Marketing gaat om juiste vragen stellen de reclameman Ondernemer, Drukken mei f de dyricirriieA van de zee 8 Marketingdeskundige Kairos Jeroen van Oyen: Ik zeg alti jd maar zo: Ken u zelf, ken uw klant. Maar net zo belangrijk: Ken ook uw niet-klant." Foto: pr Hoe breng ik mijn produc ten aan de man? Die vraag stelt vrijwel iedere ondernemer zich wel eens. Toch is dat de ver keerde vraag als het om marke ting gaat, beweert marketing- en communicatiedeskundige Kairos Jeroen van Oyen. Wie doe ik een plezier met mijn product en wie kan mijn product betalen, zijn zinniger vragen stelt Van Oyen. door Dennis Rijsbergen MIDDELBURG - De economische crisis heeft de denkwijze over marke ting danig veranderd, stelt Van Oyen. "De financiële crisis is ontstaan door dat bedrijven zich voornamelijk als le verancier opstelden. 'We hebben kun de, we hebben een voorraad en dat mot verkocht worden', was de ge dachte. We weten inmiddels dat dat niet goed meer gaat." Die aanbodge- richte aanpak is volgens Van Oyen de oorzaak van alle moeilijkheden. De marketing moet volgens hem veel meer vraaggericht werken. "Ik roep dat al zeventien jaar en heb dat altijd stug volgehouden. Nu is die gedachte opeens hip." Van Oyen lacht: "Zo kun je dus ook modern worden." Kairos Jeroen van Oyen is eigenaar van KAO in Middelburg, bureau voor identiteit, strategie en communi catie, zoals hij dat noemt. Kleine mkb-bedrijven zijn z'n klanten, maar ook multinationals die een andere koers willen varen. De Middelburger vindt dat ondernemers veel meer vra gen moeten stellen. Eén van de be langrijkste: 'Zou iemand op mijn pro duct zitten te wachten?' Als je marke ting naar een hoger peil wilt brengen, stel dan de vraag: 'Waarom?'. Ant woorden die uit die vragen voort vloeien, zouden wel eens je ogen kun nen openen." Ondernemers die hun producten of diensten aan de man willen brengen, moeten hun klanten kennen, stelt Van Oyen. "Ik zeg altijd maar zo: Ken u zelf, ken uw klant. Maar net zo belangrijk: Ken ook uw niet-klant. De meeste ondernemers denken dat het geld bij hun klanten zit, maar dat is niet zo. Het klinkt vreemd, maar je kunt ook veel verdienen aan niet-klanten. Kun je die markt name lijk aanboren en interesseren in je pro duct of dienst, dan heb je er opeens heel wat inkomsten bij." Eenzijdig Tot voor de crisis dachten bedrijven en ondernemers te eenzijdig over mar-, keting. Zet het product maar in de markt, dan komt het wel goed. En als het product dan niet blijkt te verko pen, dan gewoon een ander kleurtje geven of upsizen. "Nu realiseert men zich wel meer dat je het hele speel veld moet kennen. Wie zijn de ma kers, wie zijn de kopers? Wie zijn de aanbieders, de potentiële kopers en wie zijn de concurrenten? In dat veld moetje een positie innemen." Het zijn spannende en enerverende tijden voor marketingdeskundigen als Van Oyen. De ontwikkelingen gaan razendsnel. "Je moet elke dag fris op staan. Want de oplossing van gisteren kan vandaag een struikelblok zijn." Ook in crisistijden blijft marketing een belangrijk instrument, meent Van Oyen. En toch gaat bij heel wat on dernemingen de kaasschaaf als eerste over het marketingbudget. Op zich begrijpelijk, stelt Van Oyen. "Voor heel wat bedrijven is het momenteel een kwestie van overeind blijven. Dat kun je doen door in de kosten te snij den. Logisch, want inkomsten zijn on gewis, zijn in de toekomst. Terwijl, op de kosten heb je nu zicht. Je kunt efficiënt zijn - efficiëntie is tot op ze kere hoogte ook goed - maar ga je daarin te ver, dan is efficiëntie ook de dood in de pot. Dat is hetzelfde datje als automobilist een bocht ziet aanko men maar denkt: 'Ik ga rechtdoor, want dat hebben we zo afgespro ken'." Natuurlijk ontkom je er niet aan om te bezuinigen, maar blijf voor al niet stilzitten als bedrijf. Mijn plei dooi is om naast alleen maar met over leven bezig te zijn in elk geval ook ruimte te hebben om te bekijken of zaken ook anders aangepakt kunnen worden. Dat geldt zeker voor marke ting, strategie en communicatie. Dat zijn de belangrijke levensaders van een bedrijf." Ontwikkeling Het bedrijfsleven krijgt heel wat op zijn dak, sinds het instorten van de wereldeconomie. Daarnaast staat on dernemers en bedrijven de komende jaren nog een grote ontwikkeling te wachten als het om marketing gaat: De verschuiving van massacommuni catie naar één op één communicatie. "Voor een deel is twitter een hype waarop iedereen zich nu blind staart. Slechts vijf procent van de twitteraars bestaat uit heavy users en 95 procent doet er nauwelijks iets mee. Toch laat twitter een trend zien en langzamer hand laat het ook de mogelijkheden zien. Ik merk het zelf ook. Stel, ik heb voor een campagne een tekenaar van middeleeuwse taferelen nodig. Ik ga googelen, dan krijg ik 21.000 hits, als het er niet meer zijn. Zet ik mijn vraag uit op mijn profiel van Linke- din, dan heb ik binnen een paar uur drie, vier leuke kandidaten. Social me dia als twitter, facebook en linkedin zijn veel meer to the point." Van Oyen denkt dat de persoonlijke en di recte benadering van mensen in de toekomst een veel grotere rol gaat spe len. "Eén op één communicatie gaat een grote vlucht nemen. Dat ieder een dezelfde boodschap via de televi sie krijgt is, met duizend en één kana len tot je beschikking en op internet 'uitzending gemist', een min of meer uitgewerkt mechanisme. Massacom municatie haalt niet meer de speld uit de hooiberg, daar is social media, het antwoord op." Er zijn ondernemers en bedrijven die worstelen met al die veranderingen. Die zitten in een onmogelijke spagaat van het oude vertrouwde en broodno dige vernieuwing. Een externe marke tingdeskundige die met een frisse blik naar de organisatie kijkt, zou volgens Van Oyen de oplossing kunnen zijn. "Een nieuwe koers kan namelijk on eindig veel mogelijkheden bieden. Een goede marketingdeskundige kan die koers uitstippelen zonder dat dit tot chaos leidt." gaat u ook besparen op uw verzekeringenpakket? Vraag ons advies. Deskundig - compleet - overzichtelijk - veel voordeliger Plein 12 Zaamslag Julianastraat 3 Hoek ^Telefoon Q115-43136G www.hateka.nl info S hateka nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 120