Drama, geen geschiedenisles 39 media iwi media@wegener.nl |jgj 024-3650570 Historisch tv-drama beleeft een revival, bewijzen goedbekeken series als De Troon en Bernhardt, Schavuit van Oranje. Toch is er volop kritiek: niet-kloppende uniformen, verkeerde medailles, incorrecte weergave van feiten. Monique Brandt zocht uit hoe vrij je eigenlijk bent als maker. Zaterdag 20 maart 2010 De cast van De Troon. FRIENDS In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD vert gegarandeerd een lading toe risten op." In een loungebank, kus sens eigenlijk op een soort houten constructie, een meter of wat bo ven de grond, kijken we de hele avond naar de avonturen van de New Yorkse vrienden Rachel, Ross, Chandler, Joey, Phoebe en Monica. Friends kijken met een bord noodles op schoot, terwijl iets verderop de zon achter de ber gen zakt. Om met Chandler te spreken: 'Could it be any better?' De afleveringen heb ik allemaal al eens gezien. De verhaallijn kan ik zo langzamerhand dromen. Ross heeft relatieproblemen met Ra chel, Monica begint een relatie met Chandler, Phoebe voert een onnavolgbaar gesprek met de iet wat naïeve charmeur Joey. Het succes is zó groot, dat aan het eind van de serie de zes hoofdrol spelers één miljoen dollar per afle vering betaald krijgen. De impact van de serie is enorm. Het kapsel van Rachel is door vrouwen vaak gekopieerd. Joey Tribbiani's How you doin'? werd een populaire ope ningszin in Amerika, maar wordt ook veelvuldig gebruikt bij vrien den, voor de grap. Nog steeds gaat het gerucht dat er een film komt, maar de acteurs ontkennen dat ten stelligste. De serie wordt tot op de dag van vandaag herhaald op de Nederlandse TV. Friends kijken in Vang Vieng, Laos. Het is een aparte ervaring. Ook al omdat ze het aan de overkant, bij dat andere eettentje, ook collectief doen. Het land dat in veel afwijkt van Nederland, het land dat onze simkaart weigert en ons telefo nisch onbereikbaar maakt. Daar kijken we naar Monica, Chandler, Ross, Phoebe, Joey en Rachel. Het voelt als thuis. Branko Eijssen De Troon, het kostuumdra ma over onze eerste konin gen Willem I, II en III, scoort met ruim een mil joen kijkers heel behoor lijk op de volle zaterdaga vond. Maar de door Ger Beukenkamp ge schreven Avro-serie werd ook stevig aan gepakt door geschiedkundigen. De een hekelde verkeerde onderscheidingen en uniformen, een ander verweet Beuken kamp zelfs de werkelijkheid te verhullen. Chris Derks, als uitvoerend producente verantwoordelijk voor twee EO-series over Juliana (2006 en 2009) en VPRO's Bemhard, Schavuit van Oranje (2009), her innert zich dat in Juliana één flagrante fout zat: de geboortedatum van prinses Marijke. „Afschuwelijk natuurlijk. Werke lijk iedereen viel erover. Historici kijken sowieso vaak met enorm dédain naar his torische series. Ik zoek bij het maken van historisch drama zo veel mogelijk, maar niet per se naar echtheid. Ik praat slechts bij hoge uitzondering vooraf met histori ci. Zij willen dat je een historisch correct beeld schept, maar ze snappen dan weer niet dat je drama maakt, geen geschiede nisles." Minka Mooren, production designer bij De Troon, meent dat kritiek bij het genre hoort. „Maak je een ziekenhuisserie, dan weet je dat je artsen op je dak krijgt. Ie dereen weet altijd beter dan ik hoe het moet. Maar het gaat om wat ik wil vertel len, niet of elk detail correct is. Niemand weet precies hoe het er vroeger uit zag." Mooren had een team researchers tot haar beschikking voor de vormgeving van De Troon. Hoe ver reikt volgens haar de vrijheid van de makers van historisch drama? „Tot het punt dat het niet meer geloofwaardig is voor de kijker. Dat is best een ruim gebied. Het is soms ook een gevoelskwestie. Zo zie je in de serie een oude dokterstas voorbijkomen of zit iemand een vergeelde krant uit die tijd te lezen. Dat klopt op zich niet, want de tas en de krant waren toen nieuw. Maar voor het gevoel van de kijker strookt een nieuw ogende krant niet met de werke lijkheid." Kostuumontwerpster Mariella Kallen berg werkte mee aan tal van grote film en tv-producties, waaronder de Bern- hard-serie en de Juliana-teeksen. De kle ding voor de series haalde ze uit Praag, waar een gespecialiseerd kostuumbedrijf zit. Door het bekijken van boeken en on derzoek te doen in musea en documen ten, wist ze waarnaar ze moest zoeken. „Een kledingstuk moet als het ware na tuurlijk passen bij het personage. Je hoeft niet elk detail goed te hebben, maar je moet wel een periode juist neerzetten." Extra aandachtspuntje in Bemhard wa ren de medailles, die deels zijn nage maakt. Kallenberg: „Je weet dat daar kri tisch naar gekeken wordt. Het is nooit goed voor historici. In de VS en Enge land heb je speciale mensen die alleen zorg dragen voor de uniformen, wij moe ten het zelf doen." Producent Chris Der ks: „Het is echt een kunst, het regelen van die kostuums. Je zit er letterlijk mee op de huid van de acteur, het trekt met een de blik van de kijker. Meestal geldt: hoe echter, hoe duurder. Maar we gaan dus wel op zoek naar echtheid en het is een kick die goederen te vinden: het grootkruis dat Bernhard aan Evita Peron geeft, is bijvoorbeeld echt." Jo Hedwig Teeuwisse is oprichtster van het Historisch Adviesbureau 30-45, dat producenten adviseert over locaties, de cors, en rekwisieten. Teeuwisse is haar ei gen visitekaartje. Ze draagt uitsluitend au thentieke kleding uit de jaren dertig. Ze adviseerde bij producties als Zwartboek, Kameleon, Pietje Bell en 13 in de oorlog. Re gelmatig ergert ze zich aan fouten in pro ducties. „Dan zie ik weer een nazi met een matje! De mannen hebben altijd te lang haar. En in een historische produc tie hoor je geen vrouwen te zien die vóór een man de trap opgaan. Het valt mis schien niet veel mensen op, maar het kan het verschil zijn tussen een meester werk en een aardige film. Kijk naar Karak ter van Mike van Diem. Alles klopte daar in en die kreeg dan ook een Oscar." Volgens Teeuwisse heeft die wat lakse houding mede te maken met de manier waarop we met onze geschiedenis om gaan. „Als calvinisten vinden we die niet belangrijk. Al gaat het steeds beter. Tien jaar geleden werden nog fantasiewoorden gebruikt voor ziektes in dokterseries, dat kan nu echt niet meer. Het verleden is een ander land, met andere ge woonten en een andere taal. Dat moet je goed neerzetten." De Troon, vanavond, Nederland 2, 20.15 uur. fw Reageren? redactie.media@wegener.nl De ultieme Friends-e rva- ring? Een gouden tip: boek een vliegticket naar Laos. Een kilome ter of 150 ten zuiden van de prachtige hoofdstad Luang Prabang ligt Vang Vieng. Een dorp met een paar straten waar het toe risme hevig bloeit. Het is meer dan 30 graden. Aan de naamloze hoofdweg bevinden zich een paar restaurants in de open lucht. We worden niet aangezogen door de geur van het eten, maar door het aanzwellende I'll be there for you van The Rembrandts. Het ope ningsnummer van een van de suc cesvolste comedyseries aller tijden. Friends in Laos! Hoe is het moge lijk. Wie is er uit Amerika terugge komen met de complete Friends- dvd-box en heeft tegen de restau ranteigenaar gezegd: „Dit moet je draaien, 's avonds en overdag. Le

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 91