221 zeeland Vlaketunnel is straks de modernste DAGEN Maria-Oord blijft in Hansweert ~(C>)x)E ZUIDSCHOR Boerma spreekt over Delta NV Albert Heijn loopt klanten mis in Goes Mishandeling A-merk Shutters =|1= Het nieuwe vaarseizoen begint bij ons I Viz NAUTIC LIFESTYLE WATERSPORT I I I 20+21 MAART 09.00 - 18.00 uur OPEN HUIS Onder genot van zilte oesters met bijpassend drankje, nodigen wij u graag uit voor onze "Open Huis"dagen. Veel nieuws op gebied van kleding, watersport en boten. Jachthavens Wolphaarstdijk, www.zuidschor.nl Zandkreekweg 5, Jachthavens Wolphaartsdijk, 0113-582310, zondags open goes - Peter Boerma, directievoor zitter van Delta NV, is dinsdag 23 maart te gast bij de WD Goes op een bijeenkomst bij de Goese Golf Boerma spreekt over de ontwikke lingen en plannen in de energiesec tor en de rol die Delta daarbij speelt en ambieert. De bijeenkomst staat open voor belangstellenden. Aanvang is 20.30 uur. hansweert - Nieuwbouw van zorgcentrum Maria-Oord zal defi nitief in Hansweert worden ge pleegd. Gedacht wordt aan 35 plaatsen op de locatie van het hui dige gebouw. Dat zegt directeur Pim Hurkens van zorggroep Ter Weel. Ma ria-Oord is, vanwege de nieuw bouw, met ingang van dit jaar gefu seerd met Ter Weel. Maria-Oord zal na de nieuwbouw namelijk een te kleine organisatie zijn om zelfstandig te kunnen voortbe staan. Nieuwbouw is wel noodza kelijk, onder meer omdat de ka mers qua grote niet meer voldoen aan de huidige regels. Even was er sprake van dat nieuwbouw buiten Hansweert zou worden gepleegd. Het zal volgens Hurkens overigens nog wel een paar jaar duren voor dat het nieuwe Maria-Oord er staat. goes - Albert Heijn in Goes loopt veel klanten mis doordat de super markt aan de Kolveniershof mo menteel slecht bereikbaar is. Daar door dalen de inkomsten. Met hoe veel wil AH niet zeggen. Ook krijgt de grootgrutter veel klachten van klanten over de be reikbaarheid en parkeersituatie. Een woordvoerder van AH beves tigt dat. De route naar en van su permarkt is lastig doordat de wo ningen in de schil van de parkeer garage worden afgebouwd. De par keergarage ligt pal tegenover AH. Verder is de sanering van het Bleekveld in volle gang. De grond wordt direct afgevoerd, waardoor vrachtwagens af en aan rijden. De gemeente heeft een schaderege ling getroffen voor bedrijven die inkomsten verliezen door de bouw van de parkeergarage. AH weet nog niet of ze daarvan ge bruik zal maken. MIDDELBURG - Een Goesenaar (42) is donderdag aangehouden aan de Oostperkweg in Middelburg we gens zware mishandeling. Hij zou een Vlissinger (36) met een buis op het hoofd geslagen hebben. De Vlissinger is met hoofdwonden op genomen in het ziekenhuis. www.pzc.nl Kijk voor koninginnedag-nieuws op www.pzc.nl/oranjeboven zaterdag 20 maart 2010 1 B RENOVATIE Tunnel onder Kanaal door Zuid-Beveland wordt als eerste voorzien van volledige led-verlichting meest celezen 1. Noord-Bevelander (33) overlijdt bij ongeval Wolphaartsdijk 2. Nare wending discussie jop STUUR TIPS NAAR bevelanden@pzc.nl Niet de Benelux- of Westerschelde- tunnel. Zelfs niet de de Gotthardtun- nel. Nee, de Vlaketunnel heeft depri- meur. Het kunstwerk, dat momen teel grondig wordt gerenoveerd, is straks de eerste tunnel ter wereld met volledige led-verlichting. door Luc Oggel De Vlaketunnel. Met een gesloten deel van 'slechts' 327 me ter feitelijk een tun neltje van niks. De duizenden automobilisten die da gelijks het gat induiken, zullen dat dan ook vrij gedachteloos doen. Maar de tunnel onder het Kanaal door Zuid-Beveland is meer dan een betonnen koker met asfalt. On zichtbaar voor het oog houdt een enorme hoeveelheid technische ap paratuur de tunnel draaiende. Wie afdaalt in de krochten, waant zich in een soort futuristisch filmdecor. Overal kabels - alleen al aan voe dingskabel ligt er meer dan twin tig kilometer -, leidingen, buizen, generatoren, schakelkasten, aggre gaten, noem maar op. Allemaal no dig om te zorgen dat automobilis ten überhaupt door de tunnel kün- nen rijden. Maar de intensieve verkeersstro men en ook de tand des tijds eisen hun tol. Veel spullen zijn verou derd of versleten en de tunnel zelf heeft ook de nodige butsen opgelo pen. De grondige renovatie, waar toe Rijkswaterstaat opdracht heeft gegeven aan Siemens, is dan ook niet voor z'n tijd. Voor zo'n 20 mil joen euro wordt er aan de tunnel verspijkerd. Daarmee worden wel meteen twee vliegen in een klap geslagen, want door de opknap beurt voldoet de Vlaketunnel straks aan de nieuwste (Europese) veiligheidseisen, zoals die zijn vast gelegd in de Wet aanvullende re gels- veiligheid wegtunnels. Die zijn opgesteld naar aanleiding van ernstige verkeersongelukken in tunnels. Het werk is op 4 maart begonnen en duurt naar verwachting tot 29 mei. Op dit moment wordt de noordelijke buis (richting Vlissin- gen) onder handen genomen, van af half april volgt de zuidbuis. TWee keer zes weken, maar de voorbereidingen zijn al in januari 2009 begonnen. „Voor zo'n pro ject moet je ongeveer twee jaar re kenen", weet technisch manager Cees Wilschut van Rijkswater staat. „Je moet met van alles reke ning houden. Wanneer je het uit voert, bijvoorbeeld. In de zomer moet je dit in Zeeland natuurlijk niet doen." Het eigenlijke werk duurt dan rela tief kort, een routineklus is het zker niet, zeggen Wilschut en zijn collega en projectmanager Hans Koevoets. „Dit gebeurt eens in de vijftien jaar. De Vlaketunnel is daarbij een vrij uniek object, on der meer vanwege de ligging. Het is een oost-westtunnel, je hebt dus kis automobilist last van de op gaande en ondergaande zon." Wat er eigenlijk gebeurt, is dat de tunnel een ander innerlijk krijgt, zegt Wilschut. „Alle elektrische in stallaties, zoals die voor de bedie ning, worden vervangen. Overi gens zal de tunnel straks worden bediend vanuit de verkeerscentra- le Zuid-Nederland in Geldrop." Wat het publiek gaat zien, is dat er slagbomen en verkeerslichten ko men, die in geval van een calami teit worden gebruikt. Ook worden de luidsprekerinstallatie, de came ra's en de signaalgevers vervangen en worden de hulpposten (brands langen en telefoons) vernieuwd. Verder worden betonreparaties uit gevoerd en worden de binnenwan den hersteld en schoongemaakt. Ook komt er een halverwege de tunnel een vluchtdoorsteek, die tot nu ontbrak. En natuurlijk de led-verlich ting, voor een tunnel een ab solute noviteit. Automobilis ten rijden straks in een heldere, door duizenden leds verlichte tun nel. De Vlaketunnel is, in tegenstel ling tot de Westerscheldetunnel, een dagtunnel. Dat betekent dat de overgang van 'buiten' naar 'bin nen' niet al te groot mag zijn. Ook daar gaan de leds voor zorgen. In de armaturen, die negen kilo per stuk wegen, zitten tientallen lamp jes die in verschillende richtingen schijnen. In de rijrichting en naar beneden, bijvoorbeeld. Groot voor deel is dat ze maar een keer in de vijftien jaar vervangen hoeven te worden en ook nog eens zeer ener giezuinig zijn. Wilschut: „De licht intensiteit kan door middel van dimmers worden geregeld. Als je een led op 50 procent zet, scheelt dat namelijk wel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gedimde halo geenlamp." Op 27 april, als de ledverlichting werkt, komen experts van Philips en andere bedrijven speciaal naar de Vlaketunnel om het huzaren stukje te bewonderen. Ook de (lan delijke) pers en het publiek zijn daarbij welkom. Gedurende de werkzaamhe den is het onvermijdelijk dat het verkeer daar hin der van ondervindt, maar Rijkswa terstaat doet er alles aan om dat tot een minimum te beperken, zegt beleidsmedewerker verkeers management Marije Besuijen. „In dagsituaties zijn er altijd vier rijstroken beschikbaar, waarvan j twee versmalde, 's Nachts zijn er wel regelmatig afsluitingen, maar dan leiden we verkeer om via de Oude Rijksweg. De overlast blijkt tot nu toe erg mee te vallen." Ook bij grote drukte of een ongeval ligt er een draaiboek klaar. In dat geval worden al vanaf de A59 en de A16 omleidingsroutes aangegeven. De veiligheid staat tijdens het werk zeer hoog in het vaandel. Niet alleen krijgen de werkman nen zeer regelmatig veiligheidsbrie fings, ook de politie ziet toe op een werkbare omgeving door regel matig snelheidscontroles te hou den. Er geldt rond en in de tunnel namelijk een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Forse overschrijdingen hebben tot nu toe al geleid tot inname van drie rijbewijzen. De led-verlichting wordt aangebracht. Henk Koevoets (I) en Cees Wilschut met een led-armatuur. Kabels, kabels en nog eens kabels. foto's Willem Mieras ill indmeten ai monteren 5SSS [_aVaca Interieurs Langeviele 77 middelburg 0118 624325 kijk op www.lavaca.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 138