uto!5 'De Manta is een cultauto' Terugroepacties zijn van alle tijd Toyof Motor Corporation AKIO TOYODA vrijdag 19 maart 2010 KLASSIEKER Lennaert Krediet en zijn Opel Manta B CSi uit 1987 door Lucas Boot De Opel Manta bestaat veer tig jaar en lijkt populair der dan ooit. De oorzaak is de comedyserie New Kids on the Block, waarin een groep Brabantse asojongeren boe rend, scheldend en bierdrinkend het dorp Maaskantje op stelten zet. Dan doen ze in een knalgroe ne Manta. Lennaert Krediet uit Goes moet er om lachen: „De Manta had vroe ger inderdaad een Johnny-imago. Zo wordt-ie in de serie ook neerge zet. Nu vind ik het een echte cult auto en ik krijg veel positieve reac ties." Als knipoog naar de status van de Opel hangt er wél een vos senstaart aan de binnenspiegel. Het exemplaar van de Goesenaar komt uit 1987 en is van het type Manta B. Deze Manta werd ge bouwd tussen 1975 en 1988. Met dertien jaar de langste productiege schiedenis van een Opel-model ooit. Daarvoor had je de Manta A, die in 1970 het levenslicht zag en kan worden beschouwd als de coupéversie van de toenmalige Opel Ascona. Lennaert viel voor zijn Manta van wege de uitgesproken vormen. „Hij is uniek en anders dan an ders. Nieuwe auto's doen mij niet veel. Deze Manta heeft karakter. Je moet er van wel houden." Het op vallende spoiTerpakket lijkt op het oog misschien niet origineel. „Maar dit is absoluut geen foute uitbouw", verzekert Lennaert ons. „Het pakket is van huistuner Irm- scher. Je kon het vroeger als optie bestellen en hoort er gewoon bij. Juist origineel dus." Vanwege dat sprekende uiterlijk wordt Lennaert bij het stoplicht wel eens uitgedaagd voor een sprintje. „Meestal ga ik daar niet op in." En toch was juist deze Man ta - in de snelle GSi-uitvoering - ui termate geschikt om bij de ver keerslichten flink hard weg te trek ken. Met de GSi wilde Opel name lijk de Volkswagen Golf GTi het le ven zuur maken. „Met een ruim twintig jaar oude auto mag je best een beetje zuinig omgaan vind ik, maar zo nu en dan wat meer gas geven om goed te kunnen genie ten van de mooie klank van de motor en de achterwielaandrij ving doe ik graag." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. Lennaert Krediet en zijn Opel Manta B GSi. foto Ronald den Dekker PRODUCTIE Toeleveranciers bezuinigen op kwaliteit onder druk van inkoopbeleid fabrikanten door Robbert Keegel Het leuke van de persdag voorafgaand aan de auto salon van Genève in Zwit serland is dat iédereen die iets betekent in de autowereld er aanwezig is. Wellicht niet alleen omdat de tentoonstelling de be langrijkste - en jaarlijkse - is, maar toch vast ook wel doordat de zono vergoten skihellingen onder hand bereik liggen. De salon had de somberheid en vooral onzekerheid van de vorige editie van zich afgeschud en bracht echt een tsunami van nieu we modellen. De organisatie schep te, zoals in die branche gebruike lijk, op met meer dan honderd nouveautés, maar echt nieuw was toch wel een twintigtal auto's. En dat is véél. De onmiskenbaar in moeilijkhe den verkerende automobielindus trie moét die vloedgolf aan nieu we modellen wel produceren, want zeker de volwassen markten als West-Europa, de Verenigde Sta ten en Japan zijn uitsluitend nog verdringingsmarkten. Alleen een nieuw model kan je als fabrikant nog aan de man brengen. En dat moet dan aantrekkelijker zijn dan die van de concurrentie. Natuurlijk waren de massale terug roepacties van eerst Toyota en ver volgens nog een handvol grote spe lers er hét onderwerp van gesprek. De concurrentie dorst niet meer te gniffelen, in het bewustzijn dat een vergelijkbare karakterzelf moord ook hen kan overkomen. Een vastlopend gaspedaal zit in een klein hoekje. Maar er zijn ook merken die hun auto's hebben voorzien van elektronische be schermengelen die zo'n op hol slaan verhinderen. Met een motor- management dat deze hele zaak in een safety mode zet wanneer het constateert dat er vol gas wordt ge geven terwijl de bestuurder vol aan het remmen is. Maar dat kost wel geld. En dat is precies de reden van de kwaliteitsproblemen die ten grond slag liggen aan de terugroepacties. Overigens: die zijn er altijd al ge Toyota's topman Aikio Toyoda barstte nog nèt niet in tranen uit toen hij deemoedig boete deed voor het falen van sommige van zijn producten, foto GPD weest, maar zijn in het huidige in ternettijdperk niet meer onder de pet te houden. Toevallig sprak ik erover met de legendarische en ge pensioneerde pr-man van Volks wagen, Ed Servaas. Die vertelde me dat in het Kever-tijdperk met grote regelmaat rijders werd ge vraagd zich even bij hun dealer te melden 'voor een probleempje'. De brave man kreeg dan een bak koffie, of vooral een nieuw model om een uurtje of wat geheel gratis mee te gaan toeren, terwijl in de werkplaats bliksemsnel een ruil- motor werd gemonteerd. Om klachten te voorkomen. Dat uitgerekend Toyota nu de klos is komt zeker bij dat Japanse merk hard aan. Even afgezien van de in onze ogen lichtelijk ridicule open bare boetedoening van de top man, is de schade die het merk op loopt nog niet te overzien. Dan heb ik het niet over de talloze mil joenen die de hersteloperaties - en de Amerikaanse schadeclaims - nu al kosten, maar over de onherstel bare deuk die het merk-image heeft opgelopen. Want de .be trouwbaarheid was toch dé over weging om een Toyota aan te schaffen - afgezien dan even het fiscale voordeel op de hybrides. Ik ben heel benieuwd hoe het nu nog grootste automerk ter wereld hier uit komt. Kennelijk heeft het onvolprezen kaizen-systeem, (permanente con trole en daarop gebaseerde verbete ring) van Toyota, dat in de hele in dustrie navolging heeft gekregen, vooral in de Amerikaanse fabrie ken niet echt gewerkt. Anders moeten toch zeker die weerbarsti ge gaspedalen zijn ontdekt. Van de in Japan en in Europa geproduceer de Toyota's zijn eigenlijk helemaal geen problemen vernomen, al thans niet van zulke ernst. De gaspedalen kwamen van een toeleverancier en daar ligt de basis van het probleem. Toeleveranciers zijn is eerste aanleg de slachtoffers van al die bezuinigingsrondes die alle automerken wel moeten ma ken. Veelal gaat het om grote fabri kanten van onderdelen die nog welk wat rek kunnen vinden bij hun leveranciers - maar ook in hoog tempo failliet gaan. Zeker in Japan zitten er papa-ma- ma-fabriekjes bij die, laten we zeg gen, een autofabriek jaarlijks een miljoen schroefbouten mogen leve ren en ieder jaar te horen krijgen dat het u echt tien procent goedko per wordt. Ze hebben al drie op de vijf Koreaanse gastarbeiders moe ten ontslaan, werken nu met de hele familie aan de productie en uiteindelijk is er maar één moge lijkheid: de schroefbouten van infe rieur metaal vervaardigen. Dat valt niet meteen op (het is een verzonnen voorbeeld), want ook de toeleveranciers kennen de truc van deugdelijke monsters instu ren. De kwaliteitsvermindering gaat zo langzaam en ongemerkt voort. De inkoop wordt er wel lek ker goedkoper van, maar terug roepacties kosten véél meer. Voor al aan reputatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87