3 spectrum Zaterdag 20 maart 2010 Monogram van de Mid delburgse Commercie Compagnie. Driehoeks- handel: han delsgoede ren van de Republiek naar Afrika, slaven naar Zuid-Ameri- ka, handels goederen naar Europa. Een drie- hoeksreis duurde ge middeld 18 maanden. voor het verlengen van het handelsmonopolie van de WIC verder af en wordt de roep om vrijhandel steeds luider. In 1730 geven de Staten-Generaal ge hoor aan de oproep. Grote delen van de West-Afri kaanse kust worden voor particuliere handelaren vrij gegeven en vier jaar later wordt het octrooi van de WIC definitief opgeheven. Vanaf dat moment ont staat de vrijhandel. Vooral Zeeuwse rederijen, gevestigd te Vlissingen en Middelburg, richten zich in de daaropvolgende de cennia op de slavenhandel. Daarbij speelt de in 1720 opgerichte Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) een toonaangevende rol. Gedurende de twee de helft van de 18e eeuw rust deze handelsorganisa tie maar liefst 113 slavenschepen uit en is sprake van een echte slavencompagnie. Ook in Vlissingen zijn meerdere rederijen actief. Sommige van deze firma's hebben slechts één schip in de vaart. Andere meerde re. Zo rust het Vlissingse handelshuis Jan Swart 8c zoon in de loop der tijd twaalf verschillende sla venschepen uit die tezamen 63 slavenreizen maken. Andere belangrijke Vlissingse slavenhandelaren zijn Ian van der Woordt en Abraham en Adriaan Kroef. Deze drie kooplieden organiseren zeventig driehoeks- reizen, waarmee ongeveer 21.000 slaven uit Afrika worden vervoerd. Aan het eind van de 18e eeuw neemt de weerstand tegen de slavenhandel toe. Vooral in Engeland is een sterke abolitionistenbeweging opgekomen die er in 1807 in slaagt om de slavenhandel te verbieden. Door middel van verdragen weten de Engelsen ande re Europese landen te bewegen om het Britse voor beeld te volgen. Op 13 augustus 1814 vaardigt Willem I een Koninklijk Besluit uit waarin de slavenhandel wordt verboden. Toch zou het nog tot 1863 duren voordat de slavernij feitelijk wordt afgeschaft. Uit de verzamelde gegevens over de slavenhandel blijkt dat de Zeeuwen de Nederlandse slavenhandel in de 18e eeuw domineren. Maar liefst 70 procent van de Nederlandse slavenhalers heeft een Zeeuwse thuishaven. Van de naar schatting 600.000 slaven die in totaal door Nederlandse schepen zijn ver voerd, zijn er op dit moment ongeveer 587.500 getra ceerd. Daarvan hebben de Zeeuwen gedurende de 17e en 18e eeuw 268.500 slaven met compagniesche pen, lorrendraaiers en vrijhandelaren vervoerd. Dat is 45,7 procent. Verder blijkt uit onderzoek dat de i8e-eeuwse winst marges van de slavenhandel betrekkelijk laag zijn ge weest. Toch zijn de Zeeuwen er niet mee gestopt. In tegendeel, en daar moet een verklaring voor zijn. Met de huidige Stand van onderzoek is een bevredi gend antwoord op die vraag nog niet mogelijk. Want goed inzicht in de Zeeuwse slavenhandel zal een diepgaande studie vereisen. Toch is een voorzichtige verklaring hier op zijn plaats. Een factor die zeker een rol heeft: gespeeld is de economische achteruitgang van het Zeeuwse ge west die zich halverwege de 17e eeuw heeft ingezet. Daarnaast hebben Zeeuwen van oudsher grote belan gen in West-Indië. Een flink aantal Zeeuwse kooplie den heeft bijvoorbeeld plantages in bezit en zij zijn afhankelijk van slaven. Bovendien ontstaat vanuit de slavenhandel een 'spin-off naar andere economische sectoren in de Re publiek. Ook Zeeland kent een i8e-eeuwse nijver heid voor de verwerking waar koloniale producten en telt verschillende suikerraffinaderijen en meerde re cacaomolens. Van de landelijke i8e-eeuwse cacao- verwerking is maar liefst 63 procent in Zeeuwse han den. Dr. Ruud Paesie is maritiem historicus in Middelburg. Zijn uitgebreide verslag over de Zeeuwse slavenhandel zal binnenkort in Zeeland, het tijdschrift van het Konink lijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen, verschij- Kaurieschel- pen uit de Maldiven en 17e-eeuwse glaskralen uit Middel burg: ruil middelen bij de slaven handel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51