8 luit Een lekkere revanche op alle slechte mannen Alsof hulpverleners best graag hun leven riskeren filmrecensies donderdag 25 maart 2010 Michael Nyqvist (rechts) is de avontuurlijke journalist. door Fritz de Jong Mannen die vrouwen ha ten was een strak vertel de en stijlvol gefilmde thriller, die uitstekend tot zijn recht kwam in de bioscoop. Voor de vervolgdelen van Stieg Lars- sons populaire Millennium-trilo gie was een beduidend lager bud get beschikbaar. Bovendien haal den de producenten met Daniel Alfredson een regisseur in huis, die zijn sporen voornamelijk ver diende als televisiemaker. De lat werd dus op alle fronten lager ge legd, en het resultaat is er ook naar: Millennium 2 en 3 zijn in wezen niets anders dan een in tweeën geknipte miniserie. Niet slecht gedaan, maar toch: geen ci nema maar televisie. Aan het eind van Millennium 2 zagen we hoe hacker privedetec- tive Lisbeth Salander halfdood in een schuur werd gevonden, sa men met een gevaarlijke oude gek die door haar is toegetakeld. Beiden worden overgebracht naar een ziekenhuis, waarna alle eindjes aan elkaar worden ge knoopt in een rechtbankthriller die - net als de voorganger - veel vergt van onze goedgelovigheid. Millennium 3 heeft een afgerond einde, en dat maakt deze afleve ring bevredigender dan het met een cliffhanger eindigende deel 2. Opnieuw wordt de film gedragen door Noomi Rapace, die memora bel was, is en zal blijven als de woest om zich heen meppende Lisbeth Salander, de gekwelde punkdame die revanche neemt op alle mannen die haar hebben misbruikt of anderszins hebben dwarsgezeten. De gerechtigheid die Salander vindt in het slotdeel van deze opgeklopte wrekersfan- tasie mag dan niet zo geloofwaar dig zijn: lekker is het wel. Millennium 3: Gerechtigheid Regie: Daniel Alfredson. Met: Noomi Rapace, Michael Nyqvist Te zien in Vlissingen door Jos van der Burg Hoe maak je het belang van Artsen zonder Gren zen duidelijk? De in Ar gentinië gedraaide speelfilm First mission zoekt het in uitleggerige scènes en dramatische overkill. „Wil je zoiets nooit meer doen?", zegt in een niet nader aangeduid Zuid-Afrikaans land leider Thijs (Mark Rietman) van Internatio nal Frontline Doctors tegen de net gearriveerde arts Marina (An- niek Pheifer). De vrouw bracht onderweg van het vliegveld naar de compound het leven van de hulpverleners in gevaar door in een discussie met guerillastrij- ders stiekem medicijnen te geven aan vluchtelingen. De guerillas- First Mission. trijders waren not amused.en de hulpverleners kropen door het oog van de naald. De scène bevat in een notendop de thematiek van First mission: idealisme versus pragmatisme. Marina's leerproces is de kern van First mission, maar regisseur Boris Paval Conen en scenarist Barbara Jurgens, die eerder de ko medie Amazones schreef, hebben de film opgepept met een reeks dramatische gebeurtenissen. De hulpverleners krijgen te ma ken met guerillastrijders, leger eenheden, medicijnendiefstal, landmijnen, vluchtelingen en ziekte in eigen gelederen. Een op bloeiende liefdesrelatie van Mari na met het manusje van alles op de compound Ofygo Gernandt) voelt geforceerd romantisch. Ge loofwaardiger is Marina's band met een weeskind. Toch: in de cli max lijken de hulpverleners op desperado's, die het spannend vinden om hun leven in de waag schaal te stellen. First mission Regie: Boris Paval Conen. Met: Anniek Pheifer, Mark Rietman Te zien in Vlissingen door Mark Moorman Vijfjaar nadat de won derbaarlijke kinderjuf Nanny McPhee (Emma Thompson) voor het eerst opdook om een stel onge regelde kinderen met strenge hand en een magische wandel stok in het gareel te krijgen, is ze terug in Nanny McPhee and the big bang (Nanny McPhee 2). De scenario's van de Nanny McP- hee-films zijn geschreven door Thompson, die zich voor de figuur baseerde op de populaire kinder boeken van Christianne Brand, maar nu wel een heel nieuw avon tuur heeft geschreven. Nanny McPhee is gemaakt in de beste Britse tradities van kinderfic tie, waarin kinderen volkomen se rieus worden genomen en een morbide kant niet wordt ge schuwd. Het is een beetje Mary Poppins versus Roald Dahl. De tweede film speelt zich in een ander tijdperk af, een fantasiepe riode die aan de jaren dertig en veertig doet denken, met een oor log op de achtergrond. Mrs. Green (Maggie Gyllenhaal) moet het alleen rooien, aangezien haar man naar het front is. Haar eigen kinderen zijn al een handvol, maar het loopt pas echt uit de hand als er nog wat door en door verwende kinderen bijkomen op de kleine boerderij. En dan is er ook Uncle Phil (de sterke Rhys Ifans) die de boerderij heeft vergokt en nu voortdurend achtervolgd wordt door twee zwa re jongens, in de vorm van twee sadistische verpleegsters die van plan zijn zijn nieren op hardhandi ge wijze te verwijderen - hier komt Roald Dahl om de hoek kij ken. En dan is het tijd voor de Nanny om orde op zaken te stellen en te werken aan de innerlijke schoon heid van de kinderen. Zodra de les sen zijn geleerd zal de nanny weer verder trekken, nieuwe avonturen en een onvermijdelijk derde deel tegemoet Nanny McPhee and the big bang is een film met een serieuze kern, waarin de dreiging van een verre oorlog opeens op het Engelse plat teland komt en we verder in aller lei magische avonturen terechtko- CINECITY Alice in Wonderland (ov): do, vr, di 13.45,16.15,19.15 en 21.45 uur, za 16.15,19.15, 21.45 en 24.00 uur, zo 16.15, 19.15 en 21.45 uur, ma 13.45, 16.15,19.15 en 22.00 uur, wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Alice in Wonder land (nl): za, zo, wo 13.45 uur, zo ook om 11.00 uur; Alvin en de Chipmunks: za, zo, wo 14.00 uur; Avatar: do, vr, zo, di 16.15 en 20.15 uur, za 16.15, 19.30 en 23.00 uur, ma 15.30 en 18.45 uur; wo 20.15 uur; Bad lieutenant: do, za, ma, wo 16.30, vr 13.45 uur; Dear John: do, vr, ma, di 16.30, 19.00 en 22.00 uur, za 16.00, 19.00, 22.00 en 00.15 uur, zo en wo 16.00, 19.00 en 22.00 uur; First Miss ion: do, vr, ma, di 13.45, 16.30, 19.15 en 22.00 uur, za 16.15, 19.00 en 21.45 uur, zo 11.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, wo 16.15,19.15 en 22.00 uur; From Paris with love: do,vr, ma, di 13.45, 19.15 en 22.00 uur, zo, wo 19.15 en 22.00 uur, za 19.15, 22.00 en 00.15 uur; Gangster boys: do t/m wo 13.45 uur; Het regent gSHMl men die de kijker het gevoel geven dat hij een ouderwetse film in de beste zin van het woord heeft ge zien. En dat de beste Britse acteurs zich in een familiefilm van hun beste kant laten zien is ook mooi meege nomen. Unveiled gehaktballen: do, vr, za, di 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, ma 13.30 uur; Hoe tem je een draak: wo 14.00 en 16.30 uur; lep!: za, wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Le Hérisson: di 14.00 uur; Mil lennium 3: do, vr, ma, wo 16.00, 19.00 en 21.15 uur, za 16.00, 19.00 en 21.45 uur, zo 10.45, 16.00, 19.00 en 21.15 uur, di 16.00, 18.45 en 21.15 uur; Nanny Mc Phee: do, vr, ma, di 14.00 uur, za en wo 13.45 en 16.15 uur, zo 11.00, 13.45 en 16.15 uur; Nowhere Boy: di 19.30 uur; Prinses en de kikker: za en wo 14.00 Nanny McPhee and the big bang Regie: Susanna White Met: Emma Thompson, Maggie Gyllenhaal, Ralph Fiennes. Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen en Vlaanderen. uur, za 11.00 en 14.00 uur; Remember me: za 00.15 uur; Shutter island: do, vr, di 15.45 en 21.45 uur, The book of Eli: do en ma 13.45 uur, vr, zo di 16.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur. MERRAL Alice in Wonderland: do, vr 19.15 en 21.30 uur, za 13.00, 15.30, 19.15 en 21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo 15.30, 19.15 en 21.30 uur; Dear John: do t/m zo en wo 19.15 en 21.15 uur; ma, di 20.00 uur; Percy Jackson: do t/m zo en wo 19.00 uur; The book of Eli: do t/m zo 21.15 uur, ma, di 20.00 uur, wo 21.30 uur; The wolf man: do t/m zo en wo 21.15 uur, ma 20.00 uur; Valentine's day: do t/m zo en wo 19.00 uur, di 20.00 uur; De prinses en de kikker: za, zo,wo 13.00 en 15.30 uur; Hoe tem je een draak: wo 13.00 en 15.30 uur; lep!: za, zo 13.00 en 15.30 uur, wo 13.00 uur; Nanny McPhee: za, zo, wo 13.00 en 15.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 84