Vlaketunnel is straks de modernste 221 zeeland Duikverbod ingegaan bij Schelphoek West DAGEN Beveiligde parking trucks -©-DE ZUIDSCHOR zaterdag 20 maart 2010 S RENOVATIE Tunnel onder Kanaal door Zuid-Beveland wordt als eerste voorzien van volledige led-verlichting Kabels, kabels en nog eens kabels. MEEST CELEZEN 1. Herdenkingsbijeenkomst voor Zai- nab en Ali 2. Eten voor een appel en een ei bij restaurant 't Getij 3. Werkstraf en ontzegging voor Zie- rikzeeënaar NL DOET Beelden van vrijwilligers aan het werk tijdens de landelijke vrijwilligersdag NL Doet. Op verschillende plaatsen op het ei land steken vrijwilligers hun handen uit de mouwen. TIPS? schouwen-duiveland@pzc.nl Het laatste regionieuws op www.pzc.nl/schouwen-duiveland foto's Willem Mieras door David Duijnmayer SEROOSKERKE - Bij de duiklocatie Schelphoek West (duikplaats 43) geldt sinds kort een duikverbod vanwege de dijkversterkingswerk zaamheden van Projectbureau Zee weringen. Het duikverbod blijft van kracht tot 1 november. Projectbureau Zeeweringen is deze maand gestart met het versterken van de dijk bij Schelphoek West. Door de werkzaamheden kan het water troebel zijn, en het grote ma teriaal dat ingezet wordt, maakt duiken gevaarlijk. Stortsteen wordt per schip aangevoerd en in onderwaterdepots gestort. Ook op momenten dat niet ge werkt wordt, is duiken niet toege staan. Het is bovendien niet altijd zichtbaar of er gewerkt wordt. Het storten in onderwaterdepots is vanaf de dijk niet te zien. Niet de Benelux- of Westerschelde- tunnel. Zelfs niet de de Gotthardtun- nel. Nee, de Vlaketunnel heeft de pri meur. Het kunstwerk, dat momen teel grondig wordt gerenoveerd, is straks de eerste tunnel ter wereld met volledige led-verlichting. door Luc Oggel De Vlaketunnel. Met een gesloten deel van 'slechts' 327 me ter feitelijk een tun neltje van niks. De duizenden automobilisten die da gelijks het gat induiken, zullen dat dan ook vrij gedachteloos doen. Maar de tunnel onder het Kanaal door Zuid-Beveland is meer dan een betonnen koker met asfalt. On zichtbaar voor het oog houdt een enorme hoeveelheid technische ap paratuur de tunnel draaiende. Wie afdaalt in de krochten, waant zich in een soort futuristisch filmdecor. Overal kabels - alleen al aan voe dingskabel ligt er meer dan twin tig kilometer -, leidingen, buizen, generatoren, schakelkasten, aggre gaten, noem maar op. Allemaal no dig om te zorgen dat automobilis ten überhaupt door de tunnel kün- nen rijden. Maar de intensieve verkeersstro men en ook de tand des tijds eisen hun tol. Veel spullen zijn verou derd of versleten en de tunnel zelf heeft ook de nodige butsen opgelo pen. De grondige renovatie, waar toe Rijkswaterstaat opdracht heeft gegeven aan Siemens, is dan ook niet voor z'n rijd. Voor zo'n 20 mil joen euro wordt er aan de tunnel verspijkerd. Daarmee worden wel meteen twee vliegen in een klap geslagen, want door de opknap beurt voldoet de Vlaketunnel straks aan de nieuwste (Europese) veiligheidseisen, zoals die zijn vast gelegd in de Wet aanvullende re gels veiligheid wegtunnels. Die zijn opgesteld naar aanleiding van ernstige verkeersongelukken in tunnels. Het werk is op 4 maart begonnen en duurt naar verwachting tot 29 Voor de duiklocatie Schelphoek (42) gold al een duikverbod door de werkzaamheden. Die locatie blijft nog tot 1 mei gesloten. Bij de Zeelandbrug (duikplaats 32), waar ook een duikverbod gold, kan sinds gisteren juist wel weer gedoken worden. De dijkver sterkingen daar zijn inmiddels afge rond. Duikplaats Lokkersnol (35) bij Cauwersinlaag is al sinds 1 maart weer open. Projectbureau Zeeweringen is sinds 1997 bezig de dijken in Zee land veiliger te maken. Rond de Oosterschelde wordt in totaal 175 kilometer dijk versterkt. Op Schou- wen-Duiveland wordt dit jaar bij de Schelphoek West, haven De Val en bij de Oosterlandpolder ge werkt. Daarna zijn de dijken als het goed is zelfs bestand tegen een 'superstorm', die gemiddeld eens in de 4000 jaar voorbijkomt mei. Op dit moment wordt de noordelijke buis (richting Vlissin- gen) onder handen genomen, van af half april volgt de zuidbuis. 1\vee keer zes weken, maar de voorbereidingen zijn al in januari 2009 begonnen. „Voor zo'n pro ject moet je ongeveer twee jaar re kenen", weet technisch manager Cees Wilschut van Rijkswater staat. „Je moet met van alles reke ning houden. Wanneer je het uit voert, bijvoorbeeld. In de zomer moet je dit in Zeeland natuurlijk niet doen." Het eigenlijke werk duurt dan rela tief kort, een routineklus is het ze ker niet, zeggen Wilschut en zijn collega en projectmanager Hans Koevoets. „Dit gebeurt eens in de vijftien jaar. De Vlaketunnel is daarbij een vrij uniek object, on der meer vanwege de ligging. Het is een oost-westtunnel, je hebt dus als automobilist last van de op gaande en ondergaande zon." Wat er eigenlijk gebeurt, is dat de tunnel een ander innerlijk krijgt, zegt Wilschut. „Alle elektrische in stallaties, zoals die voor de bedie ning, worden vervangen. Overi gens zal de tunnel straks worden bediend vanuit de verkeerscentra- le Zuid-Nederland in Geldrop." Wat het publiek gaat zien, is dat er slagbomen en verkeerslichten ko men, die in geval van een calami teit worden gebruikt. Ook worden de luidsprekerinstallatie, de came ra's en de signaalgevers vervangen en worden de hulpposten (brand slangen en telefoons) vernieuwd. Verder worden betonreparaties uit gevoerd en worden de binnenwan den hersteld en schoongemaakt. Ook komt er een halverwege de tunnel een vluchtdoorsteek, die tot nu ontbrak. En natuurlijk de led-verlich ting, voor een tunnel een ab solute noviteit. Automobilis ten rijden straks in een heldere, door duizenden leds verlichte tun nel. De Vlaketunnel is, in tegenstel ling tot de Westerscheldetunnel, een dagtunnel. Dat betekent dat KAPELLE - Op bedrijventerrein Smokkelhoek bij Kapelle komt mo gelijk een beveiligde vrachtwagen parkeerplaats. De gemeente, pro vincie en Fox Parkbeheer BV in Middelburg zijn daarover in ge sprek. Het zou de eerste in Zee land worden. Zeeland heeft op dit moment nog geen officiële, bevei ligde parking voor vrachtauto's. Het gaat dan ook om een pilot in het Zeeuwse, zegt de Kapelse wet houder Jon Herselman. Hij heeft de overgang van 'buiten' naar 'bin nen' niet al te groot mag zijn. Ook daar gaan de leds voor zorgen. In de armaturen, die negen kilo per stuk wegen, zitten tientallen lamp jes die in verschillende richtingen schijnen. In de rijrichting en naar beneden, bijvoorbeeld. Groot voor deel is dat ze maar een keer in de vijftien jaar vervangen hoeven te worden en ook nog eens zeer ener giezuinig zijn. Wilschut: „De licht intensiteit kan door middel van dimmers worden geregeld. Als je een led op 50 procent zet, scheelt dat namelijk wel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gedimde halo geenlamp." Op 27 april, als de ledverlichting werkt, komen experts van Philips en andere bedrijven speciaal naar de Vlaketunnel om het huzaren stukje te bewonderen. Ook de (lan delijke) pers en het publiek zijn daarbij welkom. Gedurende de werkzaamhe den is het onvermijdelijk dat het verkeer daar hin der van ondervindt, maar Rijkswa terstaat doet er alles aan om dat tot een minimum te beperken, zegt beleidsmedewerker verkeers management Marije Besuijen. „In dagsituaties zijn er altijd vier rijstroken beschikbaar, waarvan twee versmalde, 's Nachts zijn er wel regelmatig afsluitingen, maar dan leiden we verkeer om via de Oude Rijksweg. De overlast blijkt tot nu toe erg mee te vallen." Ook bij grote drukte of een ongeval ligt er een draaiboek klaar. In dat geval worden al vanaf de A59 en de A16 omleidingsroutes aangegeven. De veiligheid staat tijdens het werk zeer hoog in het vaandel. Niet alleen krijgen de werkman nen zeer regelmatig veiligheidsbrie- fings, ook de politie ziet toe op een werkbare omgeving door regel matig snelheidscontroles te hou den. Er geldt rond en in de tunnel namelijk een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Forse overschrijdingen hebben tot nu toe al geleid tot inname van drie rijbewijzen. in het nieuwe college economi sche zaken in zijn pakket. „Het wordt een parkeerplaats voor de hele regio. Zo'n voorziening heeft de toekomst, want de provincie wil in de algemene plaatselijke ver ordening (APV) regelen dat het voor vrachtwagenchauffeurs ver plicht wordt om op een parking te overnachten. Nu gebeurt dat nog langs de snelweg, maar daar wil men vanaf, ook gelet op bijvoor beeld overvallen." 20+21 maart 09.00 - 18.00 uur OPEN HUIS Onder genot van zilte oesters met bijpassend drankje, nodigen wij u graag uit voor onze "Open Huis"dagen. Veel nieuws op gebied van kleding, watersport en boten. Jachthavens Wolphaarstdijk, www.zuidschor.nl Zandkreekweg 5, Jachthavens Wolphaartsdijk, 0113-582310, zondags open Het nieuwe vaarseizoen begint bij ons I nautig lifestyle watersport De led-verlichting wordt aangebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 150