werken in het onderwijs 115
in neb
OnüQPUJiJS
Kees Witkam (55), Goes
Opleider bouwkunde Radiuscollege Breda
Angelina Cassetta 47), viissingen
woensdag 17 maart 2010
Waarom een baan in het onderwijs?
Ik ben jarenlang uitvoerder in de
bouw geweest. Via een uitzendbureau
rolde ik het onderwijs binnen omdat
het me leuk leek om met jongens tus
sen de 15 en 25 jaar te werken.
Wat houden uw lessen in?
Ik geef praktijklessen timmeren, met
selen en tegelzetten in de dependan
ce in Etten Leur. Ik leer de jongens
het werk van de fundering tot aan de
nok. De jongens werken doorgaans in
de bouw en komen èén keer per vier
weken voor vier dagen naar school.
Ze krijgen dan theorie en praktijk.
Wat voor opleiding heeft u
gevolgd?
LTS en Middenkader Uitvoerder Bouw
kunde. Ik heb bovendien zelf een
praktijkervaring van ruim dertig jaar.
Wat is het leuke aan uw werk?
Vooral het afwisselende omdat ik met
veel facetten van de bouw te maken
heb. Maar ook de omgang met de jon
gens is erg afwisselend. Ik geef les
aan niveau 1 tot en met 4 en heb
daardoor met verschillende jongens
te maken.
Meestal zijn het gewoon leuke gasten
al kun je er natuurlijk soms ook wel -
eens een achter het behang plakken.
De minder leuke kant?
Het is eigenlijk altijd leuk. Ik ga altijd
fluitend naar mijn werk.
Geeft dit werk u de verwachte vol
doening?
Ik vind het nog leuker dan ik ver
wacht had!
Uw ambities?
Ik wil in september het diploma do
cent bouwkunde gaan halen.
Docente economie Economisch College Zeeland
Waarom een baan in het onderwijs?
Hier ben ik per ongeluk ingerold. Ik
had de lerarenopleiding economie ge
daan met het idee 'ik zie wel wat ik er
mee ga doen'.
Mijn man die in het onderwijs werkt,
maakte mij attent op een vacature. Ik
heb het toen geprobeerd en werd
meteen enthousiast. Met vallen en op
staan!
Wat houdt uw werk in?
Als 2de graad bevoegd docente eco
nomie geef ik op de eerste plaats les
op het MBO maar verder begeleid ik
ook een lio stagiair.
Wat houdt de begeleiding in?
Een lio stagiair is een leraar in oplei
ding. Deze zijn momenteel erg
schaars. Ik bereid met de stagiair de
lessen voor en daarna evalueren we
de les. Ik onderhoud ook contact met
zijn begeleidster. De huidige stagiair is
een echt natuurtalent waarvan ik
hoop dat hij kan blijven.
Wat is het leuke aan uw werk?
Ik ga altijd naar school met de instel
ling dat wat je geeft je ook terug
krijgt. Ik probeer met warmte en ge
voel voor de klas te staan.
Over onderwijs heeft altijd wel iemand iets te zeggen. Het maatschappelijk belang is dan ook
groot. Vanzelfsprekend houdt het leerlingen en ouders bezig, maar ook bijvoorbeeld de politiek
bemoeit zich ermee als het verkiezingstijd is. Maar wat drijft de vakmensen die het werk doen?
Hoe zijn zij in het onderwijs terechtgekomen en wat willen ze bereiken? We vroegen het aan
mensen uit de meest uiteenlopende richtingen van het onderwijs. door Monique Meeuwisse
Ik probeer altijd vrolijk te zijn. De klas
reageert daar positief op en dat is erg
leuk.
Verder is het erg fijn te werken met
goed aangestuurd een team waarvan
de mensen echt voor elkaar opkomen
en die een klankbord voor elkaar wil
len zijn.
Wat in minder leuk?
Het doet pijn als je een leerling on
danks alle inspanningen toch niet bin
nen kunt houden.
Ook is het minder dattiet onderwijs
zo dikwijls verandert. Het kost name
lijk telkens weer een paar jaar om het
dan goed op de rails te krijgen.
Geeft dit werk u de verwachte
voldoening?
Zonder meer. Ik zie iedere dag als
een uitdaging.