De paden op, het water in
auto7
Maximale
kogeldruk van trekhaak cruciaal
vrijdag 19 maart 2010
KORT
TERUGKEER Amfibus zal vooral dienst doen als varende touringcar
Een amfibus vaart met passagiers over de Waal tussen Wamel en Tiel. foto's VidiPhoto
Een auto die kan varen. Er is
al vaak mee geëxperimen
teerd maar het is nooit iets
geworden. Toch is het han
dig: als het te druk wordt op
de weg, ga je gewoon over
het water verder. Het nieuw
ste experiment komt uit
Nederland: geen auto maar
een varende touringcar.
door Peter Lodewijks
Het was in de jaren zestig
een bekende verschijning:
de Amphicar. Deze varen
de auto staat te boek als
het enige vaarvoertuig dat com
mercieel enig (bescheiden) succes
heeft geboekt. De watercabrio was
niet heel veilig, had nogal last van
roestvorming en daardoor ook pro
blemen met de afdichting. Daarbij
was de amfibie drie keer zo duur
als een VW Kever, dus de klanten
stonden er niet voor in de rij. Het
tweeslachtige bedenksel van de
Duitser Hans Trippel was geba
seerd op de Britse Triumph He
rald en bracht het tot een oplage
van ruim drieduizend exemplaren,
waarvan de meeste naar de VS ver
dwenen.
VRAAG VAN DE WEEK
Tineke van Dam uit Bergen op
Zoom mailde ons: deze zomer willen
mijn man en ik onze elektrische fiet
sen meenemen op vakantie. Per stuk
wegen zij meer dan 25 kilogram, kun
nen wij ze dan nog vervoeren op een
fietsendrager?
Wij vonden het antwoord bij
de ANWB.
door Lucas Boot
Volgens de ANWB zit het
probleem hem niet zozeer
in het draagvermogen van
de fietsendrager, maar in
de kogeldruk van de trekhaak. De
kogeldruk is de verticale last die
op de kogel van de trekhaak komt
te staan.
De meeste middenklassenauto's
kunnen een druk aan van onge
in Rotterdam en Amsterdam
wordt binnenkort een bijzondere
bus ingezet. Een waterbus, maar
dan niet een snelboot die een bus
dienst over het water onderhoudt,
maar een echte touringcar die ook
kan varen. Deze amfibus is ontwik
keld door Dutch Amfibious Trans
port Vehicles en heeft inmiddels
de goedkeuring van de Inspectie
veer 75 kilogram. Twee elektrische
fietsen vervoeren is in zo'n geval
geen enkel probleem.
Kleinere auto's uit bijvoorbeeld
het A- en B-segment kunnen ech
ter een maximale kogeldruk aan
van tussen de 30 en 50 kilogram.
Check dus van tevoren hoeveel de
trekhaak aankan en vergeet daarbij
niet om het maximale draagvermo
gen van de fietsendrager te contro
leren.
De kogeldruk wordt door de auto
fabrikant vastgesteld en mag on
der geen beding worden overschre
den. Niet alleen vanwege de veilig
heid; je kunt er een bekeuring
voor krijgen en het kan zijn dat de
verzekering bij een ongeval de kos
ten niet dekt.
Als alternatief adviseert de ANWB
om de fietsen op een dakdrager te
vervoeren of anders op een aan-
hangwagentje.
Verkeer en Waterstaat (voor het va
rende gedeelte) en de Rijksdienst
voor het Wegverkeer (het rijdende
deel). In Schotland wordt de vaar-
bus al enige tijd gebruikt als toeris
tische attractie. De Schotten wil
len een aantal veerpontjes uit de
vaart nemen omdat ze te veel geld
kosten en bekeken wordt nu of de
Hollandse waterbus daarin een ver
vangende rol kan spelen. Ook an
dere landen hebben interesse ge
toond in het nieuwe voertuig.
In Nederland zal het dienst doen
als 'rondvaartbus'. Deze vorm van
vervoer biedt nieuwe mogelijkhe
den. De bus kan bijvoorbeeld op
diverse plaatsen mensen ophalen
om daarna te beginnen met zijn
rondvaart. Het moet nogal specta
culair zijn als zo'n touringcar plot
seling het water inrijdt en het rui
me sop kiest. Ook kunnen er nieu
we toeristische routes worden uit
gezet, waarbij de bus nu in staat is
om een kanaal of rivier over te ste
ken, of gewoon een stuk waterweg
mee te pikken.
Dit was de laatste lezersvraag
die wij in de autokrant behan
delden. Hartelijk dank voor alle
Weer eens wat anders. Volgens de
fabrikant nemen toeristen binnen
kort geen genoegen meer met een
stadsverkenning per bus, ze willen
er ook een tocht op het water bij.
De bootbus is ingericht als een tou
ringcar. Dus met onder meer air
conditioning, een toilet en een
video/audiosysteem met 8
lcd-schermen. Rijden doet de bus
met een 12 liter 6-cilinder Vol-
vo-moror, die 226 pk levert. In het
water spuiten twee waterjets (sa
men 354 pk) onder hoge druk wa
ter en zorgen zo voor de voortstu
wing. De Amsterdamse waterbus
sen zullen een hybride-aandrij
ving krijgen, zodat ze elektrisch
(emissieloos) kunnen varen. De
waterjets worden dan aangedre
ven door elektromotoren.
Op de weg kan de touringcar, die
plaats biedt aan 45 mensen, bijna
100 kilometer per uur, in het wa
ter circa 16 km/uur. De bus is uitge
breid getest op zijn vaarvermogen,
met name de stabiliteit in het wa
ter.
inzendingen. Vanaf volgende
week verschijnt hier een nieu
we rubriek: de occasiontest.
Alfa Giulietta vanaf
23.950 euro te koop
Verrassend snel heeft Alfa Ro
meo de Nederlandse verkoop
prijzen van op de autosalon van
Genève onthulde Giulietta bekend
gemaakt De opvolger van de 147
'aan de bovenkant' (de kleinere Mi-
To neemt de onderzijde voor z'n
rekening) is nu al te bestellen van
af 23.950 euro en daarvoor wordt
de Giulietta geleverd met de 1,4-1
turbomotor van 120 pk.
Dieselen kan vanaf 27.450 euro.
De Giulietta komt er aanvankelijk
met krachtbronnen van 105 tot 235
pk.
Ford brengt elektrische
modellen op de markt
Ford heeft in Genève de strate
gie voor elektrische en hybride
modellen bekendgemaakt. Tussen
nu en 2013 brengt Ford in Europa
vijf volledig elektrische of hybride
modellen op de markt in het C-
en CD-segment en bij de lichte be
drijfsauto's. In 2011 wordt de emis
sievrije Ford Transit Connect Elec
tric geïntroduceerd, gevolgd door
de Focus Electric in 2012. In 2013
volgen twee hybride modellen en
een plug-in hybride.
Goodyear voor
elektromobielen
Ook al op de salon van Genève
presenteerde Goodyear zijn
jongste innovatie op het gebied
van bandentechnologie: een extre
me lage-rolweerstandversie van
zijn Goodyear EfficientGrip zomer-
band met brandstofbesparende
technologie.
Deze band is speciaal ontwikkeld
om te voldoen aan de specifieke ei
sen van toekomstige elektrische au
to's. De band is ook voorzien van
met Goodyears RunOnFlat-techno-
logie die er voor zorgt dat met een
lekke band of een volledig verlies
van bandenspanning toch kan
worden doorgereden.
Techno Classica in
Essen trotseert crisis
De Techno Classica in Essen is
van donderdag 8 tot en met
zondag 11 april weer het podium
voor ruim 2500 klassieke auto's en
motoren, met meer dan duizend
standhouders, honderden oldti
merclubs en autofabrikanten en
-importeurs.
Deze 22ste Techno Classica is een
wereldbeurs voor klassiekers, die
volgens de organisatie de heersen
de crisis met gemak trotseert.
Want de belangstelling van inter
nationale exposanten uit dertig
landen neemt alleen maar toe: alle
twintig beurshallen met meer dan
110.000 vierkante meter zijn volge
boekt.
Er worden in Essen, even over de
grens bij Venlo, 170.000 bezoekers
verwacht. Behalve van een keur
van historische automobielen kun
nen die genieten van nieuwe mo
dellen als de SLS AMG, de super
sportwagen van Mercedes-Benz.
Op deze beurs wordt duidelijk dat
het begrip youngtimer aan belang
wint: auto's die tussen 20 en 30
jaar oud zijn rukken op, omdat ze
vaak nog bijzonder praktisch in ge
bruik zijn en een vriendelijk fis
caal regime kennen.
Toegangskaarten kosten 20 euro,
kinderen tot veertien jaar mogen
voor de helft naar binnen.
Kan ik een elektrische fiets vervoeren op een fietsendrager?
Een kantelende fietsdrager zodat de achterklep toch nog gebruikt kan wor
den. foto GPD/PR