auto 15
Mooi en stevig, E-Klasse Cabrio
Wi
Rolls zou van Sting zijn geweest
vrijdag 2 april 2010
KLASSIEKER Rob de With en zijn Rolls-Royce Silver Shadow
Natuurlijk laat Mercedes-
Benz de E-Klasse Cabriolet
direct aansluiten op de vorig
jaar geïntroduceerde
E-Coupé. Het tweetal volgt
de CLK's op en is net als
dat duo technisch gebaseerd
op de C-Klasse.
door Robbert Keegef
aren die CLK's beslist
al fraaie automobie
len, de E-Klasse
Coupé en Cabriolet
zijn de mooiste Mercedessen sinds
tijden. Kwalitatief zijn zij ook
weer helemaal zoals het hoort: de
degelijkheid straalt er niet alleen
vanaf, al na een paar kilometer rij
den blijkt zonneklaar dat we hier
van doen hebben met een van de
minst torderende cabriolets mo
menteel op de markt.
Op de bar slechte weggetjes op Ma
jorca - en daar hebben ze er véél
van en zij zijn nog vergeven van
de Duitse fietstoeristen - geeft het
koetswerk geen krimp. Die carros
seriestij fheid is een noodzaak om
het onderstel optimaal te laten
functioneren en daarin zijn de
koetskundigen van Das Haus won
derwel geslaagd: hij rijdt gewoon
even goed als de Coupé, dus nog
éven beter dan de sedan.
Bij een cabriolet in dit marktseg
ment is de doelgroep niet meer zo
piep (de prijslijst begint bij 51.900
euro) en is er mee flaneren het
hoofddoel, dus moet de nadruk
wel op comfort liggen. In cabrio-
land betekent dat: de kuip zo
windvrij mogelijk houden.
Mercedes heeft daar een nieuw
hulpmiddel voor bedacht, aange
zien het klassieke windschot ach
ter de voorstoelen in een vierzitter
minder beleefd is voor eventuele
achterpassagiers. Niet overigens
dat het daar overhoudt aan been
ruimte, maar dat terzijde, want de
achterbank zal toch meestal wel
onbezet blijven.
Dat hulpmiddel heet AirCap en is
door Lucas Boot
Kent u iemand die een
Rolls-Royce niet nakijkt?
Ik ook niet. Een Rolls
heeft immers iets mys
tieks, iets ongenaakbaars. En na
tuurlijk zijn het gevaartes waar je
qua formaat niet omheen kunt.
Dus kijken zult u! Neem nou deze
Silver Shadow van Rob de With
uit Klundert. Een gigantische
koets die met trots de Flying Lady
op de neus draagt. De grijze dame
stond deze winter in de stalling en
mag voor het eerst sinds maanden
weer vrij ademen.
Rob geniet zichtbaar wanneer de
suizende V8 tot leven komt en de
S ilver Shadow van haar plaats
glijdt. Want rijden doet een Rolls
niet, ze glijdt. Zweeft. „Het is een
ongelooflijk comfortabele auto. El
ke keer weer een bijzondere erva
ring om erin te rijden." Robs Sil
ver Shadow komt uit 1968, de auto
was toen drie jaar op de markt.
Rolls voerde met de introductie
van dit model een aantal novitei
ten voor het merk in. Zo werd de
Britse supersaloon uitgerust met
schijfremmen en de onafhankelij
ke wielophanging zorgde voor
extra comfort en een betere weglig-
ging. De opvallendste nieuwigheid
was de hydropneumatiek die de
koets ongeacht de belading con
stant op hetzelfde niveau houdt.
Inderdaad, dit systeem kent u van
Citroen.
Genoeg over de techniek nu. We
willen weten wat de Klunderte-
naar met deze Silver Shadow
heeft. „Via een zakenrelatie kwam
ik deze Rolls tegen. Toen ik erin
had gereden begon het toch wel
erg te kriebelen. Het is het een
prachtige, handgemaakte auto met
een imponerend front en een be
roemde merkgeschiedenis." Over
geschiedenis gesproken: Rolls-rij-
ders kunnen via de fabriek de his
torie hun auto achterhalen. Zo
heeft Rob een kopie van het pro-
ductieboek waarin precies staat
aangegeven wie op welke datum
welk boutje heeft vastgedraaid.
„Via de Rolls-Royce-club ben ik
ook een hoop te weten gekomen
over de geschiedenis van deze Sil
ver Shadow. Zo zou Sting een van
de eigenaren'zijn geweest. Ik moet
het nog verder uitzoeken, maar
misschien doe ik dat wel niet. Dan
blijft het een mysterie."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
FLANEREN AirCap houdt de kuip van Mercedes vrijwel windvrij
Rob de With en zijn Rolls-Royce Silver Shadow, foto Edmund Messeirschmsdt
een uitklapbare spoiler bovenop
de voorruitlijst. Het ding maakt de
kuip vrijwel windvrij, tot op rede
lijk hoge snelheden.
Maar er kleven twee serieuze be
zwaren aan: in de eerste plaats is
het foeilelijk en in de tweede
plaats blijkt het, zelfs in het nog
frisse Majorcaanse voorjaar, een
formidabele verzamelaar van insec
tenlijken. Laat je die na een rit zit
ten, dan gaat dat vliegen- en mug-
genkerkhof onverbiddelijk tót be
derf over en dan kan ik me de
lucht wel voorstellen. Na elk tocht
je het ding uitmesten lijkt me ech
ter ook geen taak die de doelgroep
voor ogen staat bij aanschaf van
zo'n praalwagen.
Niet dat ik verder nog te kla
gen heb. Zelfs de koffer
ruimte, doorgaans niet het
sterkste punt van cabriolets, meet
hier 300 liter met de kap er in op
geborgen (gaat op sierlijke wijze in
foto CPD
Ook gesloten is de E-Klasse Cabriolet een van de mooiste Mercs van het moment.
twintig seconden) en 390 liter met
de kap omhoog - wat trouwens es
thetisch uiterst acceptabel is. Een
verademing, zo'n dikke, geluid en
temperatuur goed isolerende stof
fen kap, na al die stalen klapda
ken. Wie toch nog last denkt te
hebben van koude nekwinden
krijgt van Mercedes steun in de
vorm van een verbeterde versie
van de Airscarf: een nu regelbare
stroom warme lucht vanuit de
hoofdsteunen in de richting van
de kraag.
De E-Klasse Cabriolet is er met de
motorkeuze van de Coupé, dus
met benzinedrinkers van 184 pk
(nét iets te weinig), via 204 pk
(bijna goed) en 292 pk (die moet
je hebben) tot voor een cabrio
overtollige 388 pk. Dieselen, ge
voelsmatig niet gepast, maar in de
praktijk prima voor een cabriolet,
kan met 170, 240 of 231 pk.
Hij blijft er in ieder geval even
mooi mee. Het interieur inclusief warmeluchtstralers in de hoofdsteunen.
foto GPD