Keuze bedrijfshuisvesting blijft lastig •ff li>4, huisvesting UI •fit# 1 Het kiezen van de juiste huis vesting voor hun bedrijf blijft voor veel ondernemers een hele toer. Velen denken dat zelf wel te kunnen, zeker als ze dat al eerder hebben gedaan of zelf een woning hebben gekocht. Maar bij het kopen of huren van een be drijfspand komt heel wat meer kijken. Bedrijfsmakelaar Léon de Lobel, adjunct-directeur van DTZ Zadelhoff in Breda, raadt ondernemers dan ook aan eens met een bedrijfsmakelaar te klankborden om tot de juiste keu ze te komen. door Peter de Jong BREDA - "Er zijn vele aanleidingen voor een ondernemer om uit te zien naar andere huisvesting", zegt De Lo bel. "Bijvoorbeeld de groei van een onderneming, een kwaliteitsverbete ring, flexibiliteit of samenvoeging van activiteiten op één locatie." Vaak wordt internet geraadpleegd om mogelijkheden in kaart te brengen. "Dankzij internet is de markt transpa ranter geworden. Maar er zitten wel haken en ogen aan. De informatie is vaak summier. Een bedrijfspand dat op internet geschikt lijkt, kan in de praktijk nog veel beletsels opleveren. Ook kunnen panden die in eerste in stantie niet interessant lijken wel dege lijk een goede optie bieden. Wij als bèdrijfsmakelaars hebben die informa tie wel. Wij kunnen daar creatief mee omgaan en vervolgens een zo ge schikt mogelijk pand vinden", stelt de bedrijfsmakelaar helder. Volgens De Lobel kunnen onderne mers het beste in een vroeg stadium naar een makelaar stappen. "Trek eer der aan de bel en speel open kaart", adviseert hij. "Ondernemers zijn bang dat het meteen geld kost, maar in de praktijk levert het vaak geld op. In eerste instantie kan vrijblijvend met elkaar van gedachten worden ge wisseld over de mogelijkheden en kunnen wij ondernemers wijzen op plus- en minpunten. Daarbij is het ge bruikelijk om te werken op no cure no pay-basis. Pas als je een zaak hebt gedaan, wordt geld in rekening ge bracht. Het nemen van de verkeerde beslissingen kost pas echt geld. Het in schakelen van een bedrijfsmakelaar kan zelfs besparingen met zich mee brengen. De kosten voor de makelaar zijn dan snel terugverdiend." Historie Ondernemers in het mkb lijken angst te hebben voor het inschakelen van een bedrijfsmakelaar. "Soms zie je dat ze veel tijd stoppen in het bekijken van panden. En dat terwijl wij vaak op voorhand al kunnen zeggen of een pand al dan niet geschikt is voor hun bedrijf. Wij weten welke panden op de markt zijn en wat er onderhands beschikbaar is. We kennen de historie van panden en weten waar de kansen liggen." In deze tijd denken kopers vaak dat overal grote kortingen zijn te beha len, merkt De Lobel op. "Maar dat is per object verschillend. Pensioenfond sen zijn als pandeigenaren een stuk minder flexibel dan particulieren. Bè drijfsmakelaars kunnen dat inschatten. Korting op een huurprijs is ook een lastig verhaal. Want een lagere huur prijs heeft een lagere waarde van een pand als gevolg, waardoor een eige naar misschien beter kan wachten op een huurder die wel de gewenste huurprijs betaalt. Daarbij is. korting ***-<• f «MM* t» MlllflHIf S#»?ïv.-£ C Jt A A xti i t Leon de Lobel: 'Veel aanleidingen om te kijken naar andere huisvesting.' op de huurprijs wel leuk, maar is flexi biliteit of een lagere investering voor inrichting wellicht veel interessanter. Het is zaak om bij een transactie te kij ken hoe je elkaar kunt vinden. Wij kijken daar op een creatieve manier naar. Misschien kan een eigenaar in vesteren in een aanpassing van een pand zodat je dat zelf niet hoeft te doen in ruil voor een langere huurver- plichting. De huurder kan zijn vermo gen aanwenden voor de core busi ness, wat hem uiteindelijk meer ren dement kan opleveren dan' een lagere huurprijs." Kwaliteit Bij DTZ Zadelhoff, de grootste be drijfsmakelaar van Nederland, ziet De Lobel dat de kwaliteit van een pand steeds belangrijker wordt. "Verouder de panden lijken vanwege een lagere huur interessant. Maar de exploitatie kosten zijn dan meestal hoger omdat het pand verouderde installaties heeft. Goedkoop kan wel eens duurkoop blijken te zijn door veel hogere ener giekosten." Ook de locatie is van groot belang. "Je kunt wel investeren in een goed koop pand op een mindere locatie, maar dan ben je afhankelijk van wat er in de omgeving gebeurt. De make laar weet wat er aan de hand is in de omgeving en kan zeggen of die omge ving achteruit gaat of dat er flink geïn vesteerd gaat worden." Ook bij nieuwbouw kan de makelaar nuttige adviezen uitbrengen. De Lo bel: "Bij het ontwerp is het belangrijk datje pand marktconform is. Een be paalde indeling kan goed zijn voor je eigen bedrijf, maar als jc ervan af wilt, Schitterend kantoor; Foto: Brabants Dagblad Foto: Kees bennema kan het zijn dat die indeling niet inte ressant is voor andere bedrijven. Je kunt beter iets extra's investeren om een courant pand te krijgen. Op ter mijn verdien je die investering weer terug. Ook bij de indeling van kan toorruimtes is het interessant ons te la ten meekijken." Huur of koop Tachtig procent van de ondernemers kiest voor huur in plaats van koop. De Lobel: "Zeker grote organisaties steken hun geld liever in hun core bu siness dan in stenen. Koop kan in fi nanciële zin interessant zijn. maar een pand kan ook een blok aan het been worden als het ouder is en als de om geving achteruit gaat. Dan moet je er nog maar vanaf zien te komen. Met huur ben je flexibeler, ondanks het feit dat contracten vaak voor vijf of tien jaar worden afgesloten. Je kunt bijvoorbeeld een deel voor een lange re periode huren en een deel voor een kortere periode. Hierdoor kun je bij overcapaciteit een deel van de ruimte afstoten." De Lobel raadt ondernemers dan om eerst met een makelaar te overleggen. "Een gebruiker denkt vaak dat hij de panden voor het uitkiezen heeft. Maar in veel gevallen moetje conclu deren dat de keuze beperkt is. Negen tig procent van de panden op de markt is voor jouw bedrijf vaak niet geschikt. Als ondernemer ben je ook vaak maar één keer in de zoveel jaar bezig met het zoeken naar nieuwe be drijfshuisvesting. Wij zijn er elke dag mee bezig. Daar kan de ondernemer zijn voordeel mee doen, zonder dat het meteen geld hoeft te kosten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 121