Stadsauto zonder opsmuk
ito 17
Alternatief: Volkswagen Polo 1.6
Alternatief: Peugeot 205 1.4 (5-deurs)
vrijdag 2 april 2010
KORT
Porsche 911 Sport
Classic rijdende etalage
De Pprsche 911 Sport Classic
wordt in een oplage van 250
stuks gebouwd en vormt een rij
dende etalage voor de afdeling 'Ex
clusive' die zo ongeveer alle buiten
gewone wensen van klanten kan
vervullen. De 'ducktail' spoiler en
de klassieke Fuchs-wielen zijn na
tuurlijk puur retro, maar de tech
niek van de Carrera 4S en de sport
uitlaten zijn dat beslist niet. Wan
neer de SC is uitverkocht (voor
276.300 euro) komen vrijwel alle
speciale onderdelen voor andere
klanten beschikbaar bij Porsche Ex
clusive.
Fiscus verwent
Ibiza Ecomotive
De Seat Ibiza 1,2 TDI Ecomoti
ve is het Spaanse equivalent
"van de VW Polo BlueMotion. Er
zit precies dezelfde turbodiesel in
en identieke verdere zuinigheids
maatregelen, waardoor deze Seat
eveneens een verbruik van 3,7 liter
per 100 kilometer en een kool
stofdioxide-uitstoot van 95 gram
per kilometer kent.
Dat levert dezelfde fiscale voorde
len op: geen BPM, geen motorrij
tuigenbelasting en voor zakelijke
rijders een bijtelling van 14 pro
cent. Maar waar de Polo BlueMo
tion 16.290 euro kost, komt de Ibi
za op 14.995 euro.
McLaren bouwt
eigen sportauto
McLaren wordt een autofa-
briek. Met de vorige maand
geïntroduceerde MP4-12C wil het
merk vanaf volgend jaar de geves
tigde orde in de sportautowereld
beconcurreren.
De bolide krijgt een door McLaren
zelf ontwikkelde 3,8-liter twin-
turbo V8 met 600 pk - en 600 Nm
trekkracht - goed voor een hon
derdsprint in nog geen drie secon
den. 200 kilometer per uur rijdt de
MP4 in minder dan vijf seconden
en van die snelheid naar stilstand
remmen verloopt in drie secon
den, mede dankzij een luchtrem.
De prijzen zullen (in Engeland)
tussen de 140.000 en 200.000 euro
belopen.
Toyota verkoopt
fors meer auto's
De Japanse autofabrikant Toyo
ta heeft in Nederland in het
eerste kwartaal van dit jaar 14.170
auto's aan de man gebracht, een
stijging van bijna 19 procent verge
leken met dezelfde periode vorig
jaar. Dat heeft Toyota-importeur
Louwman 8c Parqui gisteren be
kendgemaakt.
In de maand maart stegen de ver
kopen, ondanks de wereldwijde te
rugroepacties, met bijna 12 pro
cent tot ruin} 4000 stuks. Toyota is
na concurrent Volkswagen het
best verkochte merk in Nederland
met een marktaandeel van 9,7 pro
cent. 's Werelds grootste autofabri
kant (in termen van omzet) moest
wereldwijd circa 8,5 miljoen auto's
terughalen naar de garage wegens
problemen met glijdende vloer
matten, remsystemen en gaspeda
len die mogelijk blijven hangen.
Volgens de Nederlandse impor
teur verlopen de terugroepacties
hier voorspoedig en is 80 procent
van de betreffende auto's al terug
naar de garage geweest.
Volkswagen Polo 1.6 (3-deurs)
Prijs: €1995 Bouwjaar: 01-1995
Km-stand: 156.800 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Motorinhoud: 1598 cc Vermogen: 75 pk
Gewicht: 890 kg APK: nieuw bij aflevering Bovag-garantie: nee
Bijzonderheden: elektrisch bestuurbare ramen voor, sportstoelen
Verkooppunt: Ad Witteveen, Breda
Peugeot 205 1.4
Prijs: €1950 Bouwjaar: 06-1998
Km-stand: 71.032 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Motorinhoud: 1360 cc Vermogen: 75 pk
Gewicht: 800 kg APK: nieuw bij aflevering Bovag-garantie: nee
Bijzonderheden: elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met af
standsbediening
OCCASION Ford Fiesta uit 1997 is klokje rond gegaan, maar ziet er goed uit
door Lucas Boot
Deze week gingen we op
zoek naar een compacte,
handzame (stads)auto
voor een bedrag van om
en nabij de 20Ö0 euro. Op de web
site van Ford Joosse in Vlissingen
vonden we deze blauwe Ford Fie
sta. Wat meteen opviel, was de tel
lerstand die op zo'n 1600 kilome
ter is blijven steken. Daar moesten
we meer van weten. Wat blijkt: de
teller op de Fiesta bestaat uit vijf
cijfers en geeft geen honderddui
zendtallen weer. De Ford is dus
klokje rond gegaan, maar dat valt
'm niet aan te merken.
Met name de koppeling doet het
uitstekend en 'pakt' als nieuw. In
het vooronder vinden we een
1300'tje met 60 paardenkrachten.
Genoeg vermogen om de kleine
feestganger op comfortabele wijze
door het verkeer te sturen. Zeker
voor stadsgebruik is de 1.3 een fij
ne krachtbron. Met 50 kilometer
per uur kunt u in z'n vierde ver
snelling zonder horten of stoten
van het motorblok door de stad
tuffen.
Op de snelweg daarentegen
trappen wé het gaspedaal
in elke versnelling tot het
schutbord in om goed op snelheid
te komen. Eenmaal op de 120 kilo
meter per uur is de Fiesta koers
vast en voelt-ie solide aan. U kunt
er zo mee naar Zuid-Frankrijk toe;
Ford Fiesta uit 1997
foto's Lucas Boot
de stoelen zijn namelijk goed hard
en geven de rug veel steun.
Teleurstellend - en ook onveilig -
zijn echter de hoofdsteunen die
niet ver genoeg omhoog kunnen
om het hoofd van onze 1,89 meter
lange testredacteur bij een botsing
veilig op te vangen. Bent u wat
kleiner van stuk, dan vormen de
steunen geen enkel probleem.
Het laatste minpuntje is het stuur.
Dat is namelijk niet in hoogte ver
stelbaar. Onderin de stuurkolom
zit weliswaar een oranje hendel
waarmee u het stuurwiel lijkt te
kunnen verstellen. Trekt u eraan,
dan ontgrendelt u de motorkap.
Wat daaronder ligt, ziet er net als
de rest van de auto - op wat kleine
gebruikssporen in het interieur na
- piekfijn uit.
Geen geroeste motorsteunen of du
bieuze vochtplekken; helemaal in
orde. De Fiesta is dan ook dealer-
onderhouden en de complete his-
Ford Fiesta 1.3 Studio
Prijs: €1950
Bouwjaar: 07-1997
Nieuwprijs in 1997: vanaf €10.432
Km-stand: 101.600 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Motorinhoud: 1299 cc
Vermogen: 60 pk
Gewicht: 935 kg
0-100 km/u: 15,9 seconden
APK: bij aflevering
Bovag-garantie: nee
torie van de auto is bij Joosse be
kend.
De uitrusting tot slot. We tes
ten een Studio-uitvoering
met radio/cassettespeler,
stuurbekrachtiging en afneembare
trekhaak. Verder is de Studio func-
Bijzonderheden: dealeronhouden, af
neembare trekhaak
Verkooppunt: Ford Joosse, Vlissingen
Historie:
De eerste Ford Fiesta verscheen in
1976. Het type in deze test is de zesde
variant op het oermodel uit de seven
ties en werd tussen 1995 en 1999 ge
bouwd.
tioneel-sober ingericht en heeft
buiten de bovengenoemde extra's
geen toeters en bellen aan boord.
Wie kortom zoekt naar een prettig
sturend, compact autootje zonder
opsmuk kan aan deze Ford Fiesta
nog jarenlang plezier beleven.
Elke week testen we in
deze rubriek een occa
sion. Van boodschappen-
auto's tot ruime gezins
wagens. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op een aan? En
wat is er voor ongeveer
hetzelfde bedrag nog
meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze
week een Ford Fiesta uit
1997.
inopi