II
'Natuurlijk hangt er nu nog een behoorlijk prijskaartje aan.
Maar dat was ook zo bij de eerste commerciële vliegtuigvlucht'
Ronald Heister van Your Galaxy
donderdag 25 maart 2010
king en autocoureur Michael Schu
macher een reisje hebben geboekt.
Ruimtetoerisme is tot nu toe alleen
weggelegd voor de allerrijksten.
Voor de eerste commerciële vlucht
met de Russische Sojoez betaalde
Dennis Tito in 2001 20 miljoen dol
lar. De laatste, oprichter van Cirque
du Soleil Guy Laliberté ging vorig
jaar voor 35 miljoen dollar op en
neer met de Russen naar ruimtesta
tion ISS.
Deze toeristen kregen een gedegen
astronautenopleiding en hadden
de taak om onderzoek in de ruimte
uit te voeren. Logisch, volgens Bou-
dewijn Ambrosius, hoogleraar as
trodynamica en satellietsystemen
aan de TU Delft. „Je wilt natuurlijk
niet dat die toeristen de echte astro
nauten voor de voeten zweven. Na-
sa wil daarom geen toeristen aan
boord in het belang van de beman-
Ook de Russen zeiden vorig
jaar dat het afgelopen zou zijn met
de commerciële Sojoez-reisjes.
Heister denkt dat met de vluchten
van Virgin Galactic de basis wordt
gelegd voor massatoerisme. Het be
drijf van Branson is ook niet het
enige dat ermee bezig is. Het Ame
rikaanse XCOR werkt aan een ra
ket en ook de oprichter van Ama
zon denkt binnen enkele jaren met
bedrijf Blue Origin commerciële
vluchten uit te voeren.
Heister gelooft dat er een grote
markt voor is. „Natuurlijk hangt er
nu nog een behoorlijk prijskaartje
aan. Maar dat was ook zo bij de eer
ste commerciële vliegtuigvlucht.
En nu vliegen we met z'n allen
voor 50 euro naar Milaan." Virgin
voorspelt dat binnen tien jaar zo'n
50.000 mensen de reis zullen heb
ben gemaakt.
Heister heeft het niet alleen over
reizen 'zonder doel'. „Reizen via de
ruimte is de toekomst van het ver
voer van mens en vracht. Het zal
heel gewoon worden in een half
uur 10.000 kilometer af te leggen,
je bent zo van New York in Austra
lië. Het is ook milieuvriendelijker
dan de luchtvaart, want eenmaal in
de ruimte verbruik je bijna geen
brandstof meer. Ik zie binnen tien
jaar dat soort ruimtereizen beschik
baar zijn voor heel veel mensen."
Hoogleraar Ambrosius houdt wel
van visionairs, zoals Heister. „Maar
als je in een baan om de aarde gaat,
moet je eerst behoorlijke techni
sche problemen oplossen. Als je te
rugkeert in de atmosfeer heb je te
maken met enorme
verhitting. Je moet
een oplossing be
denken zodat
het hitteschild,
zoals bij de
Spaceshuttle,
niet elke keer hoeft te worden ver
vangen. Ik denk dat tien jaar dus
wel erg kort is, het zal eerder vijftig
jaar zijn. Bij zo'n kort hopje als wat
Virgin heeft gepland, heb je er veel
minder last van en kun je eenvoudi
ge voorzorgsmaatregelen nemen."
Arno Wielders van Spaceport Part
ners kan niet wachten tot hij mee-
kan op een ruimtereis. Zijn bedrijf
is druk bezig met het realiseren van
een 'ruimtehaven' op Curacao. Het
overleg is gaande, maar verloopt
nog langzaam.
Ook elders in de wereld staan dit
soort luchtha
vens voor de
ruimtevaart
gepland,
vaak op een
bestaand
vliegveld
want de
startbaan
is een grote kostenpost. Wielders
denkt dat het hard gaat als Virgin
de eerste echte vlucht heeft afge-
legd.
„Andere bedrijven zullen snel vol
gen. Door de concurrentie schiet
de prijs dan naar beneden." Ruim
tereizen zijn ook niet alleen interes
sant voor toeristen. „De weten
schap kan er veel aan hebben. On
derzoekers kunnen mee om zelf ex
perimenten uit te voeren."
Even op en neer naar de ruimte is
al bijzonder, maar Wielders denkt
dat een verblijf ook niet lang meer
op zich laat wachten. Er zweven al
twee opblaasbare woonmodules op
schaal om de aarde. „Het bedrijf Bi-
gelow Aerospace dat die tests heeft
gedaan, heeft al een grotere versie
klaarstaan. Dat kan het eerste ruim
tehotel worden. De ontwikkelin
gen gaan snel, ik ben blij dat ik in
deze tijd leef"