m
Een eersteklas waaghals
'A
media
35
Richard Hammond houdt van avontuur. Hij
reed in een tank over de Tower Bridge in
Londen, rende met de stieren door Pamplona
en reed zichzelf bijna dood in een raceauto
met straalmotor. Voor National Geographic
Channel beklimt de man 'met ernstige
hoogtevrees' vanaf 5 april architectonische
wonderen in Engineering Connections.
door Monique Brandt
heimwee tv
media@wegener.nl
024-3650570
Zaterdag 27 maart 2010
Richard Hammond klimt, ondanks zijn hoogtevrees, voor Engineering Connections, op achitectonische wonderen, zoals de brug bij het Franse Millau (links) en Wembley Stadium in Londen.
foto's CPD
Zijn eerste auto was
een Toyota Corolla,
die hij met een profe
tische blik had voor
zien van racestrepen.
Anno 2010 bezit hij
twaalf snelle auto's, waaronder
twee Landrovers, twee Porsches
911, een Opel Kadett, een Dodge
Charger, een Morgan Aeromax en
wat zelfgebouwde auto's. Op zijn
landgoed scharrelen bovendien
een roedel honden en wat paar
den rond. Presentator Richard
Hammond (41) denkt graag groot.
De Brit die sinds 2002 samen met
Jeremy Clarkson en James May het
gouden team van het fameuze
autoprogramma Top Gear vormt,
vindt zichzelf echter niet echt een
adrenalinejunk. „Ik hou gewoon
wel van een verzetje. Iedereen
houdt van uitdagingen. Ik kom er
gewoon wat meer tegen."
Eind 2006 kostte één van die ver
zetjes hem bijna letterlijk de kop.
Tijdens Top Grar-opnamen van
een proefrit met een auto met
straalmotor klapte de rechtervoor
band. „Richard Hammond kan ge
woon niet rijden", was het gortdro
ge commentaar van collega Clark
son. Hammond lag op het randje
van de dood, maar genas wonder
wel in drie maanden, al gaf hij la
ter aan hele perioden na zijn her
stel te zijn vergeten.
Het ongeluk vormde geen beletsel
voor nieuwe waaghalzerijen. Ham
mond draait zijn hand naar eigen
zeggen nog steeds niet om voor de
gebruikelijke stunts in Top Gear. Al
hoewel, onlangs, tijdens opnamen
voor zijn nieuwe wetenschappelij
ke BBC-programma Richard Ham
monds Invisible Worlds, weigerde
hij een gevaarlijke klus, zo vertelt
hij. „Ik moest een kamer in waar
in giftige spin in zijn web hing.
Die moest ik dan vangen, met een
kopje! Afgelopen zomer reed ik
door de woestijn, toen er zo'n
spin op mijn schouder viel vanaf
het dak en daar ben ik behoorlijk
van geschrokken. Dus ik dacht dit
keer, 'Richard, je bent over de 40,
dit gaan we dus mooi niet doen."
In Engineering Connections - 5 april
begint het tweede seizoen bij Na
tional Geographic Channel - over
wint hij zijn angst voor hoogten.
Het programma neemt technische
dan wel architectonische wonde
ren onder de loep als de beroemde
brug van Millau, Wembley Sta
dium in Londen, het operage
bouw in Sydney en het Guggen-
heimmuseum in Bilbao. „Gebou
wen zijn net zo opwindend als au
to's", beweert Hammond. „Of het
nu een gebouw is of een auto, ze
zijn interessant omdat ze zijn be
dacht door mensen. Ongelooflijk!
Neem zo'n waanzinnige brug bij
voorbeeld. Sluit mij tweehonderd
jaar op in een kamertje en ik kom
nog niet op zo'n constructie."
In Nederland kennen we Ham
mond vooral van Top Gear, nog im
mer zijn belangrijkste job en van
Braniac, het wetenschappelijke pro
gramma waarvoor hij gniffelend
als een klein kind caravans, auto's
en andere voertuigen opblies. In
Engeland presenteert hij een enor
me reeks programma's, variërend
van de in Engeland befaamde hon
denshow Crufts tot het absurde To
tally Wipe Out, de BBC-versie van
RTL's Wipe Out, waarin kandida
ten idiote parcoursen moeten trot
seren. „Ja, ik ben zo druk als een
klein baasje. Ik doe dit werk nu
twintig jaar, vooral het begin was
heel moeilijk. Ik heb geleerd zo
veel mogelijk mezelf te blijven op
tv. Dat is heel moeilijk, kan ik je
zeggen. Ik ben een ouderwetse pre
sentator, een communicator van
de ouwe stempel. Ik sta voor de ca
mera om het programma te pre
senteren, niet om mezelf te presen
teren. Het gaat niet om mij of
mijn mening, het gaat om de din
gen waarover het programma gaat
De presentator is een radertje in
het geheel, net als de camera of
het geluid. Meer niet.
In Engineering Connections ben
niet ik de ster, dat zijn de gebou
wen. Ik geeft toe, voor Top Gear is
dat anders, dat is iets meer acte
ren. Hoe ik mijn keuzes voor klus
sen maak? Ik doe de dingen die bij
me passen. Het hoeft geen revolu
tionaire tv te zijn, met recht-voor-
zijn-raap-entertainment is niks
mis. Maar ik ben vooral dol op we
tenschappelijke programma's. Ik
ben inderdaad net een kind, als ik
iets wil weten zoek ik net zo lang
tot ik er achter ben."
Het populaire autoprogramma
blijft voorlopig echter zijn voor
naamste bezigheid. „Het zal echt
wel een keer eindigen, want alles
houdt een keer op. Als we niet
meer zonder hulp in of uit een au
to kunnen komen, weten we dat
het moment daar is. Maar nu is
het nog te leuk."
IrrA Top Gear, elke vrijdag, Veronica,
21.25 uur.
Engineering Connections, wekelijks
vanaf 5 april, National Geograp
hic Channel.
rw Reageren?
redactie.media@wegener.nl
BATMAN
In de serie Heimwee TV worden elke week
tv-series uit het verleden belicht die de
geur van nostalgie ademen.
foto GPD
tomic batteries to po
wer, turbines to
speed." „Roger, rea
dy to move out!"
Twee zinnen die
tv-geschiedenis hebben geschre
ven. De eerste zin wordt uitgespro
ken door Robin, het antwoord
komt van Batman. Plaats van han
deling: de Batmobiel, geparkeerd
in de Batcave. De titelheld van de
tv-serie uit de jaren zestig lijkt in
niets op de hedendaagse Batman
uit de bioscoopfilms. Terwijl Bat
man anno nu zijn tegenstanders
zonder scrupules naar de andere
wereld helpt, moest de Batman
van weleer het hebben van goeie
ouwe Amerikaanse waarden en
normen. Een Lone Ranger, maar
dan gekleed in een pyjama. Mier
zoet en over the top.
De oude vleermuisman doet niets
zonder zijn trouwe kameraad Ro
bin. Hun tv-avonturen verlopen el
ke keer volgens dezelfde formule.
Een schurk (The Joker, The Ridd-
ler, The Penguin, Mr. Freeze)
pleegt een misdaad. Politiebaas
Gordon belt vervolgens met Al
fred, de butler van Batmans alter
ego Bruce Wayne. De telefoontjes
komen altijd binnen op de felrode
telefoon. Daarna komen onze hel
den in actie: ze glijden via twee pa
len naar de krochten van de Bat
cave, waar de Batmobiel staat te
wachten. Als het voertuig is opge
start, komen meestal de getekende
begintitels. Na een bezoek aan Gor
don volgt een gevecht met de
schurk (compleet met de legendari
sche 'beeldeffecten' WHAM! en
POWI). De schurk weet in eerste
instantie te ontsnappen. Daarna
volgt een tweede gevecht, waarbij
één van de twee helden gevangen
wordt genomen. De aflevering ein
digt dan met een spannende cliff-
hanger. De ontknoping komt ver
volgens aan het begin van de nieu
we episode, die verder volgens het
zelfde schema verloopt.
Saai? Misschien. Maar wel zeer suc
cesvol. In totaal zijn er 120 afleve
ringen gemaakt van ongeveer 25
minuten, uitgezonden van 1966
tot 1968. Tot op de dag van van
daag zijn er fanclubs die de serie
in ere houden. En weinig tv-pro-
gramma's hebben zo'n herkenbare
begintune als Batman (componist
Neal Hefti, orkest van Nelson
Riddle). Het is zelfs een van de
meest gecoverde 'songs' aller tij
den. Door The Ventures, Link
Wray, The Kinks, The Who, The
Jam, Prince, Snoop Dogg, 5oCent
en R.E.M. om er maar een aantal
te noemen Da-da-da-da-da-da-
da-da, da-da-da-da-da-da-da-da
Bat-man! Stefan Oölcken