BMW X1 xDrive23d: Zakelijk antwoord op avontuur
SEAT Exeo ST 1.6: Oude wijn in nieuwe zak(k)en?
onderweg
BMW is momenteel in hoog
tempo bezig zijn modellen-
lijn aan te passen aan de moderne
tijd. Niet dat die lijn achterhaald
was, maar het lijkt wel of in auto-
land veranderingen zich in steeds
hoger tempo opvolgen en niches
in de markt steeds sneller worden
opgevuld. Zo gaat het ook bij
BMW waar het ene paradepaard
je na het andere wordt voorge
steld. Zo ook de XI.
door Ad van Bladel
BREDA- In navolging van eerder ge
presenteerde en succesvolle Sport Ac
tivity Vehicles, zoals het merk zijn ei
gen SUV's noemt, was het onlangs
tijd voor een vierwielaangedreven va
riant van de populaire l-serie.
Hoewel, vierwielaandrijving is niet
op alle X I 's zomaar standaard. Omdat
ook BMW weet dat het gros van de
Xl's zelden of nooit andere onder
grond betast dan asfalt of klinkers wor
den sommige types uitgerust met
tweewielaandrijving. De gereden
xDrive23d is echter niet zonder vier
wielaandrijving te bestellen.
Bij de ontwikkeling van de XI ging
BMW er niet van uit dat de auto een
echte SA V/SU V moest worden. Het
merk achtte de tijd niet geschikt voor
een dergelijk model en dus werd ge
zocht naar een compromis tussen een
stationwagon en een SUV. Daarin is
het merk volkomen geslaagd. Welis
waar heeft de XI de zo begeerde uit
straling van zijn grotere broertjes, hij
is een slagje kleiner en - vooral - la
ger. Nog voldoende hoog om te ge
makkelijk te kunnen instappen, maar
minder om als een pompeuze Teu-
toon over te komen. De gulden mid
denweg daarom en het lijkt er op dat
de XI een glanzende toekomst tege
moet gaat. De XI is overigens wel 21
centmeter langer dan een 1 -serie.
De 23d dieselmotor is een bijzonder
heid. BMW bouwde met dit blok de
eerste viercilinder diesel met een varia
bele twin turbo waardoor ook bij lage
re toerentallen voldoende druk wordt
opgebouwd om de auto bij elk toeren
tal vlot van zijn plek te krijgen. Naast
deze krachtige dieselmotor zijn ook
nog zelfontbranders verkrijgbaar met
een inhoud van respectievelijk 1.8 en
2.0 liter.
De dikste diesel levert meer dan 200
paardenkrachten aan de vier wielen af
en weet daarmee behoorlijk te impo
neren. BMW eigen is het rijgedrag
boven alle twijfel verheven en zelfs
maatgevend in dit premium segment
auto's. Het interieur doet - zoals ver
wacht mag worden - buitengewoon
hoogwaardig aan en er is gebruik ge
maakt van prachtige materialen. Wie
indruk wil maken op zichzelf of zijn
omgeving kan door het buitenge
woon grote aanbod aan extra's zijn
XI nog voor tienduizenden euro's
verder verpersoonlijken.
Alle BMW XI-typen maken boven
dien gebruik van Efficient Dynamics
waardoor de motor bij stilstand van
de auto vanzelf afslaat; en weer aan als
weer kan worden gereden. Een prach
tig systeem dat feilloos en snel werkt
en dat ongetwijfeld binnen vijf jaar
ook op alle andere nieuwe auto's ver
plicht zal zijn.
Met de XI heeft BMW vast en zeker
een schitterende troef in handen. Wie
méér wil dan een gewone 1-serie en
daarbij de uitstraling van een veel gro
tere auto prettig vindt, zit met deze
XI helemaal geramd.
Prijzen lopen vanaf 34.950 euro, in
clusief belastingen.
En daar stond-ie dan ineens:
het vorige model Audi A4,
door een Spaanse plastisch chi
rurg omgetoverd in de SEAT
Exeo. Een heel nieuw front en
achterkant eraan gemaakt, zoals
dat gaat bij dergelijke operaties
en de auto moet nog even mee
kunnen. Even later volgde de A4
Avant het voorbeeld van zijn
broertje en kreeg de naam: Exeo
ST. De Ondernemer reed hem
met 1.6 liter benzinemotor in ba
sis Reference uitvoering.
door Ad van Bladel
BREDA - Of het een trucje wordt
dat meer merken gaan uithalen valt
op dit moment nog niet zo goed te
zeggen. Oude wijn kan heerlijk sma
ken en zowel Audi als SEAT hebben
bedacht dat het voorgaande type A4
zakelijk gezien eigenlijk nog bést
eventjes had meegekund. Binnen het
concern, waar Audi het premiumseg
ment vertegenwoordigt en SEAT wat
treetjes lager in de hiërarchie staat,
werd voor deze vorm gekozen en het
lijkt waarschijnlijk dat het hier om
een experiment gaat.
In ieder geval heeft de Exeo ST nog
niet veel aan uitstraling ingeboet. Van
af de zijkant heb je geen idee dat het
hier niet om een Audi gaat maar om
zijn Spaanse broer, de voor- en achter
kant zijn wat minder fraai getekend
dan ze dit oorspronkelijk waren, maar
ook hier kan het een kwestie van
smaak zijn. Gebleven zijn in ieder ge
val de goede materialen waaruit de
Exeo is opgebouwd. Alles zit prima
in elkaar en ook de stoelen zitten ge
woon heerlijk. Het dashboard ziet er
ongeveer zo uit als in een 'oude' A4
en daar was bepaald niks mis mee.
Meer moeite heb ik met de keuze
van de 1.6 liter basismotor die van de
ze auto een nogal trage-weggebruiker
maakt. SEAT cijfers geven weliswaar
aan dat de Exeo 1.6 in dik 13 secon
den naar 100 km/h moet kunnen ko
men, in dé praktijk lijkt het allemaal
wat slomer toe te gaan. Eenmaal op
snelheid is het blok echter rustig en
stil maar eer je die snelheid hebt be
reikt moetje wel heel wat geduld heb
ben geoefend. Niet iedereen heeft be
hoefte aan een straatracer maar je ver
wacht eigenlijk méér van een dergelij
ke auto. Mocht je tot aanschaf van
een dergelijke auto met dit type mo
tor willen overgaan is mijn advies in
ieder geval hiermee te gaan proefrij
den zodat je weet iii hoeverre de com
binatie aan je verwachtingen voldoet.
In ieder geval maakt SEAT met deze
combinatie niet de sportieve naam
waar die ze voor de rest van haar mo
dellen zo graag uitstraalt.
Qua ruimteaanbod is eigen alles bij
het oude gebleven, gewoon prima
voor elkaar en als je geen extreme
wensen hebt zul je jezelf hier best in
kunnen vinden.
Natuurlijk moet bij dit alles de aan
zienlijk lagere prijs ten opzichte van
een Audi worden bekeken. De gere
den uitvoering van deze Exeo ST
komt op 25.600 euro, inclusief belas
tingen.
Vooropgesteld dat bij Audi niet eens
een l .6 liter motor in de A4 verkrijg
baar is, komt de meerprijs al neer op
bijna 10.000 euro. En dat is in deze tij
den toch een bedrag waar je over na
kunt en misschien ook wel moét den
ken.