141 werken in het onderwijs woensdag Inspecteurs staan het oogluikend toe, ouders zien het met lede ogen aan en de scholen zelf zijn er ook niet bepaald blij mee. De tekorten in het onderwijs zijn een - al dan niet logisch - excuus voor het inhuren van onbevoegde docenten. En hun aantal is stijgende. Leerlingen zullen het herkennen: een tweedegraadsdocent die ook de boven bouw 'meepakt'. Of een natuurkundeleraar die ook de wiskundelessen tijdelijk overneemt. Maar tijdelijk wordt al te vaak structureel: alles beter dan lesuitval. door Catlijne Akkermans Met kunst- en vliegwerk probeert men in onderwijsland de boel draaien de te houden. Lapmiddelen komen uit de kast. Omfloerst noemen we ze zij-instromers, herintreders en klassen- assistenten. Soms is een economische crisis een 'zegen'. Voor het onderwijs bijvoor beeld. Mensen verliezen hun baan in het bedrijfsleven en maken de stap naar het onderwijs. Meer zekerheid is niet zelden de drijfveer. Dat komt mooi uit want er mag haast gemaakt worden met het aanvullen van het te kort. De verwachtingen zijn namelijk weinig rooskleurig. De vergrijzing slaat over een paar jaar een nog groter gat. Ook in het basisonderwijs wordt de roep om personeel groter. De situatie in het primair onderwijs in grotere ste den is zelfs urgenter dan verwacht. Dat blijkt uit recent onderzoek, door voormalig minister Plasterk voorge legd aan de Tweede Kamer. Het al bestaande lerarentekort zorgt momenteel voor veel docenten zon der benodigd diploma: tachtig pro cent van de scholen in ons land heeft meer onbevoegden in dienst dan vo rig jaar, blijkt uit onderzoek door dag blad Trouw. BRIEF OP POTEN Het Ministerie van Onderwijs publi ceerde op www.bevoegd.nl hoeveel er per school 'illegaal' voor de klas staan. Ook in Brabant en Zeeland komt dit op grote schaal voor. Het Reynaertcol- lege in Hulst springt eruit. Een kwart van de docenten is er niet gecertifi ceerd. Rector De Witte was furieus toen hij deze cijfers vernam en schreef direct een brief op poten naar de VO-raad (de sectororganisatie voor het voort gezet onderwijs). Hij wijst erop dat Vlaamse docenten - ruim vertegen woordigd in Zeeuws-Vlaanderen - als onbevoegd worden beschouwd. De Witte lijkt juist een mooie oplossing gevonden te hebben om de tekorten op zijn school op te lossen door het aantrekken van Vlaams geschoold en gecertificeerd personeel. En ook het Reynaertcollege werkt met zij-instro- mers, die niet onder 'bevoegden' val len, maar dit wel worden over een paar jaar. Dan moeten ze echter ook wel hun di ploma halen, want dat gebeurt uitein delijk niet altijd. De officiële eis die wordt gesteld aan zij-instromers - mensen die vanuit het bedrijfsleven de overstap maken naar het onderwijs - is dat ze binnen twee jaar hun be voegdheid halen. En daar wordt van wege de werkdruk niet altijd genoeg ruimte voor gecreëerd vanuit de school. OPEN ARMEN De van oorsprong Zeeuwse Nienke van Geesbergen be aamt dit. Met haar achter grond als pedagogisch wer ker, koos ze voor een baan in het middelbaar beroepson derwijs in Brabant. „Ik werd met open armen binnengehaald en direct voor de klas gezet. Daar naast volg ik de docentenop leiding maar die combinatie van werken en leren is zó ontzet tend zwaar. Er blijft eigenlijk te wei nig studietijd over om straks aan de ei sen te voldoen." VOLLEDIG VERANTWOORDELIJK Bestuurder Jan Aantjes van de Algeme ne Onderwijs Bond Zuid-Nederland herkent deze problematiek. „Zeker op het MBO kampt men met een te kort aan gediplomeerd personeel. Daar krijgen zelfs klassenassistenten regelmatig de volledige verantwoorde lijkheid voor een klas." Normaal beperken de taken van een onderwijsassistent zich tot het onder steunen van docenten, bijvoorbeeld in de vorm van surveilleren tijdens toet sen. „Cijfers hebben we er niet van", vertelt Aantjes, „maar we krijgen op grote schaal klachten hierover. Assis tenten die hetzelfde werk doen als de docent maar wél lager ingeschaald zijn." VANGEN Het inzetten van zij-instromers wordt volgens Aantjes tegenwoordig erg ge stimuleerd om het tekort op te los sen. Ook herintreders zijn een vijver waar onderwijsland in vist, maar daar valt de laatste tijd niet meer zoveel te vangen. „Een paar jaar geleden is er al een oproep gedaan aan bijvoorbeeld getrouwde vrouwen die al tijdenlang geen les meer gaven. Aan die oproep is inmiddels al aardig gehoor gege- OPLEIDINGSSCHOOL In Zeeland hebben de scholen en de Provincie de handen ineen geslagen om nieuw personeel aan te trekken middels het project De Zeeuwse Op leidingsschool. Studenten werken van af de eerste dag onder begeleiding op school en studeren in deeltijd voor do cent. Alle Zeeuwse scholen voor voortgezet en beroepsonderwijs wer ken hier aan mee. ARBEIDSVOORWAARDEN Er wordt dus naarstig gezocht naar mogelijkheden om docenten bevoegd voor de klas te krijgen. Maar ook ar beidsvoorwaardelijk draagt de overheid haar steentje bij om het beroep aantrekkelijker te maken. Zo worden de salarissen opge schroefd en liggen er concrete plan nen voor carrièremogelijkheden voor docenten in hun eigen functie. Hope lijk blijkt dit voldoende om de tekor ten weg te werken en het aantal gecer tificeerde leraren te laten toenemen. Meer informatie over zij-instro men: www.werkeninhetonderwijs.nl percentage wertaoeKenaen m ae regio oraoant en ceeiana ate op zoeK zijn naar een tunaie m net onaerwijs Bestond 0,45% van alle vacatures in de regio Brabant en Zeeland uit vacatures in het onderwijs E3 0,45% i 10,48% CONCLUSIE: '^ggfc 9 Er zijn de afgelopen 2 jaar veel meer mensen bijgekomen die een baan in het onderwijs zoeken. Deze tendens zien wij eigenlijk in heel Nederland. In tijden van economische crisis zoeken veel meer mensen de zekerheid van een baan bij de (semi)-overheid. Het is dan ook logisch dat procentueel meer mensen aangeven wel in het onderwijs te willen werken. Dat er meer mensen in het onderwijs willen werken zegt echter niets over de kwaliteit van deze mensen. Procentueel gezien is het aantal vacatures in het onderwijs toegenomen (van 0,45% naar 1,8%). Dit wil overigens niet zeggen dat de banen in daadwerkelijke aantallen is toegenomen. Het aantal banen in andere branches is echter tijdens de crisis harder teruggelopen (denk aan de bouw en de financiële dienstverlening). 17 maart 2010 Volgens een analyse van alle vacatures en werkzoekenden op NationaleVacaturebank.nl kunnen we de volgende cijfers laten zien:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 74