io luit Waarin goed r-n Juliette Eckel Ernest Joachim Mirjam Hagoort Henk Kooger Johnny Beerens donderdag 1 april 2010 -door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik de exposities van Phil Bloom en Jack Vreeke in deWil- lem3, Vlissingen. Een bezoek aan de tentoon stelling van Phil Bloom is een overweldigende erva ring. Vanaf de donkergrijs geschilderde wanden trekt een stoet vreemde figuren je oog voor bij. Je waant je eerder in vervlogen tijden dan in 2010, door de barok ke monumentaliteit van de schilde rijen en tekeningen en de bonte al legorische verzameling van vaak naakte gestalten en dieren die de composities bevolken. Bloom heeft in de jaren '80 besloten de draad van het schilderen op te pak ken bij El Greco, Caravaggio, Frans Hals en Goya en werkt sindsdien aan een oeuvre dat er móet ko men, dat zich met bravoure en vak manschap de 20e en 21e eeuw in worstelt. Haar persoonlijke demo nen en iconen verschijnen in beeld, waarbij levensliefde, lust, ge weld en dood in heftige, soms zelfs confronterende voorstellin gen passeren. Niet van elkaar te scheiden en zonder sentiment plaatst Bloom hen in een tijdloos decor. Er zijn verwijzingen naar mythen. Zoals die van Hubertus, de edel man uit de 7e eeuw die zo graag joeg dat hij zelfs op Goede Vrijdag de bossen in trok, op zoek naar een prooi. Hij vond een impone rend hert dat hij na een lange jacht dacht te kunnen afschieten. Het hert wendde zich naar hem toe met een lichtend kruis tussen de takken van zijn gewei. Toen be sefte Hubertus dat hij heilige wet ten had overtreden en wijdde hij zich verder aan een spiritueel be staan. Het hert wordt trouwens ook in niet-christelijke culturen ge zien als verbinding tussen het aard se en het eeuwige. Naast westerse treden ook oosterse helden en go den op, zoals Ganesha, de hindoe Jack Vreeke: Royal Art Car god met de olifantskop, die hij kreeg nadat zijn vader Shiva hem per ongeluk het hoofd had afge hakt. Ganesha staat voor wijsheid, vrede, rust, liefde en het overwinr nen van hindernissen. Ik zie hem in één van de werken raad geven aan Mickey Mouse, de Disney-per- sonificatie van de hardwerkende, slimme burgerman. In een andere compositie staat Mickey verbaasd te kijken hoe Kali, godin van ver nietiging, een heilige koe afmaakt. Bloom gaat vrij om met de my then. Zo plaatst zij Aphrodite, de Griekse godin van liefde, schoon heid en seksualiteit liggend op de rug van een hert, klaar om be vrucht te worden door een man met een tijgermasker. Zij heeft nog net tijd om een appel in de hand te laten vallen van een schriel meisje. Het zal gaan om de twistappel die een rol speelt in de verkiezing van Aphrodite als mooi ste van drie godinnen, wat uitein delijk tot de Trojaanse oorlog zou leiden. Wat is de zin van dit alles? Bloom presenteert knap en inspirerend haar persoonlijke interpretatie van het wonder, het spektakel, het dra ma en het avontuur van het men selijk bestaan, waarin goed en kwaad elkaar spiegelen, net als le ven en dood. Die laatste doemt vaak op, ook in kleine studies die Bloom op anatomische snijzalen maakte. Door het combineren van iconen uit alle tijden en culturen maakt zij de gebeurtenissen univer seel. Ik tref geen boodschap aan, geen moreel appèl. Als toeschou wer bepaal je zelf je positie. Wel proefik een positieve acceptatie van het bestaan, zoals Bloom zich ook met hart en ziel en zonder gê ne stort op de schilderkunst, gretig om wat in haar verbeelding ver schijnt aan doek of papier toe te vertrouwen. Hoewel: er staat een rolstoel waarop een aantal nogal verweerde en beschadigde, opge zette hertenkoppen ligt. Erboven hangen oranje stokjes. 'My old friends on fire' is de titel. Toch een verbeelding van het verdwijnen van gevoel voor oerkracht en van spiritualiteit? Jack Vreeke is naast hyperrealis tisch schilder van ondermeer men sen in feestelijke uitmonsteringen ook een begenadigd knutselaar die 1 Phil Bloom: Installatie en schilderij Bambies en Torso zich sinds enkele jaren op de pro ductie van 'Art Cars' heeft gestort. Op het formaat trapauto bouwt hij auto's en verwante voertuigen. Zo staan er in de showroom in de- Willem3 acht vehikels die elk een speels commentaar zijn op aspec ten van de hedendaagse samenle ving en cultuur. Inventief gebruikt Vreeke vormen, materialen, sym bolen, taal en tekens. Het denk- en maakplezier straalt er vanaf De pa rodie op de hightech ruimtevaart voertuigen relativeert het mense lijk streven naar superioriteit over de natuur, de wielklem op de Euro Car de regelzucht die inherent is aan een overbevolkte stadssamen leving en de combinatie kamelen- zadel en wielen in de Berber Car verwijst subtiel naar de cultuur- clash die in onze tijd zoveel onrust teweeg brengt. Hoogtepunt is in mijn ogen de Royal Art Car, een antiek model, voorzien van cliché- beelden in borduurwerk, inclusief wijlen Juliana en Bernhard, een milde, maar onmiskenbare verwij- Juliette Eckel is één van de deelne mers aan 'Text en textiel'. Zij drukt tekst en beeld op textiel en bindt de 'bladen' samen tot boe ken. Haar liefde voor literatuur ver werkt zij in gelaagde composities waarin heden en verleden samen smelten en zij haar visie geeft op de betekenis van grote schrijvers. T/m 17/4. 'Text en textiel', Boerderijgalerie de Osseberg, Singelweg 11, Crijpskerke. Ernest Joachim wijdt zijn loop baan als beeldhouwer en tekenaar aan het verbeelden van de schoon heid en kracht van natuur en na tuurverschijnselen. Hij concentreert zich op de essen tie. Dat leidt tot fraaie, geconcen treerde abstracte sculpturen en te keningen. T/m 2/5. Raadskelder, Groote Markt 1, Sluis. Za. t/m wo. 14.00-17.00 uur Mirjam Hagoort zoekt de leegte die wordt ontsloten door de spo ren van mensen in de ruimte. Zij beziet met verwondering de eigen tijdse stad en het verstedelijkte landschap en verwerkt haar waar nemingen in tekeningen, schilde rijen, vaak in combinatie met foto grafische en druktechnieken. T/m 9/5. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Henk Kooger (1927) verdiende zijn brood als biologiedocent, maar schildert en tekent al decennia op professioneel niveau in klassiek moderne trant. Expressionisme, constructivisme en een beheerst tachisme kenmerken zijn schilder stijl. Overzichtsexpositie van ta lentvol en bescheiden kunstenaar. T/m 13/6. Museum de Schotse Huizen, Kaai 25/27, Veere. Dagelijks 13.00-17.00 uur. Johnny Beerens bouwt zijn wer ken minutieus op uit stukken zelf- geschept papier, roept een sterke il lusie van werkelijkheid op, maar laat steeds zien dat het hem gaat om de verbeelding van de relatie van mens en natuur. Hij bereikt daarin een subliem niveau. T/m 13/6. Zeeuwse Bibliotheek Middelburg; Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Dj. t/m zo. 13-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54