'Weet van elkaar van je wilt' Wi] hebben jouw baan! y Wij hebben jouw baan! personeel 3 uitgangspunt. Lanting: "Aan startende ondernemers zou ik adviseren: zorg dat je elkaar minstens twee keer ziet. En bij twijfel geldt: niet doen. Vaak blijkt je onderbuikgevoel toch te klop pen. Iemand aannemen is ook een ge voelskwestie, het gaat onder andere om de chemie." Krijg je tijdens het gesprek twijfels over de brief die de sollicitant eerder heeft gestuurd, dan geldt weer: spreek het uit. Laat de sollicitant merken dat je een open communicatie wenst. Pas er verder voor op dat je niet teveel praat over randzaken. Lanting: "Wees ook reëel in de eisen die je stelt. De verplichte kennis van bijvoorbeeld de Franse taal lijkt mij voor veel functies ondergeschikt aan bepaalde persoon lijkheidskenmerken." Laat de kandi daat alleen interesse blijken in bijvoor beeld de auto waarin hij zal gaan rij den en niet gemotiveerd is voor de functie, maak deze twijfel over de kandidatuur direct bespreekbaar; bei de partijen hebben immers belang bij een goede match. Flexibiliteit Wat voor soort (tijdelijke) arbeids overeenkomst je een werknemer aan biedt, hangt van vele factoren af. Een medewerker die je langdurig wilt aan stellen in je organisatie wordt vaak een jaarcontract aangeboden dat daar na wordt omgezet in een arbeidsover eenkomst voor onbepaalde tijd. Lan ting: "Er wordt in toenemende mate gewerkt met losse samenwerkingsver banden en een vaste kern van mede werkers OAZ merkt dat flexibiliteit een steeds grotere rol speelt en wordt in toenemende mate ingeschakeld voor flexibele expertise op het gebied van allerlei personele- en organisatie vraagstukken. Ondernemers zouden nog gerichter gebruik kunnen maken van de verschillende kwaliteiten van medewerkers en toeleveranciers." Laat weten dat je mensen nodig hebt. die arbeidsplaats terugwilt. Misschien is de klantenkring wel veranderd of wil je je bedrijf anders inrichten." Als bedrijf wordt je juist op deze mo menten ook gedwongen pragmatisch te denken. Wat wil mijn klant en hoe zorg ik ervoor dat mijn klant over mer. "Doe dit vanuit een dialoog", adviseert Lanting. "Wees eerlijk, spreek je verwachtingen uit maak dingen niet mooier dan dat ze zijn. Geef de sollicitant in het gesprek ook de gelegenheid zijn verwachtingen en doelstellingen uit te spreken. Veel te Fotoarchief lii\/DeStem zicht in zijn of haar competenties." Selectie is vakmanschap Wanneer je de sollicitatiebrieven leest, zul je vlot merken datje er geen stapels overhoudt. Als er zo'n vijf kan didaten overblijven is dit een mooi Klazien Lanting, werkt sinds 1995 bij OAZ, waar zij - naast individuele coaching - ook ervaring opdeed in het bege leiden van groepen en het verzor gen van trainingen. Sindsdien on dersteunde zij tal van organisaties bij de ontwikkeling en implemen tatie van personeelsbeleid. Dit van eerde van vraagstukken op het ge bied van beloning, het invoeren van competentiemanagement tot het vervullen van interim P&O-functies. Op 1 januari heeft zij de functie van directeur overge nomen van Bert Kole. die binnen de organisatie Schipper/OAZ nu een andere functie bekleedt. OAZ heeft veertien adviseurs op het ge bied van ondernemerschap, organi satie- en personeelsvraagstukken. Wil je een duurzame inzetbaarheid van je medewerker, dan moet deze blijvend geïnspireerd en gemotiveerd worden. In het ideale geval is dit een dynamische wisselwerking: weet van elkaar wat je wilt en wat mogelijk is. Het is altijd goed om er op gezette tij den voor te gaan zitten. Functione ren, beoordelen en motiveren, zo werkt het gewoon. Dit geldt ook voor oudere werknemers. Hoe houdt je hen na zoveel dienstjaren tevreden, geef je hen uitdaging en verantwoor delijkheid in een veranderendë organi satie, waarin zij misschien meer toege voegde waarde hebben in een andere rol. Lanting: "Het blijft een uitdaging aan te sluiten bij de interne drijfveren van een medewerker en beschikbare func ties. Ook hiervoor geldt dat beide par tijen, zowel werkgevers als werkne mers, belang hebben bij een goede match, op korte en op lange ter mijn!" De tijd dat de werkgever be taalt en bepaalt ligt al ver achter ons. Maar de periode dat een potentiële werknemer zijn wensenlijstje bij een werkgever in diende en deze maar blij moest zijn wanneer de sollicitant niet bij de concurrent aan de slag ging, is ook voorbij. De partijen zijn nader tot elkaar gekomen; communicatie, vertrouwen en flexibiliteit zijn daarbij sleutel woorden, aldus Klazien Lanting, directeur van OAZ bedrijfs- en organisatieadviseurs in Goes. door Dorien van Dijk GOES - Alles draait om maatwerk. Hetzelfde geldt voor het aannemen van personeel. Zoek iemand die bij je past, maar niet iemand die teveel op je lijkt. Lanting: "Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is juist heel be langrijk datje niet alleen goed met el kaar door een deur kunt, maar dat jouw medewerker aanvullende kwali teiten heeft. De klant heeft er meer aan wanneer de nieuwe medewerker complementerend werkt binnen het team, dan wanneer hij/zij uitblinkt op dezelfde punten." In de vijftien jaar dat Lanting werkte als personeelsadviseur en coach bij OAZ - dat onderdeel is van Schipper/OAZ - kreeg zij steeds meer inzicht in de wisselwerking tus sen werkgevers en werknemers en de valkuilen bij het aannemen van perso neel. Misschien is de voorbereiding wel het belangrijkst. Ga je een perso neelsadvertentie plaatsen, schets dan het juiste profiel, maar niet te vrijblij vend of juist te smal. Over 'het juiste profiel' moet goed zijn nagedacht. Vaak wordt er iemand geworven om dat er iemand anders weggaat, maar dit betekent niet altijd dat je graag een exact dezelfde soort persoon op Klazien Lanting: 'Alles draait om maatwerk. tien jaar nog steeds mijn klant is. Werkgever èn werknemers moeten ergens voor staan. De vier kernwaar den die bij OAZ hoog in het vaandel staan zijn: vakmanschap, plezier, sa menwerken en resultaatgerichtheid. En aan de basis van deze vier waarden ligt natuurlijk het vertrouwen. Iedere werkgever heeft zo zijn eigen waarden. Met deze in het achter hoofd gaat de werkgever het gesprek aan met de potentiële nieuwe werkne- vaak wordt dit nog vergeten." Na tuurlijk geef je ook een heldere om schrijving van wie en wat je bent als organisatie, weetje precies welke per soonlijkheidskenmerken je zoekt voor de functie en wil je weten welke type mens er achter de kandidaat zit. Daarnaast kijkje vanzelfsprekend ook naar vooropleiding en ervaring. Lan ting: "Het is belangrijk te weten hoe een sollicitant in het verleden in be paalde situaties heeft gehandeld of pro blemen heeft opgelost. Zo krijg je in- Foto: Marijke Folkertsma Medewerkers m/v voor J.iln röiVtV'koop.Tcind Informeer binnen jouw maet in je carrière Parttime Verkoopmedewerker m/v Informeer binnen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 115