We noemen het spelen, maar het is hier wel écht keihard werken 29 Vandaag is het feest in kinderrevalidatiecentrum Reigerbos in Goes. Daarmee wordt honderd jaar kinderrevalidatie in Zeeland gevierd. Een dag in het revalidatiecentrum. woensdag 31 maart 2010 KINDERREVALIDATIE door Nadia Berkelder Ilse protesteert. „Het kan niet, het kan niet" Harder: „Ik zeg toch: het kan niet." Fysiotherapeute Annemieke Wijn dringt vriendelijk aan; Ilse moet even haar benen strek ken om ze voor te bereiden op een paar minuten staan. Staan, dat doet Ilse aan het klimrek, met hulp van Annemieke. „Wat heb je gisteren gedaan?", vraagt die. „Nieuwe schoenen gekocht." - „Welke kleur?" - „Grijs, met parel tjes erop." - „Waar heb je ze ge kocht?" - „Goes." - „Hou vol hè!" En voordat Ilse het weet, heeft ze een minuut gestaan. „Hé", zegt An nemieke. „Dat is netjes." Op Reigerbos kan het zomaar ge beuren dat je een badmintonnend meisje en een mevrouw in de hal tegen komt. Alles is hier oefenter rein. Ook voor Ilse, die dwars door de gang van Reigerbos rondjes mag rijden. Grote rondjes en klei ne rondjes. En dat is nog best moeilijk met die drukte in de gang - vooral als de kleine Job luidruch tig zijn elektrisch aangedreven landbouwvoertuig demonstreert. „Het is belangrijk om haar alleen te laten", vertelt Annemieke ter wijl ze Ilse nakijkt. „Ze vindt het nog moeilijk om zoiets zelfstandig te doen. Daarom spreek ik met haar af dat ze moet bellen als er iets is." Ilse belt niet. Vandaag kan ze alles. Alle kinderen die onder schooltijd bij Reigerbos worden behandeld, volgen lessen bij mytylschool De Sprienke, één pand verderop: de twee gebouwen zijn gescheiden door schuifdeuren. Marly Blok haalt Magdalena uit de klas voor ergotherapie. Precies op tijd, want school is net afgelopen: juf Keety is 25 jaar in dienst. Dat is de reden dat Magdalena vandaag haar roze jurk heeft aan heeft. Magdalena knipt. „Vormen", ver telt ze op serieuze toon. „Rondjes. En ik kan ook rondjes kleuren." Ze pakt een schaar. „Altijd van je af knippen", zegt Marly. „Anders knip je in je neus." Knippen is goed voor de ontwikkeling van de motoriek, legt de ergotherapeute uit. „Want je doet met elke hand twee verschillende dingen als je knipt." Tegen Magdalena: „Weet je Van Zonneveld naar Reigerbos De meeste kinderen die bij Reiger bos komen, hebben een aangebo ren aandoening of handicap. Bij het kinderrevalidatiecentrum leren ze zo zelfstandig mogelijk te wor den. De behandeling beperkt zich niet tot de aandoening of de handi cap zelf. „Wij zijn vooral bezig met de gevolgen van een ziekte", zegt revalidatiearts Ruud Keijser. „En we kijken naar alle gebieden: naar de motoriek, naar de zintuigen, de cognitie en naar sociale vaardighe den. We bepalen wat het belang rijkste is om te behandelen: wat ie mand het meest tegenhoudt in de ontwikkelirvg. Dat kan een lichame lijk probleem zijn, maar ook een emotioneel probleem." Bij Reigerbos werken fysiotherapeu ten, ergotherapeuten, logopedis ten, psychologen, muziektherapeu- ten en maatschappelijk werkers. Jonge kinderen blijven zoveel mo gelijk bij hun ouders. Vanaf een jaar of twee komen kinderen bij Reigerbos; dan wordt vooral geke ken wat het probleem is en hoe dat het beste aangepakt kan wor den. De behandeling loopt door tot de ontwikkeling van een kind ophoudt en het maximale is be reikt. Reigerbos is - net als De Wielin gen, de poliklinische tak in Terneu- zen, gezinsvervangend tehuis de Tiende en mytylschool De Sprien ke - ontstaan uit het Zeehospitium Zonneveld in Oostkapelle, het insti tuut waar Zeeuwse kinderen met li chamelijke beperkingen woonden en naar school gingen. Zonneveld bestond tot in de jaren negentig. Nu is het afgebroken. nog hoe je het papiertje moet vast houden? Heel goed! Met je duim naar boven!" Magdalena heeft een serieuze taakopvatting; ook als het papier nog met een draadje aan el kaar zit, gebruikt ze de schaar. Er gotherapie is erop gericht om de zelfredzaamheid van de kinderen te vergroten, vertelt Marly. Aankle den is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de behandeling. Voor Magdalena is de tijd alweer om. „Zal ik je naam op de achter kant van het papier zetten?", vraagt Marly. „Voor de volgende keer?" Magdalena knikt: „Maar wel met roze." Een paar deuren verderop laat Bi- Magdalena knipt tijdens ergotherapie. lal de magic flute loeien. Bilal vglgt muziektherapie bij Renske Bree- man, samen met Bob en Stefan - die vandaag ziek is. De drie jon gens hebben een spierziekte. „De functie van hun spieren gaat steeds verder achteruit. Instrumen ten zijn voor hun een middel om zo veel mogelijk te bewegen", ver telt Breeman. De magic flute is een kastje op een standaard met een rietje eraan. Bilal kan de toonhoog te regelen door zijn hoofd naar bo ven en naar beneden te bewegen: hij maakt muziek zonder handen. Even later zit Ilse in de klas achter de computer. Op een toetsenbord met grote gekleurde letters typt ze de namen van bloemen voor haar bloemenboek. „Waar ben je 'a'?", vraagt ze, meer aan zichzelf, ter wijl ze aan 'hyacint' bezig is. „Het kost haarveel tijd en energie om te schrijven", vertelt logopediste Isa bella van Damme. „Vandaar dat ze het op de computer mag tikken." Siep pakt de knieën van fysiothera peute Elly Michielsen, die op een verrijdbare kruk zit; samen lopen ze door het lokaal. „Zijn ouders hebben gevraagd of we willen oefe nen", vertelt Elly. „Want Siep loopt nog niet zelf" Het lokaal is net een peuterspeelzaal, compleet met poppenhoekjes en een glij baan. „We noemen het spelen", grapt leidster Petra Geus. „Maar het is hier wel écht keihard wer ken." Elly: „We breiden hier spe lenderwijs zijn vaardigheden uit." Want terwijl Siep verft, oefent hij tegelijkertijd zijn benen, leunend tegen de wand. En hij leert met een om zijn evenwicht te bewa ren, zijn ene hand tegen de muur, foto's Nadia Berkelder zijn andere hand als kwast. De te kening die nog wat kleur nodig heeft, hangt met opzet op stahoog- te. En dan kan het zomaar gebeu ren dat je ineens moe wordt. Siep heeft er genoeg van. „Ik probeer van alles met hem te doen", zegt Elly. „Van de glijbaan bijvoorbeeld. Dat vindt hij heel spannend. Siep moet leren op zijn lijf te vertrou wen: ik denk dat hij meer kan dan hij nu laat zien." „We proberen alles te stimuleren", vertelt Petra de Geus. „Taal bijvoor beeld, maar ook sociale vaardighe den, alles wat andere kindjes van die leeftijd ook moeten leren: op hun beurt wachten, delen-met an deren, dat soort dingen. Daarbij is plezier heel belangrijk. Als een kind het niet naar zijn zin heeft, dan bereik je minder." Ze heeft nog net even tijd om een puzzel met Siep te maken voordat Renske haar piano, trommels en gitaar naar binnen rijdt. „Kom maar in de kring - kring - kring", zingt Renske. „En luister hoe ik zing - zing - zing." Vier klei ne mannetjes stralen op hun stoe len. Siep tikt de maat mee met zijn voet. „Wie wil er tromme len?", vraag Renske naar de beken de weg. Ze mogen allemaal, om de beurt. En dan staat ineens de taxi chauffeur voor de deur: de mor gen zit erop. Petra loopt nog even met Siep mee naar buiten; hij gaat nog niet zo lang helemaal in z;ijn eentje naar huis. Het is een aan doenlijk zicht, zo'n klein manne tje in zo'n gróte taxibus, maar Siep lijkt er geen last van te hebben. Breed glimlachend zwaait hij naar Petra. Tot de volgende keer. Ilse fietst een rondje door de gang. Siep trommelt met Petra de Geus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 53