Innovatie is van levensbelang de vernieuwer Hoe stimuleer je innovatie duceerd door Nederlandse bedrijven, dan gebeurt dat in toenemende mate in het-buitenland. En toch is het innovatieproces niet he lemaal een mislukking. Want aan de bron, bij de bedrijven dus, gebeurt er echt wel wat. Een niet geringe bijdra ge wordt daaraan geleverd door inno vatienetwerk Syntens. Syntens is een landelijk initiatief, gesteund door de overheid. Ondernemers kunnen kos teloos advies halen bij de Syntens-ad- viseurs. Syntens is een netwerk van ruim 250 adviseurs in het hele land. Het richt zich met name op het mid den- en kleinbedrijf. Het fungeert voor de ondernemer als wegwijzer door hem in contact te brengen met de juiste specialisten en organisaties. Door platform en netwerken waarin de ondernemer met collega's of des kundigen kan sparren en samenwer ken om ideeën te realiseren. Ook geeft Syntens inzicht in de bestaande mogelijkheden en regelingen om in novaties te financieren. De activiteiten van Syntens in Zuid- Nederland zijn in ieder geval een suc ces. Steeds meer weten ondernemers de organisatie te vinden. Dat blijkt vooral uit de bijeenkomsten, die de organisatie houdt. Die zitten altijd vol en worden, getuige een gemiddeld rapportcijfer van een 8, gewaardeerd door de klanten, het MKB. Dat laat allemaal zien dat het mis schien toch nog goed komt met de vernieuwingsdrang van het bedrijEle ven. Belangrijk is in ieder geval dat de innovatie komt vanuit de bron, de bedrijven zelf. Het bevorderen van innovatie kan op verschillende manieren: - De overheid moer her nemen van het risico van innovatie aantrekkelijker ma ken voor bedrijven, uitvinders, instel lingen en organisaties. Dat kan door het mogelijk resultaat in geld aantrek kelijker te maken. - Duidelijkheid scheppen. De overheid moet het bedrijfsleven laten weten aan welke eisen producten en processen moeten voldoen. En wat de subsidie mogelijkheden zijn. - Het oplijnen van de institutionele prikkels voor de deelnemers in het inno- vatjeproces. - Het ter beschikking stellen van geld voor onderzoek. - Het verminderen wam regels en bar rières voor bedrijven en instellingen, bij voorbeeld met betrekking tot de invoe ring van nieuwe technologieën. - Het vormen van clusters waar kennis intensieve organisaties samenwerken. - Het voeren van een actief beleid door overheidsorganen zelf om voor innova tieve methodes te kiezen in plaats van voor traditionele. - Het toepassen van een beter kennis management. - Het stimuleren van het registreren van octrooien. - Het ter beschikking stellen van ge schikte begeleiding voor bedrijven die wensen te innoveren. - Het samenbrengen van innoverende bedrijven in lerende netwerken waar er varingen rond innovatie worden uitge wisseld. - Het visualiseren van innovatie. Re sultaten tonen aan liet grote publiek als stimulans voor nog meer innovatie. kenniseconomie van de wereld? Die doelstelling behelst dat we koersen op een economie waarin de productiefac tor 'kennis' een steeds belangrijkere plaats in neemt ten opzichte van ar beid, natuur en kapitaal, de drie tradi tionele productiefactoren. Want door het toepassen van kennis is innovatie mogelijk, die op zijn beurt weer leidt tot nieuwe producten of diensten en daarmee economische groei mogelijk maakt. Het eindresultaat waar het platform naar streeft, is dat Nederland in 2010 weer 'the place to be' is, een van de broedplaatsen in de wereld waar inter nationaal talent graag studeert, onder zoek doet en onderneemt. Dat vergt een cultuuromslag in Nederland, een omslag in het denken. Dit platform heeft nog weinig veroor zaakt. Het produceert rapport na rap port en organiseert talloze evenemen ten. Maar ze zijn tegelijkertijd aller minst concreet 'innovatiekracht stimu lerend', zoals in de missie is ver woord. Er is één concreet wapenfeit aan het platform ontsproten: de inno vatievouchers. Met deze innovatie- knipkaart (waarde 7.500 euro) kun nen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf op een eenvoudige ma nier bij een kennisaanbieder naar keu ze (universiteiten, hogescholen, TNO, GTI's, researchlabs van grote bedrijven en private kennisaanbie ders) kennis inkopen en onderzoeks vragen uitzetten. Uitbesteden Nederland is koploper in het uitbeste den van productontwikkeling naar het buitenland. Kennisintensieve acti viteiten als onderzoek, ontwikkeling en ontwerp vinden daardoor vaker buiten Nederland plaats. 27 procent van de bedrijven heeft activiteiten ver plaatst naar het buitenland (offsho- ring), 17 procent overweegt dat voor beeld in de nabije toekomst te vol gen, zo ontdekte de Erasinus Universi teit. Als er dus al kennis wordt gepro Murk Peutz. directeur van Syntens in Zuid-Nederland Innovatie of vernieuwing is, ze ker in deze tijd, van essentieel belang voor een bedrijf. Vernieu wing is een noodzaak om groei te waarborgen. Wij vinden innova tie van een dergelijk groot belang dat er geen nummer van de On dernemer kan verschijnen, of er wordt ruimschoots aandacht aan besteed. In deze special, waarin we de tien zaken behandelen die een ondernemer het meest bezig houden, ontkomen we niet aan het fenomeen innovatie. door Ron Gregoor BREDA - Innovatie kan volgens Wikipedia het best worden omschre ven als de introductie van nieuwe ideeën, goederen, diensten en proces sen. Innovatie is meer dan alleen een technische verbetering. Innovatie kan ook in bijvoorbeeld ma nagement of marketing plaatsvinden. Daarbij is het zo, meldt de Wiki, dat de gevolgen van het op een nieuwe wijze toepassen van een bestaand pro duct even groot kunnen zijn als de ge volgen van de initiële introductie van het product zelf. Zo is de komst van het internet een technische innovatie, die zonder de ontwikkeling van e-business strategie ën waarschijnlijk minder succesvol zou zijn geweest. Vooral de laatste tien jaar is innovatie in West- Europa een hot item. Dat moet ook wel want het is de enige manier om de concurrentie met de rest van de wereld aan te kunnen. Dat heeft te maken met het feit dat de Eu ropese economieën, en zeker ook die in ons land, in veel traditionele pro ductie-industrieën steeds minder con currerend blijken. Kijk eens naar West-Brabant en Zee landje ziet al vele jaren dat bedrijven hun productie verplaatsen naar lage lo- nenlanden. Voor West-Europa moeten er dus al ternatieve bronnen van werkgelegen Foto: Syntens Innovatieve uitvindingen in de techniek. heid gevonden worden. Lissabon strategie Het streven naar innovatie is in 2000 vastgelegd in de Lissabon strategie van de Europese Unie, ook wel het Lissabon Akkoord genoemd. Doelstel ling is dat tegen 2010 de EU de meest competitieve en dynamische kennis economie van de wereld moet zijn. Foto: RN/DeStem Tegelijkertijd is afgesproken om de verbetering van het Europese sociale welvaartsmodel in stand te houden en te streven naar duurzame groei. Is dat gelukt? Nou, niet echt. In Ne derland moet het innovatieplatform die doelstelling realiseren. Maar de da- deji zijn tot op heden niet om over naar huis te schrijven. Hebben wij de meest competitieve en dynamische

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 122