II 'Natuurlijk hangt er nu nog een behoorlijk prijskaartje aan. Maar dat was ook zo bij de eerste commerciële vliegtuigvlucht' Ronald Heister van Your Galaxy donderdag 25 maart 2010 king en autocoureur Michael Schu macher een reisje hebben geboekt. Ruimtetoerisme is tot nu toe alleen weggelegd voor de allerrijksten. Voor de eerste commerciële vlucht met de Russische Sojoez betaalde Dennis Tito in 2001 20 miljoen dol lar. De laatste, oprichter van Cirque du Soleil Guy Laliberté ging vorig jaar voor 35 miljoen dollar op en neer met de Russen naar ruimtesta tion ISS. Deze toeristen kregen een gedegen astronautenopleiding en hadden de taak om onderzoek in de ruimte uit te voeren. Logisch, volgens Bou- dewijn Ambrosius, hoogleraar as trodynamica en satellietsystemen aan de TU Delft. „Je wilt natuurlijk niet dat die toeristen de echte astro nauten voor de voeten zweven. Na- sa wil daarom geen toeristen aan boord in het belang van de beman- Ook de Russen zeiden vorig jaar dat het afgelopen zou zijn met de commerciële Sojoez-reisjes. Heister denkt dat met de vluchten van Virgin Galactic de basis wordt gelegd voor massatoerisme. Het be drijf van Branson is ook niet het enige dat ermee bezig is. Het Ame rikaanse XCOR werkt aan een ra ket en ook de oprichter van Ama zon denkt binnen enkele jaren met bedrijf Blue Origin commerciële vluchten uit te voeren. Heister gelooft dat er een grote markt voor is. „Natuurlijk hangt er nu nog een behoorlijk prijskaartje aan. Maar dat was ook zo bij de eer ste commerciële vliegtuigvlucht. En nu vliegen we met z'n allen voor 50 euro naar Milaan." Virgin voorspelt dat binnen tien jaar zo'n 50.000 mensen de reis zullen heb ben gemaakt. Heister heeft het niet alleen over reizen 'zonder doel'. „Reizen via de ruimte is de toekomst van het ver voer van mens en vracht. Het zal heel gewoon worden in een half uur 10.000 kilometer af te leggen, je bent zo van New York in Austra lië. Het is ook milieuvriendelijker dan de luchtvaart, want eenmaal in de ruimte verbruik je bijna geen brandstof meer. Ik zie binnen tien jaar dat soort ruimtereizen beschik baar zijn voor heel veel mensen." Hoogleraar Ambrosius houdt wel van visionairs, zoals Heister. „Maar als je in een baan om de aarde gaat, moet je eerst behoorlijke techni sche problemen oplossen. Als je te rugkeert in de atmosfeer heb je te maken met enorme verhitting. Je moet een oplossing be denken zodat het hitteschild, zoals bij de Spaceshuttle, niet elke keer hoeft te worden ver vangen. Ik denk dat tien jaar dus wel erg kort is, het zal eerder vijftig jaar zijn. Bij zo'n kort hopje als wat Virgin heeft gepland, heb je er veel minder last van en kun je eenvoudi ge voorzorgsmaatregelen nemen." Arno Wielders van Spaceport Part ners kan niet wachten tot hij mee- kan op een ruimtereis. Zijn bedrijf is druk bezig met het realiseren van een 'ruimtehaven' op Curacao. Het overleg is gaande, maar verloopt nog langzaam. Ook elders in de wereld staan dit soort luchtha vens voor de ruimtevaart gepland, vaak op een bestaand vliegveld want de startbaan is een grote kostenpost. Wielders denkt dat het hard gaat als Virgin de eerste echte vlucht heeft afge- legd. „Andere bedrijven zullen snel vol gen. Door de concurrentie schiet de prijs dan naar beneden." Ruim tereizen zijn ook niet alleen interes sant voor toeristen. „De weten schap kan er veel aan hebben. On derzoekers kunnen mee om zelf ex perimenten uit te voeren." Even op en neer naar de ruimte is al bijzonder, maar Wielders denkt dat een verblijf ook niet lang meer op zich laat wachten. Er zweven al twee opblaasbare woonmodules op schaal om de aarde. „Het bedrijf Bi- gelow Aerospace dat die tests heeft gedaan, heeft al een grotere versie klaarstaan. Dat kan het eerste ruim tehotel worden. De ontwikkelin gen gaan snel, ik ben blij dat ik in deze tijd leef"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11