Een auto leasen of kopen? de auto Wat cijfers Simon Cornèl: 'Grote bedrijven kiezen voor uitbesteding.' Foto: Kees Bennema Voor de meeste ondernemers drukken mobiliteitskosten zwaar op het organisatiebudget. Het gaat daarbij natuurlijk om het totaalplaatje van de kosten per kilometer die worden gere den. In de praktijk zie je dat gro tere bedrijven veelal kiezen voor outsourcing, het uitbesteden van hun mobiliteit aan een leasemaat schappij. Maar ook kleinere on dernemers zien er vaak de voor delen van. Al is het soms om an dere redenen. door Ad van Bladel BREDA - Simon Corsèl (48) is com munications officer van ING Car lea se. Hij zit zo'n 25 jaar 'in auto's' voor ING Car Lease. Corsèl: 'Na perso neelskosten zijn het de onkosten voor mobiliteit die het zwaarst op de begro ting van een bedrijf drukken. Het is dus belangrijk deze uitgaven goed in de hand te houden.' Corsèl: 'Het leasen van auto's bestaat al wel een aantal decennia. Het waai de over uit de Verenigde Staten waar het gebruik van zaken zoals auto's be langrijker is dan het bezit ervan. Daar in verschillen ze sterk van - bijvoor beeld - Duitsers die bezit als heel be langrijk ervaren. De hausse van lease wagens in ons land begint in de jaren tachtig van de vorige eeuw. In de de cennia er na heeft zich ook in ons land een hele ontwikkeling voorge daan. Het leasen veranderde van huur koop in een professionele bedrijfstak waarin full operational lease de core business werd. Daarin wordt het hele servicepakket aangeboden. Van aan schaf tot alle kosten die daar mee te maken hebben. Op die manier wordt het hele pakket bij de ondernemer weggehaald en zorgt het leasebedrijf daarvoor. Je ziet overigens dat de ont wikkeling daarvan nog lang niet aan een einde is. Maar daar komen we nog wel op. Grotere ondernemingen kiezen vaak voor autolease vanwege het gemaksaspect. Voor kleinere orga nisaties ligt het accent vaker op het niet hoeven doen van investeringen voor auto's waardoor ze dit geld bin nen hun eigen bedrijf kunnen benut ten. Een bakker op de hoek inves teert misschien liever en verstandiger in een nieuwe oven of deegmachine dan in een wagenpark. Doe waar je goed in bent luidt het adagium zo'n beetje. Wij weten ontzettend veel van mobiliteit. Een autolease maat schappij heeft bovendien door zijn schaalgrootte behoorlijk wat voorde len die je als kleinere organisatie na tuurlijk nooit krijgt. Denk daarbij aan kortingen bij de aanschaf van een au to, verzekeringspremies en bij onder houd natuurlijk, maar je ziet eigenlijk synergievoordelen op allerlei gebie den. Vergeet bovendien niet dat het echt ons vak is; we hebben ontzet- Ford Fiësta. tend veel knowhow op het gebied van mobiliteit.' Flexibiliteit Simon Corsèl: Het toverwoord voor de toekomst is naar mijn me ning flexibiliteit. Je ziet die tendens nu al ontstaan en zich verder ontwik kelen. Uiteraard wordt daar door ons ook op ingespeeld. Steeds meer wordt een leasemaatschappij een part ner die - samen met de ondernemer - kijkt naar het hele mobiliteitsvraag- stuk binnen het bedrijf. Daarbij wordt natuurlijk sterk gelet op het kostenaspect. Het is voor onderne mers niet altijd de beste keuze om voor een werknemer direct een auto te leasen. Soms kan het huren van een auto veel verstandiger zijn. Het is zelfs mogelijk om occasions te leasen. Ook daarbij heeft de ondernemer van zelfsprekend geen risico. Bovendien hebben de twee laatste voorbeelden het voordeel dat ze direct kunnen worden ingezet. Op courante nieuwe auto's zit toch vaak een levertijd. Om verder op kosten te besparen zie je bo vendien dat veel ondernemers ervoor kiezen om een leaseauto langer in te zetten. Was de termijn vroeger veelal drie of vier jaar; je ziet nu al termij nen van vijf, zes of zelfs zeven jaar. Dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten.' Als gevolg van die ontwikke lingen zie je allerlei mengvormen ont staan tussen leasen en het huren van auto's. De markt wordt diffuser op dat vlak omdat de vraag naar flexibili teit groter wordt. Simon Corsèl: 'Je zietop dit moment al een hang naar de uitbesteding van het hele mobili- teitsvraagstuk naar leasebedrijven. Daarbij hoeft niet direct om auto's te gaan. Soms is de inzet van een (elektri sche) scooter of zelfs openbaar ver voer een goede oplossing. Ik schat in dat het in de toekomst nog meer die kant zal op gaan. Het hele mobiliteits- vraagstuk voor ondernemers zullen wij hen op die manier uit handen kunnen en gaan nemen. Duurzaam Een aspect waarop in de toekomst meer gelet zal worden is verantwoord en duurzaam ondernemen. In dat ka der is de inzet van auto's wellicht wat moeilijker. Elektrische auto's hebben zeker toekomst al is er op dat vlak nog een hele weg te gaan. Simon Cor sèl: 'Heugegeven van elektrische au to's staat in wezen nog in de kinder schoenen. Dat op dit moment zo'n tien procent van de berijders kiest voor een hybride, is vooral omwille van de lagere bij telling en dus niet vanuit betrokkenheid met het milieu. Als leasemaatschappij hebben wij nog al wat vragen rondom deze auto's. Bij het afstoten naar de occasionmarkt vervalt het belastingvoordeel en on duidelijk is ook nog steeds hoe lang de accu van een dergelijke auto mee gaat. Auto's die helemaal elektrisch rij den zijn nog vrijwel niet te koop. Bo vendien vergt het rijden in een derge lijke auto behoorlijk wat gewenning door het enorme koppel dat vanaf stil stand doorlopend beschikbaar is. De doorbraak van de inzet van elektri sche auto's hangt voor het grootste deel af van de autofabrikanten die ze moeten gaan produceren. Nu al zijn er organisaties die met de duurzaam heid van vervoer sterk bezig zijn en uiteraard zijn wij daarbij behulpzaam. TNT is bijvoorbeeld zo'n organisatie die zijn maatschappelijke verantwoor delijkheid sterk voelt en oppakt en is als zodanig voor ons een sterke samen werkingspartner op dit gebied.' Tendens ING Car Lease ziet een stemming bin nen ondernemingen dat steeds vaker wordt gekozen voor kleinere auto's. Corsèl: Kleiner dan voorheen maar wel voorzien van alle gemakken, die kant gaat het nu op. Op dit moment zie je dat de markt sterk bezig is met downsizing. Auto's als een Ford Fie sta - laatstelijk verkozen tot Lease Car of the Year - of de nieuwe Volkswa gen Polo, zijn steeds belangrijker voor de leasemarkt. Het zijn ook nog steeds die grote merken die de lease- markt beheersen.' In zijn totaliteit kromp het aantal aangeschafte auto's voor de lease- markt in 2009 bijna 23 procent ten opzichte van 2008 (118.118 versus 153.051); cijfers: Vereni ging van Nederlandse Autolease Maatschappijen (VNA). Dat ver lies houdt daarmee nagenoeg gelij ke tred met de daling van het tota le aantal nieuw verkochte auto's in 2009 ten opzichte van 2008. Je kunt dus zeggen dat de leasemarkt tamelijk stabiel blijft. Echter, zo'n 70 procent van ondernemingen wil op Zakelijke kilometers bespa ren. Er bestaat een tendens om minder gemakkelijk een functiege richte auto toe te kennen. Zo'n 15 procent van ondernemingen houdt bij het aannamebeleid van sollicitanten inmiddels rekening met de reisafstand. Verwacht wordt dat dit gegeven in de toe komst nog aan belang zal winnen. Volkswagen Polo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 116