heeft me diep geraakt' 7 spectrum Zaterdag 27 maart 2010 Lonink spreekt de vaststelling van de recht bank dat de gemeente Checkpoint de in druk heeft gegeven dat ze rustig konden doorgroeien, nadrukkelijk tegen. „Die con clusie is puur gevoed door de verdediging van de coffeeshop. Vanaf 2005 heb ik ge poogd het drugstoerisme terug te dringen en de exploitant erop gewezen dat hij zich op de lokale markt diende te richten. Niet lang daarna hebben we het gespecialiseer de bureau Intraval gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden het drugstoe risme terug te dringen. Met dit soort feiten materiaal had ik mezelf graag verdedigd voor de rechtbank. Wij waren geen partij in deze zaak, maar in de hele procedure leek het wel alsof het de gemeente was die in de beklaagdenbank zat. Hadden wij een ruime toelichting op het gevolgde beleid kunnen geven, dan had de rechtbank mo gelijk genuanceerder over onze rol geoor deeld." Driftig bladert hij in het dikke dossier. Pakt er notulen van het periodiek overleg van de 'driehoek' (burgemeester, officier van justitie en politiechef) bij en stelt vast: „Kijk, als de rechtbank volledig was ge weest in het aanhalen van citaten uit de driehoek, dan had je ook gezien dat ik op een gegeven moment heb gevraagd of we niet naar een nulbeleid moesten. Daarop lieten politie en het Openbaar Ministerie een duidelijk 'nee' horen, omdat de ver wachting was dat de overlast zich dan weer op andere manieren zou manifeste ren. Toen is de optie van verplaatsing van Checkpoint naar het buitengebied aan de orde gekomen." Ook dat plan werd door politie en OM niet erg enthousiast ontvan gen. Het was inderdaad een mo gelijkheid, maar dan niet direct aan de grens. Dat zou door buurman België im mers kunnen worden uitgelegd als een ex portbevorderende maatregel. Ook Meddie Willemsen van Checkpoint had z'n beden kingen, maar dat vooral uit een oogpunt van veiligheid. Uiteindelijk kon het ver huisplan de prullenbak in; de definitieve sluiting van Checkpoint en de duimschroe ven die Miami werden aangedraaid, ble ken toereikend. De overlast nam ziender ogen af en is nu, zegt Lonink met enige trots, minimaal. Immers, aan de voordeur van Miami melden zich nu dagelijks nau welijks nog 500 klanten. Die komen niet binnen zonder een vingerafdruk en mo gen niet meer dan drie gram wiet kopen. Een voorbeeld voor de mogelijke aanpak in andere grensgemeenten. Hij vindt het beeld dat nu, mede door het vonnis, landelijk is ontstaan over 'de groot ste wietsupermarkt van Europa' en de faci- literende rol die de gemeente Terneuzen daarin speelde dan ook volkomen mis plaatst. Een 'mistig beeld, neergezet door de advocaten van de verdediging en over genomen door de rechtbank'. „Wij heb ben juist altijd voorop gelopen in de strijd tegen de dubbele bodem in het drugsbe leid en het zo veel mogelijk beteugelen van de overlast. Ik durf hier keihard vol te houden dat er tot nu toe niet één gemeen te is geweest, die ons in deze materie is voorgegaan. Nee, ze volgen juist ons voor beeld." Hij roept de landelijke politiek, mede naar aanleiding van het vonnis, op het drugsbe leid nu snel op de agenda te zetten en mee te nemen in de verkiezingsstrijd. Lonink en de gemeentelijke juristen rich ten zich nu helemaal op de bestuursrech ter. Op 26 mei behandelt die het beroep van Checkpoint tegen de sluitingsmaatre gel, die Lonink nam na de eerste inval in 2007 (een half jaar sluiting), in mei 2008, na de tweede inval, gevolgd door het in trekken van de gedoogvergunning. Dan krijgt de gemeente immers wel de gelegen heid z'n verhaal te doen. „Ik ben blij dat er nu een einde is gekomen aan de strafrech telijke procedure, dat duidelijk is wat wel en niet geoorloofd is. Het zal toch wel dui delijk zijn dat, als de gemeente tot sluiting over gaat, je toch bepaald niet kunt zeggen dat wij de coffeeshop omarmen. De hele problematiek is de afgelopen jaren een be proeving geweest, niet alleen voor mij, maar voor alle burgemeesters van grensge meenten." Een beproeving. Heeft hij aan zichzelf ge twijfeld? Aan zijn aanpak, zijn optreden? Voelt hij zich beschadigd? T k heb nooit getwijfeld of het idee ge- I had dat ik in deze kwestie zwak in A mijn schoenen stond. Ik was me er wel steeds van bewust dat ik vooraan stond. Er is heel erg op de man gespeeld, veel meer dan dat het over de inhoud van de zaak ging. Ik realiseer me dat een burge meester veel wind vangt. Maar dat ook mijn integriteit ter discussie is gesteld, heeft me diep geraakt. Voor ons als ge meente is dit vooral een strijd geweest te gen de overlast en illegaliteit. Zelfs een strijd tegen Den Haag: Pas het beleid aan! Die strijd ben ik steevast aangegaan, in alle openheid. De integriteit van een bestuur der staat pas werkelijk op het spel, zodra je je op een hellend vlak begeeft. Ik vind dat daarvan absoluut geen sprake was. Laat het duidelijk zijn, alle besluiten zijn geno men met instemming van de gemeente raad en het OM. Daar kan dan achteraf kri tiek op zijn, maar dat zijn dan de lessen waarvan je kunt leren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 147