BMW X1 xDrive23d: Zakelijk antwoord op avontuur SEAT Exeo ST 1.6: Oude wijn in nieuwe zak(k)en? onderweg BMW is momenteel in hoog tempo bezig zijn modellen- lijn aan te passen aan de moderne tijd. Niet dat die lijn achterhaald was, maar het lijkt wel of in auto- land veranderingen zich in steeds hoger tempo opvolgen en niches in de markt steeds sneller worden opgevuld. Zo gaat het ook bij BMW waar het ene paradepaard je na het andere wordt voorge steld. Zo ook de XI. door Ad van Bladel BREDA- In navolging van eerder ge presenteerde en succesvolle Sport Ac tivity Vehicles, zoals het merk zijn ei gen SUV's noemt, was het onlangs tijd voor een vierwielaangedreven va riant van de populaire l-serie. Hoewel, vierwielaandrijving is niet op alle X I 's zomaar standaard. Omdat ook BMW weet dat het gros van de Xl's zelden of nooit andere onder grond betast dan asfalt of klinkers wor den sommige types uitgerust met tweewielaandrijving. De gereden xDrive23d is echter niet zonder vier wielaandrijving te bestellen. Bij de ontwikkeling van de XI ging BMW er niet van uit dat de auto een echte SA V/SU V moest worden. Het merk achtte de tijd niet geschikt voor een dergelijk model en dus werd ge zocht naar een compromis tussen een stationwagon en een SUV. Daarin is het merk volkomen geslaagd. Welis waar heeft de XI de zo begeerde uit straling van zijn grotere broertjes, hij is een slagje kleiner en - vooral - la ger. Nog voldoende hoog om te ge makkelijk te kunnen instappen, maar minder om als een pompeuze Teu- toon over te komen. De gulden mid denweg daarom en het lijkt er op dat de XI een glanzende toekomst tege moet gaat. De XI is overigens wel 21 centmeter langer dan een 1 -serie. De 23d dieselmotor is een bijzonder heid. BMW bouwde met dit blok de eerste viercilinder diesel met een varia bele twin turbo waardoor ook bij lage re toerentallen voldoende druk wordt opgebouwd om de auto bij elk toeren tal vlot van zijn plek te krijgen. Naast deze krachtige dieselmotor zijn ook nog zelfontbranders verkrijgbaar met een inhoud van respectievelijk 1.8 en 2.0 liter. De dikste diesel levert meer dan 200 paardenkrachten aan de vier wielen af en weet daarmee behoorlijk te impo neren. BMW eigen is het rijgedrag boven alle twijfel verheven en zelfs maatgevend in dit premium segment auto's. Het interieur doet - zoals ver wacht mag worden - buitengewoon hoogwaardig aan en er is gebruik ge maakt van prachtige materialen. Wie indruk wil maken op zichzelf of zijn omgeving kan door het buitenge woon grote aanbod aan extra's zijn XI nog voor tienduizenden euro's verder verpersoonlijken. Alle BMW XI-typen maken boven dien gebruik van Efficient Dynamics waardoor de motor bij stilstand van de auto vanzelf afslaat; en weer aan als weer kan worden gereden. Een prach tig systeem dat feilloos en snel werkt en dat ongetwijfeld binnen vijf jaar ook op alle andere nieuwe auto's ver plicht zal zijn. Met de XI heeft BMW vast en zeker een schitterende troef in handen. Wie méér wil dan een gewone 1-serie en daarbij de uitstraling van een veel gro tere auto prettig vindt, zit met deze XI helemaal geramd. Prijzen lopen vanaf 34.950 euro, in clusief belastingen. En daar stond-ie dan ineens: het vorige model Audi A4, door een Spaanse plastisch chi rurg omgetoverd in de SEAT Exeo. Een heel nieuw front en achterkant eraan gemaakt, zoals dat gaat bij dergelijke operaties en de auto moet nog even mee kunnen. Even later volgde de A4 Avant het voorbeeld van zijn broertje en kreeg de naam: Exeo ST. De Ondernemer reed hem met 1.6 liter benzinemotor in ba sis Reference uitvoering. door Ad van Bladel BREDA - Of het een trucje wordt dat meer merken gaan uithalen valt op dit moment nog niet zo goed te zeggen. Oude wijn kan heerlijk sma ken en zowel Audi als SEAT hebben bedacht dat het voorgaande type A4 zakelijk gezien eigenlijk nog bést eventjes had meegekund. Binnen het concern, waar Audi het premiumseg ment vertegenwoordigt en SEAT wat treetjes lager in de hiërarchie staat, werd voor deze vorm gekozen en het lijkt waarschijnlijk dat het hier om een experiment gaat. In ieder geval heeft de Exeo ST nog niet veel aan uitstraling ingeboet. Van af de zijkant heb je geen idee dat het hier niet om een Audi gaat maar om zijn Spaanse broer, de voor- en achter kant zijn wat minder fraai getekend dan ze dit oorspronkelijk waren, maar ook hier kan het een kwestie van smaak zijn. Gebleven zijn in ieder ge val de goede materialen waaruit de Exeo is opgebouwd. Alles zit prima in elkaar en ook de stoelen zitten ge woon heerlijk. Het dashboard ziet er ongeveer zo uit als in een 'oude' A4 en daar was bepaald niks mis mee. Meer moeite heb ik met de keuze van de 1.6 liter basismotor die van de ze auto een nogal trage-weggebruiker maakt. SEAT cijfers geven weliswaar aan dat de Exeo 1.6 in dik 13 secon den naar 100 km/h moet kunnen ko men, in dé praktijk lijkt het allemaal wat slomer toe te gaan. Eenmaal op snelheid is het blok echter rustig en stil maar eer je die snelheid hebt be reikt moetje wel heel wat geduld heb ben geoefend. Niet iedereen heeft be hoefte aan een straatracer maar je ver wacht eigenlijk méér van een dergelij ke auto. Mocht je tot aanschaf van een dergelijke auto met dit type mo tor willen overgaan is mijn advies in ieder geval hiermee te gaan proefrij den zodat je weet iii hoeverre de com binatie aan je verwachtingen voldoet. In ieder geval maakt SEAT met deze combinatie niet de sportieve naam waar die ze voor de rest van haar mo dellen zo graag uitstraalt. Qua ruimteaanbod is eigen alles bij het oude gebleven, gewoon prima voor elkaar en als je geen extreme wensen hebt zul je jezelf hier best in kunnen vinden. Natuurlijk moet bij dit alles de aan zienlijk lagere prijs ten opzichte van een Audi worden bekeken. De gere den uitvoering van deze Exeo ST komt op 25.600 euro, inclusief belas tingen. Vooropgesteld dat bij Audi niet eens een l .6 liter motor in de A4 verkrijg baar is, komt de meerprijs al neer op bijna 10.000 euro. En dat is in deze tij den toch een bedrag waar je over na kunt en misschien ook wel moét den ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 131