DESIGN
worsen^ 33
Blauweregen op stam
Ai
Bekoorlijke blender
Zaterdag 27 maart 2010
wonen@wegener.nl
024-3650509
Pieke Bergmans
lanceerde vorig
jaar de kittige
Juffers bij G^Jer-
land, eigenwijze
bijzettafels.
Experimenteel
ls je een blauweregen koopt, staat die in een pot.
De gangbare praktijk is dan hem uit die pot te ha
len en tegen een muur of een pergola te planten.
Daar is niets op tegen, hoewel de droge voet van een muur
geen ideale plaats is voor een blauweregen. Die houdt van
voedzame en vochthoudende grond, wat in de regenscha-
duw van een muur vaak niet voorhanden is. Het kan ook
anders: je kunt de plant een grotere pot geven, er een stevi-
rge stok bij zetten en de blauweregen tot een klein boompje
opkweken.
Iedere tuinier houdt van volwas
sen, doorleefde planten. Je kunt i
70 dan een volwassen dakplataan g
g planten, maar die is prijzig en
staat ook al bij de buren. En bij P' c
de overburen. Het dankbare^
waarderen we juist in onze plan-
in de papieren. Bovendien is Wisteria sinensis.
het niet moeilijk de klimplant foto Romke van de Kaa
zelf als standaard op te kweken.
Laat ik beginnen met de keuze. Er zijn meerdere soorten
blauweregen: Wisteria sinensis, Wisteria Jloribunda en een
paar kruisingen tussen deze twee. Wisteria sinensis
bloeit net voordat het zilverachtig uitlopende blad
zich ontwikkelt, in mei, met geurende, lilablauwe
bloemen. Wisteria Jloribunda bloeit een paar weken
later, tegelijk met het uitlopende blad, met lange, af
hangende bloemtrossen. Met zijn 50 centimeter lan
ge trossen is Wisteria Jloribunda meer geschikt voor
langs een bruggetje. De blauweregen op het be
roemde schilderij van Monet, met lange bloemtros
sen die vanaf de brugleuning naar het water afhan
gen, is Wisteria Jloribunda. Maar voor wie geen
brug in zijn tuin heeft, is Wisteria sinensis een bete
re keuze.
Plant de blauweregen in een ruime pot en zet er
een stok bij waarlangs de plant omhoog kan klim
men. Een metalen roede is nog beter, want bamboe
stokken zijn doorgerot voordat de Wisteria op ei
gen benen staat. Haal de top uit de plant als hij de
gewenste hoogte heeft bereikt. Bedenk dat ranken
en bloemtrossen altijd naar beneden hangen, dus top niet
al op 1 meter hoogte, want dan hangen de bloemen straks
op de grond. Snoei drastisch. Haal niet alleen ongewenste
uitlopers aan het stammetje weg, maar snoei alle takken
van de kroon ieder jaar tot op een paar ogen terug, bijna zo
als je bij een knotwilg of een bol-acacia zou doen.
U zult versteld staan, want al na een paar jaar heeft u een
doorwrocht boompje, dat eruit ziet alsof het reeds genera
ties lang in de familie is.
Het ene keukenapparataat is het
andere niet: die stelling wordt
echt duidelijk als ook een pro
duct van KitchenAid van de par
tij is, zoals de nieuwe Artisan
blender. Zijn voordelen? Tijd
loos, robuust design, sprekende
kleuren, oog voor detail, veilig
heid en moderne techniek. Enige
nadeel: aan zoiets moois hangt
vaak een een pittig prijskaartje.
Op de kop af 229 euro kost deze
nieuwe loot aan de KichenAid-
stam. Die prijs geldt voor een
van de twaalf standaardkleuren.
Wie geborsteld nikkel of chroom
wenst, betaalt 269 euro. Voor dat
bedrag krijg je een blender die
feitelijk alles kan: roeren, ftjnsnij-
den, mixen, pureren, mengen en
zelfs ijs fijnmalen. Nieuw aan de
ze Artisan blender is dat hij nog
meer kracht en precisie in zich
verenigt dan zijn voorgangers.
www.kitchenaid.nl
Nederlandse meubelfabrieken zoeken
het experiment met jonge en
vernieuwende ontwerpers. Met
spannende presentaties laten ze zien
dat ze weten wat op het gebied van
design speelt en verleiden ze ook
jonge klanten,
door Renske Schriemer
n Italië is het inmiddels een bekend fenomeen:
grote meubelmerken trakteren beursbezoekers
een keer per jaar op een stand vol vooruitstre
vend, zinnenprikkelend ontwerp. Merken als
Moroso en Cappellini verdienen door het jaar
heen hun geld met niet per se spannende
(zit)meubelen, tijdens de meubelbeurs in Mil
aan, elk jaar in april, laten ze zien wat er speelt
in designland, met prikkelende nieuwe prototypes, die
heel vaak niét in productie komen.
Hoewel je veel van dit moois dus niet voor thuis kunt
aanschaffen, wordt het gewaardeerd door publiek en
collega's. Want het is inspirerend en levert een bijdrage
aan creativiteit en materiaalgebruik in het algemeen.
Nederlandse meubelmerken gaan ook die kant op.
„Wij zijn meer dan meubelmakers", stelt Antal Ne-
meth van het Limburgse meubelmerk Leolux. Vorig
jaar verraste Leolux door tweede- en derdejaarsstuden
ten aan de Design Academy in Eindhoven uit te nodi
gen om werk te maken in de fabriek in Venlo, een pro
ject dat dit jaar navolging krijgt. Het resultaat van dat
eerste project? Een tentoonstelling van fris werk tij
dens de vorige Woonbeurs in Amsterdam. Het is span
nend, eigentijds design. Dat was verrassend, geeft
Leoluxdirecteur Frank van Werkum direct toe. Maar
dat was ook de bedoeling. „Toen ik zo'n twee jaar gele
den bij dit bedrijf kwam, zei ik al: ik wil Leolux naar
the next level brengen. Dit is een van de mooiste meu
belfabrieken van Europa en aan het merk Leolux moet
je ook niks doen. Maar er kan iets bij, we zijn op zoek
naar uitwisseling met de creatieve garde."
Dat lijkt te lukken. Al zijn de ontwerpen van de De
sign Academystudenten nog zó experimenteel, dat
maar de vraag is of ze in productie komen bij een van
de labels van Leolux. Met die presentatie wil de fabri
kant vooral ruimte bieden aan het experiment, laten
zien dat Leolux daar ook voor openstaat. Bovendien
wil het bedrijf de studenten een podium bieden en de
kans een product van begin tot einde in huis te maken:
van tekentafel tot afwerking en alles ertussenin.
De samenwerking is meer dan succesvol te noemen: de
Voor Leolux: Lotte Douwes verbindt haar krukjes met de
omgeving door ze een draadje te geven.
Dennis Parren liet zich voor zijn klapbank inspireren
door campingmeubilair.