Banken: bereid te investeren Studenten doen in sleutelhangers de bank Dat banken in tijden van cri sis geen kredieten meer ver strekken is een fabeltje dat snel de wereld uit geholpen moet wor den, zo menen directievoorzitter Geert van der Horst en directeur bedrijven Ed Vreman van Rabo bank Roosendaal-Woensdrecht. Iedere ondernemer die bij deze Rabobank binnenstapt wordt ges creend op vijf punten, is de uit slag positief dan staat niets een kredietverstrekking in de weg. door Dorien van Dijk ROOSENDAAL - "Wij verkopen geld", stelt Van der Horst. "Dat is on ze business, wij zouden het ons niet kunnen veroorloven geen kredieten meer te verstrekken. Of het nu crisis is of niet. Maar geld is een bijzonder product; we verkopen het met de in tentie het terug te krijgen. Daar komt een stuk vertrouwen bij kijken en dat proberen we te vinden aan de hand van de vijf punten waarop we een on dernemer beoordelen." Het belangrijkste punt is niet het on dernemingsplan. "Dat moet vooral een leidraad zijn voor de ondernemer zelf. Een soort spiegel, zodat hij echt weet waar hij mee bezig is", vertelt Van der Horst. "Wij kijken naar de ondernemer, de persoon zelf is de doorslaggevende factor. Zien wij in hem of haar geen ondernemer, heeft hij geen idee hoe hij gaat ingrijpen wanneer de geschetste scenario's in het ondernemingsplan anders dreigen uit te pakken? Kiijgen wij het idee dat deze persoon eerder apathisch voor zich uit gaat zitten staren in plaats van de steeds groter wordende uitdaging aan te gaan, dan hoeven wij punt twee tot en met vijf niet meer te bespreken. Zo iemand kan beter in loondienst gaan, waar het werk hem wordt aangereikt. Wij moeten wel het gevoel hebben met iemand aan ta fel te zitten, die bereid is informatie te delen en in contact wil blijven. Na de kredietverstrekking laten we de onder nemer niet aan zijn lot over, wij wil len hem onze diensten ter beschik king stellen en zo een - liefst langduri ge - relatie aangaan." Uitgebreide vragenlijsten Alles met een zakelijke insteek natuur lijk, maar ook dan draait het om hon derd procent vertrouwen. Om uit te vinden of er een echte ondernemer schuilt in iemand die om krediet komt vragen, hanteert de Rabobank uitgebreide vragenlijsten. De bank heeft daarvoor nog net geen psycholo gen in dienst, maar de bankmedewer kers worden wel vooral op hun com petenties beoordeeld. Ze moeten goed weten wat er in hun eigen werk gebied speelt en een flinke dosis men senkennis hebben. Het is overigens niet zo dat je als ondernemer bang moet zijn allerlei vragen fout te beant woorden. Vreman: "Eén van de vra gen zou kunnen zijn: hoe reageer jij op de crisis? Of je nu niets doet, snijdt in de kosten of juist gaat investe ren, maakt ons niet uit, als de beslis sing maar goed onderbouwd is." Van der Horst vult aan: "Ondernemers moeten in hoge mate flexibel zijn, ze ker in de huidige tijd, daarom ook verdienen zij alle kansen en respect." Geert van der Horst (links) en Ed Vreman. Ben je geslaagd voor het eerste onder deel, dan kijkt de bank vervolgens naar de volgende drie punten: solvabi liteit, rentabiliteit en liquiditeit. Om door de ballotagecommissie te ko men, moet je twintig tot dertig pro cent eigen vermogen hebben. Daar naast moet je een reële inschatting kunnen maken van wat er aan het ein de van het jaar onder de streep over blijft, zodat je ook nog eens in staat bent al je rekeningen en kosten te be talen. Is dit allemaal in orde, dan kijkt de Rabobank naar punt vijf en dat zijn de zekerheden. Vreman verduide lijkt: "Mocht het onverhoopt alle maal tegenzitten, dan wil de bank graag weten waar ze in het uiterste ge val haar geld kan terugvorderen. door Ron Gregoor VLISSINGEN - Jeffry van Beek heeft samen met negen medestudenten van de Hogeschool Zeeland het studen- tenbedrijf Student Company Zepro opgezet. Het bedrijf is bedoeld om de studenten alvast te leren omgaan met het starten van een bedrijf. Wij moe- mocht de ondernemer niet meer aan zijn betalingsplichten kunnen vol doen. Je kunt dan denken aan een hy potheek, verpanding van inventaris, debiteuren en/of voorraad of garan ties van derden." Toch is dit laatste een scenario dat de bank liever in een vroegtijdig stadium afwendt. Van der Horst: "Intern zijn er dan- al allerlei alarmbellen gaan rin kelen. Wij willen ruim voor een bedrijf op de afgrond afstevent al met de onder nemer aan tafel hebben gezeten. Mee denken, tips geven. Wij hebben 5500 bedrijven als klant, waarvan wij de grotere pro-actief be naderen en bezoeken. Andersom ver wachten wij van onze klanten ook ten ervoor zorgen dat er een product op de markt wordt gezet, waarmee uiteindelijk winst wordt gemaakt," licht Van Beek toe.Het product waarvoor de studenten hebben gekozen is de Key- Finder. Dat is een modem appa raatje waarbij de sleutelbos makkelij ker kan worden teruggevonden. Het een volwassen houding; wij werpen geen drempels op, ieder bedrijf - groot of klein - moet ons kunnen vin den." Bonnenboekje De huidige economische markt ver eist niet alleen flexibiliteit, maar ook creativiteit. Om de detailhandel in de gemeenten Roosendaal en Woensd- recht een extra impuls te geven, kwam Rabobank Roosendaal-Woens drecht in september 2009 met het bonnenboekje, een idee van Vreman. Zojuist is de derde editie uitgeko men. Vreman: "Het bonnenboekje valt bij alle 14.000 leden van onze bank in de bus en bevat aantrekkelij ke aanbiedingen van zo'n zeventig apparaatje reageert met een geluid wanneer je in je handen klapt of fluit. „Er zijn al soortgelijke producten op de markt te vinden, maar wij hebben waarde toegevoegd aan het bestaande product." Design Het oorspronkelijke product is ge maakt door het Rapid Prototyping be drijf TNO, dat de omhulsels heeft ge produceerd. Het design is gemaakt door de Student Company Zepro De sleutelhanger is van hoge kwaliteit en vooral sterk. Je kunt er nietje auto Foto: Acid Meijer winkeliers (zie ook: www.rw.le den-voor-leden.nl). Ondertussen zien we al dat andere Rabobanken het idee overnemen." Bij een dalende omzet ontstaan soms vernieuwende ideeën, maar de markt wordt steeds zakelijker. Ondernemers moeten aler ter zijn, de lijntjes nauwkeuriger in de gaten houden. Wat gebeurt er bij de je afnemers, de leveranciers, debiteu renVan der Horst: "Voor ons is er niet veel veranderd. Wij willen nog- steeds investeren! In 2009 hebben we zelfs 8% meer krediet verstrekt dan in het jaar daarvoor. Wel zie je dat de in vesteringsbereidheid onder de onder nemers zelf geringer is. Je moet im mers wel groeikansen zien om te kun nen investeren." overheen rijden zonder dat het appa raat kapot gaat. De Key-Finder is herhaaldelijk getest en verbeterd. Zo bevat het instru ment een batterij die extreem lang meegaat in vergelijking tot die in an dere producten. Er zit een aan- en uit schakelaar aan de Key- Finder. De extra ingebouwde lamp maakt dat je de sleutelhanger in het donker mak kelijk kunt terugvinden. De prijs van een Zepro Key-Finder is 6,50 euro, inclusief de zelfs gekozen kleur. Het is mogelijk om een naam oflogo in het design op te nemen. Voor meer informatie hebben de studenten een eigen site: www.zepro-sc.nl Een sleutelhanger die terugfluit, altijd makkelijk als je je sleutels kwijt bent. Een dergelijk product was al op de markt, maar stu denten van de Hogeschool Zeeland hebben de sleutelhanger verder ontwikkeld. De naam van het nieuwe product: De Zepro Key Finder. Te bestellen via mail of telefonisch.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 125