de stoel de stoel Wat is er zo bijzonder aan deze stoel? Dat ik telkens op een andere stoel zit. Letterlijk omdat ik op verschil lende vestigingen werk. En figuur lijk, omdat ik me met veel verschil lende zaken bezighoud, bij veel din gen betrokken ben, veel vrijheid heb om initiatief te nemen, en voor al met veel collega's mag samenwer ken. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Op een stoel van Rabobank Neder land (projectmanager communica tie), een stoel van de Rabobank in Bergen op Zoom (communicatiead viseur) en op een stoel van een oplei dingsinstituut voor marketingoplei- dingen (educatie manager). Mijn eerste stoel stond bij een reclamead viesbureau. Wat valt er op een dag zoal te communiceren? In onze organisatie wisselen we veel kennis uit, onderling, met onze cliënten en met bijvoorbeeld ban ken. Dat gaat via allerlei kanalen. Daarin moet een duidelijke struc tuur zitten, en voor sommige bood schappen moet je meerdere midde len inzetten. Ook heeft elke groep een andere informatiebehoefte. Ver der is er veel te communiceren over het beleid en de strategie van DRV, over wat dat betekent voor de ma nier waarop wij met cliënten en met elkaar omgaan en hoe bepaalde keuzes van de maatschap daarin pas- Hoeveel uur per dag zit u in de autostoel? Gemiddeld zo'n anderhalf uur per dag. Gelukkig rij ik graag auto. Ra dio 1 aan voor de actualiteiten, een CD op om me even lekker uit te le ven en soms gewoon geen geluid en de dag overdenken. Moet een communicatie adviseur bij DRV ook veel afwe ten van belasting en cijfertjes? Gelukkig niet! Voor belastingen is het juist handig dat ik er geen ken nis van heb. Daardoor kan ik artike len zo herschrijven dat ik ze snap, en de rest van Nederland dus ook. Voor wat betreft de cijfers moet ik natuurlijk wel altijd extra alert zijn dat alle optellingen in mijn begrotin gen en rapportages kloppen, want met zoveel accountants als baas wordt er extra kritisch naar geke ken. Is er verschil in werksfeer tussen Zeeland, Brabant en Zuid- Hol land? Het persoonlijk en informeel met el kaar omgaan, gezelligheid en humor zie je overal terug. Dat kenmerkt ook de leden van de maatschap, en die zetten voor een groot deel de toon. De verschillen zijn dan ook subtiel: de Zeeuwen zijn wat ingeto gener, de Brabanders uitbundiger en de Zuid-Hollanders iets directer in hun manier van reageren. Zijn er in Zuid- Nederland voldoende vrouwen in managementfuncties? Verreweg de meeste - vaak hoger opgeleide- vrouwen die ik ken, zijn analytisch sterk, gedreven en gericht op lange termijn resultaat. Ze zoe ken een goed evenwicht tussen het belang van klanten, medewerkers en financieel resultaat. Ze doen dat met veel passie en hart voor de zaak. Het is heel begrijpelijk maar dus ook erg jammer, dat zij andere passies vaak voorrang geven. Vooral daardoor is het aandeel vrouwen in managementfuncties te laag. Fif ty-fifty zou mooi zijn, want ook mannen hebben zo hun kwaliteiten uiteraard, maar zo lang het geen kwart is mag je zeker niet tevreden zijn. Zo nee, wat doe je daaraan? Vrouwen die bereid zijn hun car rière voorrang te geven, komen op de juiste stoel. Neem de vrouwelij ke politici als sprekend voorbeeld. Ik zie het ook in onze organisatie. De vrouwen op management posi ties werken volledig en zijn actiefin netwerken. Die hebben de zorg voor huishouden en eventuele kin deren in goed overleg met hun part ner goed geregeld. Ze zijn bereid te rennen en te vliegen. Dat is een per soonlijke keuze. Alle stimulerings maatregelen ten spijt, persoonlijke keuzes kun je bijna niet beïnvloe den. Wat betekent het bedrijf voor u? Om ergens lekker te kunnen wer ken, moet ik me betrokken voelen en trots zijn op wat we met elkaar bereiken. DRV en de mensen die er werken hebben dus zeker 'beteke nis' voor mij Piekert u wel eens, en zo ja, waarover? Piekeren in de zin van nadenken hoe iets beter kan, doe ik regelma tig. Terugkerend onderwerp is hoe de afdeling Communicatie ingericht moet zijn voor de toekomst. Het vak verandert continu. Onder meer doordat de informatiebehoefte van medewerkers en cliënten verandert en ook de manier van samenwerken en communiceren, en doordat de omgeving ingrijpend verandert. Er is bijvoorbeeld een groot verschil in mijn digitale wereld en die van mijn kinderen. Over mijn kinderen ge sproken, dat is een ander piekeron- derwerp: de balans privé-werk zoals dat zo mooi heet. Wanneer bent u het meest in uw element? Als we in een groep mensen met verschillende kwaliteiten en invals hoeken een plan bedenken of iets voor elkaar krijgen. Maar het kan ook iets heel kleins zijn. Bijvoor beeld als een suggestie wordt overge nomen en het werkt. Wat betekent u voor het bedrijf? Een goede vraag, waar ik zelf waar schijnlijk een ander antwoord op geef dan mijn collega's en bazen. Laat ik het zo formuleren: ik hoop dat ik eraan bijdraag dat collega's hun werk goed en met plezier kun nen doen, doordat ze goed geïnfor meerd zijn; over waar we als DRV naartoe willen, hoe we daar willen komen en hoe je daaraan als indivi du kunt bijdragen. Dat betekent dat ik de maatschap ondersteun bij het formuleren van beleid en het uitdra gen daarvan. Door veel op de ver schillende kantoren te werken, hoor ik hoe interne communicatie infor matie 'is geland' en kan ik voorstel len doen voor extra inspanningen. Ook ben ik betrokken bij yeel nieu we ideeën en initiatieven. Bewust en onbewust streef ik ernaar die in lijn te brengen met waar DRV voor staat. Ik denk dat die manier van werken mijn grootste toegevoegde waarde is. Veel andere dingen die ik doe zijn gemakkelijker door ande ren over te nemen. Lijdt u onder de recessie? Nee, ik zie er ook de voordelen van. Natuurlijk is er veel persoon lijk leed doordat mensen hun baan verliezen en hun zekerheden kwijt raken. Daar mag je zeker niet aan voorbijgaan. Maar, daar staat tegen over dat we als totale maatschappij wel erg gericht waren op zoveel mo gelijk materiële zaken verwerven en korte tennijn resultaten boeken. Het is goed dat we wat meer met beide benen op de grond komen en nadenken over wat echt belangrijk is. Over kwaliteit in plaats van kwan titeit. En over de 'menselijke maat' in plaats van 'big is beautiful'. Wat is uw ambitie? Elke dag beter worden in mijn werk. Waar krijgen ze u deze stoel voor uit? Voor mijn gezin, een goed glas wijn en lekker eten met vrienden en fami lie. Tekst: Ron Gregoor Foto: Aad Meijer Naam: Mariëlle Fresen-Meulensteen, 44 jaar. Functie: Communicatieadviseur. Bedrijf: DRV Accountants en Belastingadviseurs, een kantoor dat voor ondernemers in het MKB jaarrekeningen samenstelt en con troleert, fiscale adviezen geeft, aangiften opstelt en (salarisadmini straties verzorgt. Vanuit die kernactiviteiten zijn gespecialiseerde diensten ontstaan, zoals corporate finance, subsidieadvies en perso- neelsadvies. Bijzonderheden: DRV heeft 475 medewerkers, verdeeld over 1 1 compacte vestigingen in Zuidwest Nederland. DRV is een maat schap met 24 partners. Als communicatieadviseur legt Mariëlle ver antwoording af aan de twee partners en voert zij opdrachten uit voor de Raad van Bestuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 111