Stadsauto zonder opsmuk ito 17 Alternatief: Volkswagen Polo 1.6 Alternatief: Peugeot 205 1.4 (5-deurs) vrijdag 2 april 2010 KORT Porsche 911 Sport Classic rijdende etalage De Pprsche 911 Sport Classic wordt in een oplage van 250 stuks gebouwd en vormt een rij dende etalage voor de afdeling 'Ex clusive' die zo ongeveer alle buiten gewone wensen van klanten kan vervullen. De 'ducktail' spoiler en de klassieke Fuchs-wielen zijn na tuurlijk puur retro, maar de tech niek van de Carrera 4S en de sport uitlaten zijn dat beslist niet. Wan neer de SC is uitverkocht (voor 276.300 euro) komen vrijwel alle speciale onderdelen voor andere klanten beschikbaar bij Porsche Ex clusive. Fiscus verwent Ibiza Ecomotive De Seat Ibiza 1,2 TDI Ecomoti ve is het Spaanse equivalent "van de VW Polo BlueMotion. Er zit precies dezelfde turbodiesel in en identieke verdere zuinigheids maatregelen, waardoor deze Seat eveneens een verbruik van 3,7 liter per 100 kilometer en een kool stofdioxide-uitstoot van 95 gram per kilometer kent. Dat levert dezelfde fiscale voorde len op: geen BPM, geen motorrij tuigenbelasting en voor zakelijke rijders een bijtelling van 14 pro cent. Maar waar de Polo BlueMo tion 16.290 euro kost, komt de Ibi za op 14.995 euro. McLaren bouwt eigen sportauto McLaren wordt een autofa- briek. Met de vorige maand geïntroduceerde MP4-12C wil het merk vanaf volgend jaar de geves tigde orde in de sportautowereld beconcurreren. De bolide krijgt een door McLaren zelf ontwikkelde 3,8-liter twin- turbo V8 met 600 pk - en 600 Nm trekkracht - goed voor een hon derdsprint in nog geen drie secon den. 200 kilometer per uur rijdt de MP4 in minder dan vijf seconden en van die snelheid naar stilstand remmen verloopt in drie secon den, mede dankzij een luchtrem. De prijzen zullen (in Engeland) tussen de 140.000 en 200.000 euro belopen. Toyota verkoopt fors meer auto's De Japanse autofabrikant Toyo ta heeft in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar 14.170 auto's aan de man gebracht, een stijging van bijna 19 procent verge leken met dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft Toyota-importeur Louwman 8c Parqui gisteren be kendgemaakt. In de maand maart stegen de ver kopen, ondanks de wereldwijde te rugroepacties, met bijna 12 pro cent tot ruin} 4000 stuks. Toyota is na concurrent Volkswagen het best verkochte merk in Nederland met een marktaandeel van 9,7 pro cent. 's Werelds grootste autofabri kant (in termen van omzet) moest wereldwijd circa 8,5 miljoen auto's terughalen naar de garage wegens problemen met glijdende vloer matten, remsystemen en gaspeda len die mogelijk blijven hangen. Volgens de Nederlandse impor teur verlopen de terugroepacties hier voorspoedig en is 80 procent van de betreffende auto's al terug naar de garage geweest. Volkswagen Polo 1.6 (3-deurs) Prijs: €1995 Bouwjaar: 01-1995 Km-stand: 156.800 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motorinhoud: 1598 cc Vermogen: 75 pk Gewicht: 890 kg APK: nieuw bij aflevering Bovag-garantie: nee Bijzonderheden: elektrisch bestuurbare ramen voor, sportstoelen Verkooppunt: Ad Witteveen, Breda Peugeot 205 1.4 Prijs: €1950 Bouwjaar: 06-1998 Km-stand: 71.032 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motorinhoud: 1360 cc Vermogen: 75 pk Gewicht: 800 kg APK: nieuw bij aflevering Bovag-garantie: nee Bijzonderheden: elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met af standsbediening OCCASION Ford Fiesta uit 1997 is klokje rond gegaan, maar ziet er goed uit door Lucas Boot Deze week gingen we op zoek naar een compacte, handzame (stads)auto voor een bedrag van om en nabij de 20Ö0 euro. Op de web site van Ford Joosse in Vlissingen vonden we deze blauwe Ford Fie sta. Wat meteen opviel, was de tel lerstand die op zo'n 1600 kilome ter is blijven steken. Daar moesten we meer van weten. Wat blijkt: de teller op de Fiesta bestaat uit vijf cijfers en geeft geen honderddui zendtallen weer. De Ford is dus klokje rond gegaan, maar dat valt 'm niet aan te merken. Met name de koppeling doet het uitstekend en 'pakt' als nieuw. In het vooronder vinden we een 1300'tje met 60 paardenkrachten. Genoeg vermogen om de kleine feestganger op comfortabele wijze door het verkeer te sturen. Zeker voor stadsgebruik is de 1.3 een fij ne krachtbron. Met 50 kilometer per uur kunt u in z'n vierde ver snelling zonder horten of stoten van het motorblok door de stad tuffen. Op de snelweg daarentegen trappen wé het gaspedaal in elke versnelling tot het schutbord in om goed op snelheid te komen. Eenmaal op de 120 kilo meter per uur is de Fiesta koers vast en voelt-ie solide aan. U kunt er zo mee naar Zuid-Frankrijk toe; Ford Fiesta uit 1997 foto's Lucas Boot de stoelen zijn namelijk goed hard en geven de rug veel steun. Teleurstellend - en ook onveilig - zijn echter de hoofdsteunen die niet ver genoeg omhoog kunnen om het hoofd van onze 1,89 meter lange testredacteur bij een botsing veilig op te vangen. Bent u wat kleiner van stuk, dan vormen de steunen geen enkel probleem. Het laatste minpuntje is het stuur. Dat is namelijk niet in hoogte ver stelbaar. Onderin de stuurkolom zit weliswaar een oranje hendel waarmee u het stuurwiel lijkt te kunnen verstellen. Trekt u eraan, dan ontgrendelt u de motorkap. Wat daaronder ligt, ziet er net als de rest van de auto - op wat kleine gebruikssporen in het interieur na - piekfijn uit. Geen geroeste motorsteunen of du bieuze vochtplekken; helemaal in orde. De Fiesta is dan ook dealer- onderhouden en de complete his- Ford Fiesta 1.3 Studio Prijs: €1950 Bouwjaar: 07-1997 Nieuwprijs in 1997: vanaf €10.432 Km-stand: 101.600 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motorinhoud: 1299 cc Vermogen: 60 pk Gewicht: 935 kg 0-100 km/u: 15,9 seconden APK: bij aflevering Bovag-garantie: nee torie van de auto is bij Joosse be kend. De uitrusting tot slot. We tes ten een Studio-uitvoering met radio/cassettespeler, stuurbekrachtiging en afneembare trekhaak. Verder is de Studio func- Bijzonderheden: dealeronhouden, af neembare trekhaak Verkooppunt: Ford Joosse, Vlissingen Historie: De eerste Ford Fiesta verscheen in 1976. Het type in deze test is de zesde variant op het oermodel uit de seven ties en werd tussen 1995 en 1999 ge bouwd. tioneel-sober ingericht en heeft buiten de bovengenoemde extra's geen toeters en bellen aan boord. Wie kortom zoekt naar een prettig sturend, compact autootje zonder opsmuk kan aan deze Ford Fiesta nog jarenlang plezier beleven. Elke week testen we in deze rubriek een occa sion. Van boodschappen- auto's tot ruime gezins wagens. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op een aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Ford Fiesta uit 1997. inopi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 55