groeit een roos als nooit tevoren zeeland23 evenementen en nieuwigheid)es Makelaar hoopt Henricushoeve met forellenvijvers snel te slijten Babijn: provincie en kranten doen aan propaganda vrijdag 19 maart 2010 Z door Martijn de Koning- Zelfs de beste roos groeit niet vanzelf Een goede onder grond heeft-ie nodig, een gepaste hoeveel heid zon en water en af en toe hulp van wat mes't. De bekende merken biologische mest (Ecosty- le, DCM) zijn best oké, vindt Hans van Hage van biologische rozen kwekerij De Bierkreek. Maar wil je het als rozeneigenaar écht goed doen, dan geef je bloem en struik een op de ondergrond én het sei zoen afgestemde portie. En die bie den ze, onder de noemer 'mest op maat' nu aan bij De Bierkreek Eric de Milliano, één van de vier ei genaren van de kwekerij bij Ijzen- dij ke, is er een kei in, vertelt Van Hage. „Hij is vertegenwoordiger in organische mest. Weet er echt al les over." Het idee: iemand koopt rozen bij De Bierkreek en krijgt een persoonlijk advies over het ge bruik van mest. „We vragen bij voorbeeld aan zo iemand welke ondergrond de tuin heeft. De meeste hobbytuinders weten dat wel. En als dat niet zo is, proberen we er op een andere manier ach ter te komen. Vragen wat er nog meer groeit is dan een goede oplos sing." Vervolgens krijgt de klant een 'mestmix' mee, waarin een be paalde hoeveelheid van verschillen de organische stoffen zit. „De sa menstelling daarvan is ook afhan kelijk van onder meer de soort roos en het seizoen. In het voor jaar heeft een roos meer aan stik stof Daar groeit hij goed van. In de zomer is een flinke hoeveelheid kalium belangrijker. Daardoor gaan de bloemen bloeien." Het Het zijn de pluspunten van de kwekerij ten opzichte van bijvoor beeld een tuincentrum, vindt Van Hage. „Vaak is er niks mis met de 'basismest' die daar verkocht wordt, hoor. Als het werkt: prima natuurlijk. Maar wij merken toch dat klanten best baat hebben bij onze adviezen." Het geeft de kwekerij net die pluspunten die veel klanten waarderen. Van Hage geniet ervan om ze aan te 'Ook mensen met drie rozen moeten we kunnen bedienen. Die hebben niks aan een grote zak mest' werkt, merkt Van Hage. „We heb ben hier mensen gehad die hun ro zen niet aan de gang kregen. Voor hen hebben we zelfs grondonder zoek laten uitvoeren in een labora torium. Aan de hand van de uit slag hebben we een advies opge steld. En nu groeien ze wél." Klanten krijgen bovendien de juis te hoeveelheid mest mee. „Ook mensen die drie rozen in hun klei ne tuintje hebben staan, moeten we kunnen bedienen. Die hebben niks aan een enorme zak." De emmertjes met 'mest op maat' staan klaar in het winkeltje. Workshops tijdens snoeiweekend foto's Mark Neelemans De Bierkreek houdt morgen en zondag snoeiweekend. Er worden drie workshops gegeven. De workshop snoeien leert de deelnemers hoe een roos of rozen struik te kortwieken. Bert Bruggeman van tuingereed schapswinkel De Wiltfang geeft voorlichting over het onderhou den van snoeischaren. In de workshop bemesten vertel len mensen van De Bierkreek alles over 'mest op maat'. Wie zich aanmeldt, kan in ander half uur alledrie de workshops vol gen. Start beide dagen om 13.00 uur en 15.00 uur, zaterdag ook om 10.00 uur. Kosten: 10 euro. Opgeven kan vandaag nog door te bellen naar 06 12905085. OOSTBURC - Als zich geen gegadig de meldt vóór dinsdag 6 april wordt forellenkwekerij Henricus hoeve openbaar verkocht. Belang stellenden voor het bijna drie hec tare grote complex in het Oost- burgse buitengebied kunnen van daag en dinsdag van 15 tot 16.30 uur nog een kijkje nemen. De Henricushoeve bestaat - naast een vrijstaand woonhuis met gas tenverblijf- uit vier forellenvijvers en vier loodsen. Eén van de lood sen is voorzien van een restaurant. De horecavoorziening kan aantrek kelijk zijn voor een koper als de ge meente Sluis wil meewerken aan verruiming van de beperkte ver gunning, verwacht [eroen Visser van Sinke Komejan Bedrijfsmake- laars. „Het restaurant is geschikt voor bruiloften, partijen en recep ties. Dat kan een mooie basis zijn voor een kandidaat-koper, die niet direct een volwaardig inkomen uit het bedrijf kan halen." Overigens is het voor de bedrijfs- makelaar geen must dat het bedrijf in de huidige vorm wordt voortge zet. Visser: „Als iemand een schap pelijke prijs biedt en de vijvers dichtgooit om er aardappels te te len, is het voor ons ook goed." De gemeente Sluis zou zo'n verkoop betreuren, omdat de forellenvij vers - net als bijvoorbeeld de struis vogelboerderij - een toeristische at tractie in het buitengebied is. Een woordvoerster: „We juichen het toe als iemand het bedrijf voort wil zetten en we verlenen alle mo gelijke medewerking." kunnen bieden. Zoals informatie over sluipwespen ook een extra service is. „Vorig jaar waren hier jongeren van natuurclub De Stelt- kluut Die keken welke insecten er tussen de rozen leven. Er bleken veel sluipwespen voor te komen. Die beesten eten bladluizen, dus ze zijn hartstikke nuttig op een ro zenstruik. Het fascineerde me, dus ik heb er een folder over geschre ven. Sindsdien zoeken sommige mensen een plant uit waar ook de larven van sluipwespen op zitten. Die nemen ze bewust mee naar hun tuin, zodat die daar hun goe de werk kunnen doen. Prachtig toch, dat mensen op zo'n andere manier gaan kijken naar een plant." Van Hage toont zich blij dat hij juist dit jaar reclame kan maken met het mest- advies en de informatie over de sluipwesp. De Bierkreek, waar meer dan 1600 soorten rozen wor den gekweekt, bestaat tien jaar en wil daaraan wat extra aandacht be steden. „We doen geen extra din gen, maar onze jaarlijkse evene menten als het rozenfestival en de rozenbotteldagen zijn groter opge zet dan anders." Dat begint ko mend weekeinde met onder meer workshops tijdens het jaarlijkse snoeiweekend. Daarnaast zijn de toekomstplan nen groots. „We hopen er hier bin nen een aantal jaar een rosarium van te kunnen maken. Compleet met een paviljoen. Mensen komen dan echt om te kijken, niet alleen maar om te kopen. Misschien duurt het nog even, maar ik ben ervan overtuigd dat het zo ver komt." De Bierkreek verkoopt 1600 soorten rozen. Sommige staan in potten, de meeste bevinden zich in het veld. 53 -^s3sb£ae£ks3s5isake!bs3 OOSTBURC - Financiert de provin cie een mediaoffensief om project Waterdunen te promoten? En zo ja, hoeveel geld is daar dan mee ge moeid? Dat wil de Sluise partij Lijst Babijn weten van het dage lijks provinciebestuur. Babijn komt tot zijn vraagstelling omdat hij vindt dat 'de lokale me dia, met name kranten, de voor standers van Waterdunen inclusief zogenaamde pluspunten pagina- breed als een soort propaganda naar voren brengen en tegenstan ders slechts terloops vermelden'. De vragen over het 'mediaoffen sief staan in een lijst van negen vragen die Babijn naar het provin ciehuis heeft gestuurd. www.zoa.nl giro 550 apeldoorn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47