221 zeeland
Vlaketunnel is straks de modernste
DAGEN
Maria-Oord blijft in Hansweert
~(C>)x)E ZUIDSCHOR
Boerma spreekt
over Delta NV
Albert Heijn
loopt klanten
mis in Goes
Mishandeling
A-merk Shutters
=|1=
Het nieuwe vaarseizoen
begint bij ons
I
Viz NAUTIC LIFESTYLE WATERSPORT I
I I
20+21 MAART
09.00 - 18.00 uur
OPEN HUIS
Onder genot van zilte oesters met
bijpassend drankje, nodigen wij u
graag uit voor onze "Open
Huis"dagen. Veel nieuws op gebied
van kleding, watersport en boten.
Jachthavens Wolphaarstdijk, www.zuidschor.nl
Zandkreekweg 5, Jachthavens Wolphaartsdijk, 0113-582310, zondags open
goes - Peter Boerma, directievoor
zitter van Delta NV, is dinsdag 23
maart te gast bij de WD Goes op
een bijeenkomst bij de Goese
Golf
Boerma spreekt over de ontwikke
lingen en plannen in de energiesec
tor en de rol die Delta daarbij
speelt en ambieert.
De bijeenkomst staat open voor
belangstellenden. Aanvang is 20.30
uur.
hansweert - Nieuwbouw van
zorgcentrum Maria-Oord zal defi
nitief in Hansweert worden ge
pleegd. Gedacht wordt aan 35
plaatsen op de locatie van het hui
dige gebouw.
Dat zegt directeur Pim Hurkens
van zorggroep Ter Weel. Ma
ria-Oord is, vanwege de nieuw
bouw, met ingang van dit jaar gefu
seerd met Ter Weel. Maria-Oord
zal na de nieuwbouw namelijk
een te kleine organisatie zijn om
zelfstandig te kunnen voortbe
staan. Nieuwbouw is wel noodza
kelijk, onder meer omdat de ka
mers qua grote niet meer voldoen
aan de huidige regels. Even was er
sprake van dat nieuwbouw buiten
Hansweert zou worden gepleegd.
Het zal volgens Hurkens overigens
nog wel een paar jaar duren voor
dat het nieuwe Maria-Oord er
staat.
goes - Albert Heijn in Goes loopt
veel klanten mis doordat de super
markt aan de Kolveniershof mo
menteel slecht bereikbaar is. Daar
door dalen de inkomsten. Met hoe
veel wil AH niet zeggen.
Ook krijgt de grootgrutter veel
klachten van klanten over de be
reikbaarheid en parkeersituatie.
Een woordvoerder van AH beves
tigt dat. De route naar en van su
permarkt is lastig doordat de wo
ningen in de schil van de parkeer
garage worden afgebouwd. De par
keergarage ligt pal tegenover AH.
Verder is de sanering van het
Bleekveld in volle gang. De grond
wordt direct afgevoerd, waardoor
vrachtwagens af en aan rijden.
De gemeente heeft een schaderege
ling getroffen voor bedrijven die
inkomsten verliezen door de
bouw van de parkeergarage. AH
weet nog niet of ze daarvan ge
bruik zal maken.
MIDDELBURG - Een Goesenaar (42)
is donderdag aangehouden aan de
Oostperkweg in Middelburg we
gens zware mishandeling. Hij zou
een Vlissinger (36) met een buis
op het hoofd geslagen hebben. De
Vlissinger is met hoofdwonden op
genomen in het ziekenhuis.
www.pzc.nl
Kijk voor koninginnedag-nieuws op
www.pzc.nl/oranjeboven
zaterdag 20 maart 2010
1 B
RENOVATIE Tunnel onder Kanaal door Zuid-Beveland wordt als eerste voorzien van volledige led-verlichting
meest celezen
1. Noord-Bevelander (33) overlijdt
bij ongeval Wolphaartsdijk
2. Nare wending discussie jop
STUUR TIPS NAAR bevelanden@pzc.nl
Niet de Benelux- of Westerschelde-
tunnel. Zelfs niet de de Gotthardtun-
nel. Nee, de Vlaketunnel heeft depri-
meur. Het kunstwerk, dat momen
teel grondig wordt gerenoveerd, is
straks de eerste tunnel ter wereld
met volledige led-verlichting.
door Luc Oggel
De Vlaketunnel. Met
een gesloten deel
van 'slechts' 327 me
ter feitelijk een tun
neltje van niks. De
duizenden automobilisten die da
gelijks het gat induiken, zullen dat
dan ook vrij gedachteloos doen.
Maar de tunnel onder het Kanaal
door Zuid-Beveland is meer dan
een betonnen koker met asfalt. On
zichtbaar voor het oog houdt een
enorme hoeveelheid technische ap
paratuur de tunnel draaiende. Wie
afdaalt in de krochten, waant zich
in een soort futuristisch filmdecor.
Overal kabels - alleen al aan voe
dingskabel ligt er meer dan twin
tig kilometer -, leidingen, buizen,
generatoren, schakelkasten, aggre
gaten, noem maar op. Allemaal no
dig om te zorgen dat automobilis
ten überhaupt door de tunnel kün-
nen rijden.
Maar de intensieve verkeersstro
men en ook de tand des tijds eisen
hun tol. Veel spullen zijn verou
derd of versleten en de tunnel zelf
heeft ook de nodige butsen opgelo
pen. De grondige renovatie, waar
toe Rijkswaterstaat opdracht heeft
gegeven aan Siemens, is dan ook
niet voor z'n tijd. Voor zo'n 20 mil
joen euro wordt er aan de tunnel
verspijkerd. Daarmee worden wel
meteen twee vliegen in een klap
geslagen, want door de opknap
beurt voldoet de Vlaketunnel
straks aan de nieuwste (Europese)
veiligheidseisen, zoals die zijn vast
gelegd in de Wet aanvullende re
gels- veiligheid wegtunnels. Die
zijn opgesteld naar aanleiding van
ernstige verkeersongelukken in
tunnels.
Het werk is op 4 maart begonnen
en duurt naar verwachting tot 29
mei. Op dit moment wordt de
noordelijke buis (richting Vlissin-
gen) onder handen genomen, van
af half april volgt de zuidbuis.
TWee keer zes weken, maar de
voorbereidingen zijn al in januari
2009 begonnen. „Voor zo'n pro
ject moet je ongeveer twee jaar re
kenen", weet technisch manager
Cees Wilschut van Rijkswater
staat. „Je moet met van alles reke
ning houden. Wanneer je het uit
voert, bijvoorbeeld. In de zomer
moet je dit in Zeeland natuurlijk
niet doen."
Het eigenlijke werk duurt dan rela
tief kort, een routineklus is het
zker niet, zeggen Wilschut en zijn
collega en projectmanager Hans
Koevoets. „Dit gebeurt eens in de
vijftien jaar. De Vlaketunnel is
daarbij een vrij uniek object, on
der meer vanwege de ligging. Het
is een oost-westtunnel, je hebt dus
kis automobilist last van de op
gaande en ondergaande zon."
Wat er eigenlijk gebeurt, is dat de
tunnel een ander innerlijk krijgt,
zegt Wilschut. „Alle elektrische in
stallaties, zoals die voor de bedie
ning, worden vervangen. Overi
gens zal de tunnel straks worden
bediend vanuit de verkeerscentra-
le Zuid-Nederland in Geldrop."
Wat het publiek gaat zien, is dat er
slagbomen en verkeerslichten ko
men, die in geval van een calami
teit worden gebruikt. Ook worden
de luidsprekerinstallatie, de came
ra's en de signaalgevers vervangen
en worden de hulpposten (brands
langen en telefoons) vernieuwd.
Verder worden betonreparaties uit
gevoerd en worden de binnenwan
den hersteld en schoongemaakt.
Ook komt er een halverwege de
tunnel een vluchtdoorsteek, die
tot nu ontbrak.
En natuurlijk de led-verlich
ting, voor een tunnel een ab
solute noviteit. Automobilis
ten rijden straks in een heldere,
door duizenden leds verlichte tun
nel. De Vlaketunnel is, in tegenstel
ling tot de Westerscheldetunnel,
een dagtunnel. Dat betekent dat
de overgang van 'buiten' naar 'bin
nen' niet al te groot mag zijn. Ook
daar gaan de leds voor zorgen. In
de armaturen, die negen kilo per
stuk wegen, zitten tientallen lamp
jes die in verschillende richtingen
schijnen. In de rijrichting en naar
beneden, bijvoorbeeld. Groot voor
deel is dat ze maar een keer in de
vijftien jaar vervangen hoeven te
worden en ook nog eens zeer ener
giezuinig zijn. Wilschut: „De licht
intensiteit kan door middel van
dimmers worden geregeld. Als je
een led op 50 procent zet, scheelt
dat namelijk wel, in tegenstelling
tot bijvoorbeeld een gedimde halo
geenlamp."
Op 27 april, als de ledverlichting
werkt, komen experts van Philips
en andere bedrijven speciaal naar
de Vlaketunnel om het huzaren
stukje te bewonderen. Ook de (lan
delijke) pers en het publiek zijn
daarbij welkom.
Gedurende de werkzaamhe
den is het onvermijdelijk
dat het verkeer daar hin
der van ondervindt, maar Rijkswa
terstaat doet er alles aan om dat
tot een minimum te beperken,
zegt beleidsmedewerker verkeers
management Marije Besuijen. „In
dagsituaties zijn er altijd vier
rijstroken beschikbaar, waarvan j
twee versmalde, 's Nachts zijn er
wel regelmatig afsluitingen, maar
dan leiden we verkeer om via de
Oude Rijksweg. De overlast blijkt
tot nu toe erg mee te vallen." Ook
bij grote drukte of een ongeval ligt
er een draaiboek klaar. In dat geval
worden al vanaf de A59 en de A16
omleidingsroutes aangegeven.
De veiligheid staat tijdens het
werk zeer hoog in het vaandel.
Niet alleen krijgen de werkman
nen zeer regelmatig veiligheidsbrie
fings, ook de politie ziet toe op
een werkbare omgeving door regel
matig snelheidscontroles te hou
den. Er geldt rond en in de tunnel
namelijk een maximumsnelheid
van 70 kilometer per uur. Forse
overschrijdingen hebben tot nu
toe al geleid tot inname van drie
rijbewijzen.
De led-verlichting wordt aangebracht.
Henk Koevoets (I) en Cees Wilschut met een led-armatuur.
Kabels, kabels en nog eens kabels. foto's Willem Mieras
ill indmeten ai monteren 5SSS
[_aVaca Interieurs
Langeviele 77 middelburg 0118 624325
kijk op www.lavaca.nl