Pret die mag van boekhouder ay ;o3 Speelgoed van Renault Sport op circuit Marty van der Putten, Auto Poppe, Vlissingen TRIO Leuke Twingo RS, speelse Clio RS en nieuwe hot hatch Mégane RS vrijdag 2 april 2010 Volkswagen Golf GTD doet niet onder voor befaamde GTI Het is aan Fiat en diens uitvinding de common rail te danken dat dieselmotoren geen trage, roetbrakende her rieschoppers meer zijn. Je kunt er zelfs een boel rijple zier mee hebben, zoals in een Volkswagen Golf GTD. door Robbert KeegeB De sportieve 'hot hatch' Volkswagen Golf GTD heeft meer dan alleen de eerste twee letters ge meen met de befaamde Golf GTI. Hij ziet er bijna precies zo uit en ook van binnen treffen wel al die prettige zaken aan die de GTI zo begeerlijk maken. Het dashboard is vrijwel identiek, de verdere aan kleding ook en er zitten boven dien precies dezelfde voortreffelij ke kuipstoelen in die zo lekker veel steun verlenen - en het ruitjes motief vertonen dat bij de GTI's al sinds 1975 traditie is. Uiteraard zijn ook de wielbasis (2,58 meter) en het kofferruim (350/1305 liter) even groot. Hij weegt wel wat meer: 1304 tegen 1296 kilogram. Helemaal in orde dus, maar het is wel even schrikken wanneer je de motor start. Heel even namelijk weerklinkt ook bij de common- rail-diesel de van ouds bekende dreun, maar een schichtige blik in de spiegels leert al snel dat de bij behorende roetpluim ontbreekt. En na korte tijd ronkend rondge draaid te hebben is de geluidspro ductie al dermate civiel dat je nog nauwelijks de zelfontbranding in het vooronder waarneemt. De common rail is een zegen die Volkswagen zelf pas sinds kort om armt. Toen namelijk Fiat deze techniek in 1993 had gepatenteerd bleek al snel dat ze een partner nodig had den om de hogedruk-brandstof- pompen te fabriceren die er voor nodig zijn. De common rail is na melijk een gemeenschappelijk ho- gedrukvat waaruit nauwkeurig ge doseerd de dieselbrandstof wordt ontleend die in de cilinders wordt ingespoten. Dat vat werd aanvanke lijk op zon 1200 bar gezet, inmid dels gaan we al richting 2000 bar - en het eind is nog lang niet in zicht. Fiat vond toeleverancier Bosch be reid en in staat die pompen te leve ren, maar aangezien talloze mer ken zich op het patent van Fiat stortten was ook daar de produc tiecapaciteit snel uitgeput. Dus nam Volkswagen onder het im mer werkzame motto 'de druiven zijn zuur' zijn toevlucht tot de door hen tóén als ideaal omschre ven, maar ontstellend gecompli ceerde 'pompverstuivers' om toch de brandstof zo nauwkeurig moge lijk te doseren bij het inspuiten in de verbrandingskamers - de cilin ders. Nu Bosch en anderen ruimschoots Een GTI met een dieselmotor. kunnen leveren is ook VW allengs aan het afstappen van die pomp verstuivers en past gaandeweg common rail toe. Dus nu ook in de jongste editie van de GTD, die daardoor niet alleen een vrolijke 170 pk uit zijn twee liter inhoud weet te persen, maar ook een fris se C02-uitstoot van 139 gram per kilometer kent. Onnodig te mel den dat een roetfdter standaard is. Waar het bij een diesel om gaat is vooral de trekkracht die al bij lage toerentallen wordt geleverd. In dit geval al een weldadige 350 Nrn bij slechts 1750 omwentelingen per foto's GPD „De letters GTD belichamen de typerende eigenschappen van deze auto: gedreven en sportief. Met 170 paardenkrachten onder de kap en toch bijna 1 op 20 kunnen rijden, verbluffend. Het is dé GTI onder de dieseluitvoeringen." minuut. Daar kan je wat mee, ze ker als het via zo'n onvolprezen zestraps DSG dubbelkoppelingsau- tomaat naar de wielen gaat. Schokvrij schakelen, zonder ooit enige onderbreking van het aan- drijfmoment. De GTD geeft je dan ook het gevoel van een GTI, als gaat het natuurlijk echt wel wat minder flitsend: in 8,1 seconden naar de 100 kilometer per uur en een top van 222 kilometer per uur, waar de rappe benzinebroer daar 6,6 seconden en 240 kilometer per uur laat noteren. Maar die slikt ge middeld 5,8 liter per 100 kilome ter, als je die waarden tenminste niet voortdurend wilt evenaren, waar de GTD het met 4,3 liter doet. Diesel. Dus waar de zakelijke rijder bij z'n boekhouder nooit en te nimmer met een GTI aan hoeft te komen, wordt hij geloofd en geprezen als hij zijn oog op een GTD laat.val- len. En dat oog ontwaart dus ongeveer hetzelfde als bij dat icoon - en het rijplezier is er nauwelijks minder om. Hij kost, als vijfdeurs, 33.185 euro en dat is dankzij de Haagse dieselboete 1100 euro meer dan een GTI. CONCURRENTEN BMW 123d, sterkste diesel in de i-serie. Biedt zo mogelijk nog meer rijplezier dan GTD. Wielba sis 2,66 meter; bagage 330-1150 li ter. Gewicht 1350 kilogram. Vierci- linder turbodiesel, 2,0-1, 204 pk. 0-100 in 7,0 seconden, top: 238 km/u. Gem. verbr. 5,21, CO2:138 g/km. Vanaf €23.995, deze diesel 33-745- Plus: weggedragprestaties. Min: design. Lancia Delta 1,9 JTD, opmerkelij ke stilering met sterke (twin)turbo- diesel en veel comfort Wielbasis 2,70 meter; bagage 380-1280 liter. Gewicht 1430 kilogram. Viercilin- der turbodiesel, 1,9-1,180 pk. 0-100 in 7,9 seconden, top: 222 km/u. Gem. Verbr. 5,31, CO2:139 g/km. Vanaf €23.995, deze diesel €33.745. Plus: comfort, afwerking, prijs. Min: zeldzaam. Volvo S40 2,4 D5, op Ford Focus gebaseerde sedan met unieke vijfci linder turbodiesel. Wielbasis 2,64 meter; bagage 404-750 liter. Ge wicht 1369 kilogram. Vijfcilinder turbodiesel, 2,4-1,180 pk. 0-100 in 7,9 seconden, top: 225 km/u. Gem. verbr: 6,2 liter, CO2:164 g/km. Van af €25.995, deze diesel €39.745. Plus: weggedrag, lijkt klasse hoger. Min: combi V50 meer in trek. door Robbert Keegel Renault Sport had het knusse Circuit van Zolder in de Bel gische Kempen uitgekozen om hun RS-modellen eens geza menlijk te presenteren. Een goede gelegenheid om het trio Twingo RS, Clio RS en Mégane RS goed aan de tand te voelen zonder het verkeer in gevaar te brengen. Geen van drieën zijn onbekenden, maar een dagje met het trio stoei en brengt zaken aan het licht die in normaal weggebruik onder de pet blijven. Zo is en blijft de Twin go RS eigenlijk de enige versie van het model die er werkelijk leuk uit ziet en waarbij de kleine verande ringen voor het huidige modeljaar het best tot zijn recht komen. Maar ook bleek dat de remmen niet zijn opgewassen tegen de be proevingen van een flink stel rond jes op Zolder, dat bekend staat als het circuit dat het meeste van de remmen vergt. Wees gerust, voor normaal gebruik is de vertragings installatie van alle-Twingo's ruim op zijn taak berekend. De Clio RS is onder deze omstan digheden de meest speelse van het stel. Zijn 203 pk uit twee liter hoeft maar 1204 kilogram (want in Cup-versie is-ie ontdaan van alle luxe) voort te sleuren en heeft daar dus geen enkele moeite mee. Hij was de Koning van de Slalom, het sprintje naar de 100 gaat in 6,9 seconden en de top van 225 kilo meter per uur haal je op het rechte stuk van Zolder net niet. Hij kost vier mille minder dan de aangekle de uitvoering: 23.990 euro. Het klapstuk vormde toch de nieu we Mégane RS die sinds kort in Nederland te koop is (31.390 euro). Met zijn 250 pk verreweg is hij de snelste (honderdsprint in 6,1 secon den, topsnelheid 250 km/u) en met remmen die in de Cup-versie gegroefd zijn voor een betere warmteafvloeiing en dat met hun rode remklauwen duidelijk laten weten. De Cup ligt wat lager, is wat harder en heeft standaard een sperdifferentieel, maar heeft het zelfde luxe-interieur met prachtige kuipjes. In het genre 'hot hatches' wel een van de leukste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51