werken in het onderwijs 115 in neb OnüQPUJiJS Kees Witkam (55), Goes Opleider bouwkunde Radiuscollege Breda Angelina Cassetta 47), viissingen woensdag 17 maart 2010 Waarom een baan in het onderwijs? Ik ben jarenlang uitvoerder in de bouw geweest. Via een uitzendbureau rolde ik het onderwijs binnen omdat het me leuk leek om met jongens tus sen de 15 en 25 jaar te werken. Wat houden uw lessen in? Ik geef praktijklessen timmeren, met selen en tegelzetten in de dependan ce in Etten Leur. Ik leer de jongens het werk van de fundering tot aan de nok. De jongens werken doorgaans in de bouw en komen èén keer per vier weken voor vier dagen naar school. Ze krijgen dan theorie en praktijk. Wat voor opleiding heeft u gevolgd? LTS en Middenkader Uitvoerder Bouw kunde. Ik heb bovendien zelf een praktijkervaring van ruim dertig jaar. Wat is het leuke aan uw werk? Vooral het afwisselende omdat ik met veel facetten van de bouw te maken heb. Maar ook de omgang met de jon gens is erg afwisselend. Ik geef les aan niveau 1 tot en met 4 en heb daardoor met verschillende jongens te maken. Meestal zijn het gewoon leuke gasten al kun je er natuurlijk soms ook wel - eens een achter het behang plakken. De minder leuke kant? Het is eigenlijk altijd leuk. Ik ga altijd fluitend naar mijn werk. Geeft dit werk u de verwachte vol doening? Ik vind het nog leuker dan ik ver wacht had! Uw ambities? Ik wil in september het diploma do cent bouwkunde gaan halen. Docente economie Economisch College Zeeland Waarom een baan in het onderwijs? Hier ben ik per ongeluk ingerold. Ik had de lerarenopleiding economie ge daan met het idee 'ik zie wel wat ik er mee ga doen'. Mijn man die in het onderwijs werkt, maakte mij attent op een vacature. Ik heb het toen geprobeerd en werd meteen enthousiast. Met vallen en op staan! Wat houdt uw werk in? Als 2de graad bevoegd docente eco nomie geef ik op de eerste plaats les op het MBO maar verder begeleid ik ook een lio stagiair. Wat houdt de begeleiding in? Een lio stagiair is een leraar in oplei ding. Deze zijn momenteel erg schaars. Ik bereid met de stagiair de lessen voor en daarna evalueren we de les. Ik onderhoud ook contact met zijn begeleidster. De huidige stagiair is een echt natuurtalent waarvan ik hoop dat hij kan blijven. Wat is het leuke aan uw werk? Ik ga altijd naar school met de instel ling dat wat je geeft je ook terug krijgt. Ik probeer met warmte en ge voel voor de klas te staan. Over onderwijs heeft altijd wel iemand iets te zeggen. Het maatschappelijk belang is dan ook groot. Vanzelfsprekend houdt het leerlingen en ouders bezig, maar ook bijvoorbeeld de politiek bemoeit zich ermee als het verkiezingstijd is. Maar wat drijft de vakmensen die het werk doen? Hoe zijn zij in het onderwijs terechtgekomen en wat willen ze bereiken? We vroegen het aan mensen uit de meest uiteenlopende richtingen van het onderwijs. door Monique Meeuwisse Ik probeer altijd vrolijk te zijn. De klas reageert daar positief op en dat is erg leuk. Verder is het erg fijn te werken met goed aangestuurd een team waarvan de mensen echt voor elkaar opkomen en die een klankbord voor elkaar wil len zijn. Wat in minder leuk? Het doet pijn als je een leerling on danks alle inspanningen toch niet bin nen kunt houden. Ook is het minder dattiet onderwijs zo dikwijls verandert. Het kost name lijk telkens weer een paar jaar om het dan goed op de rails te krijgen. Geeft dit werk u de verwachte voldoening? Zonder meer. Ik zie iedere dag als een uitdaging.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 75