auto 15 Mooi en stevig, E-Klasse Cabrio Wi Rolls zou van Sting zijn geweest vrijdag 2 april 2010 KLASSIEKER Rob de With en zijn Rolls-Royce Silver Shadow Natuurlijk laat Mercedes- Benz de E-Klasse Cabriolet direct aansluiten op de vorig jaar geïntroduceerde E-Coupé. Het tweetal volgt de CLK's op en is net als dat duo technisch gebaseerd op de C-Klasse. door Robbert Keegef aren die CLK's beslist al fraaie automobie len, de E-Klasse Coupé en Cabriolet zijn de mooiste Mercedessen sinds tijden. Kwalitatief zijn zij ook weer helemaal zoals het hoort: de degelijkheid straalt er niet alleen vanaf, al na een paar kilometer rij den blijkt zonneklaar dat we hier van doen hebben met een van de minst torderende cabriolets mo menteel op de markt. Op de bar slechte weggetjes op Ma jorca - en daar hebben ze er véél van en zij zijn nog vergeven van de Duitse fietstoeristen - geeft het koetswerk geen krimp. Die carros seriestij fheid is een noodzaak om het onderstel optimaal te laten functioneren en daarin zijn de koetskundigen van Das Haus won derwel geslaagd: hij rijdt gewoon even goed als de Coupé, dus nog éven beter dan de sedan. Bij een cabriolet in dit marktseg ment is de doelgroep niet meer zo piep (de prijslijst begint bij 51.900 euro) en is er mee flaneren het hoofddoel, dus moet de nadruk wel op comfort liggen. In cabrio- land betekent dat: de kuip zo windvrij mogelijk houden. Mercedes heeft daar een nieuw hulpmiddel voor bedacht, aange zien het klassieke windschot ach ter de voorstoelen in een vierzitter minder beleefd is voor eventuele achterpassagiers. Niet overigens dat het daar overhoudt aan been ruimte, maar dat terzijde, want de achterbank zal toch meestal wel onbezet blijven. Dat hulpmiddel heet AirCap en is door Lucas Boot Kent u iemand die een Rolls-Royce niet nakijkt? Ik ook niet. Een Rolls heeft immers iets mys tieks, iets ongenaakbaars. En na tuurlijk zijn het gevaartes waar je qua formaat niet omheen kunt. Dus kijken zult u! Neem nou deze Silver Shadow van Rob de With uit Klundert. Een gigantische koets die met trots de Flying Lady op de neus draagt. De grijze dame stond deze winter in de stalling en mag voor het eerst sinds maanden weer vrij ademen. Rob geniet zichtbaar wanneer de suizende V8 tot leven komt en de S ilver Shadow van haar plaats glijdt. Want rijden doet een Rolls niet, ze glijdt. Zweeft. „Het is een ongelooflijk comfortabele auto. El ke keer weer een bijzondere erva ring om erin te rijden." Robs Sil ver Shadow komt uit 1968, de auto was toen drie jaar op de markt. Rolls voerde met de introductie van dit model een aantal novitei ten voor het merk in. Zo werd de Britse supersaloon uitgerust met schijfremmen en de onafhankelij ke wielophanging zorgde voor extra comfort en een betere weglig- ging. De opvallendste nieuwigheid was de hydropneumatiek die de koets ongeacht de belading con stant op hetzelfde niveau houdt. Inderdaad, dit systeem kent u van Citroen. Genoeg over de techniek nu. We willen weten wat de Klunderte- naar met deze Silver Shadow heeft. „Via een zakenrelatie kwam ik deze Rolls tegen. Toen ik erin had gereden begon het toch wel erg te kriebelen. Het is het een prachtige, handgemaakte auto met een imponerend front en een be roemde merkgeschiedenis." Over geschiedenis gesproken: Rolls-rij- ders kunnen via de fabriek de his torie hun auto achterhalen. Zo heeft Rob een kopie van het pro- ductieboek waarin precies staat aangegeven wie op welke datum welk boutje heeft vastgedraaid. „Via de Rolls-Royce-club ben ik ook een hoop te weten gekomen over de geschiedenis van deze Sil ver Shadow. Zo zou Sting een van de eigenaren'zijn geweest. Ik moet het nog verder uitzoeken, maar misschien doe ik dat wel niet. Dan blijft het een mysterie." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. FLANEREN AirCap houdt de kuip van Mercedes vrijwel windvrij Rob de With en zijn Rolls-Royce Silver Shadow, foto Edmund Messeirschmsdt een uitklapbare spoiler bovenop de voorruitlijst. Het ding maakt de kuip vrijwel windvrij, tot op rede lijk hoge snelheden. Maar er kleven twee serieuze be zwaren aan: in de eerste plaats is het foeilelijk en in de tweede plaats blijkt het, zelfs in het nog frisse Majorcaanse voorjaar, een formidabele verzamelaar van insec tenlijken. Laat je die na een rit zit ten, dan gaat dat vliegen- en mug- genkerkhof onverbiddelijk tót be derf over en dan kan ik me de lucht wel voorstellen. Na elk tocht je het ding uitmesten lijkt me ech ter ook geen taak die de doelgroep voor ogen staat bij aanschaf van zo'n praalwagen. Niet dat ik verder nog te kla gen heb. Zelfs de koffer ruimte, doorgaans niet het sterkste punt van cabriolets, meet hier 300 liter met de kap er in op geborgen (gaat op sierlijke wijze in foto CPD Ook gesloten is de E-Klasse Cabriolet een van de mooiste Mercs van het moment. twintig seconden) en 390 liter met de kap omhoog - wat trouwens es thetisch uiterst acceptabel is. Een verademing, zo'n dikke, geluid en temperatuur goed isolerende stof fen kap, na al die stalen klapda ken. Wie toch nog last denkt te hebben van koude nekwinden krijgt van Mercedes steun in de vorm van een verbeterde versie van de Airscarf: een nu regelbare stroom warme lucht vanuit de hoofdsteunen in de richting van de kraag. De E-Klasse Cabriolet is er met de motorkeuze van de Coupé, dus met benzinedrinkers van 184 pk (nét iets te weinig), via 204 pk (bijna goed) en 292 pk (die moet je hebben) tot voor een cabrio overtollige 388 pk. Dieselen, ge voelsmatig niet gepast, maar in de praktijk prima voor een cabriolet, kan met 170, 240 of 231 pk. Hij blijft er in ieder geval even mooi mee. Het interieur inclusief warmeluchtstralers in de hoofdsteunen. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 53