8 luit
Een lekkere revanche op
alle slechte mannen
Alsof hulpverleners best
graag hun leven riskeren
filmrecensies
donderdag 25 maart 2010
Michael Nyqvist (rechts) is de avontuurlijke journalist.
door Fritz de Jong
Mannen die vrouwen ha
ten was een strak vertel
de en stijlvol gefilmde
thriller, die uitstekend tot zijn
recht kwam in de bioscoop. Voor
de vervolgdelen van Stieg Lars-
sons populaire Millennium-trilo
gie was een beduidend lager bud
get beschikbaar. Bovendien haal
den de producenten met Daniel
Alfredson een regisseur in huis,
die zijn sporen voornamelijk ver
diende als televisiemaker. De lat
werd dus op alle fronten lager ge
legd, en het resultaat is er ook
naar: Millennium 2 en 3 zijn in
wezen niets anders dan een in
tweeën geknipte miniserie. Niet
slecht gedaan, maar toch: geen ci
nema maar televisie.
Aan het eind van Millennium 2
zagen we hoe hacker privedetec-
tive Lisbeth Salander halfdood in
een schuur werd gevonden, sa
men met een gevaarlijke oude
gek die door haar is toegetakeld.
Beiden worden overgebracht
naar een ziekenhuis, waarna alle
eindjes aan elkaar worden ge
knoopt in een rechtbankthriller
die - net als de voorganger - veel
vergt van onze goedgelovigheid.
Millennium 3 heeft een afgerond
einde, en dat maakt deze afleve
ring bevredigender dan het met
een cliffhanger eindigende deel 2.
Opnieuw wordt de film gedragen
door Noomi Rapace, die memora
bel was, is en zal blijven als de
woest om zich heen meppende
Lisbeth Salander, de gekwelde
punkdame die revanche neemt
op alle mannen die haar hebben
misbruikt of anderszins hebben
dwarsgezeten. De gerechtigheid
die Salander vindt in het slotdeel
van deze opgeklopte wrekersfan-
tasie mag dan niet zo geloofwaar
dig zijn: lekker is het wel.
Millennium 3: Gerechtigheid
Regie: Daniel Alfredson. Met: Noomi
Rapace, Michael Nyqvist
Te zien in Vlissingen
door Jos van der Burg
Hoe maak je het belang
van Artsen zonder Gren
zen duidelijk? De in Ar
gentinië gedraaide speelfilm First
mission zoekt het in uitleggerige
scènes en dramatische overkill.
„Wil je zoiets nooit meer doen?",
zegt in een niet nader aangeduid
Zuid-Afrikaans land leider Thijs
(Mark Rietman) van Internatio
nal Frontline Doctors tegen de
net gearriveerde arts Marina (An-
niek Pheifer). De vrouw bracht
onderweg van het vliegveld naar
de compound het leven van de
hulpverleners in gevaar door in
een discussie met guerillastrij-
ders stiekem medicijnen te geven
aan vluchtelingen. De guerillas-
First Mission.
trijders waren not amused.en de
hulpverleners kropen door het
oog van de naald. De scène bevat
in een notendop de thematiek
van First mission: idealisme versus
pragmatisme.
Marina's leerproces is de kern
van First mission, maar regisseur
Boris Paval Conen en scenarist
Barbara Jurgens, die eerder de ko
medie Amazones schreef, hebben
de film opgepept met een reeks
dramatische gebeurtenissen.
De hulpverleners krijgen te ma
ken met guerillastrijders, leger
eenheden, medicijnendiefstal,
landmijnen, vluchtelingen en
ziekte in eigen gelederen. Een op
bloeiende liefdesrelatie van Mari
na met het manusje van alles op
de compound Ofygo Gernandt)
voelt geforceerd romantisch. Ge
loofwaardiger is Marina's band
met een weeskind. Toch: in de cli
max lijken de hulpverleners op
desperado's, die het spannend
vinden om hun leven in de waag
schaal te stellen.
First mission
Regie: Boris Paval Conen. Met:
Anniek Pheifer, Mark Rietman
Te zien in Vlissingen
door Mark Moorman
Vijfjaar nadat de won
derbaarlijke kinderjuf
Nanny McPhee (Emma
Thompson) voor het
eerst opdook om een stel onge
regelde kinderen met strenge
hand en een magische wandel
stok in het gareel te krijgen, is
ze terug in Nanny McPhee and the
big bang (Nanny McPhee 2).
De scenario's van de Nanny McP-
hee-films zijn geschreven door
Thompson, die zich voor de figuur
baseerde op de populaire kinder
boeken van Christianne Brand,
maar nu wel een heel nieuw avon
tuur heeft geschreven.
Nanny McPhee is gemaakt in de
beste Britse tradities van kinderfic
tie, waarin kinderen volkomen se
rieus worden genomen en een
morbide kant niet wordt ge
schuwd.
Het is een beetje Mary Poppins
versus Roald Dahl.
De tweede film speelt zich in een
ander tijdperk af, een fantasiepe
riode die aan de jaren dertig en
veertig doet denken, met een oor
log op de achtergrond. Mrs.
Green (Maggie Gyllenhaal) moet
het alleen rooien, aangezien haar
man naar het front is. Haar eigen
kinderen zijn al een handvol,
maar het loopt pas echt uit de
hand als er nog wat door en door
verwende kinderen bijkomen op
de kleine boerderij.
En dan is er ook Uncle Phil (de
sterke Rhys Ifans) die de boerderij
heeft vergokt en nu voortdurend
achtervolgd wordt door twee zwa
re jongens, in de vorm van twee
sadistische verpleegsters die van
plan zijn zijn nieren op hardhandi
ge wijze te verwijderen - hier
komt Roald Dahl om de hoek kij
ken.
En dan is het tijd voor de Nanny
om orde op zaken te stellen en te
werken aan de innerlijke schoon
heid van de kinderen. Zodra de les
sen zijn geleerd zal de nanny weer
verder trekken, nieuwe avonturen
en een onvermijdelijk derde deel
tegemoet
Nanny McPhee and the big bang is
een film met een serieuze kern,
waarin de dreiging van een verre
oorlog opeens op het Engelse plat
teland komt en we verder in aller
lei magische avonturen terechtko-
CINECITY
Alice in Wonderland (ov): do, vr, di
13.45,16.15,19.15 en 21.45 uur, za
16.15,19.15, 21.45 en 24.00 uur, zo
16.15, 19.15 en 21.45 uur, ma 13.45,
16.15,19.15 en 22.00 uur, wo 16.15,
19.15 en 21.45 uur; Alice in Wonder
land (nl): za, zo, wo 13.45 uur, zo ook
om 11.00 uur; Alvin en de Chipmunks:
za, zo, wo 14.00 uur; Avatar: do, vr, zo,
di 16.15 en 20.15 uur, za 16.15, 19.30
en 23.00 uur, ma 15.30 en 18.45 uur; wo
20.15 uur; Bad lieutenant: do, za, ma,
wo 16.30, vr 13.45 uur; Dear John: do,
vr, ma, di 16.30, 19.00 en 22.00 uur, za
16.00, 19.00, 22.00 en 00.15 uur, zo en
wo 16.00, 19.00 en 22.00 uur; First Miss
ion: do, vr, ma, di 13.45, 16.30, 19.15 en
22.00 uur, za 16.15, 19.00 en 21.45 uur,
zo 11.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, wo
16.15,19.15 en 22.00 uur; From Paris
with love: do,vr, ma, di 13.45, 19.15 en
22.00 uur, zo, wo 19.15 en 22.00 uur, za
19.15, 22.00 en 00.15 uur; Gangster
boys: do t/m wo 13.45 uur; Het regent
gSHMl
men die de kijker het gevoel geven
dat hij een ouderwetse film in de
beste zin van het woord heeft ge
zien.
En dat de beste Britse acteurs zich
in een familiefilm van hun beste
kant laten zien is ook mooi meege
nomen.
Unveiled
gehaktballen: do, vr, za, di 14.00 uur, zo
11.00 en 14.00 uur, ma 13.30 uur; Hoe
tem je een draak: wo 14.00 en 16.30
uur; lep!: za, wo 14.00 uur, zo 11.00 en
14.00 uur; Le Hérisson: di 14.00 uur; Mil
lennium 3: do, vr, ma, wo 16.00, 19.00
en 21.15 uur, za 16.00, 19.00 en 21.45
uur, zo 10.45, 16.00, 19.00 en 21.15 uur,
di 16.00, 18.45 en 21.15 uur; Nanny Mc
Phee: do, vr, ma, di 14.00 uur, za en wo
13.45 en 16.15 uur, zo 11.00, 13.45 en
16.15 uur; Nowhere Boy: di 19.30 uur;
Prinses en de kikker: za en wo 14.00
Nanny McPhee and the big bang
Regie: Susanna White
Met: Emma Thompson, Maggie
Gyllenhaal, Ralph Fiennes.
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
en Vlaanderen.
uur, za 11.00 en 14.00 uur; Remember
me: za 00.15 uur; Shutter island: do, vr,
di 15.45 en 21.45 uur, The book of Eli:
do en ma 13.45 uur, vr, zo di 16.30 uur;
Sneak: ma 22.00 uur.
MERRAL
Alice in Wonderland: do, vr 19.15 en
21.30 uur, za 13.00, 15.30, 19.15 en
21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo 15.30,
19.15 en 21.30 uur; Dear John: do t/m
zo en wo 19.15 en 21.15 uur; ma, di
20.00 uur; Percy Jackson: do t/m zo en
wo 19.00 uur;
The book of Eli: do t/m zo 21.15 uur,
ma, di 20.00 uur, wo 21.30 uur; The wolf
man: do t/m zo en wo 21.15 uur, ma
20.00 uur; Valentine's day: do t/m zo en
wo 19.00 uur, di 20.00 uur; De prinses
en de kikker: za, zo,wo 13.00 en 15.30
uur; Hoe tem je een draak: wo 13.00 en
15.30 uur;
lep!: za, zo 13.00 en 15.30 uur, wo 13.00
uur; Nanny McPhee: za, zo, wo 13.00 en
15.30 uur.