I4l c8 Voor wie zijn hele huis al gerestyled heeft, blijft er nog één ruimte over: het kleinste kamertje. Mogelijkheden te over om het toilet te pimpen. Met een knipoog, strak design of juist poepchic. Een greep uit het aanbod. woensdag 31 maart 2010 Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. door Corine van Zuthem foto's PR Per dag zit de ge middelde Neder lander al met al iets meer dan een kwartier op de wc, verdeeld over zo'n vijf toiletgangen. Per jaar komt dat neer op 4,5 dag. Op een mensenleven houdt dat in dat we bijna een jaar van ons leven op het toilet doorbren gen. Dat is de moeite waard om iets bijzonders van het kleinste kamertje te maken. VOOR ZITTENBLIJVERS Wat mensen allemaal op het toilet doen? Veel meer dan grote en kleine boodschappen, blijkt uit onderzoek van Unile ver. De landelijke top van toi letactiviteiten bestaat uit lezen (39 procent), de kalender checken (31 procent) en niets doen (25 procent). De helft van de mensen tot 22 jaar is tij dens het toiletbezoek zelfs aan het sms'en. Leuk om er een muziekje bij aan te hebben. Dat kan met een wc-rollenhou- der met ingebouwde AM/FM- radio. Aan de zijkant van het toestel (prijs: 16,95 euro) zit een vaasje voor een bloemetje. Info: www.ultragadgets.nl SCHOONMAKEN OP STAND Bijna een kwart van de Nederlandse toiletten wordt 2 tot 3 keer per week schoon gemaakt en 23 procent dage lijks. Dat kun je maar-beter in stijl doen. Met een mooie de- signtoiletborstel bijvoorbeeld. Als het om design gaat, span nen de Italianen de kroon. Zoals het merk Alessi, dat stijlvolle producten met een knipoog op de markt brengt. Toiletborstel Merdolino, ont worpen door Stefano Giovan- noni, is van duurzaam kunst stof en kost 35 euro. Info: Verkrijgbaar bij onder meer de Bijenkorf. BIRTHDAY-CHECK Zo'n 31 procent van de toiletgangers brengt de tijd door met het checken van wie er jarig is. Handige plek voor een kalender natuurlijk, zo'n wc, want je komt er per slot van rekening dagelijks. Het aanbod (scheur-)kalenders is groot. Zo hebben Fokke Sukke een eigen Poepkalender, met elke maand een cartoon uit het repertoire. Te koop voor 6,95 euro. Info: Verkrijgbaar bij de boek handel en via www.bestthings.nl PAPIER HIER! Onderzoek van Kimberly Clark, één van 's werelds groot ste producenten van toiletpa pier, wees uit dat 7 procent van de mensen toiletpapier prefereert dat bedrukt is met grappige teksten of afbeeldin gen. Bedrukt closetpapier is er te over. Met hondjes, bloeme tjes, Franse lelies, kerstmanne tjes met kerst, gedichtjes met sinterklaas. Waarom niet eens kiezen voor stijlvol en alterna tief zwart toiletpapier? Of knal roze? Renova fabriceert wc-pa- pier in zeven kleuren. Wel een tikkeltje aan de prijs (6,95 euro voor zes rollen). Ook te koop in cadeauverpakking. Info: www.stylishcolors.eu TEGELTJESWIJSHEID Voor wie wat anders wil dan een strakke fabriekstegel op de toilet- wand: een tegeltje naar eigen ontwerp. Met daarop een foto, een gevleu gelde familiespreuk of een geboortekaartje. Er zijn inmiddels meerdere (web)shops gespecialiseerd in de verkoop van ambachtelijke tegels die door particulieren ontworpen worden. Prijzen vanaf to euro. Info: www.spreuktegel.nl,www.uniektegeltje.nl, www.teukespreuk.nl,www.truttigtegeltje.nl VERANTWOORD LUCHTJE De top 3 van wc-ergernissen bestaat uit: een vieze bril (69 procent), remsporen (49 procent) en toiletpapier dat op is (46 procent). En een vieze lucht natuurlijk. Oplossing: de WC Smell Killer, een ecologisch verantwoorde luchtreiniger. Het product, Duits edelstaal, neutraliseert de lucht van onaangename geuren. Zónder chemicaliën. Ook fijn voor het milieu, dat niet belast wordt met schadelijke stoffen. De WC Smell Killer gaat lang mee en hoeft niet te worden nagevuld. Prijs: 22,34 euro. Info: www.smellkiller.nl WAANZINNIGE WC-BRIL Acteur Ben Affleck liet voor zijn toenmalige verloofde Jennifer Lo pez eens een wc-bril ontwerpen ter waarde van een slordige 97.000 euro. In de plastic rand van de bril zaten diamanten, robijnen, saffie ren en parels verwerkt. Tikkeltje overdreven van die Affleck. Aan de andere kant: een ordinaire, witte bril is ook zo alledaags. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Een beetje bouwmarkt heeft wel een lollige bril in het assortiment waarvan in de rand prikkeldraad of pu naises verwerkt zijn. Nina Valkhoff van Creatief op Commando maakt ze liever zelf. De kunstenares verzorgt in Vlaardingen de workshop Waanzinnige WC-bril. Deelnemers kunnen in'een paar uur tijd een unieke wc-bril maken naar eigen smaak en zich volledig uitleven met spuitbussen, sjablonen, verf en nog veel meer. Wie geen zin heeft zelf aan de slag te gaan, kan de handgeschilderde toi letzittingen die de kunstenares gemaakt heeft via haar site bestellen, of er één op verzoek laten maken. De prijs ligt rond de 200 euro. Info: www.creatiefopcommando.nl BRON Groot Glorix Toilet Onderzoek, in 2009 uitgevoerd onder 6.700 Nederlanders.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 36