- slag, kindertoeslagen, studiebeurs of de AOW-leeftijd, in het overgro te deel van deze voorzieningen zal het mes moeten, luidt de bood schap. Hoe hoog de bezuinigingen ook worden, het meest effectief blijkt snijden in de kosten van de vergrijzing (zorg en AOW) en her vorming van de woningmarkt. Lang niet het hele bezuinigingsbe drag van de commissies moet ge haald worden. Maar het is duide lijk dat een volgende kabinet niet de kool en de geit kan sparen. De rapporten met bezuinigingsvoor stellen. foto Valerie Kuypers/ANP den haag - Politieke partijen en maatschappelijke organisaties heb ben gisteren hun veto's uitgespro ken over het deel van de bezuini gingsvoorstellen dat ze onaccepta bel vinden. PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer stelde dat ze 'hele rare voor stellen' had gezien, zoals het idee om de havo en de vwo met een jaar te bekorten. De voorgestelde verhoging van het eigen risico in de zorg van 165 naar 775 euro is voor de PvdA 'onaccep tabel'. Net als de PvdA wil ook het CDA dat het eigen risico en de premies in de zorg niet stijgen. De partij wil bovendien niet snijden in de hypotheekrenteaftrek - wat de Pv dA wel wil - en in de studiefinan ciering. De PW van Geert Wilders vindt dat de werkgroepen de rekening te veel bij de gewone man leggen. Wilders noemt een verhoging van het eigen risico in de zorg 'een aso ciale maatregel, volslagen absurd'. Hij wil ook niet tornen aan de hy potheekrenteaftrek en wil de AOW-leeftijd op 65 jaar houden. D66-leider Alexander Pechtold herhaalde dat structurele hervor mingen nodig zijn, waaronder op de woningmarkt en dus bij de hy potheekrenteaftrek. Dat laatste vinden ook Groen- Links en de SP. De VVD wil de renteaftrek hoe dan ook in stand houden. Groen- Links waarschuwt voor voorstel len die kunnen leiden tot 'onaan vaardbare' maatschappelijke tegen stellingen. „De zieken, werklozen en studen ten worden de stuipen op het lijf gejaagd, terwijl er geen bankier of multinational zal schrikken", zei SP-leider Emile Roemer. Maatschappelijke organisaties rea geerden ook vooral op de voorstel len die ze vrezen. Vakcentrale FNV vreest voor een tweedeling in Nederland als voor stellen om het minimumloon en de bijstand met 10 procent te verla gen het halen. „Dat doe je niet in een beschaafd land als tegelijk schoonmakers staken voor twee dubbeltjes erbij", aldus de FNV. Transportorganisaties KNV, EVO en TLN reageerden geschrokken en teleurgesteld. Ook de onderwijswereld reageerde geschokt. De voorstellen zullen de sastreus zijn voor de kennisecono mie en het onderwijs stelde de Al gemene Onderwijsbond. De MBO Raad vindt dat mbo-stu- denten onevenredig hard worden geraakt. Artsenorganisatie KNMG is tegen een eigen bijdrage van 5 euro voor een huisartsbezoek. Saneren bij Defensie leverde een cynische reactie op van defensie vakbond Acom. „Dan kunnen we Defensie net zo goed opheffen", aldus de bond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 6