Vlaketunnel is straks de modernste
221 zeeland
Duikverbod ingegaan
bij Schelphoek West
DAGEN
Beveiligde parking trucks
-©-DE ZUIDSCHOR
zaterdag 20 maart 2010
S
RENOVATIE Tunnel onder Kanaal door Zuid-Beveland wordt als eerste voorzien van volledige led-verlichting
Kabels, kabels en nog eens kabels.
MEEST CELEZEN
1. Herdenkingsbijeenkomst voor Zai-
nab en Ali
2. Eten voor een appel en een ei bij
restaurant 't Getij
3. Werkstraf en ontzegging voor Zie-
rikzeeënaar
NL DOET
Beelden van vrijwilligers aan het werk
tijdens de landelijke vrijwilligersdag
NL Doet.
Op verschillende plaatsen op het ei
land steken vrijwilligers hun handen
uit de mouwen.
TIPS? schouwen-duiveland@pzc.nl
Het laatste regionieuws op
www.pzc.nl/schouwen-duiveland
foto's Willem Mieras
door David Duijnmayer
SEROOSKERKE - Bij de duiklocatie
Schelphoek West (duikplaats 43)
geldt sinds kort een duikverbod
vanwege de dijkversterkingswerk
zaamheden van Projectbureau Zee
weringen. Het duikverbod blijft
van kracht tot 1 november.
Projectbureau Zeeweringen is deze
maand gestart met het versterken
van de dijk bij Schelphoek West.
Door de werkzaamheden kan het
water troebel zijn, en het grote ma
teriaal dat ingezet wordt, maakt
duiken gevaarlijk. Stortsteen
wordt per schip aangevoerd en in
onderwaterdepots gestort.
Ook op momenten dat niet ge
werkt wordt, is duiken niet toege
staan. Het is bovendien niet altijd
zichtbaar of er gewerkt wordt. Het
storten in onderwaterdepots is
vanaf de dijk niet te zien.
Niet de Benelux- of Westerschelde-
tunnel. Zelfs niet de de Gotthardtun-
nel. Nee, de Vlaketunnel heeft de pri
meur. Het kunstwerk, dat momen
teel grondig wordt gerenoveerd, is
straks de eerste tunnel ter wereld
met volledige led-verlichting.
door Luc Oggel
De Vlaketunnel. Met
een gesloten deel
van 'slechts' 327 me
ter feitelijk een tun
neltje van niks. De
duizenden automobilisten die da
gelijks het gat induiken, zullen dat
dan ook vrij gedachteloos doen.
Maar de tunnel onder het Kanaal
door Zuid-Beveland is meer dan
een betonnen koker met asfalt. On
zichtbaar voor het oog houdt een
enorme hoeveelheid technische ap
paratuur de tunnel draaiende. Wie
afdaalt in de krochten, waant zich
in een soort futuristisch filmdecor.
Overal kabels - alleen al aan voe
dingskabel ligt er meer dan twin
tig kilometer -, leidingen, buizen,
generatoren, schakelkasten, aggre
gaten, noem maar op. Allemaal no
dig om te zorgen dat automobilis
ten überhaupt door de tunnel kün-
nen rijden.
Maar de intensieve verkeersstro
men en ook de tand des tijds eisen
hun tol. Veel spullen zijn verou
derd of versleten en de tunnel zelf
heeft ook de nodige butsen opgelo
pen. De grondige renovatie, waar
toe Rijkswaterstaat opdracht heeft
gegeven aan Siemens, is dan ook
niet voor z'n rijd. Voor zo'n 20 mil
joen euro wordt er aan de tunnel
verspijkerd. Daarmee worden wel
meteen twee vliegen in een klap
geslagen, want door de opknap
beurt voldoet de Vlaketunnel
straks aan de nieuwste (Europese)
veiligheidseisen, zoals die zijn vast
gelegd in de Wet aanvullende re
gels veiligheid wegtunnels. Die
zijn opgesteld naar aanleiding van
ernstige verkeersongelukken in
tunnels.
Het werk is op 4 maart begonnen
en duurt naar verwachting tot 29
Voor de duiklocatie Schelphoek
(42) gold al een duikverbod door
de werkzaamheden. Die locatie
blijft nog tot 1 mei gesloten.
Bij de Zeelandbrug (duikplaats
32), waar ook een duikverbod
gold, kan sinds gisteren juist wel
weer gedoken worden. De dijkver
sterkingen daar zijn inmiddels afge
rond. Duikplaats Lokkersnol (35)
bij Cauwersinlaag is al sinds 1
maart weer open.
Projectbureau Zeeweringen is
sinds 1997 bezig de dijken in Zee
land veiliger te maken. Rond de
Oosterschelde wordt in totaal 175
kilometer dijk versterkt. Op Schou-
wen-Duiveland wordt dit jaar bij
de Schelphoek West, haven De Val
en bij de Oosterlandpolder ge
werkt. Daarna zijn de dijken als
het goed is zelfs bestand tegen een
'superstorm', die gemiddeld eens
in de 4000 jaar voorbijkomt
mei. Op dit moment wordt de
noordelijke buis (richting Vlissin-
gen) onder handen genomen, van
af half april volgt de zuidbuis.
1\vee keer zes weken, maar de
voorbereidingen zijn al in januari
2009 begonnen. „Voor zo'n pro
ject moet je ongeveer twee jaar re
kenen", weet technisch manager
Cees Wilschut van Rijkswater
staat. „Je moet met van alles reke
ning houden. Wanneer je het uit
voert, bijvoorbeeld. In de zomer
moet je dit in Zeeland natuurlijk
niet doen."
Het eigenlijke werk duurt dan rela
tief kort, een routineklus is het ze
ker niet, zeggen Wilschut en zijn
collega en projectmanager Hans
Koevoets. „Dit gebeurt eens in de
vijftien jaar. De Vlaketunnel is
daarbij een vrij uniek object, on
der meer vanwege de ligging. Het
is een oost-westtunnel, je hebt dus
als automobilist last van de op
gaande en ondergaande zon."
Wat er eigenlijk gebeurt, is dat de
tunnel een ander innerlijk krijgt,
zegt Wilschut. „Alle elektrische in
stallaties, zoals die voor de bedie
ning, worden vervangen. Overi
gens zal de tunnel straks worden
bediend vanuit de verkeerscentra-
le Zuid-Nederland in Geldrop."
Wat het publiek gaat zien, is dat er
slagbomen en verkeerslichten ko
men, die in geval van een calami
teit worden gebruikt. Ook worden
de luidsprekerinstallatie, de came
ra's en de signaalgevers vervangen
en worden de hulpposten (brand
slangen en telefoons) vernieuwd.
Verder worden betonreparaties uit
gevoerd en worden de binnenwan
den hersteld en schoongemaakt.
Ook komt er een halverwege de
tunnel een vluchtdoorsteek, die
tot nu ontbrak.
En natuurlijk de led-verlich
ting, voor een tunnel een ab
solute noviteit. Automobilis
ten rijden straks in een heldere,
door duizenden leds verlichte tun
nel. De Vlaketunnel is, in tegenstel
ling tot de Westerscheldetunnel,
een dagtunnel. Dat betekent dat
KAPELLE - Op bedrijventerrein
Smokkelhoek bij Kapelle komt mo
gelijk een beveiligde vrachtwagen
parkeerplaats. De gemeente, pro
vincie en Fox Parkbeheer BV in
Middelburg zijn daarover in ge
sprek. Het zou de eerste in Zee
land worden. Zeeland heeft op dit
moment nog geen officiële, bevei
ligde parking voor vrachtauto's.
Het gaat dan ook om een pilot in
het Zeeuwse, zegt de Kapelse wet
houder Jon Herselman. Hij heeft
de overgang van 'buiten' naar 'bin
nen' niet al te groot mag zijn. Ook
daar gaan de leds voor zorgen. In
de armaturen, die negen kilo per
stuk wegen, zitten tientallen lamp
jes die in verschillende richtingen
schijnen. In de rijrichting en naar
beneden, bijvoorbeeld. Groot voor
deel is dat ze maar een keer in de
vijftien jaar vervangen hoeven te
worden en ook nog eens zeer ener
giezuinig zijn. Wilschut: „De licht
intensiteit kan door middel van
dimmers worden geregeld. Als je
een led op 50 procent zet, scheelt
dat namelijk wel, in tegenstelling
tot bijvoorbeeld een gedimde halo
geenlamp."
Op 27 april, als de ledverlichting
werkt, komen experts van Philips
en andere bedrijven speciaal naar
de Vlaketunnel om het huzaren
stukje te bewonderen. Ook de (lan
delijke) pers en het publiek zijn
daarbij welkom.
Gedurende de werkzaamhe
den is het onvermijdelijk
dat het verkeer daar hin
der van ondervindt, maar Rijkswa
terstaat doet er alles aan om dat
tot een minimum te beperken,
zegt beleidsmedewerker verkeers
management Marije Besuijen. „In
dagsituaties zijn er altijd vier
rijstroken beschikbaar, waarvan
twee versmalde, 's Nachts zijn er
wel regelmatig afsluitingen, maar
dan leiden we verkeer om via de
Oude Rijksweg. De overlast blijkt
tot nu toe erg mee te vallen." Ook
bij grote drukte of een ongeval ligt
er een draaiboek klaar. In dat geval
worden al vanaf de A59 en de A16
omleidingsroutes aangegeven.
De veiligheid staat tijdens het
werk zeer hoog in het vaandel.
Niet alleen krijgen de werkman
nen zeer regelmatig veiligheidsbrie-
fings, ook de politie ziet toe op
een werkbare omgeving door regel
matig snelheidscontroles te hou
den. Er geldt rond en in de tunnel
namelijk een maximumsnelheid
van 70 kilometer per uur. Forse
overschrijdingen hebben tot nu
toe al geleid tot inname van drie
rijbewijzen.
in het nieuwe college economi
sche zaken in zijn pakket. „Het
wordt een parkeerplaats voor de
hele regio. Zo'n voorziening heeft
de toekomst, want de provincie
wil in de algemene plaatselijke ver
ordening (APV) regelen dat het
voor vrachtwagenchauffeurs ver
plicht wordt om op een parking te
overnachten. Nu gebeurt dat nog
langs de snelweg, maar daar wil
men vanaf, ook gelet op bijvoor
beeld overvallen."
20+21 maart
09.00 - 18.00 uur
OPEN HUIS
Onder genot van zilte oesters met
bijpassend drankje, nodigen wij u
graag uit voor onze "Open
Huis"dagen. Veel nieuws op gebied
van kleding, watersport en boten.
Jachthavens Wolphaarstdijk, www.zuidschor.nl
Zandkreekweg 5, Jachthavens Wolphaartsdijk, 0113-582310, zondags open
Het nieuwe vaarseizoen
begint bij ons
I
nautig lifestyle watersport
De led-verlichting wordt aangebracht.