De paden op, het water in auto7 Maximale kogeldruk van trekhaak cruciaal vrijdag 19 maart 2010 KORT TERUGKEER Amfibus zal vooral dienst doen als varende touringcar Een amfibus vaart met passagiers over de Waal tussen Wamel en Tiel. foto's VidiPhoto Een auto die kan varen. Er is al vaak mee geëxperimen teerd maar het is nooit iets geworden. Toch is het han dig: als het te druk wordt op de weg, ga je gewoon over het water verder. Het nieuw ste experiment komt uit Nederland: geen auto maar een varende touringcar. door Peter Lodewijks Het was in de jaren zestig een bekende verschijning: de Amphicar. Deze varen de auto staat te boek als het enige vaarvoertuig dat com mercieel enig (bescheiden) succes heeft geboekt. De watercabrio was niet heel veilig, had nogal last van roestvorming en daardoor ook pro blemen met de afdichting. Daarbij was de amfibie drie keer zo duur als een VW Kever, dus de klanten stonden er niet voor in de rij. Het tweeslachtige bedenksel van de Duitser Hans Trippel was geba seerd op de Britse Triumph He rald en bracht het tot een oplage van ruim drieduizend exemplaren, waarvan de meeste naar de VS ver dwenen. VRAAG VAN DE WEEK Tineke van Dam uit Bergen op Zoom mailde ons: deze zomer willen mijn man en ik onze elektrische fiet sen meenemen op vakantie. Per stuk wegen zij meer dan 25 kilogram, kun nen wij ze dan nog vervoeren op een fietsendrager? Wij vonden het antwoord bij de ANWB. door Lucas Boot Volgens de ANWB zit het probleem hem niet zozeer in het draagvermogen van de fietsendrager, maar in de kogeldruk van de trekhaak. De kogeldruk is de verticale last die op de kogel van de trekhaak komt te staan. De meeste middenklassenauto's kunnen een druk aan van onge in Rotterdam en Amsterdam wordt binnenkort een bijzondere bus ingezet. Een waterbus, maar dan niet een snelboot die een bus dienst over het water onderhoudt, maar een echte touringcar die ook kan varen. Deze amfibus is ontwik keld door Dutch Amfibious Trans port Vehicles en heeft inmiddels de goedkeuring van de Inspectie veer 75 kilogram. Twee elektrische fietsen vervoeren is in zo'n geval geen enkel probleem. Kleinere auto's uit bijvoorbeeld het A- en B-segment kunnen ech ter een maximale kogeldruk aan van tussen de 30 en 50 kilogram. Check dus van tevoren hoeveel de trekhaak aankan en vergeet daarbij niet om het maximale draagvermo gen van de fietsendrager te contro leren. De kogeldruk wordt door de auto fabrikant vastgesteld en mag on der geen beding worden overschre den. Niet alleen vanwege de veilig heid; je kunt er een bekeuring voor krijgen en het kan zijn dat de verzekering bij een ongeval de kos ten niet dekt. Als alternatief adviseert de ANWB om de fietsen op een dakdrager te vervoeren of anders op een aan- hangwagentje. Verkeer en Waterstaat (voor het va rende gedeelte) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (het rijdende deel). In Schotland wordt de vaar- bus al enige tijd gebruikt als toeris tische attractie. De Schotten wil len een aantal veerpontjes uit de vaart nemen omdat ze te veel geld kosten en bekeken wordt nu of de Hollandse waterbus daarin een ver vangende rol kan spelen. Ook an dere landen hebben interesse ge toond in het nieuwe voertuig. In Nederland zal het dienst doen als 'rondvaartbus'. Deze vorm van vervoer biedt nieuwe mogelijkhe den. De bus kan bijvoorbeeld op diverse plaatsen mensen ophalen om daarna te beginnen met zijn rondvaart. Het moet nogal specta culair zijn als zo'n touringcar plot seling het water inrijdt en het rui me sop kiest. Ook kunnen er nieu we toeristische routes worden uit gezet, waarbij de bus nu in staat is om een kanaal of rivier over te ste ken, of gewoon een stuk waterweg mee te pikken. Dit was de laatste lezersvraag die wij in de autokrant behan delden. Hartelijk dank voor alle Weer eens wat anders. Volgens de fabrikant nemen toeristen binnen kort geen genoegen meer met een stadsverkenning per bus, ze willen er ook een tocht op het water bij. De bootbus is ingericht als een tou ringcar. Dus met onder meer air conditioning, een toilet en een video/audiosysteem met 8 lcd-schermen. Rijden doet de bus met een 12 liter 6-cilinder Vol- vo-moror, die 226 pk levert. In het water spuiten twee waterjets (sa men 354 pk) onder hoge druk wa ter en zorgen zo voor de voortstu wing. De Amsterdamse waterbus sen zullen een hybride-aandrij ving krijgen, zodat ze elektrisch (emissieloos) kunnen varen. De waterjets worden dan aangedre ven door elektromotoren. Op de weg kan de touringcar, die plaats biedt aan 45 mensen, bijna 100 kilometer per uur, in het wa ter circa 16 km/uur. De bus is uitge breid getest op zijn vaarvermogen, met name de stabiliteit in het wa ter. inzendingen. Vanaf volgende week verschijnt hier een nieu we rubriek: de occasiontest. Alfa Giulietta vanaf 23.950 euro te koop Verrassend snel heeft Alfa Ro meo de Nederlandse verkoop prijzen van op de autosalon van Genève onthulde Giulietta bekend gemaakt De opvolger van de 147 'aan de bovenkant' (de kleinere Mi- To neemt de onderzijde voor z'n rekening) is nu al te bestellen van af 23.950 euro en daarvoor wordt de Giulietta geleverd met de 1,4-1 turbomotor van 120 pk. Dieselen kan vanaf 27.450 euro. De Giulietta komt er aanvankelijk met krachtbronnen van 105 tot 235 pk. Ford brengt elektrische modellen op de markt Ford heeft in Genève de strate gie voor elektrische en hybride modellen bekendgemaakt. Tussen nu en 2013 brengt Ford in Europa vijf volledig elektrische of hybride modellen op de markt in het C- en CD-segment en bij de lichte be drijfsauto's. In 2011 wordt de emis sievrije Ford Transit Connect Elec tric geïntroduceerd, gevolgd door de Focus Electric in 2012. In 2013 volgen twee hybride modellen en een plug-in hybride. Goodyear voor elektromobielen Ook al op de salon van Genève presenteerde Goodyear zijn jongste innovatie op het gebied van bandentechnologie: een extre me lage-rolweerstandversie van zijn Goodyear EfficientGrip zomer- band met brandstofbesparende technologie. Deze band is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke ei sen van toekomstige elektrische au to's. De band is ook voorzien van met Goodyears RunOnFlat-techno- logie die er voor zorgt dat met een lekke band of een volledig verlies van bandenspanning toch kan worden doorgereden. Techno Classica in Essen trotseert crisis De Techno Classica in Essen is van donderdag 8 tot en met zondag 11 april weer het podium voor ruim 2500 klassieke auto's en motoren, met meer dan duizend standhouders, honderden oldti merclubs en autofabrikanten en -importeurs. Deze 22ste Techno Classica is een wereldbeurs voor klassiekers, die volgens de organisatie de heersen de crisis met gemak trotseert. Want de belangstelling van inter nationale exposanten uit dertig landen neemt alleen maar toe: alle twintig beurshallen met meer dan 110.000 vierkante meter zijn volge boekt. Er worden in Essen, even over de grens bij Venlo, 170.000 bezoekers verwacht. Behalve van een keur van historische automobielen kun nen die genieten van nieuwe mo dellen als de SLS AMG, de super sportwagen van Mercedes-Benz. Op deze beurs wordt duidelijk dat het begrip youngtimer aan belang wint: auto's die tussen 20 en 30 jaar oud zijn rukken op, omdat ze vaak nog bijzonder praktisch in ge bruik zijn en een vriendelijk fis caal regime kennen. Toegangskaarten kosten 20 euro, kinderen tot veertien jaar mogen voor de helft naar binnen. Kan ik een elektrische fiets vervoeren op een fietsendrager? Een kantelende fietsdrager zodat de achterklep toch nog gebruikt kan wor den. foto GPD/PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 89