io uit Twijfelen aan rffittiT ut Tlr--" srop& donderdag 25 maart 2010 door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik de exposities van Klaas Kloosterboer bij Dick de Bruijn Contemporary Art en van Bo- jan Sarcevic in de Vleeshal, beide te Middelburg. Sommige kunst doet voor al een beroep op emotie. Esthetiek en thematiek raken je in je hart of in je buik, slepen je mee en ontroe ren. Er is ook kunst die zich richt op het intellect. In die kunst is het visuele de ingang naar het stellen van problemen en het innemen van posities op het terrein van kunst zelf en de werkelijkheid waarvan zij deel uitmaakt. Die inzet vind ik terug in de aan pak van de schilder Kloosterboer en de 'beeldhouwer' Sarcevic. Zij gebruiken de taal van de kunst om te onderzoeken wat kunst kan zijn, waarop kunst betrekking kan hebben en wat de betekenis van kunst kan zijn. Kloosterboer toont een serie klei ne doeken waarop hij steeds een begrip schrijft dat betrekking heeft op kunst en het maken van kunst. Het kan gaan om formele begrip pen zoals 'ritme', en om begrip pen die verwijzen naar een hou ding, zoals 'acceptatie'. Daarover schildert hij tekens, vormen, soms ook een summiere compositie. Dat schilderen is te verstaan als een subjectieve visuele reactie op een objectief begrip. Hoewel dat laatste niet honderd procent vast staat. 'Ritme' en 'acceptatie' zijn weliswaar te definiëren, maar des ondanks zullen verschillende men sen er uiteenlopende associaties mee hebben, afhankelijk van wie ze zijn en van uit welke context zij 'kijken'. De expressieve schriftuur van Kloosterboer is daarvan zelf een voorbeeld. Sterker nog, de door de kunstenaar geschilderde reactie op het geschreven begrip is door mij als toeschouwer niet altijd te vol gen. Zo stelt Kloosterboer de span ning aan de orde tussen de werke lijkheid die wij trachten te vatten in begrippen, de kunst die op die werkelijkheid reageert en de be schouwer die de interpretatie inter preteert. Conclusie van dit visuele vertoog: de werkelijkheid is niet kenbaar, slechts benaderbaar. Elke poging waarheid te vinden wordt beperkt door wat zowel onze kracht als on ze zwakte is: ons bestaan als indivi du. Dat idee is ook terug te vinden in de installatie die Kloosterboer toont. Een gesloten kist voor kunsttransport (de werkelijkheid én de kunst die er deel van uit maakt), een mat projectiescherm (onze interpretatie) en twee enor me, onbeholpen in elkaar gezette stokken (instrumenten om de wer kelijkheid te (be)grijpen, de ver lengstukken van onze ogen en ons denken). Een uitzichtloze situatie? Niet als je van de nood een deugd maakt en vanuit je subjectiviteit een verbinding legt met de traditie om die een stukje verder te breng en. Dat doet Kloosterboer in twee krachtige en prachtige schilde rijen, het één licht en open, het an dere donkerder en dichter. Onder de verfstreken liggen ook hier be grippen, niet één, maar vele, on leesbaar omdat de verf ze bedekt. In mijn interpretatie maakt Kloos terboer de keuze zichtbaar om van uit de kracht van zijn individuali teit als schilder kunst en werkelijk heid in elkaar te laten oplossen. Ik schrijf'individualiteit als schilder' omdat die positie een andere is dan de zo populaire dat elk stand punt van ieder individu in princi pe gelijk is. Kunst in alle vormen logenstraft die idee. Als je over ver gelijkingsmateriaal beschikt kun je zien dat het ene werk beter is dan het andere. Kloosterboer kent dat vergelijkingsmateriaal en weet dus met wie hij zich moet meten. Dat doet hij ondanks zijn twijfel over tuigend. Sarcevic werkt met de basisbegrip pen van sculptuur: ruimte, vorm, staan, hangen, licht, zwaar. Hij plaatste drie designachtige fragiele bouwsels van dun metaal midden op de lengteas van de Vleeshal. Op de dragers liggen 'planken' van koperplaat. Elke sculptuur onder scheidt zich door variaties. Aan de wand hangen stevige constructies, waaraan je je op zou kunnen trek ken. Aan elke constructie is een stuk dun papier bevestigd met een organische vorm, die lijkt te zijn ontstaan doordat het papier een vloeistof heeft opgezogen. Kracht versus kwetsbaarheid. Het derde onderdeel van de expositie bestaat uit vier takjes die uit de wanden steken. Bekijk je ze goed, dan zie je dat er lange haren in verstrikt zijn. De op het eerste gezicht minimalistische objecten en 'objets trouvés' zijn be naderingen van kunst. Tastend en toch trefzeker definieert Sarcevic kunst als iets dat nutteloos is, kwetsbaar en alleen bestaat in de interactie tussen toeschouwer en ruimte, waarneming en context waardoor er betekenis, zin, ont staat. De gotische architectuur van de omringende ruimte verliest zijn spirituele lading door de lichtheid van de bouwsels van Sarcevic, de wanden zijn plotseling net zo krachtig als de hangende sculptu ren en hun monumentaliteit wordt zichtbaar gemaakt door de dunne takjes die eruit steken. Tegenover de historische kracht van het verleden plaatst hij een persoonlijk, kwetsbaar heden, te genover de stenen uitdrukking van eeuwigheid, stelt hij verganke lijkheid, tegenover monumentale aanwezigheid zet hij afwezigheid. Daarmee reikt hij kunst en de mens van nu een plek aan ten op zichte van de geschiedenis, de con text van ons bestaan. De kwetsbaarheid van zijn kunst weerspiegelt de kwetsbaarheid van het leven en de beperkingen daarvan. Maar ook de stille schoon heid van het terloopse én het ver mogen van mensen zich zelf een beeld te vormen dat daaraan recht doet. Niet meer en niet minder. Klaas Kloosterboer, Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 13, Middelburg. T/m 24 april. Do. t/m za., 13.00-17.00 uur,. Bojan Sarcevic, Vleeshal, Markt, Middelburg. T/m 5 april. Di. t/m zo. 13.00-17.00 uur. Boven: Sculpturen van Bojan Sarce vic in De Vleeshal in Middelburg. Rechts: Werk van Klaas Kloosterboer bij Dick de Bruijn Contemporary Art in Middelburg. Wendelmoet Langerak Wendelmoet Langerak start haar tekeningen met het bewerken van het papier. Als vanzelf ontstaan menselijke gestalten, vaak vrou wen. Hun verstilde bewegingen roepen een kwetsbaarheid op die subtiel de dialoog aangaat met het werk van Piet Meeuwse. T/m 16/4. Het huis der tekenin gen, Molstraat 1, Middelburg. Ie dere ie zondag van de maand en op afspraak. Marleen Vansteenvoort Marleen Vansteenvoort combi neert in haar beelden klei met me taal, hout en steen. Zij verwerkt vormen en structu ren uit de natuur in assemblages die zijn op te vatten als een synthe se van natuur en cultuur. T/m 24/4/ Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. en 2e paasdag 12.00 - 17.00 uur. Cao Yi Lin Cao Yi Lin is één van de exposan ten in 'Chine de Commande'. Zij speelt in op vroeger voor de Neder landse markt gemaakte keramiek, verwerkt Chinese contracten en verwijst naar de zee waarover rijk dommen in de 17e en 18e eeuw werden vervoerd. T/m 29/4. Gallery Maritime, Gortstraat 43, Middelburg. Ma. t/m za. 12.00 -17.00 uur, behalve in week 15 en 16. Hedwig van der Heiden Hedwig van der Heiden bouwt haar composities op uit eenvoudi ge vormen. Door een gelaagde op bouw van de kleurvlakken en een spel met vorm en illusie op het platte vlak laadt zij haar abstracte composities met visuele spanning. T/m 8/5. Galerie Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede. Do. t/m za en laatste zo. v/d maand, 12.00-17.00 uuf en op af spraak. Jack Vreeke lack Vreeke staat bekend als hyper realistisch schilder van mensen in uitbundige outfits. De humor van zijn tweedimensionale werk sluit aan bij fantasievolle auto's waar mee hij de laatste jaren zijn reper toire uitbreidde. Een ironische kijk op mens en voertuig. T/m 9/5. Kunstruimte deWIL- LEM3, Oranjestraat 4, Vlissin- gen. Wo. t/m zo. 11.00 -17.00 uur. ie en 2e Paasdag geopend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 86