Pret die mag van boekhouder
ay ;o3
Speelgoed van Renault Sport op circuit
Marty van der Putten, Auto Poppe, Vlissingen
TRIO Leuke Twingo RS, speelse Clio RS en nieuwe hot hatch Mégane RS
vrijdag 2 april 2010
Volkswagen Golf GTD doet niet onder voor befaamde GTI
Het is aan Fiat en diens uitvinding de common rail te
danken dat dieselmotoren geen trage, roetbrakende her
rieschoppers meer zijn. Je kunt er zelfs een boel rijple
zier mee hebben, zoals in een Volkswagen Golf GTD.
door Robbert KeegeB
De sportieve 'hot hatch'
Volkswagen Golf GTD
heeft meer dan alleen de
eerste twee letters ge
meen met de befaamde Golf GTI.
Hij ziet er bijna precies zo uit en
ook van binnen treffen wel al die
prettige zaken aan die de GTI zo
begeerlijk maken. Het dashboard
is vrijwel identiek, de verdere aan
kleding ook en er zitten boven
dien precies dezelfde voortreffelij
ke kuipstoelen in die zo lekker
veel steun verlenen - en het ruitjes
motief vertonen dat bij de GTI's al
sinds 1975 traditie is. Uiteraard zijn
ook de wielbasis (2,58 meter) en
het kofferruim (350/1305 liter)
even groot. Hij weegt wel wat
meer: 1304 tegen 1296 kilogram.
Helemaal in orde dus, maar het is
wel even schrikken wanneer je de
motor start. Heel even namelijk
weerklinkt ook bij de common-
rail-diesel de van ouds bekende
dreun, maar een schichtige blik in
de spiegels leert al snel dat de bij
behorende roetpluim ontbreekt.
En na korte tijd ronkend rondge
draaid te hebben is de geluidspro
ductie al dermate civiel dat je nog
nauwelijks de zelfontbranding in
het vooronder waarneemt.
De common rail is een zegen die
Volkswagen zelf pas sinds kort om
armt.
Toen namelijk Fiat deze techniek
in 1993 had gepatenteerd bleek al
snel dat ze een partner nodig had
den om de hogedruk-brandstof-
pompen te fabriceren die er voor
nodig zijn. De common rail is na
melijk een gemeenschappelijk ho-
gedrukvat waaruit nauwkeurig ge
doseerd de dieselbrandstof wordt
ontleend die in de cilinders wordt
ingespoten. Dat vat werd aanvanke
lijk op zon 1200 bar gezet, inmid
dels gaan we al richting 2000 bar -
en het eind is nog lang niet in
zicht.
Fiat vond toeleverancier Bosch be
reid en in staat die pompen te leve
ren, maar aangezien talloze mer
ken zich op het patent van Fiat
stortten was ook daar de produc
tiecapaciteit snel uitgeput. Dus
nam Volkswagen onder het im
mer werkzame motto 'de druiven
zijn zuur' zijn toevlucht tot de
door hen tóén als ideaal omschre
ven, maar ontstellend gecompli
ceerde 'pompverstuivers' om toch
de brandstof zo nauwkeurig moge
lijk te doseren bij het inspuiten in
de verbrandingskamers - de cilin
ders.
Nu Bosch en anderen ruimschoots
Een GTI met een dieselmotor.
kunnen leveren is ook VW allengs
aan het afstappen van die pomp
verstuivers en past gaandeweg
common rail toe. Dus nu ook in
de jongste editie van de GTD, die
daardoor niet alleen een vrolijke
170 pk uit zijn twee liter inhoud
weet te persen, maar ook een fris
se C02-uitstoot van 139 gram per
kilometer kent. Onnodig te mel
den dat een roetfdter standaard is.
Waar het bij een diesel om gaat is
vooral de trekkracht die al bij lage
toerentallen wordt geleverd. In dit
geval al een weldadige 350 Nrn bij
slechts 1750 omwentelingen per
foto's GPD
„De letters GTD belichamen de typerende
eigenschappen van deze auto: gedreven
en sportief. Met 170 paardenkrachten
onder de kap en toch bijna 1 op 20
kunnen rijden, verbluffend. Het is dé GTI
onder de dieseluitvoeringen."
minuut. Daar kan je wat mee, ze
ker als het via zo'n onvolprezen
zestraps DSG dubbelkoppelingsau-
tomaat naar de wielen gaat.
Schokvrij schakelen, zonder ooit
enige onderbreking van het aan-
drijfmoment. De GTD geeft je dan
ook het gevoel van een GTI, als
gaat het natuurlijk echt wel wat
minder flitsend: in 8,1 seconden
naar de 100 kilometer per uur en
een top van 222 kilometer per uur,
waar de rappe benzinebroer daar
6,6 seconden en 240 kilometer per
uur laat noteren. Maar die slikt ge
middeld 5,8 liter per 100 kilome
ter, als je die waarden tenminste
niet voortdurend wilt evenaren,
waar de GTD het met 4,3 liter
doet.
Diesel.
Dus waar de zakelijke rijder bij z'n
boekhouder nooit en te nimmer
met een GTI aan hoeft te komen,
wordt hij geloofd en geprezen als
hij zijn oog op een GTD laat.val-
len.
En dat oog ontwaart dus ongeveer
hetzelfde als bij dat icoon - en het
rijplezier is er nauwelijks minder
om. Hij kost, als vijfdeurs, 33.185
euro en dat is dankzij de Haagse
dieselboete 1100 euro meer dan
een GTI.
CONCURRENTEN
BMW 123d, sterkste diesel in de
i-serie. Biedt zo mogelijk nog
meer rijplezier dan GTD. Wielba
sis 2,66 meter; bagage 330-1150 li
ter. Gewicht 1350 kilogram. Vierci-
linder turbodiesel, 2,0-1, 204 pk.
0-100 in 7,0 seconden, top: 238
km/u. Gem. verbr. 5,21, CO2:138
g/km. Vanaf €23.995, deze diesel
33-745- Plus: weggedragprestaties.
Min: design.
Lancia Delta 1,9 JTD, opmerkelij
ke stilering met sterke (twin)turbo-
diesel en veel comfort Wielbasis
2,70 meter; bagage 380-1280 liter.
Gewicht 1430 kilogram. Viercilin-
der turbodiesel, 1,9-1,180 pk. 0-100
in 7,9 seconden, top: 222 km/u.
Gem. Verbr. 5,31, CO2:139 g/km.
Vanaf €23.995, deze diesel €33.745.
Plus: comfort, afwerking, prijs.
Min: zeldzaam.
Volvo S40 2,4 D5, op Ford Focus
gebaseerde sedan met unieke vijfci
linder turbodiesel. Wielbasis 2,64
meter; bagage 404-750 liter. Ge
wicht 1369 kilogram. Vijfcilinder
turbodiesel, 2,4-1,180 pk. 0-100 in
7,9 seconden, top: 225 km/u. Gem.
verbr: 6,2 liter, CO2:164 g/km. Van
af €25.995, deze diesel €39.745.
Plus: weggedrag, lijkt klasse hoger.
Min: combi V50 meer in trek.
door Robbert Keegel
Renault Sport had het knusse
Circuit van Zolder in de Bel
gische Kempen uitgekozen
om hun RS-modellen eens geza
menlijk te presenteren. Een goede
gelegenheid om het trio Twingo
RS, Clio RS en Mégane RS goed
aan de tand te voelen zonder het
verkeer in gevaar te brengen.
Geen van drieën zijn onbekenden,
maar een dagje met het trio stoei
en brengt zaken aan het licht die
in normaal weggebruik onder de
pet blijven. Zo is en blijft de Twin
go RS eigenlijk de enige versie van
het model die er werkelijk leuk uit
ziet en waarbij de kleine verande
ringen voor het huidige modeljaar
het best tot zijn recht komen.
Maar ook bleek dat de remmen
niet zijn opgewassen tegen de be
proevingen van een flink stel rond
jes op Zolder, dat bekend staat als
het circuit dat het meeste van de
remmen vergt. Wees gerust, voor
normaal gebruik is de vertragings
installatie van alle-Twingo's ruim
op zijn taak berekend.
De Clio RS is onder deze omstan
digheden de meest speelse van het
stel. Zijn 203 pk uit twee liter
hoeft maar 1204 kilogram (want in
Cup-versie is-ie ontdaan van alle
luxe) voort te sleuren en heeft
daar dus geen enkele moeite mee.
Hij was de Koning van de Slalom,
het sprintje naar de 100 gaat in 6,9
seconden en de top van 225 kilo
meter per uur haal je op het rechte
stuk van Zolder net niet. Hij kost
vier mille minder dan de aangekle
de uitvoering: 23.990 euro.
Het klapstuk vormde toch de nieu
we Mégane RS die sinds kort in
Nederland te koop is (31.390 euro).
Met zijn 250 pk verreweg is hij de
snelste (honderdsprint in 6,1 secon
den, topsnelheid 250 km/u) en
met remmen die in de Cup-versie
gegroefd zijn voor een betere
warmteafvloeiing en dat met hun
rode remklauwen duidelijk laten
weten. De Cup ligt wat lager, is
wat harder en heeft standaard een
sperdifferentieel, maar heeft het
zelfde luxe-interieur met prachtige
kuipjes. In het genre 'hot hatches'
wel een van de leukste.