Volgens archeologen leerde de mens ruim 500.000 jaar geleden de kunst van het zelf vuur maken: door een paar stenen tegen elkaar te slaan of droge takken langs elkaar te wrijven, ontstond zó veel warmte, dat je er licht ontvlambare materialen mee kon aansteken. Lezer Marcel Oorthuis heeft een 'gas'aansteker van vóór het piëzotijdperk, die door de oermens met blij gegrom en een dankbare por zou zijn verwelkomd. „Mijn apparaat werd in de jaren vijftig nog dagelijks door mijn moeder gebruikt", zegt Oorthuis. „Het stamt uit de tijd dat er in mijn geboorteplaats Dene kamp nog geen aardgas was en alle huishoudens het met flessen butagas moesten doen. Rechtsboven zit een gebogen pennetje, dat een vuursteentje door mid del van een spiraalveertje tegen een geribbeld wieltje duwt. Door op de flipper te drukken, gaat het wieltje draaien en geeft het apparaat een flinke vonk af." Oorthuis bewaart fijne herinneringen aan de aanste ker. „Voor ons, toen nog kinderen, was het een bron van vermaak. Als je het apparaatje boven het reeds brandende gascomfoor gebruikte, liet het een hele reeks sterretjes verschijnen. Dit tot groot plezier van ons en tot ergernis van onze moeder, die het pure ver spilling vond van gas en vuursteentjes." 25 wonen El Oude vlam blijft mooi wonen@wegener.nl 024-3650509 Zaterdag 27 maart 2010 K E U K E N L I JKEMl ontwerpen zijn jong, schreeuwend actueel en kunnen zich meten met wat er op internationaal designgebied gebeurt. Maar dat Leolux' jongste project associaties oproept met Milaanshows van Italiaanse concullega's als Moroso en Cap- pellini, wuift de directeur van Leolux weg. Met zulke trend setters wil hij zich niet meten. „Dat is nog te veel eer." Maar zij doen op een bepaalde manier hetzelfde: naast hun meer behouden collectie zetten zij de trend door jonge talenten uit te nodigen werk te maken of door grote ontwerpers een opdracht te geven. Journalisten, stylisten, het meubelvak: ie dereen staat jaarlijks te dringen bij de stands van de Italiaan se trendsetters om iets van de tijdgeest op te snuiven. Leolux staat niet alleen in de drang zich op een andere ma nier te laten zien. Sterker nog, andere Nederlandse meubel fabrikanten gingen het Limburgse bedrijf al voor. Meubel producent Montis uit Dongen liet zichzelf in april 2008 al van een andere kant zien. Op de stand in Milaan prijkten naast het Montisprogramma ontwerpen die het label Montis+ kregen: het bijzondere leren krukje Miss Judith van studio Demakersvan, poefballen van Studio Job en Cup, een poef in zadelvorm, ontworpen door Simon Pengel- ly. Vorig jaar kwam daar de 'zitzakstoel' Lazy Bastard van Bertjan Pot en een prototype van een flexibel stoeltje van www.leolux.com/www.pode.nl www.montis.nl www.gelderlandgroep.nl Pepe Heykoop bij. In productie is nu ook Unfold, een gro te poef van Patricia Vernooij, die drie lagen bekleding heeft. Door de helften om te keren, zijn bovendien vijf verschillende combinaties mogelijk. Een nieuw prototype is de lamp Lampshades van Pepe Heykoop. Toch is het wel de bedoeling alle 'experimenten' ook daad werkelijk in productie te nemen, benadrukt Paul van den Berg, directeur van Montis. „We willen niet alleen goede sier maken met MontisHet moeten ook bruikbare pro ducten worden. De presentatie van bijvoorbeeld Moroso in Milaan is prachtig. Artdirector Patrizia Moroso zet daar een waanzinnige stand op, heel modisch, fantasievol en inspirerend. Maar het is wel de haute couture van het de sign, want de meeste stukken halen het niet tot in de meubelzaak. Maar het brengt de boel wel in beweging. Het is goed voor je naam en je merk. We hebben er veel aandacht door gekregen. Mensen zien ineens iets aan je. Dat je je bezighoudt met experimentele ontwerpen die toch bruikbaar zijn. Dat levert nieuwe klanten en media- aandacht op, maar ook interesse van ontwerpers." Om die brug is het hem heel erg te doen, zegt hij. „Van oudsher bestaat een grote kloof tussen de industriëlen die zo snel mogelijk geld willen verdienen met producten en de ontwerpers, die soms wat zweverig, maar altijd creatief achter de tekentafel zitten. Het is goed hen te confronte ren met de harde realiteit van de fabriek en wij laten ons graag meesleuren in hun creativiteit." Het is precies de kruisbestuiving die Van Werkum van Leolux ook zoekt. „Wij voelen als merk de behoefte ons erfgoed te delen. Als gedegen 75-jarige fabriek zoeken we ook de evolutie op. Dan moet je je wel gaan bezighouden met de 'celdelingen' in de meubelwereld. Het zijn natuur lijk juist de afwijkende cellen, de experimentele vrij denkers en hun werk, die zorgen voor verandering", filo sofeert Van Werkum. Voor Leolux, dat zeker wil door gaan met de Design Academy-samenwerking, is het nog afwachten hoe het project zich gaat ontvouwen. „Of we ontwerpen in productie nemen of alleen onderdelen mee nemen, is nog koffiedik kijken. Maar dat we er extra power van krijgen, merken we nu al." Ook meubelfabrikant Gelderland uit Culemborg vond zichzelf de laatste jaren opnieuw uit. Het jonge designduo Stefan Scholten en Carole Baijings werkt sinds begin 2005 aan de nieuwe stijl ep look van Gelderland. Dat resulteer de in een frisse, spierwitte stand tijdens de Interieurbiën nale in Kortrijk. Naast ontwerpen van Scholten en Baij ings zelf viel de bijzondere kussencollectie van Hellen van Berkel op, vorig jaar aangevuld met de eigenwijze bijzetta fels Juffers van ontwerpster Pieke Bergmans en onlangs met een gestoffeerde salontafel van Bertjan Pot. Jan Wil lem Huethorst van Gelderland: „Het is tegenwoordig niet genoeg als je je banken op een rij zet. Je moet signaleren en steeds het wiel opnieuw uitvinden. Wij doen dat niet in aparte collecties of presentaties, maar binnen het Gel derlandmerk. Klanten, media en ontwerpers verwachten tegenwoordig dat we ook een inspiratiebron zijn." Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Ooit hip en veelgebruikt, nu afgedankt en zieltogend in een hoekje van de kast: keukenlijken. In deze aflevering: een klassieke 'gas'aansteker. door Jan van Mullem Ook wij hadden zo'n aansteker. Geen aparte klassieke, maar een doorsnee foeilelijke, met oranje handvat en chroomkleurige tuit. Het zal de prille Oranjegekte van 1974 (Cruijff en co) zijn geweest, de ongedwongen sfeer thuis óf de hallucinerende werking van dat com plete decennium, dat het oranje gedrocht bij ons op het aanrecht mocht. Gelukkig draait het bij dit soort apparaten vooral om de functie. En daar mankeerde niets aan. Een ferme druk op de knop van onze aan- steekstok was noodzakelijk (en kindveilig) om een vonkje te veroorzaken. Je hield het knetterende topje bij het gaspitje en voila, vuur! Daarmee vertel ik niets nieuws: de halve wereld had zo'n apparaat, een kwart gebruikt 'm waarschijnlijk nog steeds. Bij ons thuis raakte de gasaansteker in onbruik omdat het tuitje niet in het vlammengat van de keukengeiser paste. Bij het opendoen van het kastje ernaast waaide de waakvlam door de luchtverplaatsing regelmatig uit. Tenminste: dat was het geijkte antwoord van vader als vrouw of kind, met de shampoo nog dik in de haren, weer eens verontwaardigd vanuit de douchecel naar beneden schreeuwde dat het water koud was. Of die luchtyerplaatsing de werkelijke reden was voor de fa lende geiser, wordt overigens nu nog in twijfel getrok ken. Vader kon soms zo enorm hard kuchen (niets ern stigs hoor), dat hij het vlammetje van de 'blote' geiser spontaan uitblies. Zelfs van grote afstand. Die koude douches markeerden niet alleen het einde van onze oranje aansteker, maar ook het begin van het lucifertijdperk. Altijd lag op het keukenschap een doos je strijkhoutjes. Steevast Zwaluw: iets duurder, maar 'die branden langer', in ieder geval lang genoeg om de fik weer snel in de geiser te krijgen, het enige dat tel de voor het kleumende douchevolk boven. Of Marcel Oorthuis ook is overgestapt op lucifers? Ik vermoed van niet: „Van bijgaand exemplaar heb ik er twintig jaar geleden op een markt in Frankrijk nog twee op de kop weten te tikken", mailt hij. „Verder heb ik ze nooit te koop gezien. Ze doen het prima!" Ook een keukenlijk in huis? Mail info en foto van het keukenlijk naar redactie.wonen@wegener.nl Jonas Lutz legt de laatste hand aan zijn stoel Penna, die hij maakte in de Leoluxfabriek. foto' ontwierp Playtime voor Montis+, een serie leren poefballen. Bertjan Pot klopte zelf bij Gelderland aan met zijn ontwerp voor een gestoffeerde tafel. Kussens van Hellen van Berkel voor Gelderland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 103