Een auto leasen of kopen?
de auto
Wat cijfers
Simon Cornèl: 'Grote bedrijven kiezen voor uitbesteding.' Foto: Kees Bennema
Voor de meeste ondernemers
drukken mobiliteitskosten
zwaar op het organisatiebudget.
Het gaat daarbij natuurlijk om
het totaalplaatje van de kosten
per kilometer die worden gere
den. In de praktijk zie je dat gro
tere bedrijven veelal kiezen voor
outsourcing, het uitbesteden van
hun mobiliteit aan een leasemaat
schappij. Maar ook kleinere on
dernemers zien er vaak de voor
delen van. Al is het soms om an
dere redenen.
door Ad van Bladel
BREDA - Simon Corsèl (48) is com
munications officer van ING Car lea
se. Hij zit zo'n 25 jaar 'in auto's' voor
ING Car Lease. Corsèl: 'Na perso
neelskosten zijn het de onkosten voor
mobiliteit die het zwaarst op de begro
ting van een bedrijf drukken. Het is
dus belangrijk deze uitgaven goed in
de hand te houden.'
Corsèl: 'Het leasen van auto's bestaat
al wel een aantal decennia. Het waai
de over uit de Verenigde Staten waar
het gebruik van zaken zoals auto's be
langrijker is dan het bezit ervan. Daar
in verschillen ze sterk van - bijvoor
beeld - Duitsers die bezit als heel be
langrijk ervaren. De hausse van lease
wagens in ons land begint in de jaren
tachtig van de vorige eeuw. In de de
cennia er na heeft zich ook in ons
land een hele ontwikkeling voorge
daan. Het leasen veranderde van huur
koop in een professionele bedrijfstak
waarin full operational lease de core
business werd. Daarin wordt het hele
servicepakket aangeboden. Van aan
schaf tot alle kosten die daar mee te
maken hebben. Op die manier wordt
het hele pakket bij de ondernemer
weggehaald en zorgt het leasebedrijf
daarvoor. Je ziet overigens dat de ont
wikkeling daarvan nog lang niet aan
een einde is. Maar daar komen we
nog wel op. Grotere ondernemingen
kiezen vaak voor autolease vanwege
het gemaksaspect. Voor kleinere orga
nisaties ligt het accent vaker op het
niet hoeven doen van investeringen
voor auto's waardoor ze dit geld bin
nen hun eigen bedrijf kunnen benut
ten. Een bakker op de hoek inves
teert misschien liever en verstandiger
in een nieuwe oven of deegmachine
dan in een wagenpark. Doe waar je
goed in bent luidt het adagium zo'n
beetje. Wij weten ontzettend veel
van mobiliteit. Een autolease maat
schappij heeft bovendien door zijn
schaalgrootte behoorlijk wat voorde
len die je als kleinere organisatie na
tuurlijk nooit krijgt. Denk daarbij aan
kortingen bij de aanschaf van een au
to, verzekeringspremies en bij onder
houd natuurlijk, maar je ziet eigenlijk
synergievoordelen op allerlei gebie
den. Vergeet bovendien niet dat het
echt ons vak is; we hebben ontzet-
Ford Fiësta.
tend veel knowhow op het gebied
van mobiliteit.'
Flexibiliteit
Simon Corsèl: Het toverwoord
voor de toekomst is naar mijn me
ning flexibiliteit. Je ziet die tendens
nu al ontstaan en zich verder ontwik
kelen. Uiteraard wordt daar door ons
ook op ingespeeld. Steeds meer
wordt een leasemaatschappij een part
ner die - samen met de ondernemer -
kijkt naar het hele mobiliteitsvraag-
stuk binnen het bedrijf. Daarbij
wordt natuurlijk sterk gelet op het
kostenaspect. Het is voor onderne
mers niet altijd de beste keuze om
voor een werknemer direct een auto
te leasen. Soms kan het huren van
een auto veel verstandiger zijn. Het is
zelfs mogelijk om occasions te leasen.
Ook daarbij heeft de ondernemer van
zelfsprekend geen risico. Bovendien
hebben de twee laatste voorbeelden
het voordeel dat ze direct kunnen
worden ingezet. Op courante nieuwe
auto's zit toch vaak een levertijd. Om
verder op kosten te besparen zie je bo
vendien dat veel ondernemers ervoor
kiezen om een leaseauto langer in te
zetten. Was de termijn vroeger veelal
drie of vier jaar; je ziet nu al termij
nen van vijf, zes of zelfs zeven jaar.
Dat scheelt natuurlijk enorm in de
kosten.' Als gevolg van die ontwikke
lingen zie je allerlei mengvormen ont
staan tussen leasen en het huren van
auto's. De markt wordt diffuser op
dat vlak omdat de vraag naar flexibili
teit groter wordt. Simon Corsèl: 'Je
zietop dit moment al een hang naar
de uitbesteding van het hele mobili-
teitsvraagstuk naar leasebedrijven.
Daarbij hoeft niet direct om auto's te
gaan. Soms is de inzet van een (elektri
sche) scooter of zelfs openbaar ver
voer een goede oplossing. Ik schat in
dat het in de toekomst nog meer die
kant zal op gaan. Het hele mobiliteits-
vraagstuk voor ondernemers zullen
wij hen op die manier uit handen
kunnen en gaan nemen.
Duurzaam
Een aspect waarop in de toekomst
meer gelet zal worden is verantwoord
en duurzaam ondernemen. In dat ka
der is de inzet van auto's wellicht wat
moeilijker. Elektrische auto's hebben
zeker toekomst al is er op dat vlak
nog een hele weg te gaan. Simon Cor
sèl: 'Heugegeven van elektrische au
to's staat in wezen nog in de kinder
schoenen. Dat op dit moment zo'n
tien procent van de berijders kiest
voor een hybride, is vooral omwille
van de lagere bij telling en dus niet
vanuit betrokkenheid met het milieu.
Als leasemaatschappij hebben wij nog
al wat vragen rondom deze auto's. Bij
het afstoten naar de occasionmarkt
vervalt het belastingvoordeel en on
duidelijk is ook nog steeds hoe lang
de accu van een dergelijke auto mee
gaat. Auto's die helemaal elektrisch rij
den zijn nog vrijwel niet te koop. Bo
vendien vergt het rijden in een derge
lijke auto behoorlijk wat gewenning
door het enorme koppel dat vanaf stil
stand doorlopend beschikbaar is. De
doorbraak van de inzet van elektri
sche auto's hangt voor het grootste
deel af van de autofabrikanten die ze
moeten gaan produceren. Nu al zijn
er organisaties die met de duurzaam
heid van vervoer sterk bezig zijn en
uiteraard zijn wij daarbij behulpzaam.
TNT is bijvoorbeeld zo'n organisatie
die zijn maatschappelijke verantwoor
delijkheid sterk voelt en oppakt en is
als zodanig voor ons een sterke samen
werkingspartner op dit gebied.'
Tendens
ING Car Lease ziet een stemming bin
nen ondernemingen dat steeds vaker
wordt gekozen voor kleinere auto's.
Corsèl: Kleiner dan voorheen maar
wel voorzien van alle gemakken, die
kant gaat het nu op. Op dit moment
zie je dat de markt sterk bezig is met
downsizing. Auto's als een Ford Fie
sta - laatstelijk verkozen tot Lease Car
of the Year - of de nieuwe Volkswa
gen Polo, zijn steeds belangrijker
voor de leasemarkt. Het zijn ook nog
steeds die grote merken die de lease-
markt beheersen.'
In zijn totaliteit kromp het aantal
aangeschafte auto's voor de lease-
markt in 2009 bijna 23 procent
ten opzichte van 2008 (118.118
versus 153.051); cijfers: Vereni
ging van Nederlandse Autolease
Maatschappijen (VNA). Dat ver
lies houdt daarmee nagenoeg gelij
ke tred met de daling van het tota
le aantal nieuw verkochte auto's
in 2009 ten opzichte van 2008. Je
kunt dus zeggen dat de leasemarkt
tamelijk stabiel blijft. Echter, zo'n
70 procent van ondernemingen
wil op Zakelijke kilometers bespa
ren. Er bestaat een tendens om
minder gemakkelijk een functiege
richte auto toe te kennen. Zo'n
15 procent van ondernemingen
houdt bij het aannamebeleid van
sollicitanten inmiddels rekening
met de reisafstand. Verwacht
wordt dat dit gegeven in de toe
komst nog aan belang zal winnen.
Volkswagen Polo.