II H»B1 1 'Sommige mensen zijn werkelijk bang voor computers. Die komen echt met klamme handjes binnen' In vier steden is deze week een project be gonnen om 'digibeten' aan het compute ren te krijgen. „Ze denken vaak dat ze dom zijn en schamen zich." Mfmlmmë. vzwÊm. I IS II Lydia Woudenberg, initiatiefnemer van De Digibeet 888 I IMMWHMUPI t'lilW' iWqiHHMHHt donderdag 1 april 2010 @@p, noot, muis N a 37 jaar met zijn handen te hebben gewerkt, werd Paul ontslagen. De 58-jarige was operator bij Phi lips, en moet nu weer solliciteren. Maar hoe zoek je vacatures op het internet en hoe typ je een briefin Word? „Ik ben echt een digibeet, ik weet niets van computers. In de guldentijd heb ik een computer ge kocht omdat mijn zoon hem no dig had voor school. Ik heb er één spelletje op gedaan en toen wist ik: dit is niks voor mij." Digibeten, mensen die niet met computers en internet kunnen om gaan, krijgen het steeds moeilijker. Niet alleen bij het zoeken naar een baan, maar ook als je bankzaken wilt regelen, toegangskaartjes voor een concert wilt bestellen of je be lastingaangifte wilt doen. De over heid werkt met DigiD's, en op tv wordt regelmatig verwezen naar het internet voor meer informatie. Het kan allemaal nog wel zonder computer, maar het is omslachti ger, duurt langer en het is soms ook duurder. In Rotterdam, Oss, Amersfoort en Den Haag is deze week een proef project begonnen om digibe ten wegwijs te maken in de digita le wereld. Gemeenten en UWV door Joost Bosman en Dewi Gigengack verwijzen kandidaten door, die in de bibliotheek met het doe-het-zelfprogramma 'Klik en Tik' aan de slag gaan, bijgestaan door scholieren. Die vervullen met de begeleiding van de cursis ten hun maatschappelijke stage. Internetsocioloog Albert Ben schop vindt dit soort initiatieven wel goed, maar vraagt zich af of het verstandig is om scholieren de begeleiding te laten doen. Omdat veel van de digibeten veelal wat ouder is, is het beter hun ook door ouderen te laten onderrichten. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld allochtonen. „Het gaat immers niet alleen om kennis die ont breekt, maar ook om sociale weer stand. Als je die overwint, gaat het leren bijna vanzelf" Een plek waar digibeten al ruim anderhalfjaar zelfstandig met com puters leren omgaan, is De Digi beet in Nijmegen. Initiatiefnemer Lydia Woudenberg is naar eigen zeggen de enige in Nederland die al werkt op de manier die het net gestarte proefproject voor ogen Internetgebruik heeft. Digibeten, doorverwezen door het UWV of op eigen initia tief, kunnen op elk gewenst mo ment beginnen met een doe-het-zelfcursus die het basison derwijs ook gebruikt. Scholieren, mbo-studenten en vrijwilligers zijn aanwezig om te helpen. Voor Paul is het de ideale metho de. Hij komt elke dag even bijle ren. „Eerst dacht ik dat het te moei lijk zou zijn en dat ik het niet zou redden. Ik heb ook nooit interesse gehad voor computers. Nu Wordt het leuker en kan ik, nog wel met een beetje hulp, een sollicitatie brief schrijven in Word." De methode waarmee Wouden berg werkt, begint bij het aller eerste begin. Dus ook: hoe houd ik een muis vast en hoe beweeg ik hem? Woudenberg geeft een voor beeld van hoe basaal de eerste stap pen zijn: „We vergelijken de com putermuis met een.echte muis; pak hem dus voorzichtig bij zijn middel, anders knijp je hem fijn. Leg je vingers op zijn oortjes, an ders tilt hij zijn koppie op." Het internetgebruik bij met name ouderen is de afgelopen jaren sterk gestegen. Was in 2000 slechts 17 procent van de 65 tot 75 jarigen aangesloten op internet, in 2009 was dat 65 procent. I Toegang tot internet Geen toegang tot internet 1% 112-25 jaar 99% 25-45 98% 45-65 92% 65-75 65% 2% Waarom ouderen geen gebruik maken van internet Wil niet, geen interesse 30% Onvoldoende kennis/fysieke beperking 7% Financiële redenen 4% Privacy en veiligheid 1% Andere reden 3% infographic CRW/bron: CBS Vervolgens gaat het in kleine stap jes verder en leert de cursist onder meer wat de shift-knop doet en wat een map is en een venster. Het nieuwe programma Klik en Tik vereist al een zekere voorken nis bij de cursist. „In de eerste les wordt gesproken over browser, ti telbalk, adresbalk en knoppen", zegt Woudenberg. „Maar ze leg gen niet uit hoe internet wordt op gestart of wat die begrippen inhou den. Een échte digibeet haakt daar al af" lammer vindt ze, want digi beten zijn al zo onzeker. „Ze den ken vaak dat ze dom zijn en scha men zich, omdat ze niet kunnen meepraten over computers en het internet. Sommige mensen zijn werkelijk bang voor computers. Die komen echt met klamme handjes binnen." Hoe lastig het leven zonder com puter ook is, digibetisme kan ook voordelen hebben. Je hebt niet de drang om de hele tijd je e-mail te controleren en om op een nieuws site te kijken of er nog wat is ge beurd. Oftewel: je zult nooit aan 'infobesitas' lijden, een (schadelij ke) overvoering van informatie door computergebruik. Héérlijk, die rust. Of misschien toch niet? Internetso cioloog Albert Benschop stelt dat digibeten overwegend een geïso Acht soorten digibeten leerd leven leiden. „Ze volgen geen scholing, want daar leer je met computers omgaan, ze heb ben geen werk, want ook daar moet je met internet overweg kun nen." Mensen die zeggen dat ze lie ver vrienden persoonlijk in het ca fé ontmoeten, wantrouwt de inter netsocioloog dan ook enigszins. „Ik vind dat een beetje een smoes je om maar niet aan het internet te hoeven." Voor broer en zus Max (62) en Riet (70) is het leren omgaan met computers geen levensnoodzaak, maar wel wil Riet graag met haar kleindochter kunnen chatten en foto's in haar computer kunnen opslaan. „En ook gewoon voor het gemak: iets bestellen via internet, een reis boeken en informatie op zoeken", verklaart Riet haar gang naar de cursus. Haar broer is nog niet zo lang we duwnaar. „Toen mijn vrouw over leed, stond haar computer daar maar. Ik heb weinig hobby's en be sloot te leren met dat ding om te gaan, als tijdverdrijf." Wil hij even tueel ook een nieuwe partner vin den via het internet, als hij daar aan toe is? „Dat weet ik nog niet", zegt Max ietwat weifelend. „Maar wel zou ik graag vrijwilligerswerk zoeken via internet, al ben ik nog niet zover dat ik dat nu al kan." Volgens een onderzoek van de projectgroep Digivaardig en digibewust, bestaan er acht typen digibeten. Uitgangspunt van het onderzoek is het internetgebruik. Het onbeschreven blad. Mensen die geen idee hebben wat internet is, en wat je ermee kunt. Dit zijn veelal ouderen. foto Marcos Welsh/BrunoStock 2 De ongewild gelimiteerde wil wel gebruik maken van internet, maar kan niet door fysieke beperkingen, analfabetisme of omdat hij er geen geld voor heeft. Niet alle mensen die ongewild geen gebruik maken van internet, zijn digi beet. 3 De afkerige criticus. Deze digibeten zien helemaal niets in het internet. Ze vinden het een bedreiging van het persoonlijk contact, of gevaarlijk vanwege fraude en virussen. De criticus zal niet snel over te halen zijn om 'online' te gaan. 4 De tevreden traditionalist. Deze mensen vinden internet niet noodzakelijk om te functioneren. Ze staan er niet per se negatief tegenover, maar schrij ven liever met pen en papier, doen de boekhouding met kasboeken en lezen de krant graag op papier. 5 De welwillende afwachter. Mensen die wel op internet willen, maar geen ini tiatief nemen. Er is geen hulp van buitenaf, waardoor ze blijven wachten. 6 De ploeterende volhouder gebruikt het internet wel, maar maakt constant fouten. Deze mensen begrijpen vaak niet wat ze aan het doen zijn. Het inter net is voor hen een wirwar, en door de hele tijd tegen problemen aan te lopen is deze digibeet erg onzeker. 7 De selectieve kleinverbruiker gebruikt de computer en het internet alleen voor het hoogst noodzakelijke, bijvoorbeeld voor het werk. Ze hebben wei nig met internet en vinden het ook niet leuk. 8 De ontmoedigde afhaker. Deze mensen hebben het internet wel gebruikt, maar zijn gestopt. Het was te moeilijk, ze vonden het te duur of niet leuk of ze' hebben geen internetverbinding meer. Ook fouten en blunders kunnen aanlei ding zijn om te stoppen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11