Lievelingen in
2 uit
donderdag 25 maart 2010
door Jan van Damme
Sinds het Zeeuws Museum
in Middelburg zich in de
vernieuwde opstelling aan
het publiek presenteert,
zijn de reacties divers. Juichend
vanwege de verrassende, frisse, ei
gentijdse presentatie. Morrend en
mokkend, omdat veel van het
oude museum in de depots ver
dween.
Mer de tentoonstelling Lievelingen
komt het museum tegemoet aan
klagers en vragers. Er zijn objecten
uit de kelder gehaald, waar bezoe
kers via het gastenboek van het
museum nog steeds-naar vragen.
En museummedewerkers hebben
eigen favorieten opgediept.
Die aanpak resulteert in een op
het eerste oog willekeurige, maar
op het tweede oog netjes in een
context geplaatste expositie. In de
eerste als stijlkamer ingerichte zaal
is een indrukwekkende collectie
glas te zien. Met het kelkglas van
Willem Jacobsz van Heemskerk
uit 1684 als absolute topper. In een
zaal verderop is een wand volge
hangen met Zeeuwse portretschil
derijen, miniatuur en groter for
maat. Voor velen zal het hoofd
van Michiel de Ruyter, in 1667 ge
schilderd door Ferdinand Bol, een
oude bekende zijn. Ook het
i8e-eeuwse schelpenbuffet van Job
Baster uit Zierikzee roept heriine-
ringen op aan vervlogen museale
tijden. In stijl met het vernieuwde
Zeeuws Museum is het werk van
modeontwerpster Lidewij Corsti-
aans, die zich door Zeeuwse kle
derdracht laat inspireren.
Lievelingen, favorieten uit de collectie,
27 maart t/m 27 juni in het Zeeuws
Museum Middelburg.
A
Inrichting van de expositie Lievelingen in het Zeeuws Museum in Middelt
Cembercouvert
Portret van Janneken de Looper
door Abraham Rombouts, 1627.
Kelkglas van Willem Jacobsz van
Heemskerk, 1686.
Molenbeker, 18e eeuw, zilver en
glas.
Kan met emailbeschildering, 1598,
gesmolten mei 1940.
Wandtapijt (detail) met jachtscène,
1575-1600.
Johnny Beerens aan het werk in zijn atelier. Inzet linksboven: Stenen des tijd (2003-2009). Vervolgens met de klok mee: Verdronken land IV (2005-2006), Terra creta (fragment, 2008-2009) en
Zeeuws licht V (2003-2005).