m Een eersteklas waaghals 'A media 35 Richard Hammond houdt van avontuur. Hij reed in een tank over de Tower Bridge in Londen, rende met de stieren door Pamplona en reed zichzelf bijna dood in een raceauto met straalmotor. Voor National Geographic Channel beklimt de man 'met ernstige hoogtevrees' vanaf 5 april architectonische wonderen in Engineering Connections. door Monique Brandt heimwee tv media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 27 maart 2010 Richard Hammond klimt, ondanks zijn hoogtevrees, voor Engineering Connections, op achitectonische wonderen, zoals de brug bij het Franse Millau (links) en Wembley Stadium in Londen. foto's CPD Zijn eerste auto was een Toyota Corolla, die hij met een profe tische blik had voor zien van racestrepen. Anno 2010 bezit hij twaalf snelle auto's, waaronder twee Landrovers, twee Porsches 911, een Opel Kadett, een Dodge Charger, een Morgan Aeromax en wat zelfgebouwde auto's. Op zijn landgoed scharrelen bovendien een roedel honden en wat paar den rond. Presentator Richard Hammond (41) denkt graag groot. De Brit die sinds 2002 samen met Jeremy Clarkson en James May het gouden team van het fameuze autoprogramma Top Gear vormt, vindt zichzelf echter niet echt een adrenalinejunk. „Ik hou gewoon wel van een verzetje. Iedereen houdt van uitdagingen. Ik kom er gewoon wat meer tegen." Eind 2006 kostte één van die ver zetjes hem bijna letterlijk de kop. Tijdens Top Grar-opnamen van een proefrit met een auto met straalmotor klapte de rechtervoor band. „Richard Hammond kan ge woon niet rijden", was het gortdro ge commentaar van collega Clark son. Hammond lag op het randje van de dood, maar genas wonder wel in drie maanden, al gaf hij la ter aan hele perioden na zijn her stel te zijn vergeten. Het ongeluk vormde geen beletsel voor nieuwe waaghalzerijen. Ham mond draait zijn hand naar eigen zeggen nog steeds niet om voor de gebruikelijke stunts in Top Gear. Al hoewel, onlangs, tijdens opnamen voor zijn nieuwe wetenschappelij ke BBC-programma Richard Ham monds Invisible Worlds, weigerde hij een gevaarlijke klus, zo vertelt hij. „Ik moest een kamer in waar in giftige spin in zijn web hing. Die moest ik dan vangen, met een kopje! Afgelopen zomer reed ik door de woestijn, toen er zo'n spin op mijn schouder viel vanaf het dak en daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Dus ik dacht dit keer, 'Richard, je bent over de 40, dit gaan we dus mooi niet doen." In Engineering Connections - 5 april begint het tweede seizoen bij Na tional Geographic Channel - over wint hij zijn angst voor hoogten. Het programma neemt technische dan wel architectonische wonde ren onder de loep als de beroemde brug van Millau, Wembley Sta dium in Londen, het operage bouw in Sydney en het Guggen- heimmuseum in Bilbao. „Gebou wen zijn net zo opwindend als au to's", beweert Hammond. „Of het nu een gebouw is of een auto, ze zijn interessant omdat ze zijn be dacht door mensen. Ongelooflijk! Neem zo'n waanzinnige brug bij voorbeeld. Sluit mij tweehonderd jaar op in een kamertje en ik kom nog niet op zo'n constructie." In Nederland kennen we Ham mond vooral van Top Gear, nog im mer zijn belangrijkste job en van Braniac, het wetenschappelijke pro gramma waarvoor hij gniffelend als een klein kind caravans, auto's en andere voertuigen opblies. In Engeland presenteert hij een enor me reeks programma's, variërend van de in Engeland befaamde hon denshow Crufts tot het absurde To tally Wipe Out, de BBC-versie van RTL's Wipe Out, waarin kandida ten idiote parcoursen moeten trot seren. „Ja, ik ben zo druk als een klein baasje. Ik doe dit werk nu twintig jaar, vooral het begin was heel moeilijk. Ik heb geleerd zo veel mogelijk mezelf te blijven op tv. Dat is heel moeilijk, kan ik je zeggen. Ik ben een ouderwetse pre sentator, een communicator van de ouwe stempel. Ik sta voor de ca mera om het programma te pre senteren, niet om mezelf te presen teren. Het gaat niet om mij of mijn mening, het gaat om de din gen waarover het programma gaat De presentator is een radertje in het geheel, net als de camera of het geluid. Meer niet. In Engineering Connections ben niet ik de ster, dat zijn de gebou wen. Ik geeft toe, voor Top Gear is dat anders, dat is iets meer acte ren. Hoe ik mijn keuzes voor klus sen maak? Ik doe de dingen die bij me passen. Het hoeft geen revolu tionaire tv te zijn, met recht-voor- zijn-raap-entertainment is niks mis. Maar ik ben vooral dol op we tenschappelijke programma's. Ik ben inderdaad net een kind, als ik iets wil weten zoek ik net zo lang tot ik er achter ben." Het populaire autoprogramma blijft voorlopig echter zijn voor naamste bezigheid. „Het zal echt wel een keer eindigen, want alles houdt een keer op. Als we niet meer zonder hulp in of uit een au to kunnen komen, weten we dat het moment daar is. Maar nu is het nog te leuk." IrrA Top Gear, elke vrijdag, Veronica, 21.25 uur. Engineering Connections, wekelijks vanaf 5 april, National Geograp hic Channel. rw Reageren? redactie.media@wegener.nl BATMAN In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD tomic batteries to po wer, turbines to speed." „Roger, rea dy to move out!" Twee zinnen die tv-geschiedenis hebben geschre ven. De eerste zin wordt uitgespro ken door Robin, het antwoord komt van Batman. Plaats van han deling: de Batmobiel, geparkeerd in de Batcave. De titelheld van de tv-serie uit de jaren zestig lijkt in niets op de hedendaagse Batman uit de bioscoopfilms. Terwijl Bat man anno nu zijn tegenstanders zonder scrupules naar de andere wereld helpt, moest de Batman van weleer het hebben van goeie ouwe Amerikaanse waarden en normen. Een Lone Ranger, maar dan gekleed in een pyjama. Mier zoet en over the top. De oude vleermuisman doet niets zonder zijn trouwe kameraad Ro bin. Hun tv-avonturen verlopen el ke keer volgens dezelfde formule. Een schurk (The Joker, The Ridd- ler, The Penguin, Mr. Freeze) pleegt een misdaad. Politiebaas Gordon belt vervolgens met Al fred, de butler van Batmans alter ego Bruce Wayne. De telefoontjes komen altijd binnen op de felrode telefoon. Daarna komen onze hel den in actie: ze glijden via twee pa len naar de krochten van de Bat cave, waar de Batmobiel staat te wachten. Als het voertuig is opge start, komen meestal de getekende begintitels. Na een bezoek aan Gor don volgt een gevecht met de schurk (compleet met de legendari sche 'beeldeffecten' WHAM! en POWI). De schurk weet in eerste instantie te ontsnappen. Daarna volgt een tweede gevecht, waarbij één van de twee helden gevangen wordt genomen. De aflevering ein digt dan met een spannende cliff- hanger. De ontknoping komt ver volgens aan het begin van de nieu we episode, die verder volgens het zelfde schema verloopt. Saai? Misschien. Maar wel zeer suc cesvol. In totaal zijn er 120 afleve ringen gemaakt van ongeveer 25 minuten, uitgezonden van 1966 tot 1968. Tot op de dag van van daag zijn er fanclubs die de serie in ere houden. En weinig tv-pro- gramma's hebben zo'n herkenbare begintune als Batman (componist Neal Hefti, orkest van Nelson Riddle). Het is zelfs een van de meest gecoverde 'songs' aller tij den. Door The Ventures, Link Wray, The Kinks, The Who, The Jam, Prince, Snoop Dogg, 5oCent en R.E.M. om er maar een aantal te noemen Da-da-da-da-da-da- da-da, da-da-da-da-da-da-da-da Bat-man! Stefan Oölcken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 115