DESIGN worsen^ 33 Blauweregen op stam Ai Bekoorlijke blender Zaterdag 27 maart 2010 wonen@wegener.nl 024-3650509 Pieke Bergmans lanceerde vorig jaar de kittige Juffers bij G^Jer- land, eigenwijze bijzettafels. Experimenteel ls je een blauweregen koopt, staat die in een pot. De gangbare praktijk is dan hem uit die pot te ha len en tegen een muur of een pergola te planten. Daar is niets op tegen, hoewel de droge voet van een muur geen ideale plaats is voor een blauweregen. Die houdt van voedzame en vochthoudende grond, wat in de regenscha- duw van een muur vaak niet voorhanden is. Het kan ook anders: je kunt de plant een grotere pot geven, er een stevi- rge stok bij zetten en de blauweregen tot een klein boompje opkweken. Iedere tuinier houdt van volwas sen, doorleefde planten. Je kunt i 70 dan een volwassen dakplataan g g planten, maar die is prijzig en staat ook al bij de buren. En bij P' c de overburen. Het dankbare^ waarderen we juist in onze plan- in de papieren. Bovendien is Wisteria sinensis. het niet moeilijk de klimplant foto Romke van de Kaa zelf als standaard op te kweken. Laat ik beginnen met de keuze. Er zijn meerdere soorten blauweregen: Wisteria sinensis, Wisteria Jloribunda en een paar kruisingen tussen deze twee. Wisteria sinensis bloeit net voordat het zilverachtig uitlopende blad zich ontwikkelt, in mei, met geurende, lilablauwe bloemen. Wisteria Jloribunda bloeit een paar weken later, tegelijk met het uitlopende blad, met lange, af hangende bloemtrossen. Met zijn 50 centimeter lan ge trossen is Wisteria Jloribunda meer geschikt voor langs een bruggetje. De blauweregen op het be roemde schilderij van Monet, met lange bloemtros sen die vanaf de brugleuning naar het water afhan gen, is Wisteria Jloribunda. Maar voor wie geen brug in zijn tuin heeft, is Wisteria sinensis een bete re keuze. Plant de blauweregen in een ruime pot en zet er een stok bij waarlangs de plant omhoog kan klim men. Een metalen roede is nog beter, want bamboe stokken zijn doorgerot voordat de Wisteria op ei gen benen staat. Haal de top uit de plant als hij de gewenste hoogte heeft bereikt. Bedenk dat ranken en bloemtrossen altijd naar beneden hangen, dus top niet al op 1 meter hoogte, want dan hangen de bloemen straks op de grond. Snoei drastisch. Haal niet alleen ongewenste uitlopers aan het stammetje weg, maar snoei alle takken van de kroon ieder jaar tot op een paar ogen terug, bijna zo als je bij een knotwilg of een bol-acacia zou doen. U zult versteld staan, want al na een paar jaar heeft u een doorwrocht boompje, dat eruit ziet alsof het reeds genera ties lang in de familie is. Het ene keukenapparataat is het andere niet: die stelling wordt echt duidelijk als ook een pro duct van KitchenAid van de par tij is, zoals de nieuwe Artisan blender. Zijn voordelen? Tijd loos, robuust design, sprekende kleuren, oog voor detail, veilig heid en moderne techniek. Enige nadeel: aan zoiets moois hangt vaak een een pittig prijskaartje. Op de kop af 229 euro kost deze nieuwe loot aan de KichenAid- stam. Die prijs geldt voor een van de twaalf standaardkleuren. Wie geborsteld nikkel of chroom wenst, betaalt 269 euro. Voor dat bedrag krijg je een blender die feitelijk alles kan: roeren, ftjnsnij- den, mixen, pureren, mengen en zelfs ijs fijnmalen. Nieuw aan de ze Artisan blender is dat hij nog meer kracht en precisie in zich verenigt dan zijn voorgangers. www.kitchenaid.nl Nederlandse meubelfabrieken zoeken het experiment met jonge en vernieuwende ontwerpers. Met spannende presentaties laten ze zien dat ze weten wat op het gebied van design speelt en verleiden ze ook jonge klanten, door Renske Schriemer n Italië is het inmiddels een bekend fenomeen: grote meubelmerken trakteren beursbezoekers een keer per jaar op een stand vol vooruitstre vend, zinnenprikkelend ontwerp. Merken als Moroso en Cappellini verdienen door het jaar heen hun geld met niet per se spannende (zit)meubelen, tijdens de meubelbeurs in Mil aan, elk jaar in april, laten ze zien wat er speelt in designland, met prikkelende nieuwe prototypes, die heel vaak niét in productie komen. Hoewel je veel van dit moois dus niet voor thuis kunt aanschaffen, wordt het gewaardeerd door publiek en collega's. Want het is inspirerend en levert een bijdrage aan creativiteit en materiaalgebruik in het algemeen. Nederlandse meubelmerken gaan ook die kant op. „Wij zijn meer dan meubelmakers", stelt Antal Ne- meth van het Limburgse meubelmerk Leolux. Vorig jaar verraste Leolux door tweede- en derdejaarsstuden ten aan de Design Academy in Eindhoven uit te nodi gen om werk te maken in de fabriek in Venlo, een pro ject dat dit jaar navolging krijgt. Het resultaat van dat eerste project? Een tentoonstelling van fris werk tij dens de vorige Woonbeurs in Amsterdam. Het is span nend, eigentijds design. Dat was verrassend, geeft Leoluxdirecteur Frank van Werkum direct toe. Maar dat was ook de bedoeling. „Toen ik zo'n twee jaar gele den bij dit bedrijf kwam, zei ik al: ik wil Leolux naar the next level brengen. Dit is een van de mooiste meu belfabrieken van Europa en aan het merk Leolux moet je ook niks doen. Maar er kan iets bij, we zijn op zoek naar uitwisseling met de creatieve garde." Dat lijkt te lukken. Al zijn de ontwerpen van de De sign Academystudenten nog zó experimenteel, dat maar de vraag is of ze in productie komen bij een van de labels van Leolux. Met die presentatie wil de fabri kant vooral ruimte bieden aan het experiment, laten zien dat Leolux daar ook voor openstaat. Bovendien wil het bedrijf de studenten een podium bieden en de kans een product van begin tot einde in huis te maken: van tekentafel tot afwerking en alles ertussenin. De samenwerking is meer dan succesvol te noemen: de Voor Leolux: Lotte Douwes verbindt haar krukjes met de omgeving door ze een draadje te geven. Dennis Parren liet zich voor zijn klapbank inspireren door campingmeubilair.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 102