ii spectrum Zaterdag 20 maart 2010 De 'fluisterfiets' van Burgers uit Deventer uit 1952. In 1960 kom Solex met een automatische koppeling. De Union Boomerang uit 1961 Ineens konden mijn ouders op vakantie. Met de Berini naar het buitenland. Het buitenland was in die tijd altijd Echternach, in Luxemburg". Het zijn de jaren vijftig. Nederland zit in de wederopbouw en de pa van Wout Mep- pelink koopt zijn eerste brommer om naar het werk te gaan. Er was weinig in die ja ren en de goedkope bromfiets betekende een revolutie voor gewone mensen. Ook zij werden mobiel. „De brommer krijgt daar niet de waardering voor die hij ver dient", zegt Meppelink uit Moordrecht. Helemaal objectiefis hij niet, als uitgever en redacteur van het liefhebbersblad Brom fiets. Maar de cijfers geven hem gelijk. Voor de oorlog bestond de brommer niet, er waren alleen lichte motorfietsen. In 1947 arriveert uit Parijs de eerste Solex, na vijfjaar tuffen al meer dan 200.000 brom mers rond, nog eens tien jaar later zijn het er 1,2 miljoen. „Op een gegeven moment had een op de vijf Nederlanders van bo ven de 16 jaar zo'n ding, grotendeels voor woon-werkverkeer." Meppelink is een van de grootste brom- mergekken van het land. Hij blies Brom fiets in 1996 nieuw leven in, nadat het blad 27 jaar niet was verschenen. Voor de kost fotografeert hij in zijn studio de nieuwste brom- en motorfietsen voor glanzende fol ders. Hij bezit, als kind van de jaren zestig, een groot aantal klassieke showstukken. Zoals de zwarte 'hasj-Puch' die zijn vaste fietsenmaker als laatste bouwde, voordat hij met pensioen ging. Helemaal naar Mep- pelinks wens: met kleine bel, geen stang ('waslijn') in het hoge stuur en op het voorspatbord de naam van zijn vrouw Ly- dia. „Precies zoals het hoort als Hagenees. Aan de brommer kon je zien uit welke stad de berijder kwam. Daar reed ik op rond, natuurlijk in groene jagersjas en spij kerbroek." Of zijn sportmodel Batavus Whippet (laag stuur met kuip, hoge uitlaat en buddy- seat). Het zadel in tijgerprint, een echte no zembrommer. „Laatst op een beurs begint een beer van een vent te janken bij mijn Whippet. Dit was de brommer waar hij als jongen van droomde, maar hij mocht hem niet kopen van zijn vader: 'Ik word weer kwaad op die ouwe', vloekte hij door zijn tranen heen." Het woord fiets in bromfiets moet net na de oorlog heel letterlijk worden genomen. Losse motorblokjes van Duitse en Italiaan se fabrikanten kwamen op de markt. De dorpssmid kon die wel op de oude fiets monteren. „Daar haalde je 60 mee", grijnst Meppelink. „Maar de fietsremmen waren natuurlijk niet berekend op die snelheid." Solex was de eerste die een complete brommer leverde, het motortje boven het voorwiel. Importeur Stokvis zag de kan sen, maar had grote moeite om aan devie zen te komen. Dus werd de Solex onder li centie in eigen land gebouwd. De produc tie begon in 1948 in Den Haag. Tegelijker tijd begonnen ook in Den Haag Bernhardt, Rinus en Nico met de Berini, een eigen ontwerp. Eind 1949 werden de eerste exemplaren van 'het eitje' verkocht. De beer is los. In het hele land beginnen metaalbedrijven motorblokken op frames te schroeven. Fietsfabrikanten raken in pa niek, want de fiets zou verdwijnen. 'Er zijn twee dingen die ons bedreigen: het com munisme en de bromfiets', zegt directeur Breukink van Gazelle in de jaren vijftig. In een mum van tijd worden de eerste brom mers gepresenteerd door Batavus, Union, Burgers, Germaan, Gazelle en Sparta. Honderden brommers staan keurig in het Ook de brommer vergrijst gelid in de hal en het magazijn van Tomos in Epe. Maar de spuitlijn beweegt sinds '1 december niet meer. De laatste gespoten frames worden nooit meer afgebouwd. Verkoopcoördinator Paul Wanrooy wijst op zijn voorraad. „Die zijn nog hier gebouwd. Als in het voorjaar de zon gaat schijnen, vinden ze hun weg wel naar de koper." Twaalf mon teurs verloren hun baan, de laatste brom merbouwers in ons land. De hele assembla ge is verplaatst naar het moederbedrijf in Slovenië. Troosteloos ligt de lege montage hal er bij. Maar het mag een mirakel heten dat Tomos het zo lang heeft volgehouden in Epe. De voorlaatste assemblagelijn werd in 1983, dus 26 jaar eerder, stilgezet bij Bata vus in Heerenveen. Ook de Friezen had den de meesten van hun concurrenten al ruim een decennium overleefd. Want terwijl John, Paul, George en Ringo met hun Beatle-liedjes de wereld verove ren, raken de brommerfabrieken in zwaar weer. Even snel als ze opkwamen, verdwij nen ze van de aardbodem. Rond i960 gaat vader meer verdienen, genoeg om een ke vertje te rijden. Daarmee komt hij tenmin ste droog aan op zijn werk. Gelukkig hebben zijn zoons in de jaren zes tig, nozems als Wout Meppelink, ook meer te besteden. De brommer wordt het vervoermiddel voor de jeugd. „Als jongen moest je er een hebben om mee te tellen. Een halfjaar voor mijn 16e verjaardag stond hij er al. Want kopen op afbetaling was inmiddels toegestaan door de over heid. Dus voor tweehonderd gulden kreeg ik hem mee. Wekelijks ging ik naar de fiet senmaker om af te lossen." Maar de meeste fabrikanten konden de omslag niet maken, van degelijke heren bromfiets naar iets wat de jeugd aansprak. Dat kostte Berini al in 1964 de kop. Meppe link: „Elk vernieuwend model werd een flop. Het was kansloos. Berini, daar reed je vader mee, dus daar wilde je niet dood op gevonden worden." Ook de andere fabrieken konden het in de jaren zestig niet meer bolwerken. De emancipatie zorgde nog voor een opleving van de brommer, maar het was slechts een stuiptrekking. Vrouwen wilden ook zelf standig op pad. Willem Kaptein moest zijn fabriek in Arnhem uitbreiden vanwege het succes van zijn Kaptein Mobylette, een brommer met automaat, schakelen was niet nodig. „Die Mobylettes kon je vet op voeren", weet Meppelink nog. Ook Sparta speelde goed op de vrouwenmarkt in. „Op eens was er de bromfiets met het mandje voorop, handig voor de boodschappen." De meeste Nederlandse fabrieken waren al naar de knoppen, maar de doodsteek voor de brommerverkoop was de invoering van de helmplicht in 1974. Daar had niemand zin in, zeker niet de vrouwen. De verkoop kelderde met meer dan de helft. Nu flikt de overheid weer zoiets, zegt Mep pelink. Zijn redactie heeft uitgerekend dat het halen van het nieuwe brommerrijbe wijs, verplicht sinds 1 maart, 500 euro kost. „Dat gaat een gigantische verkoopdaling opleveren. Want welke 16-jarige geeft dat bedrag uit voordat hij een brommer kan kopen? Anderhalfjaar later kunnen ze be ginnen aan het autorijbewijs. De overheid ,pikt de jeugd de brommer af" Wanrooy van Tomos houdt de moed er in: „Ik hoor van ouders dat ze dat geld graag uitgeven. Nu weten ze tenminste dat hun kind niet zomaar wordt losgelaten op het verkeer." reageren? spectrum@wegener.nl Vorig jaar zijn 94.000 brom- en snorfietsen verkocht. Daarvan was 30 procent afkomstig uit China. De gevestigde fabrikanten hebben het zwaar door de Chinese concurrentie, omdat die de prij zen drukt. „Tien jaar geleden kostte een Yamaha 3500 gulden, nu 1200 euro. Fors minder dus", illustreert Paul Wanrooy van Tomos Nederland. De jeugd is niet meer de grootste klantengroep. De meeste kopers zijn tussen 35 en 45 jaar, vol gens Wanrooy. En de meeste rijders zijn 45 tot 55, zeggen ze bij het blad Bromfiets. „De brom mer wordt weer gebruikt voor woon-werkverkeer in de steden. Verder zien we veel moeders en mensen die een bromfiets 'voor erbij' nemen, voor het mooie weer." Die omslag heeft de laat ste vijf jaar plaatsgevonden. 9 Wanrooy: „De jongens zijn afgehaakt sinds het heel erg moeilijk is gemaakt ze op te voeren. Blijkbaar vinden ze het dan niet spannend meer. Toenmalig minister Karla Peijs van Verkeer wil de het aantal dodelijke brommerongevallen halveren. Dealers is het verboden brommers op te voeren-en ze verkopen ook geen onderdelen meer waarmee dat kan." Een nieuwe toekomst ziet Wanrooy in de elektrische bromfiets. „Binnen vijfjaar rijdt een kwart van de nieuwe brommers op stroom. In Den Haag is men negatief over de bromfiets, maar wordt de elektrische met open armen ontvangen. In China is het hier en daar al zo ver. Shanghai laat alleen nog elektrische brommers toe."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 59